Gå til innhold

Hva gjør jeg galt med brødet?

Anbefalte innlegg

Gjest bare smuldrer opp
Skrevet

Har begynt å lage hjemmebakt brød i kenwood maskin for å elte deigen veldig godt.

Men hva skjer! Brødene smuler og går ifra hverandre når de er opptinte fra frysa.

Hva i all verden gjør jeg galt?

Fortsetter under...

Skrevet

Ikke vet jeg, men noe riktig gjør du hvertfall...

Mine brød blir flate, og rå inni....

Skrevet

Hvor lenge elter du? Hvis du elter for lenge kan det skje.

Gjest bare smuldrer opp
Skrevet

Hvor lenge elter du? Hvis du elter for lenge kan det skje.

Jeg har jo alltid hørt at det skal eltes lenge, så nå står brødene mine på elting i minst 5 minutter.

Er det for lenge?

Gjest ViViola
Skrevet

Sannsynligvis har du for liten mengde hvetemel i forhold til grove greier.

Hva har du i brødene dine? Legger du ut oppskrift er det litt lettere å se. :-)

Annonse

Gjest bare smuldrer opp
Skrevet

Sannsynligvis har du for liten mengde hvetemel i forhold til grove greier.

Hva har du i brødene dine? Legger du ut oppskrift er det litt lettere å se. :-)

Har ingen fast oppskrift, men begynner med 1,5 liter væske og nesten en kg fin sammalt hvete. Fyller på med fint hvetemel på resten. En stk gjær bruker jeg også. Og en neve salt.

Har du noen god oppskrift som er sikret godt resultat så hører jeg gjerne fra deg på det også!

Gjest ViViola
Skrevet

Har ingen fast oppskrift, men begynner med 1,5 liter væske og nesten en kg fin sammalt hvete. Fyller på med fint hvetemel på resten. En stk gjær bruker jeg også. Og en neve salt.

Har du noen god oppskrift som er sikret godt resultat så hører jeg gjerne fra deg på det også!

Hm... Ikke godt å si hva som blir "gæli", men det er fort vekk litt feil forhold på meltypene.

Mine brød blir i grunnen alltid bra, de, men jeg har relativt mye hvetemel i. Slik gjør jeg:

Kvelden før baking tar jeg 1 liter kefir i en bolle, og klæsjer oppi en god dæsj med helkorn, kli, linfrø og havregryn. Rører sammen og lar stå på benken til dagen etter.

På bakedagen smeller jeg kefirblandingen i bakebollen, fyller på med ca 3-4 dl vann, 1 ts sukker, litt salt (3-4 ts), en dæsj solsikkefrø, et par finhakkede nykokte poteter, olje og til slutt hvetemel til "passe deig". Og 1 1/2 pose tørrgjær.

Heves, bakes ut og etterheves. Pensles med melk og strøs med sesamfrø før de går i ovnen.

Dette gir 3 stooooore brød i 3-litersformer. Stekes på varmluft i 45 min på 175 grader.

Dette gir lyse, luftige brød, og jeg har enda ikke fått klage. :-)

Gjest bare smuldrer opp
Skrevet

Hm... Ikke godt å si hva som blir "gæli", men det er fort vekk litt feil forhold på meltypene.

Mine brød blir i grunnen alltid bra, de, men jeg har relativt mye hvetemel i. Slik gjør jeg:

Kvelden før baking tar jeg 1 liter kefir i en bolle, og klæsjer oppi en god dæsj med helkorn, kli, linfrø og havregryn. Rører sammen og lar stå på benken til dagen etter.

På bakedagen smeller jeg kefirblandingen i bakebollen, fyller på med ca 3-4 dl vann, 1 ts sukker, litt salt (3-4 ts), en dæsj solsikkefrø, et par finhakkede nykokte poteter, olje og til slutt hvetemel til "passe deig". Og 1 1/2 pose tørrgjær.

Heves, bakes ut og etterheves. Pensles med melk og strøs med sesamfrø før de går i ovnen.

Dette gir 3 stooooore brød i 3-litersformer. Stekes på varmluft i 45 min på 175 grader.

Dette gir lyse, luftige brød, og jeg har enda ikke fått klage. :-)

Neste gang skal jeg prøve å steke på varmluft. Det har jeg ikke prøvd enda. Kanskje de blir mer luftige da og at det er med på å hjelpe brødene til å holde sammen?

Takk for oppskrift, den hørtes spennende ut. Skal prøve med litt mer grove melsorter og frø etterhvert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...