Gå til innhold

Svigermor-dilemma....

Gjest ei i svigermor-klemma...

Anbefalte innlegg

Gjest ei i svigermor-klemma...

Svigermor har sydd to kjempefine "drakter" til datteren vår, de er litt sånn bunad-liknende, men finere og mer sjelden. Datteren vår har hatt dem siden hun var 2 år, og de er sånn at hun kan vokse ganske lenge i dem. Siden svigermor har lagt ned såpass mye arbeid i disse plaggene føler jeg at vi må bruke dem ved enhver anledning der man skal pynte seg, og det har vi gjort til nå (bortsett fra noen vanlige familiebursdager der vi ikke har orka å bruke dem, men bare tatt på henne et skjørt eller en kjole).

Nå er jenta 4 år og har etter hvert blitt mer opptatt av hva hun har på seg, og som småjenter flest liker hun å pynte seg. Problemet er bare at det hun synes er fint er i en litt annen stil enn de flotte draktene... for henne er rosa og glitter og denslags det fineste som fins (regner med at dere jente-mammaer der ute kjenner dere igjen...), og nå sier hun at hun ikke vil ha på seg drakt på 17. mai og i konfirmasjon. Jeg skjønner henne godt - det er jo så mye fint til jenter i butikkene... Hittil har vi klart å overtale henne til å bruke disse draktene, men nå syns jeg det er litt leit å "tvinge" henne når hun ikke vil. Men så er det jo en fare for at svigermor blir skuffet/såret over at draktene ikke er gode nok lenger...

Hva ville dere gjort???

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

5

• Lillemus

3

• morsan

3

• Mrs. Wallace

3

Gjest Titteli

Jeg ville ha latt henne gå med det hun ønsket, og fortalt det til svigermor. Noe ala: "Jeg synes draktene er kjempefine, men nå for tiden er det visst bare rosa og glitter som duger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med jenta og kommet til et kompromiss med drakt 17. mai og annen kjole i konfirmasjonen. Svigermor må da forstå at ei lita snuppe gjerne vil pynte seg i andre ting også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bunader til alle tre barna, og de to eldste får i år nye - altså håndsydde bunader, der deler av dem er sydd av svigermor.

Våre barn bruker bunad 17. mai og i dåp/konfirmasjon - ellers i bursdager og sånt bruker de annet pentøy.

Jeg tror faktisk jeg ikke ville ha gått med på noen diskusjon ang bunaden når det gjelder 17. mai. De som har bunad, går som regel med det da. Hun kan jo heller bytte til en annen kjole litt utpå dagen. I konfirmasjon ville jeg nok prøvd meg med å bestemme bunad da og, omtrent som på 17. mai.

Det er jo en kjempeflott gave da, at bestemor har sydd drakt til henne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bunader til alle tre barna, og de to eldste får i år nye - altså håndsydde bunader, der deler av dem er sydd av svigermor.

Våre barn bruker bunad 17. mai og i dåp/konfirmasjon - ellers i bursdager og sånt bruker de annet pentøy.

Jeg tror faktisk jeg ikke ville ha gått med på noen diskusjon ang bunaden når det gjelder 17. mai. De som har bunad, går som regel med det da. Hun kan jo heller bytte til en annen kjole litt utpå dagen. I konfirmasjon ville jeg nok prøvd meg med å bestemme bunad da og, omtrent som på 17. mai.

Det er jo en kjempeflott gave da, at bestemor har sydd drakt til henne :-)

Jeg tenker som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hun er såpass liten ville jeg bestemt for henne. 17.mai er bunaddag ;) Kjøp en rosa glitterkjole til henne og avtal at den skal hun få ha på 16. eller 18.mai. Spiller oftest ingen rolle for så små jenter om kjolen passer anledningen. Min snart fireåring vil helst ha på "gallakjole" på barnehagen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden hun er såpass liten ville jeg bestemt for henne. 17.mai er bunaddag ;) Kjøp en rosa glitterkjole til henne og avtal at den skal hun få ha på 16. eller 18.mai. Spiller oftest ingen rolle for så små jenter om kjolen passer anledningen. Min snart fireåring vil helst ha på "gallakjole" på barnehagen ;)

''Min snart fireåring vil helst ha på "gallakjole" på barnehagen ;)

''

Jeg lurer på om det hører med til alderen på 4-årige profesjonelle prinsesser. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde latt ungen bestemme selv. Jeg liker ikke bunader og festdrakter (kan kanskje strekke meg til å si ok på et par utgaver, da).

Jeg hadde selv en sånn barnefestdrakt som 2-åring, og ble ikke så overbegeistra at jeg ville ha ny, da den ble for liten... Bunad har jeg heller aldri ønsket meg.

Den finnes jo så mye annet pentøy! Du kan jo bare forklare svigermor, at jenta nå har litt mer bestemte meninger om antrekk, slik at svigermor ikke trenger å lage festdrakt i alle størrelser framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Kle jenta i drakt når det er "bunadsanledning", som i barnetoget 17.mai og konfirmasjon, og la henne ha på annet pentøy ved "pentøysanledninger" som vanlige bursdager og denslags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sagt at en 4åring ikke er gammel nok til å bestemme selv hva hun skal ha på seg. Det er vel nok av dager året rundt hvor man kan dille i rosa og glitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også fått svigermor-sydde bunader. Disse er brukt på 17. mai og på julekvelden (da ungene var mindre, nå har vi "lettere" klær på julekvelden). Bunadene er også brukt på slektstreff og i konfirmasjoner, ellers har ungene hatt andre finklær. Bunad / drakt på bursdager høres "heavy" ut.

Jeg ville også ha bestemt for en 4-åring på 17. mai og på konfirmasjonen ville jeg tatt på henne drakten i kirka + middag og heller byttet til en kjole etter middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moren til jente på snart seks

Jeg ville latt jenta få gå i noe annet. La henne få rosa kjoler og skjørt nå mens ho kan bruke det, og la henne gjerne bruke slikt i bursdager o.l. Skjørt kan ho jo også bruke til hverdags, Dere har brukt draktene mye og det har sikkert svigermor sett. Jeg synes derfor ikke svigermor har grunn til å bli skuffet eller fornærmet om ho ser at jenta nå bruker noe annet. Hadde drakta kun vært brukt til 17 mai og konfirmasjon ville jeg nok bestemt at dette er 17-maiklærne, men siden drakta er brukt nesten i alle tilstelninger så forstår jeg jenta deres veldig godt. Jeg liker heller ikke å kle meg i de samme klærne i enhver tilstelning jeg skal i.

Siden dere har brukt drakta flittig synes jeg ikke dere skal ha dårlig samvittighet om dere velger å la jenta gå med noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også fått svigermor-sydde bunader. Disse er brukt på 17. mai og på julekvelden (da ungene var mindre, nå har vi "lettere" klær på julekvelden). Bunadene er også brukt på slektstreff og i konfirmasjoner, ellers har ungene hatt andre finklær. Bunad / drakt på bursdager høres "heavy" ut.

Jeg ville også ha bestemt for en 4-åring på 17. mai og på konfirmasjonen ville jeg tatt på henne drakten i kirka + middag og heller byttet til en kjole etter middag.

Jeg er enig med deg.

Men ettersom de jo tross alt har brukt drakten(e) i veldig mange andre sammenhenger enn 17. mai osv, skjønner jeg jo at jenta blir litt lei, og jeg har derfor litt sansen for argumentasjonen til "moren til jente på snart seks" også, når nå situasjonen er som den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakt påå 17. mai og konfirmasjon, eget valg i bursdager, familiefester osv.

En 4åring trenger ikke å bestemme alt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Drakt påå 17. mai og konfirmasjon, eget valg i bursdager, familiefester osv.

En 4åring trenger ikke å bestemme alt selv.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1208718788' post='3856083]

Jeg hadde latt ungen bestemme selv. Jeg liker ikke bunader og festdrakter (kan kanskje strekke meg til å si ok på et par utgaver, da).

Jeg hadde selv en sånn barnefestdrakt som 2-åring, og ble ikke så overbegeistra at jeg ville ha ny, da den ble for liten... Bunad har jeg heller aldri ønsket meg.

Den finnes jo så mye annet pentøy! Du kan jo bare forklare svigermor, at jenta nå har litt mer bestemte meninger om antrekk, slik at svigermor ikke trenger å lage festdrakt i alle størrelser framover.

Husker du helt tilbake til 2 års alderen? Du verden, den drakten måtte det være noe helt spesielt med!? :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mista nikket

Det er ikke sikkert at svigermor vil bli lei seg i det hele tatt. Kan til og med skje at hun er enig med at jenta di må få velge hva hun skal ha på seg. Ikke ta sorgene på forskudd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ei i svigermor-klemma

Takk for alle svar!

Ser at det er litt delte meninger her..... Tror jeg skal prøve å overtale jenta til å bruke drakt på 17.mai, så får vi se om hun evt kan få ha på seg en annen fin kjole i konfirmasjon... (og ja - jeg er fullt klar over at en 4-åring ikke bestemmer selv hva hun skal ha på seg, men jeg skjønner henne bare så godt. Tror de draktene er veldig fine og spesielle sett med voksenøyne, men for en liten jente ser verden litt annerledes ut....feil farge og feil snitt, kan man trygt si....og hun vil jo gjerne føle seg fin, hun også!)

Svigermor er forøvrig en snill dame som syr og strikker masse fint til barnebarna - så vi klager ikke :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hørt på lille prinsessa..

Hva med å gå med drakten fra morraen, og byttet senere på dagen?

En ekte prinsesse har da alltid to antrekk i løpet av en dag ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...