Gå til innhold

Hvem bes i bryllup?

Gjest ViViola

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Vanligvis ville jeg synes det var rart kun å invitere enkelte søsken, men det blir jo litt annerledes når enkelte av søskenene er forlovere.

Jeg har hørt om omtrent alle mulige invitasjonsformer i bryllup, jeg kjenner til de som kun har hatt forlovere tilstede under vielsen og feiringen, til noen som har hatt kun forlovere og foreldre til stedet under vielsen og stor fest med venner etterpå, andre som har hatt opptil et par hundre gjester både til vielse og festen etc. etc.

Vi var i nærheten av midt i mellom, med omtrent like deler familie og venner. Foreldrene mine syntes det var for lite familie og for mange venner - jeg syntes omvendt ;). Men alt i alt fant vi vel et greit kompromiss, foreldrene mine betalte mesteparten av gildet, og da syntes jeg det var greit å la de være med å bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

16

• Mrs. Wallace

5

• pekkaline

3

• Bookworm

3

''Det blir en annen diskusjon enn gavediskusjonen,''

Jepp, derfor startet jeg en ny tråd. :-)

Synes bare det var interessant å høre hva som er vanlig rundt om, siden jeg ikke har noen egne erfaringer med den type "deling".

Jeg kan aldri huske å ha hørt om en slik deling noen gang. Jeg har hørt om flere brylluper uten søsken i det hele tatt, men ikke deling av søskenflokk eller at f eks bare den enes søsken fikk komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt at man skal be hvem man vil, men da kan man jo heller ikke påregne å få flotte gaver av søsken hvis man ikke inviterer dem. :-)

Hvis gjestelisten er trøblete, så kan dere jo gjøre det i all stillhet? Hvis dere ønsker å gifte dere, mener jeg.

Nei, for all del, men man gifter seg vel ikke pga gaver? ;0)

Joda, vi kan gifte oss i stillhet, en har jo litt lyst på et selskap..

Men , men, vi får se :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Vanligvis ville jeg synes det var rart kun å invitere enkelte søsken, men det blir jo litt annerledes når enkelte av søskenene er forlovere.

Jeg har hørt om omtrent alle mulige invitasjonsformer i bryllup, jeg kjenner til de som kun har hatt forlovere tilstede under vielsen og feiringen, til noen som har hatt kun forlovere og foreldre til stedet under vielsen og stor fest med venner etterpå, andre som har hatt opptil et par hundre gjester både til vielse og festen etc. etc.

Vi var i nærheten av midt i mellom, med omtrent like deler familie og venner. Foreldrene mine syntes det var for lite familie og for mange venner - jeg syntes omvendt ;). Men alt i alt fant vi vel et greit kompromiss, foreldrene mine betalte mesteparten av gildet, og da syntes jeg det var greit å la de være med å bestemme.

''Vanligvis ville jeg synes det var rart kun å invitere enkelte søsken, men det blir jo litt annerledes når enkelte av søskenene er forlovere.''

Personlig synes jeg det er litt - eh - merkelig med søsken som forlovere, men jeg ser at det skjer. Min mann har f.eks. vært forlover for 2 av sine egne søsken, selv valgte han en kamerat. Og jeg ei venninne. Det har vel litt å gjøre med omgangskretsen, og hvor nært man står hverandre.

Vi betalte hele moroa sjøl da vi giftet oss, nettopp for å få bestemme gjestelista. Det er begrenset hvor mange tanter og "tanter" over 70 man trenger i et bryllup, men den vinkelen er det nok i hovedsak brudeparet som ser. :-) Så vi hadde en drøy andel venner, gitt, og det var stupartig!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kanskje de kan bli med, men betale egen mat? Kjipt kanskje?''

Å guri, DA hadde jeg følt meg svært lite verdsatt, altså....

Heldigvis er vi forskjellige!

Jeg også. Ikke fordi jeg måtte betale, men fordi mitt søsken "slapp" fordi h*n var 'gjevere' enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

''Nei, for all del, men man gifter seg vel ikke pga gaver? ;0)''

Det skal du nok ikke se helt bort fra at enkelte gjør, ja, men majoriteten gjør det nok ikke. Men det kan virke som om de som velger bort selskapet forventer gaver, men det er ikke jeg enig i, da. :-)

Betal moroa sjøl, så bestemmer dere sjøl også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Litt sent for deg å tenke på det, men det var ganske morsomt å gifte seg på "oppturen", mens man fremdeles var nesten nyforelsket og ikke allerede hadde bundet seg til hverandre med felles barn.

Hadde jeg ønsket hadde jeg kunnet snu på vei inn i kirken og gå ut derfra uten å se meg tilbake! Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg også. Ikke fordi jeg måtte betale, men fordi mitt søsken "slapp" fordi h*n var 'gjevere' enn meg.

Huff, hele den settingen blir jo aldeles gal... Da er det nok bedre å ikke bli bedt. Jeg ville opplevd mitt søsken som ekstremt gjerrig om det ble slik, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er litt rart. da vi tenkte på gjestelisten vår, fikk vi noen veldig gode tips. det ene var at du må invitere de som "hører sammen (i flokk)." familien er en slik flokk. inviterer du ett søsken, bør du jaggu invitere resten også. jeg slet med å invitere/ikke invitere to-tre venner, men de ble strøket fordi jeg da føler jeg må invitere enda 5 stk som er i samme gjeng, so to say. nå skal det sies at vi skal ha et veldig lite bryllup, og de som ikke blir invitert ti middag og kaffe (ingen oppdeling der), men vi kjenner godt sier vi at vi blir veldig beæret og superglad om de har lyst til å komme i kirka. men ja.... det du nevner...det virker sært. om søsken er blitt valgt som forlovere, må resten av bunchen få være med...om vedkommende da ikke er på kranglefot med dem da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg kan aldri huske å ha hørt om en slik deling noen gang. Jeg har hørt om flere brylluper uten søsken i det hele tatt, men ikke deling av søskenflokk eller at f eks bare den enes søsken fikk komme.

Nei, ikke jeg heller, derfor spør jeg her - her er det jo samlet en gjeng fra hele dette langstrakte landet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Vanligvis ville jeg synes det var rart kun å invitere enkelte søsken, men det blir jo litt annerledes når enkelte av søskenene er forlovere.''

Personlig synes jeg det er litt - eh - merkelig med søsken som forlovere, men jeg ser at det skjer. Min mann har f.eks. vært forlover for 2 av sine egne søsken, selv valgte han en kamerat. Og jeg ei venninne. Det har vel litt å gjøre med omgangskretsen, og hvor nært man står hverandre.

Vi betalte hele moroa sjøl da vi giftet oss, nettopp for å få bestemme gjestelista. Det er begrenset hvor mange tanter og "tanter" over 70 man trenger i et bryllup, men den vinkelen er det nok i hovedsak brudeparet som ser. :-) Så vi hadde en drøy andel venner, gitt, og det var stupartig!

:-)

Vi hadde jo en god del venner vi også :-), det var en absolutt forutsetning på bryllupsfesten vår. Det ble vel omtrent halvparten av gjestene, tenker jeg.

Jeg er dessuten gammeldags nok til å synes det var litt koselig at "de gamle tantene" fra begge sider traff hverandre - det ble jo omtrent med den ene gangen. Og fremdeles, mange år etterpå, har de bryllupet som referanse når vi snakker om noen ute i slekta eller vennekretsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde jo en god del venner vi også :-), det var en absolutt forutsetning på bryllupsfesten vår. Det ble vel omtrent halvparten av gjestene, tenker jeg.

Jeg er dessuten gammeldags nok til å synes det var litt koselig at "de gamle tantene" fra begge sider traff hverandre - det ble jo omtrent med den ene gangen. Og fremdeles, mange år etterpå, har de bryllupet som referanse når vi snakker om noen ute i slekta eller vennekretsen.

''Og fremdeles, mange år etterpå, har de bryllupet som referanse når vi snakker om noen ute i slekta eller vennekretsen.''

Kjenner igjen det der, ja! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om mange som har hatt enkel med kun foreldre og forlovere, og så evnt hatt fest i etterkant, hvis de har hatt lyst. At forloverne er søsken skjer jo ikke så sjelden. Hadde søster til forlover selv jeg, tvillingsøster faktisk. ;-)

For oss hadde det forøvrig vært uaktuelt å ikke inkludere alle søsknene i bryllupsfesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

jeg synes det er litt rart. da vi tenkte på gjestelisten vår, fikk vi noen veldig gode tips. det ene var at du må invitere de som "hører sammen (i flokk)." familien er en slik flokk. inviterer du ett søsken, bør du jaggu invitere resten også. jeg slet med å invitere/ikke invitere to-tre venner, men de ble strøket fordi jeg da føler jeg må invitere enda 5 stk som er i samme gjeng, so to say. nå skal det sies at vi skal ha et veldig lite bryllup, og de som ikke blir invitert ti middag og kaffe (ingen oppdeling der), men vi kjenner godt sier vi at vi blir veldig beæret og superglad om de har lyst til å komme i kirka. men ja.... det du nevner...det virker sært. om søsken er blitt valgt som forlovere, må resten av bunchen få være med...om vedkommende da ikke er på kranglefot med dem da...

Slik "flokk"-tankegang hadde vi i forhold til familien, vi, klasket til med alle ordentlige tanter og onkler og søskenbarn, men kuttet ut foreldrenes tanter/onkler (selv om foreldregenerasjonen definitivt mente de burde være med). De nærmeste vennene til middag i tillegg, så pøste vi på med venner til kaffen.

Nå hadde ikke vi noe lite bryllup, da kanskje, vi var ved 85 til middag og ca 110 til kaffe. KJEMPEGØY! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Slik "flokk"-tankegang hadde vi i forhold til familien, vi, klasket til med alle ordentlige tanter og onkler og søskenbarn, men kuttet ut foreldrenes tanter/onkler (selv om foreldregenerasjonen definitivt mente de burde være med). De nærmeste vennene til middag i tillegg, så pøste vi på med venner til kaffen.

Nå hadde ikke vi noe lite bryllup, da kanskje, vi var ved 85 til middag og ca 110 til kaffe. KJEMPEGØY! :-)

Oi, det var ganske mange.

Vi var vel i overkant av 60, tror jeg, alle var med på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Vi ble vel 85 omtrent til middag, så de gamle tantene, altså foreldrenes tanter/onkler måtte vike - vi ville ha med noen venner til middag også. Så kom det flere venner til kaffen.

Bryllup er jo bare kjempegøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Oi, det var ganske mange.

Vi var vel i overkant av 60, tror jeg, alle var med på alt.

Vi har ubehjelpelig diger slekt... Og søskenbarna var også tildels venner, så da måtte det gjøres en prioritering - både av plass- og økonomiske hensyn. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg vet om mange som har hatt enkel med kun foreldre og forlovere, og så evnt hatt fest i etterkant, hvis de har hatt lyst. At forloverne er søsken skjer jo ikke så sjelden. Hadde søster til forlover selv jeg, tvillingsøster faktisk. ;-)

For oss hadde det forøvrig vært uaktuelt å ikke inkludere alle søsknene i bryllupsfesten.

Enig, varianten med å ikke ta med alle søsken i bryllupet - bare noen - har jeg ikke hørt om, og det har tydeligvis ikke så mange her inne heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men kuttet ut foreldrenes tanter/onkler (selv om foreldregenerasjonen definitivt mente de burde være med). ''

Det første som slo meg her var "Oi, det var voldsomt! ", men så husket jeg at vi også inviterte foreldrenes tanter og onkler etter øsnke fra foreldrene våre. Men begge to var for gamle og syke til å komme! ;-)

Hadde generasjonene i min familie vært litt kortere, hadde det nok kunnet komme en hel "bråta" med grandtanter og -onkler - har sikker vært 40 av dem på det meste;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei, for all del, men man gifter seg vel ikke pga gaver? ;0)''

Det skal du nok ikke se helt bort fra at enkelte gjør, ja, men majoriteten gjør det nok ikke. Men det kan virke som om de som velger bort selskapet forventer gaver, men det er ikke jeg enig i, da. :-)

Betal moroa sjøl, så bestemmer dere sjøl også!

Sant nok :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...