Gå til innhold

Langvarig feber og hodepine hos 7 år gammel gutt

Gjest Rejoh

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en sønn på 7 år. I midten av januar i år kom han hjem fra skolen med en voldsom hodepine. Utover kvelden fikk han høy feber, mot 41. Dette varte i 5 dager. Legen sa at det var et virus. For 3 uker siden kom han atter igjen hjem fra skolen, med hodepine. Det samme skjedde igjen, feberen steg utover natten og i 8 dager lå han og vippet mellom 39.5-40,5 i temp. Var ikke hos lege denne gang. Nå har han vært frisk i 9 dager, men i formiddag begynte han å klage seg for hodepine. Rett før han la seg var tempen oppe i 40.8 igjen. Vi dro en tur innom legevakten, hvor de sjekket crp. Den var under 8, og vi fikk beskjed om å oppsøke fastlegen for å ta en skikkelig utredning på hva dette kan være. Sønnen min er en aktiv og meget oppegående gutt ellers, spiller fotball og spiser sunt. Han har hatt endel plager tidligere, det begynte med kronisk ørebetennelse da han var liten, og det ble satt inn dren, samt fjernet polypper og mandler. Forutenom dette så har han vært endel plaget med falsk krupp og astma, samt atopisk eksem. For to år siden ble han også lagt inn på barneavdelingen pga høy feber over en lengre periode som gjorde at han ble dehydrert. Han lå der i 5 dager med væske i armen. Han er ganske spinkel og tåler lite sykdom før han raser ned i vekt. Jeg lurer på om feber og hodepine kan komme av mye pencilinkurer i de tre første leveårene hans, pga øreproblematikken, eller om det kan være imunforsvaret som er lavt. Hva annet kan det være som gjør at han plages så mye med feber og hode? Og sist men ikke minst, har du noen gode forslag til hvordan vi kan gjøre han frisk, og holde han frisk? Hilsen en sliten mamma, med en enda mer sliten liten gutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, syke barn er ikke gøy!

Det første du burde gjøre er å be om en skikkelig utredning, men det regner jeg med at du gjør.

Min lille gutt hadde ofte høy feber og var mye syk da han var mindre, feberen kom i intervaler og varte i alt fra 5 til 10 dager.

Ble til slutt innlagt på sykehuset for en skikkelig utredning, og det viste seg at han hadde en del infeksjoner som urinveisinfeksjon, halsbetennelse, ørebetennelse, lungebetennelse, ja stort sett alt.

Det at feberen forsvant med visse mellomrom forklarte legen med at kroppen vår blir sliten av all denne feberen, så etter noen dager tar den en pause, for så å ta opp igjen kampen når kroppen har fått tilførsel av mat å drikke og har nok energi.

Og den teorien stemte i allefall hos oss, for etter at de tok seg tid til å virkelig finne ut hva som feilte han ble han kvitt feberen.

Ikke sikkert det er et svar som hjelper deg da, men kan jo være han har en slags uskyldig infeksjon som ikke slår ut på prøver med en gang og at kroppen ikke klarer å bekjempe dette alene.

God bedring til gutten din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er han når han har feber? lyssky,svimmel,kvalm,synsforstyrrelse osv?

Guttungen her hadde mye feber i den alderen, han fikk hodepine og feber, men det gikk som regel over etter noen timers søvn.

Dette var migrene.

Jeg hadde krevd å få gutten grundig undersøkt med eeg og evt CT røntgen. De gjorde det på gutten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er han når han har feber? lyssky,svimmel,kvalm,synsforstyrrelse osv?

Guttungen her hadde mye feber i den alderen, han fikk hodepine og feber, men det gikk som regel over etter noen timers søvn.

Dette var migrene.

Jeg hadde krevd å få gutten grundig undersøkt med eeg og evt CT røntgen. De gjorde det på gutten min.

Aggathe: Vil ikke en infeksjon slå ut på crp?

midia: Første gang han hadde hodepine, så kastet han opp 2 ganger når han reiste seg opp å gikk, og var veldig ømfindtlig ovenfor lys og lyd, så da tenkte jeg også migrene, men det varte i så mange døgn at jeg slo tanken fra meg.

Forrige gang klarte han ikke høy lyd, så vi kjørte han tilslutt over til besteforeldrene, iom at vi har to barn som er yngre enn han, og som har et rimelig høyt aktivitetsnivå.

I dag har jeg ikke merket særlig på hverken lyd eller lys, men nå ble han skikkelig klein først i kveldingen, og da har det vært både skummert og stille, så denne gangen er det vanskelig å si noe konkret der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aggathe: Vil ikke en infeksjon slå ut på crp?

midia: Første gang han hadde hodepine, så kastet han opp 2 ganger når han reiste seg opp å gikk, og var veldig ømfindtlig ovenfor lys og lyd, så da tenkte jeg også migrene, men det varte i så mange døgn at jeg slo tanken fra meg.

Forrige gang klarte han ikke høy lyd, så vi kjørte han tilslutt over til besteforeldrene, iom at vi har to barn som er yngre enn han, og som har et rimelig høyt aktivitetsnivå.

I dag har jeg ikke merket særlig på hverken lyd eller lys, men nå ble han skikkelig klein først i kveldingen, og da har det vært både skummert og stille, så denne gangen er det vanskelig å si noe konkret der.

Få det sjekka ihvertfall, lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Feber betyr at barnet har en infeksjon, hodepine er ofte et følge symptom. At det var en virusinfeksjon er sannsynlig dersom det ikke var andre symptomer, utenom hodepinen. At crp var 8 passer med en virusinfeksjon, men for ytterligere å bekrefte dette ville det være fint med noen flere blodprøver, som telling av hvite, differensialtelling av hvite , ny CRP. og en urinundersøkelse

Jeg tror ikke hans tidligere øreproblemer er forklaringen, tildligere penicillinbehandling er heller ikke forklaringen.

Dersom han igjen får feber, synes jeg fastlegen skal underøke han med blodpøver som viser mer enn CRP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...