Mrs. Wallace Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Husker du helt tilbake til 2 års alderen? Du verden, den drakten måtte det være noe helt spesielt med!? ) Det er ikke så rart det, jeg husker også så langt tilbake. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Det er ikke så rart det, jeg husker også så langt tilbake. Ja det gjør jeg også. At mamma kom hjem med lillebror fra sykehuset da jeg var 1,5 år husker jeg enda. Det gjorde nok et voldsomt inntrykk, for etter det husker jeg ikke noe før jeg ble 3-4:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Ja det gjør jeg også. At mamma kom hjem med lillebror fra sykehuset da jeg var 1,5 år husker jeg enda. Det gjorde nok et voldsomt inntrykk, for etter det husker jeg ikke noe før jeg ble 3-4:-) Det er ikke så rart at det er akkurat det som har festet seg hos deg fra før treårsalder, for det å få et søsken er jo en kjempegreie. ) Det er nok helst sånne store hendelser eller sterke inntrykk som fester seg i hukommelsen fra veldig tidlig barndom. Jeg vet at jeg har såpass tidlige minner fordi jeg husker folk som gikk bort før jeg fylte tre, pluss at vi flyttet da jeg var liten. Og da blir det lettere å tidfeste minnene - tror kanskje det handler litt om det, også. For ofte har man vel litt vage barndomsminner man ikke er helt sikker på nårfra, som feks av typen "jeg sitter under et bord og drikker saft mens de voksne prater" og sånne ting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 ''Min snart fireåring vil helst ha på "gallakjole" på barnehagen '' Jeg lurer på om det hører med til alderen på 4-årige profesjonelle prinsesser. Jepp, hun er nok ganske gjennomsnittlig, vil jeg tro Idag skulle hun derimot ha på tøffe Aafk-klær. Var nemlig med på fotballkamp igår. Kampen var artig den, men dropseska minst like spennende ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Det høres egentlig ut som om du heller ikke er så begeistret for disse draktene... Det skinner liksom igjennom;o) Men om du syns de er fine så ville jeg sagt at hun kunne bruke drakta i konfirmasjon og så noe annet på 17. mai. Hvis en fireåring skal få bestemme alt så kan jeg love deg at du kan få det vanskelig etterhvert... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Skjønner godt dilemmaet, og ble brått veldig glad for at mine barn ikke har fått bunader eller andre flotte festdrakter - de ville _aldri_ gått med dem frivillig. Ikke fordi de vil gå i rosa og glitter, men fordi de bare liker praktiske, ledige og behagelige plagg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Hun er fire år - og gammel nok til å bestemme selv hvilken kjole hun vil ha på. Dette er hennes dag også, og hun burde få lov til å ha følelsen av å føle seg finest i hele verden - selv om farmor kanksje mener noe annet. Pick your fights; det er nok av andre ting å krangle om - dette burde ikke være en av dem... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Siden dere har vært "flinke" og brukt drakten mange ganger, så har jo svigermor sett at dere har satt pris på drakten. Derfor synes jeg det nå er på tide å la jenta velge selv for en gangs skyld! Det er heller ikke noe gøy å alltid måtte bruke dette plagget hver eneste gang man skal pynte seg; og småjenter er veldig glad i å pynte seg. La henne nå gå i noe pent, som du er med på å velge. Og ikke bry deg om svigermor, dere har jo brukt drakten mange ganger! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Husker du helt tilbake til 2 års alderen? Du verden, den drakten måtte det være noe helt spesielt med!? ) Jeg hadde den da jeg var 2-4 år, og mamma har fortalt om det når vi har sett på bilder av meg iført denne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Dette handler vel ikke om at hun skal bestemme "alt" selv, som noen skriver, men om at hun har en mening om et plagg hun allerede har brukt mange ganger og at du egentlig synes at hun bør få bestemme dette selv. Jeg synes det er viktig at hun blir tatt på alvor og at du tar dine egentlige meninger på alvor. Det å bestemme er jo faktisk noe en trenger øvelse i, og både du og barnet ditt er tjent med at dette blir tatt alvorlig. Og selv om svigermor kanskje blir glad for å se at hun har drakten på seg så er det vel ikke akkurat noen god gjerning at hun heller ikke blir tatt alvorlig (hvis dere gjør noe annet enn dere egentlig vil). For det blir hun jo ikke, derimot blir hun "stakkarsliggjort". Jeg ville iallefall ikke likt at noen av mine slektninger hadde snakket om meg hjemme: "Du MÅ ha den på deg for hennes skyld vet du. Hun blir så glad/lei seg hvis du bruker den/ikke bruker den..." Hvis du tror at svigermor har forventninger samme dag om å se henne i drakta så kan du/dere vel heller forberede henne på det? Dere har brukt drakta mange ganger, så det er jo ingen tvil om at dere tar gaven "alvorlig", men nå er det altså tid for noe annet. Hvis det er det dere føler og som du har lyst til å konkludere med. Ellers er jo standarder for pynting veldig forskjellig fra hjem til hjem. Personlig er jeg blant dem som synes spesielle dager skal markeres, også i klesveien, så jeg ville nok foretrekke å ha et ord med i laget ift. hva barnet mitt skulle ha på seg, men fortrinnsvis ved at hun fikk velge mellom alternativer som jeg også syntes var akseptable. Men det går jo en grense et sted og alle bør få føle seg vel, også på høytidsdager. Jeg synes uansett det er et viktig poeng her at du egentlig er enig med datteren din. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ei i svigermor-klemma Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Det høres egentlig ut som om du heller ikke er så begeistret for disse draktene... Det skinner liksom igjennom;o) Men om du syns de er fine så ville jeg sagt at hun kunne bruke drakta i konfirmasjon og så noe annet på 17. mai. Hvis en fireåring skal få bestemme alt så kan jeg love deg at du kan få det vanskelig etterhvert... Jeg syns draktene er kjempefine, og syns svigermor er kjempesnill som har gitt oss dem. Og veslejenta er veldig søt og staselig når hun har dem på. MEN - jeg har vært en liten jente selv, og husker at det var pyton når de voksne bestemte at jeg skulle ha på meg klær som DE syns var fine, men som jeg ikke likte..... Dessuten merker jeg at hun strever litt med å takle sin nye lillesøster - noe som nok gjør meg ekstra opptatt av å lytte til hennes meninger og la henne få bestemme litt selv. Hun trenger å få føle seg kjempefin.... Lillesøster slipper jo å ha drakt, og skal sikkert ha en søt kjole på seg, ikke sant? Jaja, ikke enkelt dette, men vi finner vel en løsning - og livet går videre ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Jeg ville sagt at 17. mai bør hun bruke den, men at hun kan ha en annen fin kjole i konfirmasjonen. Så ville jeg begrenset bruken av drakten i fremtiden. Kanskje spart den til 17. mai og julekvelden + evt. bryllup. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Jeg ville sagt at 17. mai bør hun bruke den, men at hun kan ha en annen fin kjole i konfirmasjonen. Så ville jeg begrenset bruken av drakten i fremtiden. Kanskje spart den til 17. mai og julekvelden + evt. bryllup. Sa du absolutt alt jeg ville ha sagt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Jeg tror jeg ville valgt noen anledninger der vi holdt fast på festdrakten og andre anledninger der hun fikk ta på seg rosa dill som hun ønsket. Det hjelper kanskje også å spe på med litt hverdagspynt og kjoler og stas. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Dette handler vel ikke om at hun skal bestemme "alt" selv, som noen skriver, men om at hun har en mening om et plagg hun allerede har brukt mange ganger og at du egentlig synes at hun bør få bestemme dette selv. Jeg synes det er viktig at hun blir tatt på alvor og at du tar dine egentlige meninger på alvor. Det å bestemme er jo faktisk noe en trenger øvelse i, og både du og barnet ditt er tjent med at dette blir tatt alvorlig. Og selv om svigermor kanskje blir glad for å se at hun har drakten på seg så er det vel ikke akkurat noen god gjerning at hun heller ikke blir tatt alvorlig (hvis dere gjør noe annet enn dere egentlig vil). For det blir hun jo ikke, derimot blir hun "stakkarsliggjort". Jeg ville iallefall ikke likt at noen av mine slektninger hadde snakket om meg hjemme: "Du MÅ ha den på deg for hennes skyld vet du. Hun blir så glad/lei seg hvis du bruker den/ikke bruker den..." Hvis du tror at svigermor har forventninger samme dag om å se henne i drakta så kan du/dere vel heller forberede henne på det? Dere har brukt drakta mange ganger, så det er jo ingen tvil om at dere tar gaven "alvorlig", men nå er det altså tid for noe annet. Hvis det er det dere føler og som du har lyst til å konkludere med. Ellers er jo standarder for pynting veldig forskjellig fra hjem til hjem. Personlig er jeg blant dem som synes spesielle dager skal markeres, også i klesveien, så jeg ville nok foretrekke å ha et ord med i laget ift. hva barnet mitt skulle ha på seg, men fortrinnsvis ved at hun fikk velge mellom alternativer som jeg også syntes var akseptable. Men det går jo en grense et sted og alle bør få føle seg vel, også på høytidsdager. Jeg synes uansett det er et viktig poeng her at du egentlig er enig med datteren din. ''Og selv om svigermor kanskje blir glad for å se at hun har drakten på seg så er det vel ikke akkurat noen god gjerning at hun heller ikke blir tatt alvorlig (hvis dere gjør noe annet enn dere egentlig vil). For det blir hun jo ikke, derimot blir hun "stakkarsliggjort".'' Meget viktig poeng. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Jeg ville sagt at 17. mai bør hun bruke den, men at hun kan ha en annen fin kjole i konfirmasjonen. Så ville jeg begrenset bruken av drakten i fremtiden. Kanskje spart den til 17. mai og julekvelden + evt. bryllup. ''+ evt. bryllup.'' nei vet du hva, vil brura ha på seg brudekjole, synes jeg hun skal få det - uansett hva farmora måtte mene...;-P (rødvinsfleip) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Siden hun er såpass liten ville jeg bestemt for henne. 17.mai er bunaddag Kjøp en rosa glitterkjole til henne og avtal at den skal hun få ha på 16. eller 18.mai. Spiller oftest ingen rolle for så små jenter om kjolen passer anledningen. Min snart fireåring vil helst ha på "gallakjole" på barnehagen Jeg kjenner mange jenter som absolutt ikke ville vært fornøyde med å bli avspist med 16. og 18. mai. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Vi har bunader til alle tre barna, og de to eldste får i år nye - altså håndsydde bunader, der deler av dem er sydd av svigermor. Våre barn bruker bunad 17. mai og i dåp/konfirmasjon - ellers i bursdager og sånt bruker de annet pentøy. Jeg tror faktisk jeg ikke ville ha gått med på noen diskusjon ang bunaden når det gjelder 17. mai. De som har bunad, går som regel med det da. Hun kan jo heller bytte til en annen kjole litt utpå dagen. I konfirmasjon ville jeg nok prøvd meg med å bestemme bunad da og, omtrent som på 17. mai. Det er jo en kjempeflott gave da, at bestemor har sydd drakt til henne :-) Jeg har en som ville grått blod om h*n ble påtvunget bunad. Bunad er teit. Slik er det bare. Det kunne ikke falt meg inn å ødelegge hele 17. over et klesplagg. Det er da flust av ting andre sier jeg kler, som jeg absolutt ikke ville følt meg vel i. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest modolv Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Svigermødre er noe herk, skyt henne!:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Hvis du lar datteren din begynne å være sjef fra hun er 4 år, vil du få mange problemer fremover. Jeg ville bare gitt henne beskjed om at på 17. mai og i konfirmasjon skal hun ha på drakt, fordi det er sånn det er. Og så latt henne være rosa og glitrende ved bursdager og andre anledninger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.