Gå til innhold

Når bør en innføre søvnrutiner hos babyer?

Gjest mammamiaaa

Anbefalte innlegg

Gjest mammamiaaa

Babyen min er knapt 3 uker gammel, men det er vel for tidlig å innføre sovevaner?

Har merket hun kan sove noen timer på natta nå, bortsett fra at hun er urolig rundt midnatt til 1-2 tiden, så våkner hun kanskje i 5-6 tiden, men dette varierer. Hun sover en del på dagtid, spesielt er det på ettermiddagen hun sover lengst. Jeg føler at siden hun er så liten er det for tidlig å holde henne våken lengst mulig på dagtid for at hun skal sove på natta.

Når bør jeg begynne og hvordan? Eller er det mulig å få babyer til å sove hele natta? De er jo store individualister...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke før etter 6 mndr ihvertfall.

-og da er det sånn at med en gang man begynner å venne seg til en døgnrytme, så forandres den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med mine allerede rundt 2-måneders alder faktisk, da hadde de selv etablert et slags system som jeg egentlig bare "videreutviklet" til faste rutiner. Er veldig tilhenger av rutiner!! Sluttet med nattmating rundt 6-måneders alder. Har to veldig trygge barn med gode søvnvaner, selv om de er veldig forskjellige og har forskjellige behov. Jeg har ikke tro på å la det skure og gå til de er 8 mndr hvertfall, jeg har tro på system og rutiner så tidlig som mulig. Det gir trygghet og rammer for hele familien, og familien bør være i sentrum, ikke bare den lille.

Enhver finner vel ut hva som passer best for seg!

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Her begynte vi så smått allerede ved cirka 6 ukers alder, men bare i forhold til legging. Babyen fikk selvsagt fremdeles mat om natten og sånt.

Men vi begynte med fast "leggetid" og leggerituale, med stell, pysj, pupp og nattasang, og legging i rom med dempet belysning. All trøst og mating om natten foregikk med dempet lys og rolige, lave stemmer for å markere forskjell på natt og dag.

Selvsagt er babyen fremdeles liten, men en trygg, god rutine som gjentas hver kveld til samme tid er jo ikke noe farlig, det er tvert om en hyggelig og trygg forankring. Og det tok ikke så lang tid før han begynte å ta mesteparten av søvnen om natten, i stedet for om ettermiddagen som han tidligere hadde gjort. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor til 5 mnd gammel baby

Mener å ha lest at ved 3-4 måneders alder bør det være litt rutiner..

Vi vekker jenta vår når hun sover mer en 4 timer på dagen. Men hun blir aldri holdt oppe fordi hun skal sove godt til natten. Overtrøtte barn har vanskelig for å sovne.. Om hun er overtrøtt så tar det en time for henne å sovne. Er hun bare vanlig trøtt så tar det under 15 min ofte. Søvn avler søvn så jeg syns det er riktig å ikke "holde barnet våkent så det sover til natten" med mindre barnet sover veldig lenge om gangen slik at det kan tenkes at babyen har sovetiden sin på dagen. Hvis det er tilfelle så syns jeg det er ok å korte ned på soveperioden om den er over 3-4 timer, men jeg syns ikke det er ok å nekte babyen å sove når den er trett. Jenta vår blir i alle fall veldig vanskelig å ha med å gjøre dersom hun ikke får sove nok på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi innførte sove rutiner nesten med en gang vi...

Ungene var ikke gamle før de la seg klokka 19.00.

De er små, men du verden så fort de forstår ting :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke før etter 6 mndr ihvertfall.

-og da er det sånn at med en gang man begynner å venne seg til en døgnrytme, så forandres den...

Vel ,vel, vi innførte soverutiner lenge før den tid...

;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nyte sommerkveldene

med nr 2 og evt flere barn, ser jeg kanskje poenget, men nå som det er vår og går mot sommer, og de har førstemann, ville jeg nytt alle de lange sommerkveldene med en baby man ikke var nødt til å starte leggerutiner med klokken 18:30.. Deilig å kune være i parken eller på utekafe og at baby svner på fanget og kan ligge litt i vognen, men at det er helt greit om hun er våken på grunn av lys og lyd..

Det blir mange nok år man er mer regulert og avhengig av rutiner, sommeren med førstemann kan god være annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyer er utrolig forskjellige! Vi prøvde å innføre soverutiner med våre tre helt fra starten, men det gikk ikke så bra. De var lys våkne om kveldene og våkna ofte for pupp om natta. Etter amming var de ofte veldig urolige, med luft i magen osv. Det var derfor ikke bare å legge dem ned for å få dem til å sovne igjen.

Ved seksmndsalder begynte dette å gå seg til, så eldstemann fikk vi automatisk gode soverutiner på fra den alderen. De to yngste måtte vi "lære" å sovne selv, samt slutte med pupp på natta. Da var de rundt 7-8 mnd gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert vært heldig og fått babyer som ikke har vært plaget av kolikklignende smerter osv ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert vært heldig og fått babyer som ikke har vært plaget av kolikklignende smerter osv ;-)

Førstemann skrek i tre mnd...Et sant helvete.. Lille snuppa ha vært veldig snill i forhold :0)

Nå fikk jeg mine september og oktober, så da er jo liten vits å ha de med ut om kveldene også, blir ikke som om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

med nr 2 og evt flere barn, ser jeg kanskje poenget, men nå som det er vår og går mot sommer, og de har førstemann, ville jeg nytt alle de lange sommerkveldene med en baby man ikke var nødt til å starte leggerutiner med klokken 18:30.. Deilig å kune være i parken eller på utekafe og at baby svner på fanget og kan ligge litt i vognen, men at det er helt greit om hun er våken på grunn av lys og lyd..

Det blir mange nok år man er mer regulert og avhengig av rutiner, sommeren med førstemann kan god være annerledes.

Ja, det er jeg helt enig! Tenkte ikke på akkurat det når jeg skrev mitt svar! Jeg fikk mine september og oktober, så da ble det jo noe annet :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ved 8 måneders alder.

Hilsen

Mener du virkelig at du vil la barne sove mest om dagen og være våken det meste av natten, om det ønsker, til det er 8 måneder?

Da hadde jeg blitt gal, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Mener du virkelig at du vil la barne sove mest om dagen og være våken det meste av natten, om det ønsker, til det er 8 måneder?

Da hadde jeg blitt gal, ja...

Nei, jeg mente at det ikke var noe poeng i å holde en tre ukers baby våken i lange tider om dagen for å få den til å sove om natten.

Det er først i åtte måneders alder at det er noe poeng i å innføre søvnrutiner med soving to ganger om dagen og soving hele natten.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fånyttes å lage noen rutiner på barn under ca 12 uker - er min erfaring.

En liten en på 3 uker skal få lov til å styre døgnet selv. Etterhvert som babyen blir 8-12 uker kan du begynne å vekke ungen hvis hun sover mer enn 3-4 timer på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Vi begynte med kvelds- og nattrutiner med èn gang, vi, og opplevde det som veldig positivt.

Når det var leggetid, så gikk vi på badet, skiftet bleie/badet (mine hatet å bade, så det gjorde vi sjelden), hadde på nattapysj. Så var det pupp i pysjen, og så eventuelt et bleieskift igjen om det kom bæsj tvert etter pupp.

Så inn i senga, i et kjølig rom med dempet belysning. Stryking på håret, nattasang og så av med lyset og døra på gløtt.

Skrek de når vi gikk ut, så gikk vi inn igjen og strøk over håret og sang samme nattasang. Det var sjelden de skrek, de roet seg veldig godt i senga fra dag èn.

Når de våknet på natta, så snakket vi ikke til dem, annet enn få ord som hvisking. Dempet belysning, kun bleieskift ved bæsj og pupp i en stol på rommet deres. I så mørkt rom som mulig. Rap og ned i senga igjen.

Dette fungerte veldig bra for oss, og legging og soving var i grunnen aldri noe problem. Det gikk kanskje et par uker før det var rimelig faste 2-våkninger på natta, og ett måltid på natta hadde de til de fikk tenner. Ingen av dem brukte smokk da de var bittesmå, så vi hadde heller ingen runder med smokkstapping.

Det med å gjøre forskjell på dag og natt tror jeg er veldig vesentlig. Ikke på med fullt lys om natta, ikke bruke vanlig stemme, ikke se på TV, ikke gjøre dag-ting når det ikke er dag.

Skrikemetoden har vi aldri brukt, så jeg har ingen erfaring med den. Men jeg hadde uansett ikke latt et så lite barn ligge og gråte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel ,vel, vi innførte soverutiner lenge før den tid...

;0)

I begynnelsen var mine våkne om kvelden helt til jeg skulle legge meg sjøl, vi tok siste kveldspupp rundt 23 såvidt jeg husker. Fra hhv 4 og 6 uker sov de da til 6-7 om morgenen. Så forskjøv vi det gradvis tidligere og tidligere til leggetid var i 20-tida.

Dagsøvnen styrte de selv til de var rundt 6 mndr, da måtte vi regulere for å få kveldene til å fungere. Før det var det unødvendig å vekke dem eller "tvinge" dem til å sove fordi klokka var så og så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...