Gå til innhold

Skatteklasse 1 og 2

Gjest Dyrt å være samboer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er samboer på tredje året. Min mann er ikke barnas far. Vi har ingen felles barn og vi deler ikke noen form for økonomi.

Vi har hver våre eiendommer, lån, verdier, renter etc.

I år (mottatt selvang. for 2007) har jeg blitt liknet i skatteklasse 1. I fjor og årene før i skatteklasse 2.

Leser i veiledninga at vi ikke regnes som ugift hvis vi er samboere med meldeplikt 31/10/06 el.tidl. eller som samboere uten felles barn hvis meldeplikt samme dato.

Menes det at jeg ikke får skatte i klasse 2 lenger?

Alt er jo likt som da jeg var alene med disse barna, eneste som er forskjell er at jeg i arbeidssammenheng tjener mye mer nå enn før.

Barna er under 16 og har vært i hovedomsorg hos meg hele tiden.

Gjest selvsagt
Skrevet

Selvføgelig er ikke alt likt, du har en samboer å dele utgiftene med!! Skulle tatt seg ut om du fortsatt var å anse som alenemor.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg tror du skal lignes i skatteklasse 2. Den dagen dere evt gifter dere eller får felles barn går du i skatteklasse 1. Ta en telefon til skatteetaten, så får du vite det sikkert.

Skrevet

Selvføgelig er ikke alt likt, du har en samboer å dele utgiftene med!! Skulle tatt seg ut om du fortsatt var å anse som alenemor.

Det er vel ikke noe "selvsakt" ved dette nødvendigvis.

Siden jeg har egen eiendom å ta hånd om og vi ikke har økonomien sammen men alt er "hvert vårt" så blir ikke det store forandringene økonomisk sånn sett.

Jeg har akkurat de samme utgiftene nå som jeg ville hatt uten samboer.

Grunnen til min bedre øknonomi er jo jobben min, ikke samboer.

Gjest selvsagt
Skrevet

Det er vel ikke noe "selvsakt" ved dette nødvendigvis.

Siden jeg har egen eiendom å ta hånd om og vi ikke har økonomien sammen men alt er "hvert vårt" så blir ikke det store forandringene økonomisk sånn sett.

Jeg har akkurat de samme utgiftene nå som jeg ville hatt uten samboer.

Grunnen til min bedre øknonomi er jo jobben min, ikke samboer.

Dere har slått dere sammen og husholdningsutgiftene for begge har dermed gått ned. Det går halvparten så mye strøm til å bruke komfyr, oppvaskmaskin, vaskemaskin, varmtvann til vask av hus, rengjøringsmidler osv. osv. når man bor sammen sett i forhold til to husholdninger. I tillegg er det billigere med større husholdning med tanke på matutgifter enn det er med flere små. Bilutgifter blir gjerne lavere fordi dere sitter i samme bil på ferieturer. Hotellutgifter når dere er ute og reiser. Osv, osv.

Skrevet

''Jeg er samboer på tredje året.''

''Vi har hver våre eiendommer...''

Skjønner det blir dyrt når dere har hver deres eiendom, hva skal dere med to boliger når dere er samboere?

Dessuten så regner eg med at samboeren din har en jobb og egen inntekt, så slik sett så burde det jo være mye lettere nå enn da du bodde aleine?

Skrevet

Det har skjedd en feil. Du skal fortsatt ha klasse 2.

Skrevet

''Du skal fortsatt ha klasse 2.''

Hvorfor skal ho det når ho har hatt samboer i tre år? *bare lurer*

Skrevet

''Jeg er samboer på tredje året.''

''Vi har hver våre eiendommer...''

Skjønner det blir dyrt når dere har hver deres eiendom, hva skal dere med to boliger når dere er samboere?

Dessuten så regner eg med at samboeren din har en jobb og egen inntekt, så slik sett så burde det jo være mye lettere nå enn da du bodde aleine?

Vi har flere eiendommer fordi vi vil prøve ut forholdet ordentlig først før vi setter i gang og selger unna ol.

Det er ikke alltid jeg har leid ut eiendommen min slik at jeg kan i store deler av året betale litt strøm der, så er det forsikringer, komm.avgifter, vedlikehold av privat veg etc. etc.

I vårt hushold så betaler han det aller meste, jeg betaler all mat og alle husholdningsartikler. Det er en del tusen i løpet av måneden selvsakt. Og siden vi er så mange blitt så har vi akkurat passert grensen for at jeg i steden for 1 stk må kjøpe 2 stk (poser, posjoner etc)

Så selv om jeg ikke har regnet på krona så tror jeg ikke at jeg kommer ut så veldig mye billigere ved å være samboer. Jeg har jo også mistet ekstra barnetrygd feks.

Men det er ikke det totale økonomiske bildet det er snakk om her men skatteklassen.

Skrevet

Er du sikker på det Athene?

Det er ønskelig at du har rett selvakt, men hva gjør at jeg fortsatt kvalifiserer til klasse 2?

Skrevet

''Du skal fortsatt ha klasse 2.''

Hvorfor skal ho det når ho har hatt samboer i tre år? *bare lurer*

Fordi reglene er sånn.

Man får klasse 2 når man er aleneforsørger. I ligningskontorets øyne er man aleneforsørger så lenge man har barn og ikke bor sammen med barnets andre forelder, så sant man er ugift og heller ikke har barn med den man bor sammen med.

Reglene om 12 måneders samboerskap gjelder trygdeytelser.

Skrevet

Er du sikker på det Athene?

Det er ønskelig at du har rett selvakt, men hva gjør at jeg fortsatt kvalifiserer til klasse 2?

Ja, jeg har rett. Se svar til Geir.

Skrevet

Dere har slått dere sammen og husholdningsutgiftene for begge har dermed gått ned. Det går halvparten så mye strøm til å bruke komfyr, oppvaskmaskin, vaskemaskin, varmtvann til vask av hus, rengjøringsmidler osv. osv. når man bor sammen sett i forhold til to husholdninger. I tillegg er det billigere med større husholdning med tanke på matutgifter enn det er med flere små. Bilutgifter blir gjerne lavere fordi dere sitter i samme bil på ferieturer. Hotellutgifter når dere er ute og reiser. Osv, osv.

Jeg er vel ikke helt enig med ditt øknomiske bildet av mat og utgifter på små familier i forholdt til store men det er nå så.

Siden jeg har egen eiendom så betaler jeg renter, strøm, vedlikehold, komm.avgifter etc. etc. på den.

Vi kjører hver vår bil til jobb.

Og det jeg sparer i dette husholdet går ut i at jeg holder mat og husholdningsartikler. Siden vi er et voksent menneske mer i forhold til føre så passere vi grensen for at vi i steden for en pose, boks, posjon etc. må kjøpe to eller tre. Det går mye mer mat til en voksen person til skal jeg love deg.

Og så "mistet" jeg jo ekstra barnetrygt pga. samboerforholdet, det er jo noen kroner det og.

Nå er det jo ikke vår totale økonomiske situasjon jeg skal frem til her men skatteklassen. Jeg ville bare ha frem at det nødvendigvis ikke bør være svært lønnsomt å bli to i forhold til å være en når vi snakker økonomi.

Skrevet

Fordi reglene er sånn.

Man får klasse 2 når man er aleneforsørger. I ligningskontorets øyne er man aleneforsørger så lenge man har barn og ikke bor sammen med barnets andre forelder, så sant man er ugift og heller ikke har barn med den man bor sammen med.

Som sakt svært ønskelig at du har rett. Men i selvangivelsens rettledelse så står det:

Side 33. "Likning i skatteklasse 2 - enslig forsørger.

I skatteklasse 2 liknes forelder som har omsorg for barn som er 17 eller yngre hvis forelder enten er

1 - ugift (som ugift regnes ikke meldepliktig samboer som ble meldepliktig 31.10.06 el.tidl.

2 - skilt, separert, enke/mann

3 - samboer uten felles barn (gjelder ikke meldepliktig samboere som liknes som ektefeller)

4 - gift/meldepliktig etter 31.10.06 uten felles barn forutsatt at ektefelle/samboer ikke krever å bli liknet under et

Så slikt jeg skjønner det her er at vi har meldepliktig samboerskap gjeldende fra før 31.10.06. Derfor kan jeg ikke regnes som ugift eller samboer uten felles barn.

Er det noe jeg ikke forstår her?

Skrevet

Som sakt svært ønskelig at du har rett. Men i selvangivelsens rettledelse så står det:

Side 33. "Likning i skatteklasse 2 - enslig forsørger.

I skatteklasse 2 liknes forelder som har omsorg for barn som er 17 eller yngre hvis forelder enten er

1 - ugift (som ugift regnes ikke meldepliktig samboer som ble meldepliktig 31.10.06 el.tidl.

2 - skilt, separert, enke/mann

3 - samboer uten felles barn (gjelder ikke meldepliktig samboere som liknes som ektefeller)

4 - gift/meldepliktig etter 31.10.06 uten felles barn forutsatt at ektefelle/samboer ikke krever å bli liknet under et

Så slikt jeg skjønner det her er at vi har meldepliktig samboerskap gjeldende fra før 31.10.06. Derfor kan jeg ikke regnes som ugift eller samboer uten felles barn.

Er det noe jeg ikke forstår her?

Hvorfor er dere meldepliktige? Får en av dere pensjon?

Skrevet

Fordi reglene er sånn.

Så om eg (og min sønn) hadde vært samboer med Celina Midelfart så hadde eg blitt rekna som enslig forsørger, og skatta i klasse 2?

Skrevet

Så om eg (og min sønn) hadde vært samboer med Celina Midelfart så hadde eg blitt rekna som enslig forsørger, og skatta i klasse 2?

Ja. Jeg har ikke uttalt meg om hvordan det bør være, bare om hvordan det er.

Og om du skulle flytte sammen med Celina Midelfart, ville det fortsatt ikke være hennes oppgave å forsørge ditt barn. Det er din oppgave, sammen med barnets mor.

Hun ville forsåvidt ikke ha plikt til å forsørge deg heller. Bare ektefeller har gjensidig forsørgelsesplikt.

Skrevet

Ja. Jeg har ikke uttalt meg om hvordan det bør være, bare om hvordan det er.

Og om du skulle flytte sammen med Celina Midelfart, ville det fortsatt ikke være hennes oppgave å forsørge ditt barn. Det er din oppgave, sammen med barnets mor.

Hun ville forsåvidt ikke ha plikt til å forsørge deg heller. Bare ektefeller har gjensidig forsørgelsesplikt.

Da gidder eg ikkje flytte sammen med ho ihvertfall!

Skrevet

Da gidder eg ikkje flytte sammen med ho ihvertfall!

Nei, du får insistere på ring på fingeren først, og ikke særeie.

Skrevet

Hvorfor er dere meldepliktige? Får en av dere pensjon?

Menes ikke meldepliktige at vi skal melde fra om samboerskap da?

F.eks.hvis vi ikke melder fra så står jeg jo som enslig mor og mottar stønad for dette.

Min mann er delvis ufør, men det har vel ikke noe med min skatteklasse å gjøre?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...