Gå til innhold

"Skal barna få bestemme alt..."

Glimtipper

Anbefalte innlegg

Jeg gjenoppdaget speiderlivets gleder når jeg i fjor sommer for første gang gikk en lengre fottur i fjellet. Hadde kun med ett sett skift klær for 10 dager siden jeg var blitt godt instruert av erfarne fjellfolk (les menn) i alle sportsbutikkene jeg hadde vært innom. Jeg jukset imidlertid litt og hadde med et par underbukser ekstra...*s* (Men alle klær var selvfølgelig i ull!)

Når jeg tenker tilbake på speiderturene mine i oppveksten, så tror jeg ikke hygiene var noe sterkt innslag.

Ull er supert! Jeg bruker ulltrøyer og longs flere ganger på jogge- og sykkelturer før de vaskes. Bomull går rett i vasken etter en gang som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

16

• Glimtipper

13

• Lillemus

12

• frosken

9

Mest aktive i denne tråden

For noen tar det aldri slutt! ;-) Husker da jeg som 17-18-åring var på speiderleir i Danmark, og vi skulle på haik (red. anm.: overnattingstur i skogen med gapahuk). Vi var en gjeng jevnaldrende speidere i gruppe, og da kommenterte en gutt til en annen som pusset tenner om kvelden: "Hva??? Pusse _tenner_?? På en _haik_???!!!"

Sønnen min kan si "hårvask?" på en måte som får det til å høres ut som om jeg har foreslått noe dødelig, eller i hvert fall kriminelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twinsen

Et slikt minne har jeg også fra jeg var ca. syv år.

Min bestemor skulle spandere en (dyr) kjole på meg, og min mor overstyrte mitt valg av en turkis og sølv kjole for en blå- og rødstripet i ull. Jeg husker ennå hvordan den turkise drømmekjolen så ut og hvor sterkt jeg ønsket meg den!

Slikt skal ikke mine barn oppleve, nei :/.

Ikke nok med at jeg MÅTTE ha på bunad, men da vi stod i skolegården før toget skulle gå, var det en gutt i klassen som sa til meg "så stygg kjole du har på deg!"

Mmmmm, gjorde ikke følelsen noe særlig bedre nei! Huff, har noen dårlige minner fra barndommen, som er limt fast i minnet - desverre!

Men husker også veldig godt at mamma gikk med på å kjøpe en rød fløyelsbukse til meg, den var fin den:-0 Tror jeg brukte den omtrent hver dag, bortsett fra når den måtte vaskes;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nok med at jeg MÅTTE ha på bunad, men da vi stod i skolegården før toget skulle gå, var det en gutt i klassen som sa til meg "så stygg kjole du har på deg!"

Mmmmm, gjorde ikke følelsen noe særlig bedre nei! Huff, har noen dårlige minner fra barndommen, som er limt fast i minnet - desverre!

Men husker også veldig godt at mamma gikk med på å kjøpe en rød fløyelsbukse til meg, den var fin den:-0 Tror jeg brukte den omtrent hver dag, bortsett fra når den måtte vaskes;-)

Jeg husker godt en av jentene i paralellklassen min sa til meg med dårlig skjult spydighet at min bunad het hverdagsbunad så derfor kunne jeg ikke ha den på meg i dag for det var 17. mai... Forbaskede drittunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

:/

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg husker godt en av jentene i paralellklassen min sa til meg med dårlig skjult spydighet at min bunad het hverdagsbunad så derfor kunne jeg ikke ha den på meg i dag for det var 17. mai... Forbaskede drittunge.

Barn kan være onde mot hverandre :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kirine

Jeg er enig med deg. Ser noen skriver "Man skal ikke la en 4-åring bestemme alt selv". Herregud, det er da ikke DET det handler om. Mine barn får ikke bestemme selv når de skal legge seg, når de skal spise godteri, nøyaktig hva de vil se på TV, at de skal gå i sandaler på vinteren o.l. MEN de får selv velge hva de skal ha på seg på 17. mai! Dette er, synes jeg, fremfor alt barnas dag.

Våre barn har alltid hatt festdrakter. I fjor sa eldstejenta (som da var 5) at hun ikke ville bruke drakten på 17. mai. Det kunne ikke falt meg inn å si: "Det er ikke noe å diskutere. Du skal bruke drakten!". Hun ville ha noe hun følte seg ekstra fin i på den store dagen, og hun ville "like" klær som jentene i barnehagen. Noe jeg har full forståelse for. Selv om JEG synes festdrakten er mye finere enn den rosa kjolen med glitter som hun ville ha (og fikk)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. Ser noen skriver "Man skal ikke la en 4-åring bestemme alt selv". Herregud, det er da ikke DET det handler om. Mine barn får ikke bestemme selv når de skal legge seg, når de skal spise godteri, nøyaktig hva de vil se på TV, at de skal gå i sandaler på vinteren o.l. MEN de får selv velge hva de skal ha på seg på 17. mai! Dette er, synes jeg, fremfor alt barnas dag.

Våre barn har alltid hatt festdrakter. I fjor sa eldstejenta (som da var 5) at hun ikke ville bruke drakten på 17. mai. Det kunne ikke falt meg inn å si: "Det er ikke noe å diskutere. Du skal bruke drakten!". Hun ville ha noe hun følte seg ekstra fin i på den store dagen, og hun ville "like" klær som jentene i barnehagen. Noe jeg har full forståelse for. Selv om JEG synes festdrakten er mye finere enn den rosa kjolen med glitter som hun ville ha (og fikk)....

Hun føler seg nok som den fineste i verden når hun får ha på akkurat den kjolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjenoppdaget speiderlivets gleder når jeg i fjor sommer for første gang gikk en lengre fottur i fjellet. Hadde kun med ett sett skift klær for 10 dager siden jeg var blitt godt instruert av erfarne fjellfolk (les menn) i alle sportsbutikkene jeg hadde vært innom. Jeg jukset imidlertid litt og hadde med et par underbukser ekstra...*s* (Men alle klær var selvfølgelig i ull!)

Når jeg tenker tilbake på speiderturene mine i oppveksten, så tror jeg ikke hygiene var noe sterkt innslag.

''Når jeg tenker tilbake på speiderturene mine i oppveksten, så tror jeg ikke hygiene var noe sterkt innslag.''

Nei, og det kan i aller høyeste grad gjelde jenter også, men jeg har ihvertfall alltid pusset tennene godt, og når man er 17-18 år burde jo "selv en gutt" skjønne at det er et "must" - om resten av kroppen er skitten! ;-)

Men jeg har minner fra tidligere leire der jeg kom hjem og trodde jeg var blitt brun, helt til min mor "la meg i bløt" i badekaret....;-)

Jeg husker også at vi fniste av noen jenter på ca 14 år som vasket håret på leir - akkurat som om det ikke gikk fint å gå en hel uke uten hårvask når man var på leir....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min kan si "hårvask?" på en måte som får det til å høres ut som om jeg har foreslått noe dødelig, eller i hvert fall kriminelt...

*LOL*

Jeg har en sønn som faktisk elsker å _bade_, dvs "lek i vann". Men han prøver å forhandle seg fra shamponering av håret med det samme han er oppi der;-)

Men vi spares for mye masing om dusjing i hverdagen i og med at han svømmer to ganger i uka, og da må han dusje både før og etter! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn kan være onde mot hverandre :/

Dette var på barneskolen og hun der var ikke stort bedre da vi kom på vgs heller. Rene skjære drittungen all sin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Dette var på barneskolen og hun der var ikke stort bedre da vi kom på vgs heller. Rene skjære drittungen all sin dag.

Huff!

Godt ikke englebarna våre er sånn ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twinsen

Det er slike kommentarer som man aldri glemmer :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med deg!

Mange har reagert på at jeg lar barnet mitt få ha på seg det hun vil, kjoler i bhg blandt annet. Men det bryr meg mindre, hun kler seg stort sett med det hun vil, bortsett fra når vær og vind spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Jeg er tilbøyelig til å tro at dette med grad av selvbestemmelse i forhold til påkledning, sannsynligvis føyer seg inn i det generelle oppdragelsesmønsteret de aktuelle foreldrene har. Jeg har sett foreldre bruke en helt meningsløs mengde energi og kamp for å påtvinge en 8 år gammel gutt bunad 17.mai, og andre foreldre være meningsløst ettergivende i forhold til påkledning i andre sammenhenger. Slik jeg kjenner disse foreldrene så er de hhv. generelt sett tilhengere av autortær vs ettergivende oppdragelse.

Jeg ville forsøkt å påvirke og oppmuntre til bruk av bunad 17.mai sålenge barnet objektivt sett ser fin ut i bunad. Hvis bruk av bunad vekker voldsom motvilje hos barnet så ville jeg godtatt andre penklær.

Godt innlegg, frosken. Lett å være enig. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At barna lærer seg å argumentere og kunne fremme sitt syn og oppleve at de blir hørt er jo bare positivt. Men om dette skal gjelde i de aller fleste situasjoner blir en helt annen sak.

For meg (og for barna mine også, heldigvis) så er det slik at noen ting bestemmer mamma og pappa, ferdig med det. De kan glatt godta at mamma og pappa har det siste ordet i noen saker fordi de opplever å bli hørt i andre saker. Og tro du meg, jeg opplever maange barn i skolen som kan argumentere og diskutere om alt mulig. Barn som aldri har opplevd at voksne i noen tilfeller tar avgjørelser uten å spørre barna til råds. Selvsagt spør vi barna til råds i en del saker, men ikke i alle...

Og her i huset er det helt naturlig at mamma og pappa bestemmer hva en fireåring har på seg på 17. mai ja:-)

Enig med deg.

Jobber også i skolen og opplever mange ungdommer som bruker utrolig mye tid på forhandling - de har opplevd at det virker gang på gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dersom mine barn skulle bestemt 17mai antrekket så hadde de vel gått med joggebukser og t-skjorte. Jeg har bestemt (pent) antrekk frem til de ble ti-tolv år. Da fikk guttene slippe skjorte, men buska måtte være mørk blå eller sort. Året etter gikk de med egenvalgt tøy. "Alle andre" går med hverdagsklær, men nye da, så det er jo greit nok :)

Jeg lar nok jenta mi få velge. Jeg har en festdrakt til henne...Hun brukte den i fjor etter mitt ønske og vi inngikk en avtale om at hun kunne bytte tøy etter barnetoget (rundt kl tolv). Hun har nok allerede sagt at hun vil ha noe annet enn festdrakten, men vi får nå se. Jeg hadde ikke latt en 4-åring bestemme dersom klærne ikke så bra nok ut til en slik dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg!

Men, innenfor visse grenser så klart.

Snuppen elsker å gå i pysj, det får han ikke lov å gå med på 17mai fks ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Mine barn får ikke bestemme 17.mai og andre festantrekk, ganske enkelt av den grunn at det skal være et visst "nivå" på klærne disse dagene, og vi har ikke fryktelig mye så fint tøy. De må pent lære seg at noen dager "tar vi det fineste og skikkeligste vi har", selv om de egentlig sikkert hadde hatt mest lyst til å ha på seg søvgrå, glinsende minikjole (som ingen av dem altså har, heldigvis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...