Gå til innhold

Ørebarn og kiropraktor

Gjest øremamma

Anbefalte innlegg

Gjest øremamma

hei, min sønn på 2 år har slitt mye med ørene, og har gått med vann i mellomøret på begge sider store deler av livet. Når han var halvannet år satt vi inn dren i begge ørene, men disse måtte ut igjen etter bare 4 måneder fordi det kontinuerlig rant ut av ørende i tillegg til at han fikk flere ørebetennelser. Han har nå gått uten dren siden januar, og har ikke hatt betennelse, men har vann i mellomøret på begge sider fortsatt. Han følges nå opp hver fjerde uke hos spesialist, og dersom det viser seg at trommehinna begynner å trekke seg sammen skal det settes inn dren igjen. Mitt spm er: Vi vurderer å ta ha med til kiropraktor (har fått mange råd om det), men er litt usikker på om det er riktig. Hva tror du? Vi kan vel ikke gjøre det noe verre ved å gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Væske i mellomøret er en ganske vanlig problem hos mindre barn, sekretorisk otit eller mellomørekatarr. Vanligvis kommer det etter en akutt mellomørebetennelse, 10 - 20 % av akutte ørebetennelser etterfølges av sekretorisk otit, men den kan også komme uten en slik forhistorie

.Det er ganske vanlig hos barn og det angis at opptil 80% av alle førskolebarn har hatt sekretorisk otit. før 4 års alder. Spontanhelbredelse er vanlig, 50% i løpet av noen mnd., men mange får tilbakefall i løpet av de neste to årene.

Det er ikke full enighet om behandlingen av en skretorisk otit, antibiotika blir brukt av noen, slimavsvellende medikamenter brukes ( nesedråper), og innleggelse av dren til mellomøret brukes ved langvarige symptomer.

Kirurgisk behandling med fjernelse av falsk mandel anvendes også

Jeg kjenner ikke litteratur som viser effekt av kiropraktor, spør kiropraktor om han han vise deg litteratur som omhandler effekt ved denne behandling. Jeg tror ikke kiropraktor kan gjøre det noe værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...