Gjest også en mamma Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Nær familie og nære venner ("nær" i betydningen "mye kontakt") synes jeg det det er naturlig å gi gave til uansett. Min søster og svoger hadde ikke noe selskap da de giftet seg, pga. så høyt konfliktnivå internt i hans familie at de ikke orket. Jeg kjøpte presang til dem allikevel. Jeg føler meg ikke "nær" til min bror. Han er jo familie, men vi har svært lite kontakt. Ville vært annerledes hvis det virkelig var et nært forhold, tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg kjøper gaver til de anledninger jeg er bedt - når det kommer til voksne. Altså, jeg kjøper ikke bryllupsgaver eller bursdagsgaver til voksne med mindre jeg også skal dit/er bedt, men ikke kan komme. Konfirmasjonsgaver og bursdagsgaver til barn, det er noe annet. Så - jeg er enig med deg. Det er visst bare du og jeg som mener det i denne tråden! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg synes da ikke det burde være noen tvil om man skal gi bror sin gave når han gifter seg? Er du ikke like glad i ham om han og hans tilkommende velger et lite bryllup? Jeg synes det hørtes merkelig ut iallefall... Det er da vanlig å få gaver fra mange som ikke er i ens bryllup - på landet får man iallefall gaver selv om folk bare kjenner mora di... Nei løp og kjøp! Jeg oppfatter det som at det ikke har noe med å være glad i eller ikke. Men snarere som en sånn greie at man har med gave når man kommer i selskap. Selskap uten gave blir feil, men gave uten selskap syns jeg også blir feil. De har valgt å invitere få, og da blir det få gaver også. Jeg kommer ikke til å kjøpe uansett. Jeg vet hva min andre bror mener - og skjønner etter svarene i denne tråden at mest sannsynlig mener min bror som skal gifte seg også dette. Altså forventer de gave. Og det er jo synd, hvis de blir skuffet. Men jeg håper jo ikke det, da! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Hvorfor de ikke vil ha med søsken - vet ikke helt. Har oppfattet det sånn at det er for å holde det så lite som mulig, og kanskje også litt fordi de ikke vil ha "tradisjonelt" bryllup. Tror også økonomi er en faktor. Men dette er jo strengt tatt hva jeg tror, de har ikke gitt noen spesiell grunn. Det spiller heller overhodet ingen rolle hvorfor de vil gjøre det lite, og ikke ha med søsken. Dette er noe brudeparet ønsker, og da skal dette respekteres. Det er deres dag, og de skal gjøre det på den måten de selv ønsker... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg ville gitt gave. Synes ikke det har noe å si om man er invitert eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Hvorfor de ikke vil ha med søsken - vet ikke helt. Har oppfattet det sånn at det er for å holde det så lite som mulig, og kanskje også litt fordi de ikke vil ha "tradisjonelt" bryllup. Tror også økonomi er en faktor. Men dette er jo strengt tatt hva jeg tror, de har ikke gitt noen spesiell grunn. Når noen velger å snevre inn bryllupet så mye, så anser jeg det som et signal om at de ikke ønsker oppmerksomhet. Og det synes jeg man skal respektere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Det spiller heller overhodet ingen rolle hvorfor de vil gjøre det lite, og ikke ha med søsken. Dette er noe brudeparet ønsker, og da skal dette respekteres. Det er deres dag, og de skal gjøre det på den måten de selv ønsker... Selvsagt! Derfor har vi heller ikke spurt spesielt om hvorfor. Men det er deres valg - og da regnet jeg egentlig med at de innså at "konsekvensen" var et noe mindre "møblert" gavebord. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Det spiller heller overhodet ingen rolle hvorfor de vil gjøre det lite, og ikke ha med søsken. Dette er noe brudeparet ønsker, og da skal dette respekteres. Det er deres dag, og de skal gjøre det på den måten de selv ønsker... Det var det som var poenget mitt også. Når man velger å lage et lite, intimt selskap, så er det et signal om at man ikke ønsker oppmerksomhet. Og det må man respektere, og da prakker man jo ikke på dem gaver heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Når noen velger å snevre inn bryllupet så mye, så anser jeg det som et signal om at de ikke ønsker oppmerksomhet. Og det synes jeg man skal respektere. Ja, det var i grunnen sånn jeg tenkte. De ønsker ikke noen stor oppmerksomhet om bryllupet, og har signalisert at de ikke vil ha et "stort, tradisjonelt bryllup". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg oppfatter det som at det ikke har noe med å være glad i eller ikke. Men snarere som en sånn greie at man har med gave når man kommer i selskap. Selskap uten gave blir feil, men gave uten selskap syns jeg også blir feil. De har valgt å invitere få, og da blir det få gaver også. Jeg kommer ikke til å kjøpe uansett. Jeg vet hva min andre bror mener - og skjønner etter svarene i denne tråden at mest sannsynlig mener min bror som skal gifte seg også dette. Altså forventer de gave. Og det er jo synd, hvis de blir skuffet. Men jeg håper jo ikke det, da! Men da må jeg nesten få lov til å spørre deg: Er det et poeng for deg å lage h... og gjøre din bror skuffet på sin bryllupsdag? Koster det deg noe å kjøpe gave? (utenom det gaven koster, og det regner jeg med du står i, siden du sier at du hadde stått i det hvis du hadde blitt invitert i bryllupet). Det er allminnelig folkeskikk å gi nær familie gave når de gifter seg, og kommer garantert til å bli oppfattet som en demonstrasjon når du ikke gjør det. Det syns jeg var usedvanlig smålig. Beklager 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg føler meg ikke "nær" til min bror. Han er jo familie, men vi har svært lite kontakt. Ville vært annerledes hvis det virkelig var et nært forhold, tror jeg. Da må du rett og slett gjøre det som føles riktig for deg selv. Du ser jo hva majoriteten mener, men hvis du selv ikke er enig i at dette er naturlig for deg, så må du jo bare la være... Så får du ta stormen etterpå. Eller du kan bare kjøpe en liten sak (som ikke koster altfor myr) og gi, og slippe familiekonflikter. Opp til deg, er det uansett:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Det er visst bare du og jeg som mener det i denne tråden! :-) Jepp - da er vi sikkert særinger! :-) Jeg skjønner ikke helt det der med gaver når man ikke skal ha selskap, jeg. Og ikke skjønner jeg helt det med bryllup uten fest heller, i alle fall med sin aller nærmeste familie. Ja-ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg føler meg ikke "nær" til min bror. Han er jo familie, men vi har svært lite kontakt. Ville vært annerledes hvis det virkelig var et nært forhold, tror jeg. Skjønner. Men siden dere er søsken, og den andre broren din tydeligvis synes det er naturlig, blir det likevel litt feil å ikke gi gave, synes _jeg_. Men vi er en liten familie, ingen har dårlig økonomi og alle har brukbar kontakt med hverandre, så min oppfatning er nok preget av det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Men da må jeg nesten få lov til å spørre deg: Er det et poeng for deg å lage h... og gjøre din bror skuffet på sin bryllupsdag? Koster det deg noe å kjøpe gave? (utenom det gaven koster, og det regner jeg med du står i, siden du sier at du hadde stått i det hvis du hadde blitt invitert i bryllupet). Det er allminnelig folkeskikk å gi nær familie gave når de gifter seg, og kommer garantert til å bli oppfattet som en demonstrasjon når du ikke gjør det. Det syns jeg var usedvanlig smålig. Beklager Nja.... på den annen side KUNNE jo jeg tatt meg nær av å ikke bli inivtert! Nå gjorde jeg jo ikke det, for jeg er lite opptatt av brylluper og selskaper. Men det er jo også "normal folkeskikk" å invitere nærmeste familie? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Skjønner. Men siden dere er søsken, og den andre broren din tydeligvis synes det er naturlig, blir det likevel litt feil å ikke gi gave, synes _jeg_. Men vi er en liten familie, ingen har dårlig økonomi og alle har brukbar kontakt med hverandre, så min oppfatning er nok preget av det. Som jeg svarte AAA litt lengre ned - hun ble litt morsk - jeg KUNNE jo tatt meg nær av å ikke bli invitert også. Nå er det sånn at de inviterer forlovere og foreldre. Og på brudens side finnes en søster, og hun er også forlover, så hun er invitert. På brudgommens side er det tre søsken, hvorav en bror er forlover, mens vi to søstre ikke er invitert. Hvis han mente at vi var så "nære", på en måte, så hadde han vel "spandert" på et par invitasjoner ekstra? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Nja.... på den annen side KUNNE jo jeg tatt meg nær av å ikke bli inivtert! Nå gjorde jeg jo ikke det, for jeg er lite opptatt av brylluper og selskaper. Men det er jo også "normal folkeskikk" å invitere nærmeste familie? Nei vettu hva! Du ER egentlig litt fornærmet over at du ikke er invitert? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jepp - da er vi sikkert særinger! :-) Jeg skjønner ikke helt det der med gaver når man ikke skal ha selskap, jeg. Og ikke skjønner jeg helt det med bryllup uten fest heller, i alle fall med sin aller nærmeste familie. Ja-ja. ''Og ikke skjønner jeg helt det med bryllup uten fest heller, i alle fall med sin aller nærmeste familie.'' ?? Du skjønner ikke vitsen med å gifte seg med mindre man vil lage en fest ut av det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Som jeg svarte AAA litt lengre ned - hun ble litt morsk - jeg KUNNE jo tatt meg nær av å ikke bli invitert også. Nå er det sånn at de inviterer forlovere og foreldre. Og på brudens side finnes en søster, og hun er også forlover, så hun er invitert. På brudgommens side er det tre søsken, hvorav en bror er forlover, mens vi to søstre ikke er invitert. Hvis han mente at vi var så "nære", på en måte, så hadde han vel "spandert" på et par invitasjoner ekstra? Jøss, snodig type, han broren din! Hva sier søstra di, da? Og at broren din, som skal være forlover, skal ha gave er jo helt naturlig, men hvorfor han blir sur skjønner jeg ikke helt. Hadde han tenkt at du skulle være med på å spleise på noe, kanskje? Nei, jeg hadde ikke gitt noe her, gitt, dette skurrer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Nja.... på den annen side KUNNE jo jeg tatt meg nær av å ikke bli inivtert! Nå gjorde jeg jo ikke det, for jeg er lite opptatt av brylluper og selskaper. Men det er jo også "normal folkeskikk" å invitere nærmeste familie? Nei det vil jeg ikke si at det er, i samme grad. Det er veldig variabelt hvor "langt ut" man går når man inviterer til bryllup. Selv hadde vi foreldre og søsken. Søsteren min hadde i tillegg tanter og onkler og søskenbarn. Mens venninnen min reiste bort for å gifte seg og dermed ikke hadde noen. Presang fra nærmeste familie fikk alle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 ''Og ikke skjønner jeg helt det med bryllup uten fest heller, i alle fall med sin aller nærmeste familie.'' ?? Du skjønner ikke vitsen med å gifte seg med mindre man vil lage en fest ut av det? Hm, litt dårlig formulert: Å reise bort og gifte seg i stillhet/gå på rådhuset og ordne papirer (altså gifte seg) - det kan jeg på en måte forstå om det handler om hastverk, dårlig økonomi osv. Å ha et bryllup med foreldre og deler av søskenflokken, det skjønner jeg nok ikke helt. I dette tilfellet er det 2 av hans søsken som ikke er invitert, mens hennes søster og hans bror er med i kraft av å være forlovere. Å ha et bryllup uten å overhode markere dette, sånn i "kirke-bryllup-forstand", det skjønner jeg ikke helt. Fordi jeg synes en slik dag er en stor dag, en festdag, og jeg liker å markere fest sammen med folk jeg er glad i. Jeg respekterer dog at andre gjør ting annerledes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.