Glimtipper Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 Ja :/. Drømmer fremdeles om en turkis kjole med sølvblomster :-I Vi burde gå ut og kjøpe vår røde prinsessekjole og turkise kjole med sølvblomster 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Mødre, altså... Hvis det kan være noen "trøst": Sønnen din kommer også til å huske den ene gangen du ikke orker å diskutere saken mer, men bare _bestemmer_. Alle de daglige kompromissene går i glemmeboken... *he he* Sant nok! Livet er ikke alltid rettferdig! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg pleier å spørre nevøen min om han ikke skal ta seg en dusj når han er på ferie her, og får da normalt som svar at det kan han gjøre når han kommer hjem. Så de vet hva som er nødvendig ja! ;-) Ja, den samme nevøen er meget bestemt på det når han er hos oss at da trenger han ihvertfall ikke dusje eller skifte undertøy!! ;-) En ting at moren/faren hans sender han i dusjen med jevne mellomrom, men som tante synes jeg ikke at jeg kan tvinge en 10-11-åring til slikt når han er hos oss en helg! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Vi burde gå ut og kjøpe vår røde prinsessekjole og turkise kjole med sølvblomster Hehe - ja, la oss det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Mødre, altså... Hvis det kan være noen "trøst": Sønnen din kommer også til å huske den ene gangen du ikke orker å diskutere saken mer, men bare _bestemmer_. Alle de daglige kompromissene går i glemmeboken... Mannen min kunne ikke fordra grønt, ville ikke bruke et eneste grønt plagg i voksen alder. Han begrunnet det med den forferdelige grønne strikkejakken han var blitt tvunget til å gå med første skoledag. Moren hans husker fortsatt hvor fin han var med den jakken...*s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg pleier å spørre nevøen min om han ikke skal ta seg en dusj når han er på ferie her, og får da normalt som svar at det kan han gjøre når han kommer hjem. Så de vet hva som er nødvendig ja! Jeg sa til ungene en søndag at nå skulle de gå i dusjen, hvorpå 9-åringen så på meg og utbrøt:"Men vi dusjet jo hos pappa på torsdag!" *Hehe* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg har ikke noe slikt minne om et plagg som skulle _kjøpes_, men jeg husker en gang jeg ble "overtalt"/mildt presset til å skifte et antrekk jeg selv hadde "komponert" før vi skulle på sirkus! ;-) Jeg hadde før på dagen spradet rundt i en litt kort sommerkjole med rysjekappe nederst og ved skuldrene/ermeåpningene. Den var hvit med små røde prikker. Så kom kvelden, det ble litt kaldere, og moren min bad meg ta på langbukse. Jeg fant da fram en slengbukse som var hvit med røde striper! (skikkelig 70-talls mao) og ville ha på denne _under_ kjolen, slik at den ble som en tunika. DA satte moren min foten ned! ;-) Men det burde du da fått gå med, synes jeg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Men det burde du da fått gå med, synes jeg! Ja, jeg tror jeg kanskje hadde godtatt det, men mødre har vel forandret seg opp igjennom tidene;-) Jeg har hatt med meg min gutt i butikken i Spiderman-drakt;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 I grunn veldig enig med deg jeg. Sønnen min har brukt bunad 17. mai siden han var 1 1/2 år. Skal ha det i år også. MEN det er fordi han selv vil bruke den på 17. mai. Regner med at det ikke er så mange årene før han heller vil bruke noe annet enn bunad 17. mai. Og da skal han selvfølgelig få slippe det. Han er 6 år, og foreløpig liker han å pynte seg. Min gutt fyller ni år nå, og han får ny håndsydd bunad i år (den gamle hadde han brukt i 4 år tror jeg. Han liker bunaden, og bærer den med stolthet (som AneM sa) - og jeg håper at han vil bruke den i alle fall 3 17. mai'er før han vokser ut av den/evt blir lei. Men det har mye å si hvordan vi voksne snakker om bunaden tror jeg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg er nok ikke enig med deg. Synest ikke det er noe problem overhodet å bestemme at barnet bruker bunad på 17.mai, om de er så heldige å ha bunad. På barnebursdager osv kan de få pynte seg mer etter egen smak. Tror ikke det ville vært mange bunader i 17.mai-toget på småbarna om de fikk bestemme selv. Jeg hadde dåpskjole på barnet mitt i dåpen også, selv om det er tåpelig med kjole på en gutt og selv om gutten ga uttrykk for at det var mer komfortabelt med bare body og trøye. Jeg gjorde jo ikke dette fordi jeg er en autoritær mamma som overkjører barnet mitt ved den minste anledning, men fordi man ved høytidlige dager gjerne vil holde på tradisjoner. Synest det hadde vært nitrist om alle småjenter gikk i noe rosa og glitrende på 17.mai, selv om det kanskje er det de oppfatter som aller finest. Selvsagt skal barna høres, men de trenger ikke allerede som treåringer vite at de kan forhandle seg frem til det aller meste de har lyst på. Jeg tror snarere dette er ett problem i dag enn at barna får bestemme for lite... Jeg er tilbøyelig til å tro at dette med grad av selvbestemmelse i forhold til påkledning, sannsynligvis føyer seg inn i det generelle oppdragelsesmønsteret de aktuelle foreldrene har. Jeg har sett foreldre bruke en helt meningsløs mengde energi og kamp for å påtvinge en 8 år gammel gutt bunad 17.mai, og andre foreldre være meningsløst ettergivende i forhold til påkledning i andre sammenhenger. Slik jeg kjenner disse foreldrene så er de hhv. generelt sett tilhengere av autortær vs ettergivende oppdragelse. Jeg ville forsøkt å påvirke og oppmuntre til bruk av bunad 17.mai sålenge barnet objektivt sett ser fin ut i bunad. Hvis bruk av bunad vekker voldsom motvilje hos barnet så ville jeg godtatt andre penklær. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Min gutt fyller ni år nå, og han får ny håndsydd bunad i år (den gamle hadde han brukt i 4 år tror jeg. Han liker bunaden, og bærer den med stolthet (som AneM sa) - og jeg håper at han vil bruke den i alle fall 3 17. mai'er før han vokser ut av den/evt blir lei. Men det har mye å si hvordan vi voksne snakker om bunaden tror jeg! Sønnen min er også kjempestolt når han får på seg bunad. Og synes han er kjempefin. Og det synes jeg også han er, såklart. Fetteren hans har også brukt bunad i mange år, siden han også var 1-2 år. Men nå er han blitt 11 og har sagt klart i fra at nå vil han ikke ha bunad på en stund. Så i helga var han ute med moren og kjøpte seg et pent antrekk til 17. mai. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 ;-) Ja, den samme nevøen er meget bestemt på det når han er hos oss at da trenger han ihvertfall ikke dusje eller skifte undertøy!! ;-) En ting at moren/faren hans sender han i dusjen med jevne mellomrom, men som tante synes jeg ikke at jeg kan tvinge en 10-11-åring til slikt når han er hos oss en helg! ;-) Jeg er også ettergivende på dette punktet (hmm.. kanskje også på visse andre punkter), Bruker alltid en del tid på å forklare at tanter er så heldige at de ikke trenger å være like nøye på å oppdra barn som det gode foreldre er nødt til å være...*s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg er tilbøyelig til å tro at dette med grad av selvbestemmelse i forhold til påkledning, sannsynligvis føyer seg inn i det generelle oppdragelsesmønsteret de aktuelle foreldrene har. Jeg har sett foreldre bruke en helt meningsløs mengde energi og kamp for å påtvinge en 8 år gammel gutt bunad 17.mai, og andre foreldre være meningsløst ettergivende i forhold til påkledning i andre sammenhenger. Slik jeg kjenner disse foreldrene så er de hhv. generelt sett tilhengere av autortær vs ettergivende oppdragelse. Jeg ville forsøkt å påvirke og oppmuntre til bruk av bunad 17.mai sålenge barnet objektivt sett ser fin ut i bunad. Hvis bruk av bunad vekker voldsom motvilje hos barnet så ville jeg godtatt andre penklær. Enig med deg:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg sa til ungene en søndag at nå skulle de gå i dusjen, hvorpå 9-åringen så på meg og utbrøt:"Men vi dusjet jo hos pappa på torsdag!" *Hehe* Hadde besøk av en venninnes 9 år gamle sønn for et par uker siden. Han fortalte meg med triumf i blikket at han ikke hadde dusjet på 5 dager... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg er også ettergivende på dette punktet (hmm.. kanskje også på visse andre punkter), Bruker alltid en del tid på å forklare at tanter er så heldige at de ikke trenger å være like nøye på å oppdra barn som det gode foreldre er nødt til å være...*s* *S* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Hadde besøk av en venninnes 9 år gamle sønn for et par uker siden. Han fortalte meg med triumf i blikket at han ikke hadde dusjet på 5 dager... Vil du være så vennlig å legge til at gutten kom fra ei uke hos sin far på det daværende tidspunktet - altså at det ikke forekommer hos hans mor...? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Hadde besøk av en venninnes 9 år gamle sønn for et par uker siden. Han fortalte meg med triumf i blikket at han ikke hadde dusjet på 5 dager... For noen tar det aldri slutt! ;-) Husker da jeg som 17-18-åring var på speiderleir i Danmark, og vi skulle på haik (red. anm.: overnattingstur i skogen med gapahuk). Vi var en gjeng jevnaldrende speidere i gruppe, og da kommenterte en gutt til en annen som pusset tenner om kvelden: "Hva??? Pusse _tenner_?? På en _haik_???!!!" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Vil du være så vennlig å legge til at gutten kom fra ei uke hos sin far på det daværende tidspunktet - altså at det ikke forekommer hos hans mor...? Tenkte jeg ikke skulle gå så detaljert til verks, men du har helt rett...*s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Tenkte jeg ikke skulle gå så detaljert til verks, men du har helt rett...*s* Mange takk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 For noen tar det aldri slutt! ;-) Husker da jeg som 17-18-åring var på speiderleir i Danmark, og vi skulle på haik (red. anm.: overnattingstur i skogen med gapahuk). Vi var en gjeng jevnaldrende speidere i gruppe, og da kommenterte en gutt til en annen som pusset tenner om kvelden: "Hva??? Pusse _tenner_?? På en _haik_???!!!" Jeg gjenoppdaget speiderlivets gleder når jeg i fjor sommer for første gang gikk en lengre fottur i fjellet. Hadde kun med ett sett skift klær for 10 dager siden jeg var blitt godt instruert av erfarne fjellfolk (les menn) i alle sportsbutikkene jeg hadde vært innom. Jeg jukset imidlertid litt og hadde med et par underbukser ekstra...*s* (Men alle klær var selvfølgelig i ull!) Når jeg tenker tilbake på speiderturene mine i oppveksten, så tror jeg ikke hygiene var noe sterkt innslag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.