Gjest Arne Waldemar Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 Jobber for tiden med vedlikehold på et sykehus og reagerer på hvor mange ansatte ved sykehuset som røyker. Jeg passerer slusen hvor røykehjørnet ligger, og hver eneste gang sitter det veldig mange og damper sigaretten sin Det som overrasker meg mest er alle de unge som røyker. Dette sykehuset er "et røykefritt" sykehus og er fylt opp med plakater og brosjyrer mot røyking, og alikevel røyker så mange. Det er greit at det er voksne mennesker som tar sine egne valg, men konsekvensene av røykingen er godt kjent - og for de som er utdannet innen helse så antar jeg at disse vet bedre enn andre...eller? 0 Siter
GeirB Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 Jada, klar de har lært at det er skadelig med røyking, men liv og lære er ofte to helt foreskjellige ting. Min lege tar seg en røyk på kontoret av og til, han spør meg om det er i orden og han får selvføgelig min velsignelse. Eg liker folk som ikkje er krampaktig politisk korrekte, og skal styre livene til andre mennesker. 0 Siter
GoodTimes Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 Jada, klar de har lært at det er skadelig med røyking, men liv og lære er ofte to helt foreskjellige ting. Min lege tar seg en røyk på kontoret av og til, han spør meg om det er i orden og han får selvføgelig min velsignelse. Eg liker folk som ikkje er krampaktig politisk korrekte, og skal styre livene til andre mennesker. Jeg bruker et treningsstudio som ligger i samme bygg og samme korridor som diverse kontorer for lokal idrettsliv. De røyker så det stinker over hele bygget. En ting er at jeg blir tett i huet av tobakkslukt, en annen at jeg syns det er merkelig at de som fremmer idrett for unge og gamle, røyker så jævlig. Halvgamle damer, alle. 0 Siter
GeirB Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 Jeg bruker et treningsstudio som ligger i samme bygg og samme korridor som diverse kontorer for lokal idrettsliv. De røyker så det stinker over hele bygget. En ting er at jeg blir tett i huet av tobakkslukt, en annen at jeg syns det er merkelig at de som fremmer idrett for unge og gamle, røyker så jævlig. Halvgamle damer, alle. Nils Arne Eggen røyker/røykte som en svamp. Lurer forresten på om Kong Harald og Martha Louise røyker enda? 0 Siter
frosken Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 Jada, klar de har lært at det er skadelig med røyking, men liv og lære er ofte to helt foreskjellige ting. Min lege tar seg en røyk på kontoret av og til, han spør meg om det er i orden og han får selvføgelig min velsignelse. Eg liker folk som ikkje er krampaktig politisk korrekte, og skal styre livene til andre mennesker. Mannen min likte også ganske godt når fastlegen hans bommet ham for en røyk i etterkant av slitsomme samarbeidsmøter...*s* Eller da hun mente at spesialisten på sykehuset fikk vente litt fordi de trengte å ta en røyk før de gikk inn. Selv har jeg aldri prøvd å røyke engang, (og kommer heller aldri til å gjøre det), men jeg må tilstå at i disse "anti-røyker-tider" så hender det at jeg er tilbøyelig til å mene at det kunne være på sin plass med noe mer toleranse i forhold til røykerne. 0 Siter
GeirB Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 Mannen min likte også ganske godt når fastlegen hans bommet ham for en røyk i etterkant av slitsomme samarbeidsmøter...*s* Eller da hun mente at spesialisten på sykehuset fikk vente litt fordi de trengte å ta en røyk før de gikk inn. Selv har jeg aldri prøvd å røyke engang, (og kommer heller aldri til å gjøre det), men jeg må tilstå at i disse "anti-røyker-tider" så hender det at jeg er tilbøyelig til å mene at det kunne være på sin plass med noe mer toleranse i forhold til røykerne. Min lege har også ofte en 200 grams Freia melkesjokolade som han har gjemt i skuffa si, og som han spandere av. :-) Ps! Eg har hatt han som fastlege i over 35 år nå, og håper på 35 nye. Eg har sjøl røykt i ca. 20 år, men slutta på dagen for ca. 2,5 år siden, og kommer _aldri_ til å ta en sigarett mer resten av mitt liv. Men andre kan røyke til de blir "grønne" i trynet for min del... 0 Siter
GoodTimes Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 Nils Arne Eggen røyker/røykte som en svamp. Lurer forresten på om Kong Harald og Martha Louise røyker enda? Rett skal være rett: drikke som en svamp, røyke som en skorstein. Mora mi var ekspert på å mikse metaforer, særlig fniste vi ubehersket når hun sa sint som en østers! Eller med kløtsjen i bånn. He he. 0 Siter
GeirB Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 Rett skal være rett: drikke som en svamp, røyke som en skorstein. Mora mi var ekspert på å mikse metaforer, særlig fniste vi ubehersket når hun sa sint som en østers! Eller med kløtsjen i bånn. He he. He.he...Eg skjønte ikkje hva du mente før eg hadde lest mitt innlegg ditt svar et par ganger. Sint som en østers var et bra uttrykk! 0 Siter
frosken Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 Rett skal være rett: drikke som en svamp, røyke som en skorstein. Mora mi var ekspert på å mikse metaforer, særlig fniste vi ubehersket når hun sa sint som en østers! Eller med kløtsjen i bånn. He he. Hmmm ... jeg syntes umiddelbart det hørtes helt greit ut med sint som en østers...*s* Kanskje østersen har en form for passiv-agressiv atferd? 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 Rett skal være rett: drikke som en svamp, røyke som en skorstein. Mora mi var ekspert på å mikse metaforer, særlig fniste vi ubehersket når hun sa sint som en østers! Eller med kløtsjen i bånn. He he. Haha, sint som en østers er jo litt søtt, da. ) 0 Siter
Orio Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 Min lege har også ofte en 200 grams Freia melkesjokolade som han har gjemt i skuffa si, og som han spandere av. :-) Ps! Eg har hatt han som fastlege i over 35 år nå, og håper på 35 nye. Eg har sjøl røykt i ca. 20 år, men slutta på dagen for ca. 2,5 år siden, og kommer _aldri_ til å ta en sigarett mer resten av mitt liv. Men andre kan røyke til de blir "grønne" i trynet for min del... Det er litt av en lege du har. :- ) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 Jeg måtte ha akutt keisersnitt i 2001, og da var det skikkelig hastekeisersnitt. De løp med meg gjennom korridorene til operasjonssalen, og anestesilegen kom med maske og drypp og all verdens remedier tett oppi ansiktet mitt. Det jeg husker krystallklart var hans sommerbrune armer og hender som STINKET røyk. Han var trolig blitt avbrutt i en røykepause. Ikke noe behagelig i det hele tatt i en slik situasjon der en mister kontrollen over hva som skal skje, og det oppleves kaotisk.... Fortalte min opplevelse til en anestesisykepleire jeg kjenner, og hun bekreftet at han røyket, og hun syntes det var direkte flaut og pinlig at jeg som pasient skulle kjenne dette. 0 Siter
tonie Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 Jeg måtte ha akutt keisersnitt i 2001, og da var det skikkelig hastekeisersnitt. De løp med meg gjennom korridorene til operasjonssalen, og anestesilegen kom med maske og drypp og all verdens remedier tett oppi ansiktet mitt. Det jeg husker krystallklart var hans sommerbrune armer og hender som STINKET røyk. Han var trolig blitt avbrutt i en røykepause. Ikke noe behagelig i det hele tatt i en slik situasjon der en mister kontrollen over hva som skal skje, og det oppleves kaotisk.... Fortalte min opplevelse til en anestesisykepleire jeg kjenner, og hun bekreftet at han røyket, og hun syntes det var direkte flaut og pinlig at jeg som pasient skulle kjenne dette. Jeg kunne fortått det om du var døende og overfølsom for lukter, men at et friskt menneske som er inne for et hastekeisersnitt skal lage stor affære at at legens fingre lukter røyk? Hjelpe og trøste. Folk i dette landet har det for bra. Det er tydeligvis manko på virkelige problemer rundt om. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 Jeg kunne fortått det om du var døende og overfølsom for lukter, men at et friskt menneske som er inne for et hastekeisersnitt skal lage stor affære at at legens fingre lukter røyk? Hjelpe og trøste. Folk i dette landet har det for bra. Det er tydeligvis manko på virkelige problemer rundt om. På hvilken måte mener du at jeg laget stor affære? 0 Siter
Gjest Meeredith Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 Jeg måtte ha akutt keisersnitt i 2001, og da var det skikkelig hastekeisersnitt. De løp med meg gjennom korridorene til operasjonssalen, og anestesilegen kom med maske og drypp og all verdens remedier tett oppi ansiktet mitt. Det jeg husker krystallklart var hans sommerbrune armer og hender som STINKET røyk. Han var trolig blitt avbrutt i en røykepause. Ikke noe behagelig i det hele tatt i en slik situasjon der en mister kontrollen over hva som skal skje, og det oppleves kaotisk.... Fortalte min opplevelse til en anestesisykepleire jeg kjenner, og hun bekreftet at han røyket, og hun syntes det var direkte flaut og pinlig at jeg som pasient skulle kjenne dette. Nå lurer jeg på om du ville reagert likt om det var svette, parfyme, dårlig ånde eller annet du ikke likte lukten av. ???? *Ler....* 0 Siter
Gjest prust Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 Nå lurer jeg på om du ville reagert likt om det var svette, parfyme, dårlig ånde eller annet du ikke likte lukten av. ???? *Ler....* Jeg er ganske oppmerksom på ulike typer lukter, ja - men svettelukt eller dårlig ånde er det ikke så mye å gjøre med der og da (midt på natta). Jeg synes pasienter burde slippe å kjenne røyklukt oppi ansiktet - både i en pleie/-stelle-situasjon, og i en operasjonssituasjon. 0 Siter
tonie Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 På hvilken måte mener du at jeg laget stor affære? Jeg leste litt fort og trodde det stod at du snakket med anestesisykepleieren din om det. Det synes jeg ville vært i overkant på grunn av noe som egentlig er en filleting. At det var en venninne forandrer jo saken. Jeg har også tatt hastesnitt, og jeg har ikke det vageste minne om hva de forkjellige luktet. De kan ha luktet alkohol for alt jeg vet. Jeg var i grunnen bare takknemlig for at de var der og hjalp meg. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 Jeg leste litt fort og trodde det stod at du snakket med anestesisykepleieren din om det. Det synes jeg ville vært i overkant på grunn av noe som egentlig er en filleting. At det var en venninne forandrer jo saken. Jeg har også tatt hastesnitt, og jeg har ikke det vageste minne om hva de forkjellige luktet. De kan ha luktet alkohol for alt jeg vet. Jeg var i grunnen bare takknemlig for at de var der og hjalp meg. Ok. Jeg var selvsagt også takknemlig for at jeg fikk den hjelpen jeg trengte. Har hatt to kompliserte fødsler (der den ene endte i hastekeisersnitt) og ett planlagt keisersnitt, så jeg er fullt klar over at hadde jeg bodd et sted uten sykehus, så hadde ikke resultatet blitt som det ble. Jeg har krystallklare minner fra det minuttet det tok (leste journalen etterpå) fra jeg kom inn, til narkosen virket: Lyset, alle menneskene i grønt, lukten fra hendene til legen, hvordan armene hans så ut (brune ,mye hår på *s*) - at han sa "Nå tror jeg hun er borte", og jeg åpnet bestemt øynene for å vise at jeg ikke sov ennå.... Og jeg hørte faktisk også at de sa det ble ei jente - mens jeg lå i narkose... Intensivsykepleieren etterpå mente dette ikke kunne stemme, men hun venninne min som er anestesisykepleier bekreftet at hun hadde opplevd pasienter som hadde hørt ting under operasjonen. Men nå kom jeg langt ut på viddene....! 0 Siter
tonie Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 Ok. Jeg var selvsagt også takknemlig for at jeg fikk den hjelpen jeg trengte. Har hatt to kompliserte fødsler (der den ene endte i hastekeisersnitt) og ett planlagt keisersnitt, så jeg er fullt klar over at hadde jeg bodd et sted uten sykehus, så hadde ikke resultatet blitt som det ble. Jeg har krystallklare minner fra det minuttet det tok (leste journalen etterpå) fra jeg kom inn, til narkosen virket: Lyset, alle menneskene i grønt, lukten fra hendene til legen, hvordan armene hans så ut (brune ,mye hår på *s*) - at han sa "Nå tror jeg hun er borte", og jeg åpnet bestemt øynene for å vise at jeg ikke sov ennå.... Og jeg hørte faktisk også at de sa det ble ei jente - mens jeg lå i narkose... Intensivsykepleieren etterpå mente dette ikke kunne stemme, men hun venninne min som er anestesisykepleier bekreftet at hun hadde opplevd pasienter som hadde hørt ting under operasjonen. Men nå kom jeg langt ut på viddene....! Var det forresten du som bare måtte fortelle en venninne at parfymen hennes ikke var noe god? Hvordan gikk det? Hvis jeg husker rett og det faktisk _var_ du som hadde det innlegget, da... 0 Siter
morsan Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 Det er lenge siden jeg mistet illusjonene om at folk som burde vite bedre likevel røyker. Husker da jeg som nokså ung ble både overrasket og skuffet over at popstjerner kunne finne på å røyke, for "alle" visste jo at sangstemmen ikke har bra av slikt! ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.