Gå til innhold

17. mai - Norges dag

Anbefalte innlegg

Gjest Spekepølse
Skrevet

Men de er akkurat like norske som du!

javisst. det er jo det jeg sier, trollemor!

trollemor;o)
Skrevet

javisst. det er jo det jeg sier, trollemor!

Å ja... Jeg er på en liten rødvinsrus, så jeg føller ikke heeeeelt med;o)

Gjest Spekepølse
Skrevet

Å ja... Jeg er på en liten rødvinsrus, så jeg føller ikke heeeeelt med;o)

forskjell på minoriteter og nasjonale minoriteter, vet du;)

Skrevet

javel, så det er et utestengingskriterie å ha eget flagg og eget ting....hehe.

Vel de er fremdeles en nasjonal minoritet og en del av norge:)

Jeg er jo ikke akkurat alene om å mene at det samiske flagget ikke har sin plass i 17.mai tog. Bare spør 17.mai komiteen i bl.a. Oslo.

Jeg sier på ingen måte at det samiske flagget er mindre verdt enn det norske - bare at det passer mye bedre i Samenes eget tog - på deres egen nasjonaldag.

Gjest Spekepølse
Skrevet

Jeg er jo ikke akkurat alene om å mene at det samiske flagget ikke har sin plass i 17.mai tog. Bare spør 17.mai komiteen i bl.a. Oslo.

Jeg sier på ingen måte at det samiske flagget er mindre verdt enn det norske - bare at det passer mye bedre i Samenes eget tog - på deres egen nasjonaldag.

såvidt jeg vet har ikke samene noe eget tog. Og 17maikomiteen i oslo tillater samiske flagg. Så så vidt jeg kan se er du på jordet og har ditt eget 17.mai-tog:)

trollemor;o)
Skrevet

forskjell på minoriteter og nasjonale minoriteter, vet du;)

jepp, er enig med du.

Gjest Spekepølse
Skrevet

jepp, er enig med du.

Men vil nå legge til at jeg mener ALLE minoriteter skal kunne gå i tog og vifte med hvilket faen som helst flagg de måtte føle for:)

trollemor;o)
Skrevet

Men vil nå legge til at jeg mener ALLE minoriteter skal kunne gå i tog og vifte med hvilket faen som helst flagg de måtte føle for:)

Fortsatt helt enig med deg!

Gjest Spekepølse
Skrevet

såvidt jeg vet har ikke samene noe eget tog. Og 17maikomiteen i oslo tillater samiske flagg. Så så vidt jeg kan se er du på jordet og har ditt eget 17.mai-tog:)

Både samer, kvener, skogfinner, romanifolket er nasjonale minoriteter og egentlig er det synd at samene skal ha fordeler som de andre ikke har. Vi bør vel tillate alle disse sine flagg?

Skrevet

Du er temmelig historieløs dersom du ikke vet at det er først de siste få årene 17.mai komiteen i Oslo har tillatt samiske flagg (etter massivt press fra alle de politisk korrekte).

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så veldig om og men for samer å bruke sitt eget flagg denne ene dagen. Kan de ikke denne ene dagen være stolte av å bære det norske flagget.... men nei...

Forøvrig sier jeg godnatt nå -

Gjest Spekepølse
Skrevet

Du er temmelig historieløs dersom du ikke vet at det er først de siste få årene 17.mai komiteen i Oslo har tillatt samiske flagg (etter massivt press fra alle de politisk korrekte).

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så veldig om og men for samer å bruke sitt eget flagg denne ene dagen. Kan de ikke denne ene dagen være stolte av å bære det norske flagget.... men nei...

Forøvrig sier jeg godnatt nå -

historieløs, ja det er vel rette ordet.

Men skulle bare mangle at de gir etter nå, Det er vel ikke noe sted det bor så mange samer som i Oslo.

Gjest sameflagg
Skrevet

Ok, beklager at mine kunnskaper rundt dette var vage og det er fint at dere rette opp.

Men likevel står jeg for at det er det norske flagget som skal vaie i barnetogene.

Det er det norske og samiske flagget som kan vaie (på flaggstengene) på 17. mai eller andre flaggdager i Norge.

Men det er da bare hyggelig at andre nasjoner vil hylle Norge ved å ta meg sitt eget flagg og vifte litt med det? Jeg ville nå heller synes det var rart om en afrikaner med dårlig norsk skulle vifte med et norsk flagg. Men selvsagt ikke forbudt det heller.

"Hallo, - jeg er svensk / kinesisk / pakistansk osv, Gratulerer med dagen Norge" - tolker jeg disse flaggene til" En hyggelig gest som enkelte nasjonalister har vanskelig med å svelge.

Gjest sameflagg
Skrevet

Personlig skjønner jeg ikke hva det samiske flagget har i 17.mai tog å gjøre. Samene har sin egen nasjonaldag, eget flagg, eget sameting. Der hører sameflagget naturlig hjemme.

Sameflagget er likestilt med det norske - derfor.

Hvorfor er det vanskelig for deg å tolerere at samer tilkjennegir sin identitet og sin kjærlighet til sitt hjemland ved å bruke det samiske flagget på Norges nasjonaldag?

Gjest sameflagg
Skrevet

Både samer, kvener, skogfinner, romanifolket er nasjonale minoriteter og egentlig er det synd at samene skal ha fordeler som de andre ikke har. Vi bør vel tillate alle disse sine flagg?

Ja, det synes jeg vi skal. Det kan være godt å få luftet flagget av og til, det blir lei seg av å ligge innest bak skoene i skapet hele året rundt. Så tar vi det fram og stryker det, kanskje vasker vi av noen isflekker eller ketchup, også går vi ut på 17. mai og roper "hurra" fordi Norge er verdens beste land å bo i og her er vi alle med uansett nasjonalitet. Bare fordi vi elsker landet vi bor i.

Skrevet

Du sier mye bra her, og jeg er enig med deg.

Vil bare minne om at vi ikke feirer frigjøringen etter 2. verdenskrig, men frigjøringen fra 400 år under dansk kongedømme.

I 1814 ble vi et fritt land (bare at den svenske kongen var kongen vår).

I 1905 brøt vi oss løs fra Sverige også, og har siden vært et eget kongedøme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...