Gå til innhold

17. mai - Norges dag

Anbefalte innlegg

Askeladden2007
Skrevet

Hei,

Jeg er en gutt på 27 år som har utenlandske foreldre, men er født og oppvokst i Norge. Dermed vil jeg kalle meg en nordmann med stolthet, med min bakgrunn i mente. Grunnen til at jeg skriver her er fordi jeg ønsker å komme med mine meninger om dette skriveriet som har versert i avisene den siste tiden angående flerkulturelle flagg på nasjonaldagen, 17. mai.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=531288

Da jeg først leset innlegget i VG begynte jeg og le. Dette måtte da være en dårlig spøk. Men nei da, etter og ha lest en gang til og til og med samme sak i tre aviser ble jeg bare helt forskrekket!!

Det er jo totalt idioti dette forslaget. Et lands nasjonaldag er noe hellig og når det kommer til den norske nasjonaldagen så er det bare utrolig at noen kan komme med et slikt forslag. Det er ikke mange årene siden rasister i Norge hadde veldig mye imot at det var et "fargerikt" barnetog og siden den tid er det mer akseptert at alle barn i Norge går i 17. mai tog. Nå skal søren skjære meg alle flagg også være akseptert!!! Tull og tøys, Denne dagen er nordmennenes dag der en frigjøring fra det helvetet under 2. verdenskrig feires. Da passer det ikke med at diverse flagg usynliggjør hele meningen med 17.mai. Det som er interessant er hvor vidt pakistanere hadde likt at nordmenn gikk med norske flagg på deres nasjonaldag, 14. august? Jeg tviler på at de hadde godtatt det. Det er ikke fordi de vil være lumpne, men fordi denne dagen er en fredens dag for de og de vil gjerne markere den med egne flagg.Så hvorfor i det huleste kan de fremme et slikt forslag i Norge? Norge og nordmenn er allerede ganske så åpne for det innvandrere henter av sin kultur.

Nei, det gjelder å sjekke ståa hos seg selv først. Innvandrere bør heller rette fokus mot integrering i Norge og skjønne det norskeste av det norske. Med andre ord, de skal ikke glemme sin bakgrunn, men i Norge følger de norske regler. De bør heller tenke på hvordan kriminalitetsproblemene for eksempel kan løses bedre. De bør se mer på hvordan de kan leve i Norge med islamsk bakgrunn. Et sted går grensen og det gjorde det for meg med denne artikkelen. Jeg er født i Norge, respekterer grunnloven og bøyer meg for det norske flagget. Det er nettopp dette flagget som lar meg leve det livet jeg ønsker og leve. Dens grunnlov gir meg rettigheter som overgår enhver religion. Jeg vil være den første til og si at jeg ikke ville likt og se andre flagg enn det norske for med dette glemmer jeg ikke hva dette vakre landet gir meg. Og dette sier jeg som har utenlandske foreldre. Som jeg skrev over så anser jeg meg som norsk, til tross for at jeg er brun i huden. Men jeg elsker Norge og dette folket. Jeg elsker friheten og sekulariseringen.

Norsk innvandrerforum bør heller rette fokus på problematikken blant innvandrere. Nordmenn er tålmodige av seg og tolerante selv om det også finnes de som er motsatte. Dette er i ethvert land. Men et sted går grensen og for meg gikk den ved dette tåplige forslaget. Norsk innvandrerforum har andre viktige ting de bør få gjort noe med.

Med vennlig hilsen

En som har respekt for det norske flagget

Skrevet

For det første: Du som er så opptatt av og i så stor grad respekterer grunnloven bør ta et kjapt søk på nettet eller i historiebøkene for å se hvorfor vi faktisk feirer 17. mai i Norge. Det har ikke særlig mye å gjøre med frigjøringa, gitt.

For det andre så er jeg nysgjerrig på hvor du plasserer det samiske flagget i denne tiraden din. Som et utenlandsk flagg, eller?

I mange andre sammenhenger mener jeg Norge mister mye av sin kulturelle identitet ved å søke det flerkulturelle eller nøytrale. For eksempel ved at vi går bort fra den kristne formålsparagrafen i grunnskolen. Men i fhd til 17. mai, så var den opprinnelige feiringen for barn, og den bør fortsette å være for barn. La det for all del utvikle seg til å være for alle barna i Norge, slik at de kan feire at de bor i et land med en god grunnlov - samme hvilken bakgrunn de ønsker å flagge. Så rause er vi vel på barnas vegne?

Askeladden2007
Skrevet

Har ikke dette med unionsoppløsningen og gjøre?

At samene får lov til å bruke sitt flagg på nasjonaldagen får være en annen dikusjon. Samene er etter det jeg har forstått en del av Norge? En rask titt på wikipedia.org skulle vel forklare det meste.

17 mai er barna dag utvilsomt, men er det ikke på det rene at det er det norske flagget som æres? Og at man feirer "fødselsdagen" til Norge?

Skrevet

At samene får lov til å bruke sitt flagg på nasjonaldagen får være en annen dikusjon. Samene er etter det jeg har forstått en del av Norge? En rask titt på wikipedia.org skulle vel forklare det meste.

17 mai er barna dag utvilsomt, men er det ikke på det rene at det er det norske flagget som æres? Og at man feirer "fødselsdagen" til Norge?

''Har ikke dette med unionsoppløsningen og gjøre?''

Nei. Sakset fra startsiden.no:

17. mai 1814 ble Eidsvollsgrunnloven vedtatt og Christian Frederik ble valgt til norsk konge. Grunnlovsdagen ble først feiret privat, men fra 1824 ble dagen mer offentlig under sterk motstand fra kong Karl Johan. Det første barnetoget kom i stand i 1870 på Bjørnsons initiativ. Det var et rent guttetog, jentene kom først med i 1889.

Og siden unionsoppløsningen fant sted i 1905 så sier det seg selv at de to tingene ikke har noe med hverandre å gjøre...

Askeladden2007
Skrevet

''Har ikke dette med unionsoppløsningen og gjøre?''

Nei. Sakset fra startsiden.no:

17. mai 1814 ble Eidsvollsgrunnloven vedtatt og Christian Frederik ble valgt til norsk konge. Grunnlovsdagen ble først feiret privat, men fra 1824 ble dagen mer offentlig under sterk motstand fra kong Karl Johan. Det første barnetoget kom i stand i 1870 på Bjørnsons initiativ. Det var et rent guttetog, jentene kom først med i 1889.

Og siden unionsoppløsningen fant sted i 1905 så sier det seg selv at de to tingene ikke har noe med hverandre å gjøre...

Ok, beklager at mine kunnskaper rundt dette var vage og det er fint at dere rette opp.

Men likevel står jeg for at det er det norske flagget som skal vaie i barnetogene.

Skrevet

"Jeg vil være den første til og si at jeg ikke ville likt og se andre flagg enn det norske" - sa du i første innlegg. Men nå har du moderert deg i fhd til det samiske i hvert fall. Godt at du tar input. Og så har du innsett vranglære i fhd til hvorfor vi feirer dagen. Godt igjen!

Da gjenstår det bare at du jobber litt med resten, så skal du se at du blir riktig tolerant til slutt og innser at det norske flaggets symbolske betydning bare blir styrket av å opptre sammen med andre flagg.

Askeladden2007
Skrevet

"Jeg vil være den første til og si at jeg ikke ville likt og se andre flagg enn det norske" - sa du i første innlegg. Men nå har du moderert deg i fhd til det samiske i hvert fall. Godt at du tar input. Og så har du innsett vranglære i fhd til hvorfor vi feirer dagen. Godt igjen!

Da gjenstår det bare at du jobber litt med resten, så skal du se at du blir riktig tolerant til slutt og innser at det norske flaggets symbolske betydning bare blir styrket av å opptre sammen med andre flagg.

Modifisert? Samene har bodd lenger i Norge enn for eksempel folk fra Asia vil noensinne gjøre. Derfor denne toleransen.

Jeg vet ikke hvem du er Bikku, men du virker som en ålreit person. Jeg kommer nok ikke til å endre min mening angående feiring av 17 mai. Det er ok nok at man skal la barna få oppleve det flerkulturelle. Men slik som norsk innvandrerforum fikk dette frem så provoserte det meg. Her er det bare snakk om å få, men ikke gi. Det blir feil.

Skrevet

Modifisert? Samene har bodd lenger i Norge enn for eksempel folk fra Asia vil noensinne gjøre. Derfor denne toleransen.

Jeg vet ikke hvem du er Bikku, men du virker som en ålreit person. Jeg kommer nok ikke til å endre min mening angående feiring av 17 mai. Det er ok nok at man skal la barna få oppleve det flerkulturelle. Men slik som norsk innvandrerforum fikk dette frem så provoserte det meg. Her er det bare snakk om å få, men ikke gi. Det blir feil.

Vi er sikkert enige i mye, og mine holdninger er helt klart farget av den motstanden det samiske flagget har møtt og fortsatt møter. Det var inntil nylig store protester i Oslo, og i Tromsø også, mot å bruke det samiske flagget. Motstanden er der fortsatt - om enn ikke så tydelig. Og derfor lar jeg meg lett provosere når noen engasjerer seg for å holde flaggene i 17.-maitoget "rene".

Jeg tror ikke det er så farlig om vi åpner for andre nasjoners flagg. Det vil sannsynligvis være markert de første årene, men så vil interessen dabbe av. Kravet om å få løfte andre flagg kan like gjerne være en test på hvor dypt demokratiet og toleransen stikker.

Det som imidlertid er viktigere er å ikke miste kunnskapen om hva som gjør landet godt å leve i. Grunnloven er en ting, velferdssamfunnet er viktig for mange, måten vi praktiserer demokrati på, religionsfriheten, kristent livvsyn, toleranse. Alt er ikke like viktig for alle, men summen av dette og mye mer, også mange negative faktorer, er Norge. Kunnskapen om hva dette innebærer forsvinner lett i debatten om formalia. Så derfor deltar jeg mye heller i diskusjonen om hva det er som gjør landet vårt godt å leve i, heller enn å kjempe for korsflagget - som kanskje er et noe ekskluderende symbol for mange i dag. Ikke bare for innvandrere med ikke-kristen bakgrunn, men også for mange etnisk norske som ikke setter pris på den religiøse symbolikken i flagget...

Dette er neppe et tema som blir utdebattert med det første, og jeg kan være enig med deg i at utspillene fra den internasjonale fløyen ikke alltid er like balanserte. Du får ha ei fin feiring om en måneds tid, da!

Askeladden2007
Skrevet

Vi er sikkert enige i mye, og mine holdninger er helt klart farget av den motstanden det samiske flagget har møtt og fortsatt møter. Det var inntil nylig store protester i Oslo, og i Tromsø også, mot å bruke det samiske flagget. Motstanden er der fortsatt - om enn ikke så tydelig. Og derfor lar jeg meg lett provosere når noen engasjerer seg for å holde flaggene i 17.-maitoget "rene".

Jeg tror ikke det er så farlig om vi åpner for andre nasjoners flagg. Det vil sannsynligvis være markert de første årene, men så vil interessen dabbe av. Kravet om å få løfte andre flagg kan like gjerne være en test på hvor dypt demokratiet og toleransen stikker.

Det som imidlertid er viktigere er å ikke miste kunnskapen om hva som gjør landet godt å leve i. Grunnloven er en ting, velferdssamfunnet er viktig for mange, måten vi praktiserer demokrati på, religionsfriheten, kristent livvsyn, toleranse. Alt er ikke like viktig for alle, men summen av dette og mye mer, også mange negative faktorer, er Norge. Kunnskapen om hva dette innebærer forsvinner lett i debatten om formalia. Så derfor deltar jeg mye heller i diskusjonen om hva det er som gjør landet vårt godt å leve i, heller enn å kjempe for korsflagget - som kanskje er et noe ekskluderende symbol for mange i dag. Ikke bare for innvandrere med ikke-kristen bakgrunn, men også for mange etnisk norske som ikke setter pris på den religiøse symbolikken i flagget...

Dette er neppe et tema som blir utdebattert med det første, og jeg kan være enig med deg i at utspillene fra den internasjonale fløyen ikke alltid er like balanserte. Du får ha ei fin feiring om en måneds tid, da!

Du kommer med mange fine tanker her.

Jeg mener at innvandrere bør integreres i Norge. Det jeg kommer til og si nå vil sikkert gjøre noe sure, men det for så være.

Vi snakker om integrering. Ja, da kan denne starte i moskeer der imamene værsågod kan lære bort hvordan man kan integreres. Der de ikke fordømmer kristne, jøder eller de vantro. Der de lærer barna verdien av Norge og ikke tanker om verdensherredømme. For det er det barna lærer. Og så skal man ha alle flagg på 17 mai?

Skrevet

17. mai er vår grunnlovsdag, og med Grunnloven kom bl a den viktige bestemmelsen om tale- og trykkefrihet.

Flott feiring av viktige grunnlovsprinsipper at man nå går hen og forbyr det som ellers er en helt lovlig handling, nemlig å vifte med et flagg.

Gjest Spekepølse
Skrevet

vel, man regner jo med at samene i sin tid kom fra Asia, da:)

Skrevet

For det første: Du som er så opptatt av og i så stor grad respekterer grunnloven bør ta et kjapt søk på nettet eller i historiebøkene for å se hvorfor vi faktisk feirer 17. mai i Norge. Det har ikke særlig mye å gjøre med frigjøringa, gitt.

For det andre så er jeg nysgjerrig på hvor du plasserer det samiske flagget i denne tiraden din. Som et utenlandsk flagg, eller?

I mange andre sammenhenger mener jeg Norge mister mye av sin kulturelle identitet ved å søke det flerkulturelle eller nøytrale. For eksempel ved at vi går bort fra den kristne formålsparagrafen i grunnskolen. Men i fhd til 17. mai, så var den opprinnelige feiringen for barn, og den bør fortsette å være for barn. La det for all del utvikle seg til å være for alle barna i Norge, slik at de kan feire at de bor i et land med en god grunnlov - samme hvilken bakgrunn de ønsker å flagge. Så rause er vi vel på barnas vegne?

Personlig skjønner jeg ikke hva det samiske flagget har i 17.mai tog å gjøre. Samene har sin egen nasjonaldag, eget flagg, eget sameting. Der hører sameflagget naturlig hjemme.

Gjest Spekepølse
Skrevet

Personlig skjønner jeg ikke hva det samiske flagget har i 17.mai tog å gjøre. Samene har sin egen nasjonaldag, eget flagg, eget sameting. Der hører sameflagget naturlig hjemme.

samene er en nasjonal minoritet i Norge.

Skrevet

Hæ? Tuller du, eller er du seriøs nå?

trollemor;o)
Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor det er så ille at andre flagg skal være med i 17. mai toget.. Er vel bare fint at andre nasjnaliteter viser at de setter pris på Norge og den flotte norske nasjonaldagen vel?

Skrevet

....som har egen nasjonaldag, eget ting og eget flagg.

trollemor;o)
Skrevet

Jeg har marsjet på i

Island på i

Islands nasjonaldag, og da hadde vi med norske flagg...

Skrevet

Hæ? Tuller du, eller er du seriøs nå?

Selvsagt er jeg seriøs. Hvorfor skulle jeg tulle med det?

trollemor;o)
Skrevet

Men de er akkurat like norske som du!

Gjest Spekepølse
Skrevet

....som har egen nasjonaldag, eget ting og eget flagg.

javel, så det er et utestengingskriterie å ha eget flagg og eget ting....hehe.

Vel de er fremdeles en nasjonal minoritet og en del av norge:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...