Gå til innhold

Spisevegring hos barn

Anbefalte innlegg

Gjest annonym akkurat nå..
Skrevet

Har en stesønn som i perioder spiser lite..noe som er normalt sånn sett..

Sist han var med oss spiste han godt, gjerne to skiver også. Han er 4 år gammel

Nå når han er hos oss, så nekter han å spise..sier han ikke vil..prøver å få han til å spise litt..men rører knapt maten, griner for han vil ikke spise

Mora sa også han har spist lite de siste dagene. Han har vært med oss 2 dager nå.

Hva kan dette skyldes av..vi blir jo litt bekymret over han da.

Han har sin 3 stefar på 3 år boende hos sin mor nå.. , kan sånne ting ha noe å si?

Han vil ikke si hvorfor han ikke vil spise hell..

Skrevet

Sin tredje stefar på tre år!? Stakkar liten... Han sliter nok med noe han ikke klarer å sette ord på stakkar. Ta en prat med helsesøster kanskje? Barnepsykolog?

Skrevet

Sin tredje stefar på tre år!? Stakkar liten... Han sliter nok med noe han ikke klarer å sette ord på stakkar. Ta en prat med helsesøster kanskje? Barnepsykolog?

ja jeg synes det er forferdelig. Hun har jo hovedomsorgen, så hva kan vi da gjøre?

Så jeg tenker kanskje hans oppførsel nå er pga dette?

Aller helst skulle jeg ønske han bodde hos oss..

Skrevet

Det er faktisk ikke så uvanlig at barn i perioder spiser lite. Har selv en gutt som i perioder nesten ikke smaker mat. Det er spesielt ille i helger/ferier.

For å få i han mat prøver vi å lokke med ting han liker ekstra godt. F.eks cheerios eller knekkebrød.

Jeg gir normalt ikke ungene mat når de ser på tv, men jeg skærer gjerne opp litt frukt og grønt, og da knasker de på det når de ser på barnetv om morgenen i helgene.

Skrevet

Det er faktisk ikke så uvanlig at barn i perioder spiser lite. Har selv en gutt som i perioder nesten ikke smaker mat. Det er spesielt ille i helger/ferier.

For å få i han mat prøver vi å lokke med ting han liker ekstra godt. F.eks cheerios eller knekkebrød.

Jeg gir normalt ikke ungene mat når de ser på tv, men jeg skærer gjerne opp litt frukt og grønt, og da knasker de på det når de ser på barnetv om morgenen i helgene.

Ja men han vil ikke engang ha pølser som han liker så godt..vil ikke ha noe!!

Han har i perioder vært små spist ja, men adri sett han sånn..

AneM1365380603
Skrevet

Det å dele opp frukt og grønt er et supert triks. Jeg har opplevd mange ganger at unger som ikke spiser det hjemme gjør det hos oss. Jeg tror den ene årsaken er at jeg deler det opp. Den andre årsaken er at de spiser det fordi mine gjør det. Skepsisen forsvinner da ;)

Skrevet

Det å dele opp frukt og grønt er et supert triks. Jeg har opplevd mange ganger at unger som ikke spiser det hjemme gjør det hos oss. Jeg tror den ene årsaken er at jeg deler det opp. Den andre årsaken er at de spiser det fordi mine gjør det. Skepsisen forsvinner da ;)

joda jeg bruker å dele opp frukt til ungene..har mine egne også..som han stortrivest sammen med..MEN han vil helst ha frukta hel han..

Fikk i han en halv banan i dag da..men ikke en eneste bit av skiva..skulle gi ungene kveldsmat..først sa han ville ha, da jeg skulle smøre på til han ville han ikke ha..begynte å grine for han skulle ikke ha mat..

Pappan fikk han til å gosta å smøre på en skive da..satt ilag med han lenge..men ikke en eneste bit av skiva tok han..

Så skal han ikke ha melk lengre hell..bare vann..

Så blir jo ikke mye næring da..

Er vant med han i perioder er små spist, men ikke sånn han har vørt disse to dagene..ikke ei halv skive har vi fått i han..

Grilla og koste oss ute idag..han er veldig glad i grillet pølse, men da han fikk det, så ville ikke han ha noe av den hell..

Skrevet

Ja men han vil ikke engang ha pølser som han liker så godt..vil ikke ha noe!!

Han har i perioder vært små spist ja, men adri sett han sånn..

Jeg forstår din frustrasjon, men prøv å ikke stresse med det. Når min sønn er i en dårlig periode hender det ofte at han ikke smaker mat eller drikke før langt ut på ettermiddagen. Det er selvsagt slitsomt for oss alle, for han blir naturlig nok sur og grinete når han ikke spiser.

Vi kan ikke gjøre så mye annet enn å tilby han mat, men han må selv velge om han vil spise det eller ikke.

En måte å lure i han mat på, er å smøre en matpakke å ta med på tur.

Lykke til!

Det går seg nok til igjen etter vært!

AneM1365380603
Skrevet

joda jeg bruker å dele opp frukt til ungene..har mine egne også..som han stortrivest sammen med..MEN han vil helst ha frukta hel han..

Fikk i han en halv banan i dag da..men ikke en eneste bit av skiva..skulle gi ungene kveldsmat..først sa han ville ha, da jeg skulle smøre på til han ville han ikke ha..begynte å grine for han skulle ikke ha mat..

Pappan fikk han til å gosta å smøre på en skive da..satt ilag med han lenge..men ikke en eneste bit av skiva tok han..

Så skal han ikke ha melk lengre hell..bare vann..

Så blir jo ikke mye næring da..

Er vant med han i perioder er små spist, men ikke sånn han har vørt disse to dagene..ikke ei halv skive har vi fått i han..

Grilla og koste oss ute idag..han er veldig glad i grillet pølse, men da han fikk det, så ville ikke han ha noe av den hell..

Har dere han annenhver uke? Som en annen foreslo ville jeg søkt råd hos helsesøster. Der kan han evt måles og veies for å se om han følger sin tidligere kurve.

Har dere mye fokus på mat slik at han legger merke til det? Kanskje dere skal slappe litt av og sette dere til bords uten å ha for mye fokus på at det _skal_ spises.

Han kan få velge middager av og til, pålegg også. Ikke ha for mye mat på tallerkenet, for det tar appetitten. Ikke bland maten, det kan han evt gjøre selv. Noen barn ser på blanding av mat som en ren ødeleggelse. Gi maks en halv potet i slengen, pluss litt middag. Han kan gjerne forsyne seg selv hvis han ønsker det.

La han smake på maiskorn. Mange unger elsker det. Jeg ville aldri kommentert at han er flink til å spise hvis han spiser noe, men jeg ville kommentert at han virket å være sulten i dag. (Hvis jeg i det hele tatt kommenterte noe)

Sønnen min er en strek. Han elsker nudler og semulegrynsgrøt. Bare et tips :) Det er av og til bedre med slik mat enn ingen mat.

Skrevet

Har dere han annenhver uke? Som en annen foreslo ville jeg søkt råd hos helsesøster. Der kan han evt måles og veies for å se om han følger sin tidligere kurve.

Har dere mye fokus på mat slik at han legger merke til det? Kanskje dere skal slappe litt av og sette dere til bords uten å ha for mye fokus på at det _skal_ spises.

Han kan få velge middager av og til, pålegg også. Ikke ha for mye mat på tallerkenet, for det tar appetitten. Ikke bland maten, det kan han evt gjøre selv. Noen barn ser på blanding av mat som en ren ødeleggelse. Gi maks en halv potet i slengen, pluss litt middag. Han kan gjerne forsyne seg selv hvis han ønsker det.

La han smake på maiskorn. Mange unger elsker det. Jeg ville aldri kommentert at han er flink til å spise hvis han spiser noe, men jeg ville kommentert at han virket å være sulten i dag. (Hvis jeg i det hele tatt kommenterte noe)

Sønnen min er en strek. Han elsker nudler og semulegrynsgrøt. Bare et tips :) Det er av og til bedre med slik mat enn ingen mat.

Han har han annen hver helg. Men han er også vekke i perioder pga jobben..da er han ikke hos oss på flere uker.

Han har sjeldent lyst hjem igjenn, for han liker seg veldig godt her hos oss,

Vant med han kan spise max ei halv skive i perioder..så er ikke det, men slik han er nå har vi aldri sett han..

Får håpe det er ei periode som går over.

Men det bekymrer meg at han har sin 3 stefar.

Unger blir jo knyttet til de, så forsvinner de ut av livet og en ny kommer inn..litt redd hvordan han takler sånt.

Den 3. har nettopp flyttet inn..bare noen uker siden.

Synes bare det er fælt å være vitne til det..for det må jo følest utrygd for han..han snakker ikke så mye om det..er vel litt liten til å fortelle om det kanskje?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...