Gå til innhold

Svigermor-dilemma....

Gjest ei i svigermor-klemma...

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner mange jenter som absolutt ikke ville vært fornøyde med å bli avspist med 16. og 18. mai.

mvh

Noen kompromisser må man klare å inngå ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

5

• Lillemus

3

• morsan

3

• Mrs. Wallace

3

Noen kompromisser må man klare å inngå ;-)

Men det er jo 17. mai der alle skal vise seg fram i finstasen som er viktig!

Jeg hadde ikke giddet å la et barn gå å sørge over en kjole på en slik dag bare fordi jeg syntes bunad var så kult. Så kan det ikke "kompromisses" uten vesentlig grad av press, tvang og manipulasjon får heller bunaden henge i skapet.

En annen ting er at det er ganske vannvittig å kle seg i bunad for å fyke rundt ute i regnvær, spise pøler med ketchup, is, sjokolade, drikke brus, samt løpe om kapp, sekkeløp, skli i sklia og kanskje ha en liten sølevannkrig... 17. mai er en dag man hverken kler seg etter vær eller aktiviteter.

;-)

For meg er det viktigste at ungene har en helt topp dag. Og om den toppes bedre med rosa kjloe enn med bunad, får det heller bli slik.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo 17. mai der alle skal vise seg fram i finstasen som er viktig!

Jeg hadde ikke giddet å la et barn gå å sørge over en kjole på en slik dag bare fordi jeg syntes bunad var så kult. Så kan det ikke "kompromisses" uten vesentlig grad av press, tvang og manipulasjon får heller bunaden henge i skapet.

En annen ting er at det er ganske vannvittig å kle seg i bunad for å fyke rundt ute i regnvær, spise pøler med ketchup, is, sjokolade, drikke brus, samt løpe om kapp, sekkeløp, skli i sklia og kanskje ha en liten sølevannkrig... 17. mai er en dag man hverken kler seg etter vær eller aktiviteter.

;-)

For meg er det viktigste at ungene har en helt topp dag. Og om den toppes bedre med rosa kjloe enn med bunad, får det heller bli slik.

mvh

Man trenger ikke nødvendigvis bunad på 17.mai, men pent antrekk skal det være :)

Min snart 11-åring ville ikke ha bunad ifjor og vil heller ikke ha det i år. Dette er selvsagt helt greit!

Jeg hadde nok ikke tvunget mine to yngste barn til å gå i bunad om de ikke ønsket det heller, men tror helt klart man kan "manipulere" barn til å elske bunaden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke nødvendigvis bunad på 17.mai, men pent antrekk skal det være :)

Min snart 11-åring ville ikke ha bunad ifjor og vil heller ikke ha det i år. Dette er selvsagt helt greit!

Jeg hadde nok ikke tvunget mine to yngste barn til å gå i bunad om de ikke ønsket det heller, men tror helt klart man kan "manipulere" barn til å elske bunaden ;)

Jeg tror ikke det var så vanlig med barnebunader da jeg var barn. En og annen var det jo, og jeg har sett bilder av meg der jeg var kanskje 5-6 år i blåtøysbunad på 17. mai.

Men etter at jeg ble skolejente var det bare "annet pentøy". Husker et år på 70-tallet at jeg hadde på med pologenser med glittereffekt, utenpå der en bluse med korte puffermer og laaaange snipper på kragen, samt knall rød bukse med kjempesleng;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest STOLT AV BUNADEN MIN

Du har fått mange svar og jeg tenker at jammen har vi forskjellig syn her i vårt langstrakte land...

Selv fikk jeg barnebunad da jeg var 2 år,som vokste med meg til jeg var 6 -7 år. Den har 2 av døtrene mine brukt og nå som jeg har 2 småjenter fikk jeg min mor til å brodere en ny. Vi mener det skal være bunad på 17.mai,barnedåp og evt bryllup (tidlig på dagen,skifter til annet om ettermiddag/kveld). Her i huset har alle bunad(mannen også),dattra som allerede er konfirmert fikk voksenbunad i konfirmasjonen.( Alle er brodert av mormor). Vi er veldig STOLTE av å eie slike plagg, og selvfølgelig er mormor glad for at vi bruker dem.

Håper min mor rekker å brodere voksenbunader til jentene som nå er små. Flottere plagg å eie enn bunad finnes ikke etter mitt syn, det viser hvor man kommer fra,og selv om den er både trang (eller for vid) og varm, så er det sånn det skal være...

men så har vi sunnmørsbunad,da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange svar og jeg tenker at jammen har vi forskjellig syn her i vårt langstrakte land...

Selv fikk jeg barnebunad da jeg var 2 år,som vokste med meg til jeg var 6 -7 år. Den har 2 av døtrene mine brukt og nå som jeg har 2 småjenter fikk jeg min mor til å brodere en ny. Vi mener det skal være bunad på 17.mai,barnedåp og evt bryllup (tidlig på dagen,skifter til annet om ettermiddag/kveld). Her i huset har alle bunad(mannen også),dattra som allerede er konfirmert fikk voksenbunad i konfirmasjonen.( Alle er brodert av mormor). Vi er veldig STOLTE av å eie slike plagg, og selvfølgelig er mormor glad for at vi bruker dem.

Håper min mor rekker å brodere voksenbunader til jentene som nå er små. Flottere plagg å eie enn bunad finnes ikke etter mitt syn, det viser hvor man kommer fra,og selv om den er både trang (eller for vid) og varm, så er det sånn det skal være...

Jeg kjøpte meg bunad i voksen alder og er veldig glad for det. :o) Snuppa er 7,5 år og ønsker seg bunad hun også, men det er vel heller tvilsomt om hun får det til konfirmasjonen, det er jo så dyyyyrt.

Skulle ønske kjæresten hadde herrebunad, men han ser bare vantro på meg når jeg foreslår det. Menn i bunad er knallstilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest STOLT AV BUNADEN MIN

Jeg kjøpte meg bunad i voksen alder og er veldig glad for det. :o) Snuppa er 7,5 år og ønsker seg bunad hun også, men det er vel heller tvilsomt om hun får det til konfirmasjonen, det er jo så dyyyyrt.

Skulle ønske kjæresten hadde herrebunad, men han ser bare vantro på meg når jeg foreslår det. Menn i bunad er knallstilig!

Jeg er heldig som har ei mor som ELSKER handarbeid. (dessverre ikke arvelig). Småjentene er 2 og 5 år nå,og stoff til bunad er allerede planlagt å kjøpe inn,bare mormor blir ferdig med sitt siste bunadsprosjekt. DA er det vår tur... Gleder meg til å se jentene mine som voksne damer i bunad laget av mormoren.

Kjøper jeg stoffet og får de brodert nå,kan de med hell ligge til jentene er 15 år og da blir de montert. Da deler jeg utgiftene over mange år,og de skal jo ha sølv også... Det ønsker jeg til bursdager og sånn...

Jeg kjenner mange som har angret på at de ikke ønsket seg bunad til konfirmasjonen, for det blir skrekkelig dyrt å kjøpe den senere i livet når mann får lån og hus og familie og andre utgifter. Jeg er heldig,jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''+ evt. bryllup.''

nei vet du hva, vil brura ha på seg brudekjole, synes jeg hun skal få det - uansett hva farmora måtte mene...;-P (rødvinsfleip)

He, he, he :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heldig som har ei mor som ELSKER handarbeid. (dessverre ikke arvelig). Småjentene er 2 og 5 år nå,og stoff til bunad er allerede planlagt å kjøpe inn,bare mormor blir ferdig med sitt siste bunadsprosjekt. DA er det vår tur... Gleder meg til å se jentene mine som voksne damer i bunad laget av mormoren.

Kjøper jeg stoffet og får de brodert nå,kan de med hell ligge til jentene er 15 år og da blir de montert. Da deler jeg utgiftene over mange år,og de skal jo ha sølv også... Det ønsker jeg til bursdager og sånn...

Jeg kjenner mange som har angret på at de ikke ønsket seg bunad til konfirmasjonen, for det blir skrekkelig dyrt å kjøpe den senere i livet når mann får lån og hus og familie og andre utgifter. Jeg er heldig,jeg.

Jeg hadde en liten skrivejobb på si en stund da jeg var rundt 25 år og disse pengene brukte jeg på bunad. Kjøpte del for del via husfliden så det ikke ble så uoverkommelig. :o) Sølvet fikk jeg i 25-årsgave av venner og familie, skoene av foreldrene mine (i tillegg til storsølja) og veska fra eksen. :o) Gode minner alt sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''men så har vi sunnmørsbunad,da...''

Ja, da så! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det var så vanlig med barnebunader da jeg var barn. En og annen var det jo, og jeg har sett bilder av meg der jeg var kanskje 5-6 år i blåtøysbunad på 17. mai.

Men etter at jeg ble skolejente var det bare "annet pentøy". Husker et år på 70-tallet at jeg hadde på med pologenser med glittereffekt, utenpå der en bluse med korte puffermer og laaaange snipper på kragen, samt knall rød bukse med kjempesleng;-)

Det antrekket der kunne godt mora mi ha kledd meg i på -70-tallet også ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Jeg syns draktene er kjempefine, og syns svigermor er kjempesnill som har gitt oss dem. Og veslejenta er veldig søt og staselig når hun har dem på. MEN - jeg har vært en liten jente selv, og husker at det var pyton når de voksne bestemte at jeg skulle ha på meg klær som DE syns var fine, men som jeg ikke likte.....

Dessuten merker jeg at hun strever litt med å takle sin nye lillesøster - noe som nok gjør meg ekstra opptatt av å lytte til hennes meninger og la henne få bestemme litt selv. Hun trenger å få føle seg kjempefin.... Lillesøster slipper jo å ha drakt, og skal sikkert ha en søt kjole på seg, ikke sant?

Jaja, ikke enkelt dette, men vi finner vel en løsning - og livet går videre :o)

Når du sier det så husket jeg akkurat nå at jeg hadde en rød kjole som jeg hatet å ha på meg, men som jeg hadde på i enhver passelig anledning. Det var ikke morro!!

(Kua har nok glemt at hun har vært kalv...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...