Gå til innhold

Hvordan pusse vinduer best?

Anbefalte innlegg

Gjest forbedringspotensiale?
Skrevet

I morgen MÅ jeg i gang med å pusse vinduene.

Jeg er av typen som ikke er så glad i å pusse vinduer, sprayer gjerne på noe såpe, gnir med en svamp og.......skyller med hageslangen.....rødme.....

Så nå trenger jeg gode råd for morgendagen.

Takk :)

AneM1365380603
Skrevet

Jeg synes en god nal er et must. Da slipper du slike renner på vinduene etterpå. Jeg tørker av nalen etter hvert drag nedover vinduet.

Skrevet

ta en dæsj med ren salmiakk i vannet og vask vinduet med en klut for så å bruke en vindusnal

Skrevet

Jeg er enig med Ane M i at en god nal er alfa og omega, og å tørke av nalen mlm hvert drag.

Dessuten har jeg lært følgende ved å se på vindusvaskerne som vasler vinduene på jobben: Istedenfor å dra nalen rett net, så start på den ene kanten og dra tvers over øverst, men så snur du på hver side slik at du danner en slags "liggende åttetall" - da får du ikke rennemønster midt på ruta.

Og en dæsj eddik i vannet synes jeg er et must.Samt ikke alt for varmt vann.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg synes en god nal er et must. Da slipper du slike renner på vinduene etterpå. Jeg tørker av nalen etter hvert drag nedover vinduet.

Nylonvask.

Skrevet

Salmiakk er bra å bruke.

Hvis jeg ikke har nal, så bruker jeg ei vanlig fille, er ikke så nøye med det i første omgang og vasker rent.

Men det som er viktig er at når du skal gjøre den siste finishen så bruker du pusseskinn og drar hele drag, altså at du ikke stopper midt på ruta, men drar i fra karm til karm uten å stoppe, med en jevn bevegelse. Da blir vinduene veldig fine:-)

Skrevet

Hageslangen? Gudbedre. Fru Andreassen hadde fått slag... (min Mormors vaskehjelp, et råskinn med vaskekluten).

Jeg bruker Nylonvask, varmt vann og nal. Funker som bare det.

Skrevet

Salmiakk er bra å bruke.

Hvis jeg ikke har nal, så bruker jeg ei vanlig fille, er ikke så nøye med det i første omgang og vasker rent.

Men det som er viktig er at når du skal gjøre den siste finishen så bruker du pusseskinn og drar hele drag, altså at du ikke stopper midt på ruta, men drar i fra karm til karm uten å stoppe, med en jevn bevegelse. Da blir vinduene veldig fine:-)

Kan du skifte dekk også? *smiler*

Skrevet

Kan du skifte dekk også? *smiler*

Hehe, yepp, kan overhale motoren og gearkassa samtidig hvis du vil:-)

Gjest ViViola
Skrevet

Eidsvoll miljøprodukters vindusvasker, varmt vann, nal.

Og nal på tvers, ikke på langs. Tørk nalen for hvert drag.

Ubegripelig enkelt når man bare får rævva i gear...

Gjest Elextra
Skrevet

Bare innom som snarest, og imponert over ditt engasjement i vårrengjøringen *S*

AneM1365380603
Skrevet

Så det bor en liten husmor i deg likevel :o))) Hun vil bare gjemme seg blant hybelkaninene ;)

Gjest ViViola
Skrevet

Bare innom som snarest, og imponert over ditt engasjement i vårrengjøringen *S*

Er en jævel på teori!

:-)

Gjest ViViola
Skrevet

Så det bor en liten husmor i deg likevel :o))) Hun vil bare gjemme seg blant hybelkaninene ;)

Æh, døh, liksom atte, jeg kan jo teorien, da...!

:-)

...den evige natteravn...
Skrevet

Oi, oi, her var det mange som henger igjen i den "gode gamledagse" måten å pusse vinduer på...

Den enkleste og beste måten er følgende: Kjøp deg to microfiber kluter. En vanlig og en finmasket beregnet for vinduer.

Bruk lunkent vann uten noen tilsettninger og vask med en vanlig microfiber klut. Bruk vinduskluten tørr og tørk.

Du kan ikke gjøre det enklere og resultatet blir veldig bra med blanke og fine vinduer.

AneM1365380603
Skrevet

Oi, oi, her var det mange som henger igjen i den "gode gamledagse" måten å pusse vinduer på...

Den enkleste og beste måten er følgende: Kjøp deg to microfiber kluter. En vanlig og en finmasket beregnet for vinduer.

Bruk lunkent vann uten noen tilsettninger og vask med en vanlig microfiber klut. Bruk vinduskluten tørr og tørk.

Du kan ikke gjøre det enklere og resultatet blir veldig bra med blanke og fine vinduer.

''Bruk lunkent vann uten noen tilsettninger og vask med en vanlig microfiber klut. Bruk vinduskluten tørr og tørk.''

Mine vinduer ville aldri blitt rene med den fremgangsmåten, men så er det mange små og klissete barnehender her som krafser på vinduene både utvendig og innvendig.

Gjest gullende rene
Skrevet

''Bruk lunkent vann uten noen tilsettninger og vask med en vanlig microfiber klut. Bruk vinduskluten tørr og tørk.''

Mine vinduer ville aldri blitt rene med den fremgangsmåten, men så er det mange små og klissete barnehender her som krafser på vinduene både utvendig og innvendig.

Tull og tøys. Jeg har barn som klatter på vinduene mine og de blir gullende rene med rent vann og fiberkluter. Men det trengs en ekstra innsats de første gangene for å få bort alle såperester.

AneM1365380603
Skrevet

Tull og tøys. Jeg har barn som klatter på vinduene mine og de blir gullende rene med rent vann og fiberkluter. Men det trengs en ekstra innsats de første gangene for å få bort alle såperester.

Da vasker du kanskje glassene dine i lunka vann og tørker med en fiberklut etterpå? Fettflekker går ikke vekk uten zalo eller annet som fjerner fett, ikke når jeg vasker i allefall.

Skrevet

Jeg bruker nylon vask,vinduene skinner og man slipper å skylle,anbefales.

Har proft utstyr da,som det tar bare noen få strakser å pusse

de,det verste er jo ryddinge først.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...