cizz Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Når er det vanlig å kunne sykle på tohjulssykkel egentlig?? Da jeg var liten var tohjulssykkel noe som ble forbundet med skolebarn, jeg tror at jeg lærte meg å sykle den sommeren jeg fylte seks år. Støttehjul var jo da selvsagt ikke noe tema..... Men hvordan er det nå egentlig? Syns jeg ser mikroskopiske småtasser suse avgårde på skjeiva, med tohjulssykkel med støttehjul. Kan det være bra med den vinkelen de får når de sykler med støttehjul? Poden vår er 3,5, og ser selvsagt voldsomt opp til de med tohjulssykkel. Mannen min vil at han skal få seg sykkel med støttehjul, jeg mener at vi skal vente ett år til. Han koser seg veldig med trehjulingen sin, og suser rundt i full fart. Det er temmelig nøyaktig ett år siden han lærte seg å sykle på den (har tidligere bare sparket seg rundt, han var 2,5 før han skjønte pedalene). Jeg er litt motstander av de der støttehjulene, har egentlig ingen annen grunn til det enn at jeg syns ungene ser så skjeive og rare ut når de sykler med dem, og at da må det vel være bedre at de heller sykler på trehjulingen litt til? Alle innspill mottas med takk!! Tvilende 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Jeg har lest at det annbefales ikke at barn under 5år får sykkel. Dette pga at hjernen ikke er nok utviklet til å kunne reagere så kjapt som man ofte trenger på sykkel. Snuppen er 4, 5år å skal få sin første sykkel nå snart! Spennende, både for han og oss :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Det er egetlig like greit å vente et år og så droppe støttehjulene. Som du sier sykler ungene veldig skjevt og støtter seg støttehjulene slik at de uansett må lære seg å sykle på nytt omtrent når støttehjulene tas av. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Min erfaring er at de fleste lærer å sykle uten støttehjul i 5-6-årsalderen. Så lenge barnet selv er fornøyd med trehjulssykkelen, er det ingen grunn til å gå over på tohjuling. Ulempen med å begynne med tohjulssykkel er at de får mye større fart uten at de egentlig er store nok til å beherske det. Det kan føre til farlige situasjoner og knall og fall. Min eldste fikk tohjuling til 2-årsdagen, men begynte ikke å mestre den før han var 4 og lærte å sykle uten støttehjul da han var 5. Lillebroren begynte å sykle med støttehjul våren før han fylte 4 (fyller om sommeren), men med den vanvittige farten han fikk i svingene, var støttehjulene i veien og gjorde at han veltet. Vi tok derfor av støttehjulene og sa at frem til han kunne sykle uten støttehjul fikk han bruke trehjulssykkelen. Han lærte dermed å sykle uten støttehjul før han fylte 4, men har hatt en del knall og fall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 Jeg har lest at det annbefales ikke at barn under 5år får sykkel. Dette pga at hjernen ikke er nok utviklet til å kunne reagere så kjapt som man ofte trenger på sykkel. Snuppen er 4, 5år å skal få sin første sykkel nå snart! Spennende, både for han og oss :0) Takk!! 1- 0 til meg i argumenteringen mot far da:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Jeg synes ikke det er dumt med sykkel og støttehjul. Så bruker de gjerne støttehjul ett par år før de krever å få dem av. Den dagen er nesten like stor som første skoledag Men det er jo en vurderings sak, dere kjenner best deres egen unge Det med å mestre ting gjør mye med barna, så om du tror han vil slite veldig med tohjuling så ville jeg ventet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Jeg har lest at det annbefales ikke at barn under 5år får sykkel. Dette pga at hjernen ikke er nok utviklet til å kunne reagere så kjapt som man ofte trenger på sykkel. Snuppen er 4, 5år å skal få sin første sykkel nå snart! Spennende, både for han og oss :0) Man slipper jo ikke akkurat 3-4-åringene løs i trafikkken, da... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Man slipper jo ikke akkurat 3-4-åringene løs i trafikkken, da... Nei, det håper jeg da ikke! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Mine barn lærte å sykle uten støttehjul omtrent samtidig - da de var tre og et halvt og fem og et halvt år. Yngstemann var jo veldig tidlig, og det var mange som så etter ham :-); han er en liten tøffing og brydde seg ikke om han falt litt i begynnelsen. Men man slipper selvfølgelig ikke sånne små ut på trafikkerte veier, det blir mest på helt trygge områder. Etter at han var fylt fire ble han med også på litt mer trafikkerte veier, men selvfølgelig under strengt oppsyn, og aldri alene. Vi hadde først ambisjoner om å lære barna å sykle uten støttehjul, som vi hadde hørt mye negativt om, men de instisterte jo på å ha dem. Og kastet dem etter eget valg etter ganske kort tid (i hvertfall yngstemann). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
corazon Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Sykling er de kjekkeste vår snart 6-åring vet. Hun fikk under tvil sin første to-hjuling da hun var tre år. Var i tvil pga at vi var redd for at hun skulle miste kontrollen og få for stor fart samt at vi hadde hørt at de lærte seg senere å sykle med støttehjul. Vel, vi har ikke angret et sekund. Hun var overlykkelig over å være stor jente med to-hjuling. Hun hadde på støttehjulene og syklet skjevt en noen måneder, men så fant hun balansen av seg selv. Mener å huske at vi kunne stille på støttehjulene slik at de ikke var i bakken hele tiden (?) Innen hun hadde funnet balansen hadde hun jo lært seg å svinge og bremse og blitt vant til sykkelen ellers. Trehjulssykkel er jo ikke helt ufarlig, farten kan bli veldig stor i en nedoverbakke når man ikke har bremser (som det jo er på en tohjuling) Så vi følte hun hadde bedre kontroll på to-hjulingen. Hun kunne sykle før hun var 4, trente en ettermiddag, og der satt det. Hos henne gikk det mest på at hun følte seg trygg med støttehjul, ikke på å finne balansen. Tror ikke hun lærte seg senere å sykle på grunn av støttehjul. Vi er veldig glade for at vi valgt å kjøpe sykkel allerede da hun var 3 år. Ser i dag at hun sykler bedre enn mange andre på samme alder. Har god kontroll. Men hun er aldri ute og sykler alene, til det er hun for liten, i den alderen er de altfor små til å få med seg hele trafikkbildet. Men hun storkoser seg når hun sykler med oss. Men alt dette her er jo sikkert forskjellig fra barn til barn, minstemann her er 10 mnd så vi har bare erfaringen fra storesøster. Lykke til uansett! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 La meg se, ute i gata vår er status akkurat nå: 2 7-åringer på 2-hjulinger 1 5-åring på 2-hjuling 2 4-åringer på 2-hjulinger med støttehjul (og det er skjevt, ja!) Her i huset svelget vi noen kameler og lot ungene få 2-hjuling med støttehjul den sommeren de var 4. Da var 3-hjulssykkelen for liten, rett og slett, beina gikk oppi styret og det var vondt å sykle. Begge fant balansen og kuttet støttehjulene den sommeren de var 5. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Yngstejenta her fyllte 4 for en måned siden og fikk sykkel til bursdagen. Hun har støttehjul på, har ikke tenkt å bruke energi på å lære henne å sykle uten enda. Det går sakteree med støttehjul på, og det er heeelt greit. ;-) 3-hjulssykkelen, sånn vanlig ringo-sykkel, har hun rett og slett vokst fra. Storesøster lærte å sykle i fjor. Da var hun 5 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oren til jente på snart seks Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Dattera mi fikk en brukt tohjuling med støttehjul da ho var to år. På forhånd var jeg negativ til støttehjul fordi ungene ikke lærer å holde balansen ved hjelp av støttehjulene... og da kan de jo i realiteten ikke å sykle enda.... Men jeg har snudd på flisa... Ved hjelp av støttehjulene lærte min datter seg å beherske de andre aspektene ved sykling først... Svinge, bremse, stoppe, tråinga og alt det der andre som også må mestres. Så da ho fikk av støttehjulene etter mye masing 3 år og 10 mnd gammel så gjensto bare å greie å holde balansen. Og grunnen til at ho maste om å få av støttehjulene var vel at ho visste at ho greide det også, for sannelig kunne ho sykle på egenhånd. Og her i huset har jeg ikke opplevd noen alvorlige ulykker på sykkel. Riktignok endte ho i grøfta i fjor da ho nettopp var fylt fem, men det kom av at ho var på tur ned en bakke, og så falt kjedet av, og da mistet ho bremsemuligheten, og farten ble litt for stor slik at ho ikke greide svingen nederst i bakken, men ho hadde flaks og fikk ikke hverken skrubbsår eller blåflekker av den turen heller. Men sparkesykkelen har jeg erfart at faktisk ikke er ufarlig, selv om ho på sparkesykkelen alltid har hatt liten fart. Ho har falt av på sparkesykkelen en gang. Ho fikk styret i ansiktet. -og metallet på håndtakene skar ho opp rundt øyet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Jenta mi er 3, og jeg håper å vente 2 år til med å kjøpe 2-hjulssykkel. Mannen ville helst kjøpe allerede i fjor, så jeg er nok redd for at det kommer til å skje neste år... Sønnen til venninna mi har, og det går fort og hun løper beina av seg. Vi tusler bare bedagelig ved siden av mens snuppa sykler på 3 hjul. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Vent ett år og dropp støttehjula. Ingen av mine har brukt støttehjul, og de har mestret tohjulssykkelen mellom 4 år og 4.5 år. Sønnen min bare satte se¨g på tohjulssykkelen og syklet...Før det var de noen racere på trehjulssykkel 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Mine fikk 2 -hjuling da de var 4-5 år. Men de hadde ikke glede av den før de ble 5-6, begge lærte å sykle uten støttehjul da de var 6 år. Egentlig er det ikke noen veldig god grunn å gi dem sykkel før de mestrer det. Men det kommer av på hvordan det ser ut der dere bor også, trafikk osv. synes folk gir småbarn 2-hjulinger veldig tidlig! Det kan være farlig, men kommer an på området altså.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.