Gå til innhold

Om bryllup og gave - litt utenfor tema

Gjest også en mamma

Anbefalte innlegg

Gjest også en mamma

Min bror skal gifte seg, men de skal bare ha et lite bryllup. Dvs forlovere og foreldre, så vi er ikke invitert. Jeg tok det som en selvfølge at da gir man ikke gave heller. Men en annen bror er fryktelig uenig og er i ferd med å bli "sur" på meg... Jeg ønsker jo ingen familiekonflikt - men syns uansett at gave er overflødig.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AAA

8

• Bookworm

7

• morsan

6

• laban

5

Mest aktive i denne tråden

Selvfølgelig gir du gave når din bror gifter seg... du kan imidlertid legge litt mindre penger i gaven (vi bruker alltid å beregne hvor mye utgifter de har til mat etc og legge i dette i en gave + ønsket sum).

Det kan jo være mange grunner til at de ønsker et lite bryllup (noen blir flaue av taler etc, noen har ikke råd (i et tilfelle i vår vennekrets fordi de sparte til adopsjon av et barn) osv osv.

Jeg synes det blir smålig å ikke gi gave til så nær familie bare fordi man ikke er invitert i selskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg kjøper gaver til de anledninger jeg er bedt - når det kommer til voksne. Altså, jeg kjøper ikke bryllupsgaver eller bursdagsgaver til voksne med mindre jeg også skal dit/er bedt, men ikke kan komme.

Konfirmasjonsgaver og bursdagsgaver til barn, det er noe annet.

Så - jeg er enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er en bror, så hadde jeg sett på det som en selvfølge at man kjøper gave. Gave er ikke noe man unnlater å gi fordi man ikke er invitert, mener jeg og er helt enig med din andre bror.

Vi hadde selv et lite bryllup, og fikk masse gaver fra folk som ikke var invitert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Jeg synes det er en selvfølge å gi bryllupsgave til søsken selv om man ikke skal i selve bryllupet.

Også gode venner har jeg gitt gave til selv om jeg ikke er invitert i brullupet, da har jeg typisk gitt spleisegave med andre.

Venner ville nok få noe noe finere gave om jeg er invitert i bryllupet, men søsken ville vel fått en ganske fin gave uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Presente

Jeg synes da ikke det burde være noen tvil om man skal gi bror sin gave når han gifter seg? Er du ikke like glad i ham om han og hans tilkommende velger et lite bryllup? Jeg synes det hørtes merkelig ut iallefall... Det er da vanlig å få gaver fra mange som ikke er i ens bryllup - på landet får man iallefall gaver selv om folk bare kjenner mora di... Nei løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig gir du gave når din bror gifter seg... du kan imidlertid legge litt mindre penger i gaven (vi bruker alltid å beregne hvor mye utgifter de har til mat etc og legge i dette i en gave + ønsket sum).

Det kan jo være mange grunner til at de ønsker et lite bryllup (noen blir flaue av taler etc, noen har ikke råd (i et tilfelle i vår vennekrets fordi de sparte til adopsjon av et barn) osv osv.

Jeg synes det blir smålig å ikke gi gave til så nær familie bare fordi man ikke er invitert i selskapet.

''Jeg synes det blir smålig å ikke gi gave til så nær familie bare fordi man ikke er invitert i selskapet.''

Akkurat det jeg hadde tenkt jeg skulle skrive også, men var redd det var litt for "rett fram"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

For meg er det normalt og gi gave til familie, enten man er bedt, eller ikke.

Til og med da onkelen min giftet seg i det stille, gav jeg gave, for meg skulle det bare mangle.

Jeg gir ofte mer når jeg er bedt i selskapet. Mine søsken hadde fått skikkelig gave uansett, fordi det er nær familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nær familie og nære venner ("nær" i betydningen "mye kontakt") synes jeg det det er naturlig å gi gave til uansett.

Min søster og svoger hadde ikke noe selskap da de giftet seg, pga. så høyt konfliktnivå internt i hans familie at de ikke orket.

Jeg kjøpte presang til dem allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor vil de ikke ha med søsken i bryllupet sitt, da?

De skulle bare ha med forlovere - ganske vanlig det da. Holde et lite middagsselskap etter vielsen, brudeparet og forloverne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig gir man bryllupsgave til sine søsken selvom man ikke er invitert!

-I vår familie pleier man også å gi til søskenbarn som gifter seg, da spleiser som regel alle de andre søskenbarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gitt gave.

Da vi giftet oss "i all hemlighet" fikk vi gaver fra alle onkler og tanter, og noen venner av foreldre. Og det til tross for at det ikke var meningen at noen skulle vite om det :-) Noen hadde sladra.

Senere fikk vi gaver fra venner som ikke visste om bryllupet før det var over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Hvorfor vil de ikke ha med søsken i bryllupet sitt, da?

Hvorfor de ikke vil ha med søsken - vet ikke helt. Har oppfattet det sånn at det er for å holde det så lite som mulig, og kanskje også litt fordi de ikke vil ha "tradisjonelt" bryllup. Tror også økonomi er en faktor. Men dette er jo strengt tatt hva jeg tror, de har ikke gitt noen spesiell grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

De skulle bare ha med forlovere - ganske vanlig det da. Holde et lite middagsselskap etter vielsen, brudeparet og forloverne...

Foreldrene er også med. Men ellers som du sier, et lite middagsselskap. Tror de skulle spise på restaurant. Så hjem til brudens foreldre for kake og kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...