Gjest Anne-Hilde Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Hei Gutten min på 4mnd sover veldig dårlig om natten for tiden. Den dårlige nattesøvnen startet samtidig med at han fikk en luftveisinfeksjon. Frem til 3 mnd sov han stort sett gjennom hele natten uten mat. Nå sovner han i egen seng om kvelden, men våkner etter en time og virker stressa og klorer seg i ansiktet. Han har mest sannsynlig seborré, utslett i hodebunn, kinn, panne. Han fortsetter å våkne ofte gjennom hele natten frem til ca kl 0300 da han sovner og sover flere timer. Jeg tror ikke han er sulten, det virker som det er noe som plager ham og jeg lurer på om det er eksemen. Den eneste måten jeg har fått han til å sove er ved å amme ham litt, men han sover kanskje bare i et kvarter, en halvtime eller en time før han våkner igjen og klager og klorer. Bør jeg teste ut å gi ham noe for eksemen? Jeg smører ham med fet krem daglig. (bruker Locobase Repair og Aderma). Kan det rett og slett være at han bare har vendt seg til å våkne så ofte? Det er vanskelig å la være å amme ham litt ettersom han da klorer mer og mer og blir helt oppjaget. Han er bedre av forkjølelsen, men har mye slim og hoster litt om morgenen, så det kan jo være det fremdeles plager ham. Uansett, vi har noen veldig dårlige netter om dagen og jeg er litt desperat etter å få ordnet opp i dette. (om dagen sover han flere timer i frisk luft og er stort sett en fornøyd fyr) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Hei Anne-Hilde. Siden gutten din virker stresset og klorer seg i ansiktet, er jeg sikker på at det er årsaken til, eller en av årsakene til, at han stadig våkner på fornatten. Jeg er litt usikker på hvorfor han klorer seg. Du mener han har seboreisk eksem, men det typiske ved denne eksemtypen er at den normalt ikke klør. Utslett i hodebunn, kinn og panne i 4 måneders alder er som regel seboroisk eksem, dersom det har debutert før 4-6 ukers alder. Det atopiske eksemet kan ha samme lokalisasjon, men kommer senere enn det seboroiske, vanligvis først etter 2 måneders alder. Du sier ikke noe om når utslettet begynte, men dersom det har kommet i løpet av de siste 4-6 ukene, er det mest sannsynlig et atopisk eksem. Siden behandlingen er nokså forskjellig ved de to formene er det av betydning å få stillet en riktig diagnose. På bakgrunn av de opplysningene du gir er det ikke mulig å si noe sikkert i den ene eller annen retning. Siden jeg kjenner deg vil jeg ringe deg i morgen kveld, slik at vi kan diskutere diagnosen, søvnproblemene og mulig behandling. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.