Gå til innhold

Om bryllup og gave - litt utenfor tema

Gjest også en mamma

Anbefalte innlegg

Som jeg svarte AAA litt lengre ned - hun ble litt morsk - jeg KUNNE jo tatt meg nær av å ikke bli invitert også. Nå er det sånn at de inviterer forlovere og foreldre. Og på brudens side finnes en søster, og hun er også forlover, så hun er invitert. På brudgommens side er det tre søsken, hvorav en bror er forlover, mens vi to søstre ikke er invitert.

Hvis han mente at vi var så "nære", på en måte, så hadde han vel "spandert" på et par invitasjoner ekstra?

Jeg ser for meg at følgende kan ha skjedd:

- Tanken var å invitere kun foreldre og forlovere, av en eller annen grunn (f.eks. at ved å inkludere søsken, ville innslaget fra den ene familien blitt mye større enn fra den andre)

- Bruden MÅ ha søsteren sin som forlover, fordi de står hverandre svært nær, eller fordi en eller annen (søsteren, moren hennes, ...) ellers blir fornærmet

- Dilemmaet "løses" dermed ved at broren din også velger ut en av sine søsken som forlover. Brudgommen er mann og mangler evnen til å se for seg at dette kan bli noen stor sak, og skjønner ikke at dette ser annerledes ut "utenfra".

Eller noe i den retning.

Det har vært en million innlegg her om hvordan styrete slektninger eller familieintriger kan legge føringer for hva som går eller ikke i et bryllup, så det kan godt hende at broren din sitter relativt uforskyldt i et hjørne og ikke skjønner bæret.

Det kan selvfølgelig også hende at han er en ufølsom dust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AAA

8

• Bookworm

7

• morsan

6

• laban

5

Mest aktive i denne tråden

Det var det som var poenget mitt også. Når man velger å lage et lite, intimt selskap, så er det et signal om at man ikke ønsker oppmerksomhet. Og det må man respektere, og da prakker man jo ikke på dem gaver heller.

Nei, det er jeg helt uenig i. Jeg har selv vært forlover i et bittelite bryllup med bare brudepar og forlovere tilstede. Jeg har ikke spurt bruden, men nærmest tatt det for gitt at deres aller nærmeste familie hoster opp gaver uansett.

Dette burde gjelde uavhengig av om årsaken til det stille og rolige bryllupet er kommunisert eller ikke til familien, og uavhengig av om bryllupet var offentliggjort eller ikke på forhånd.

Jeg har også gitt gave til en onkel som giftet seg i hemmelighet. Jeg tror jeg hadde blitt sjokkert hvis min mor (=hans søster) hadde sagt at hun da ikke ville gi noen gave som helst.

Noe annet er at bryllupets "omfang" kan få innvirkning på gavens størrelsesorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt! Derfor har vi heller ikke spurt spesielt om hvorfor. Men det er deres valg - og da regnet jeg egentlig med at de innså at "konsekvensen" var et noe mindre "møblert" gavebord.

''"konsekvensen" var et noe mindre "møblert" gavebord.''

Det blir nok garantert et mye mindre "møblert" gavebord til dem som har et stille bryllup i forhold til dem som har full rulle med masse gjester, både fordi mange venner/bekjente kanskje ikke gir, eller gir mindre enn de ellers ville ha gjort, og kanskje også fordi den nærmeste familie gir mindre.

Men det er STOR forskjell mellom "mindre møblert" og "total umøblert, også fra nærmeste familie".

Jeg har gitt gaver til venner som har giftet seg hvor jeg ikke har vært i bryllupet, enten fordi de ikke har hatt selskap eller fordi jeg ikke har vært bedt. Men i begge tilfeller har det påvirket gavenivået. Jeg ville synes det var uhørt at jeg ga til venner og ikke til en bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Nei, det er jeg helt uenig i. Jeg har selv vært forlover i et bittelite bryllup med bare brudepar og forlovere tilstede. Jeg har ikke spurt bruden, men nærmest tatt det for gitt at deres aller nærmeste familie hoster opp gaver uansett.

Dette burde gjelde uavhengig av om årsaken til det stille og rolige bryllupet er kommunisert eller ikke til familien, og uavhengig av om bryllupet var offentliggjort eller ikke på forhånd.

Jeg har også gitt gave til en onkel som giftet seg i hemmelighet. Jeg tror jeg hadde blitt sjokkert hvis min mor (=hans søster) hadde sagt at hun da ikke ville gi noen gave som helst.

Noe annet er at bryllupets "omfang" kan få innvirkning på gavens størrelsesorden.

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal gi gave, jeg da, når det er tydelig at man ønsker å holde dette i små dimmensjoner?

Sånn jeg har forstått, så tenker de fleste slik:

- Ved invitasjon, så gir man en gave ca verdien på kuverten når man skal i selskapet

- Får man invitasjon, men ikke kan komme, gir man en litt rimeligere gave

- Får man ikke invitasjon, så gir man ikke gave

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal gi gave når man ikke inviteres? Det blir, for meg, like snodig som å komme i selskap uten gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal gi gave, jeg da, når det er tydelig at man ønsker å holde dette i små dimmensjoner?

Sånn jeg har forstått, så tenker de fleste slik:

- Ved invitasjon, så gir man en gave ca verdien på kuverten når man skal i selskapet

- Får man invitasjon, men ikke kan komme, gir man en litt rimeligere gave

- Får man ikke invitasjon, så gir man ikke gave

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal gi gave når man ikke inviteres? Det blir, for meg, like snodig som å komme i selskap uten gave.

Gir du ikke gave til f.eks naboer som gifter seg heller? Kolleger?

Nære venner som kun har bryllup med familie? Det er da hundreogørten settinger der jeg syns det er naturlig å gi en oppmerksomhet uten å være invitert i bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja.... på den annen side KUNNE jo jeg tatt meg nær av å ikke bli inivtert! Nå gjorde jeg jo ikke det, for jeg er lite opptatt av brylluper og selskaper. Men det er jo også "normal folkeskikk" å invitere nærmeste familie?

Det er vel stor sannsynlighet for at du ihvertfall blir oppfattet som at du er fornærmet over å ikke bli bedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Nære venner som kun har bryllup med familie? Det er da hundreogørten settinger der jeg syns det er naturlig å gi en oppmerksomhet uten å være invitert i bryllup.

''Gir du ikke gave til f.eks naboer som gifter seg heller?''

Jo, men da jeg har også vært invitert.

''Kolleger?''

Jo, men igjen - som gjest.

''Nære venner som kun har bryllup med familie?''

Det har ikke skjedd, faktisk, alle i min vennekrets som har giftet seg har også hatt selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er da hundreogørten settinger der jeg syns det er naturlig å gi en oppmerksomhet uten å være invitert i bryllup.''

Enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...eh? En gir vel en bryllupsgave pga. at noen har giftet seg og ikke pga at en er invitert i et bryllup??

Altså, klart en har med seg en gave om en er invitert. Men om noen i ens nærmeste familie eller vennkrets gifter seg, gir en jo naturlig nok gave!?

Vi fikk da gaver fra mange som ikke var invitert i bryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke gi bryllupsgave til en så nær slektning synes jeg er lite hyggelig og direkte smålig.

Det virker som om du mener at den eneste grunnen til å gi en oppmerksomhet er at du får noe igjen selv (får være med på festen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er både enig og uenig. Jeg synes du kanskje kan gi noe, men kanskje ikke av samme verdi som om du hadde blitt bedt. Bare noe for å vise at du tenker på dem - på den dagen, og ønsker dem godt i livet. Noe bittelitt større enn hva du ville gitt til bursdagen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Gir du ikke gave til f.eks naboer som gifter seg heller?''

Jo, men da jeg har også vært invitert.

''Kolleger?''

Jo, men igjen - som gjest.

''Nære venner som kun har bryllup med familie?''

Det har ikke skjedd, faktisk, alle i min vennekrets som har giftet seg har også hatt selskap.

Jeg er egentlig en smule sjokkskada av holdningene her jeg. Hehe. Mener du virkelig at bryllupspresang er å anse som inngangsbillett i bryllup? Gir du ikke gaver til par som gifter seg hvis du ikke blir invitert i bryllup? Eller for å snu på det: Er du virkelig så populær at du blir invitert i alle brylluper der det hadde vært naturlig å gi en oppmerksomhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg er egentlig en smule sjokkskada av holdningene her jeg. Hehe. Mener du virkelig at bryllupspresang er å anse som inngangsbillett i bryllup? Gir du ikke gaver til par som gifter seg hvis du ikke blir invitert i bryllup? Eller for å snu på det: Er du virkelig så populær at du blir invitert i alle brylluper der det hadde vært naturlig å gi en oppmerksomhet?

''Er du virkelig så populær at du blir invitert i alle brylluper der det hadde vært naturlig å gi en oppmerksomhet?''

Du verden, så spydig, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er du virkelig så populær at du blir invitert i alle brylluper der det hadde vært naturlig å gi en oppmerksomhet?''

Du verden, så spydig, liksom.

Javel? Jeg syns faktisk det var et helt naturlig følgespørsmål til ditt forrige svar. Ikke spydig ment i det hele tatt. Men hva er svaret da?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss stille og rolig med kun forlovere m/partner tilstede både under seremonien og ved middagen etterpå.

Jeg hadde dermed ikke ventet presanger fra noen andre enn forloverne og foreldrene våre, og ble sjokkert over omfanget av gaver vi faktisk fikk.

Det var gaver fra absolutt alle i nær og fjern familie, venner, naboer, ex-naboer, foreldres venner - you name it :-)

Jeg ville gitt gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Javel? Jeg syns faktisk det var et helt naturlig følgespørsmål til ditt forrige svar. Ikke spydig ment i det hele tatt. Men hva er svaret da?

:)

''Jeg er egentlig en smule sjokkskada av holdningene her jeg. Hehe. Mener du virkelig at bryllupspresang er å anse som inngangsbillett i bryllup?''

Tja, det kan du godt kalle det. For å snu spørsmålet: Går du i bryllup uten presang?

''Gir du ikke gaver til par som gifter seg hvis du ikke blir invitert i bryllup? Eller for å snu på det: Er du virkelig så populær at du blir invitert i alle brylluper der det hadde vært naturlig å gi en oppmerksomhet?''

I farten kan jeg huske ett bryllup, det var datteren av mine foreldres tidligere naboer som giftet seg, der ble mitt navn satt på en gave. Uten min viten. Og jeg har sendt blomster til en tidligere venninne i hennes bryllup, uten at jeg var invitert. Så da har jeg nok gitt gave, selv om jeg kanskje ikke tenker blomster direkte som gave.

Ut over det, så har vi i grunnen blitt bedt i de bryllup der det er naturlig å gi gave. For oss, vel og merke. Jeg har ikke registrert noen tidligere naboer eller kolleger som har giftet seg, men det kan de jo ha gjort uten at jeg har fått det med meg. Når venner og slekt gifter seg så har vi blitt invitert, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Vi giftet oss stille og rolig med kun forlovere m/partner tilstede både under seremonien og ved middagen etterpå.

Jeg hadde dermed ikke ventet presanger fra noen andre enn forloverne og foreldrene våre, og ble sjokkert over omfanget av gaver vi faktisk fikk.

Det var gaver fra absolutt alle i nær og fjern familie, venner, naboer, ex-naboer, foreldres venner - you name it :-)

Jeg ville gitt gave.

''Det var gaver fra absolutt alle i nær og fjern familie, venner, naboer, ex-naboer, foreldres venner - you name it :-)''

Følte du det påtrengende med gaver all den tid dere ønsket dere et stille og intimt bryllup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...