Gå til innhold

Sådd sommerblomster?

pekkaline

Anbefalte innlegg

Vi prøver å få det til, men har nok gjort noe feil. Nå er det vel en mnd siden vi sådde og det har såvidt kommet frem litt grønt fra jorden.

Så nå lurer jeg på om andre har sådd og om det har kommet lengre hos dere? Vi har sådd petunia (tre varianter) og lobelia. Vi har plastlokk over og de står under litt sterk lampelys. Bør jeg satse på å dsette dem ute i dagslys og sola heller? Hele døgnet da? Håper noen vet bedre enn meg ;)

Satte også noen knoller i potter, Herrestadbegonia, den ser jeg at den ene (av tre) såvidt nå begynner å spire. Håper den kommer seg. Jeg har aldri hatt grønne fingre, og har aldri gjort dette før. Blir kanskje første og siste gangen da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sådde bl.a. ringblomst, valmuer, suash, blomkarse og en del mer for 3 uker siden og det spirer som bare det! Nesten for mye, det er nok litt for varmt der de står (i stua) så jeg er redd de blir for lange og tynne, men det blir som det blir.

Squahsplantene er stooore alt og blomkarsen 10-15 cm lang! Står i vestvendt vindu, med lite direkte sol, men mye dagslys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sådde masse frø i fjor.Hadde de stående på spisestuebordet i stua, midt i sola. Men, de ble lange og tynne..

Så i år skal jeg bare kjøpe ferdige blomster..

Det er dyrt med frø!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sådde bl.a. ringblomst, valmuer, suash, blomkarse og en del mer for 3 uker siden og det spirer som bare det! Nesten for mye, det er nok litt for varmt der de står (i stua) så jeg er redd de blir for lange og tynne, men det blir som det blir.

Squahsplantene er stooore alt og blomkarsen 10-15 cm lang! Står i vestvendt vindu, med lite direkte sol, men mye dagslys.

He, he, gjorde samme tabben fjor..Ble kjempe lange, og veldig tynne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he, gjorde samme tabben fjor..Ble kjempe lange, og veldig tynne...

Hadde ikke noe annet sted å sette dem så de måtte stå på stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Jeg tenker de står for mørkt da, skal prøve å flytte dem mot sola i morgen. Tror kanskje også vi gjorde en feil ved å presse jorden sammen før vi sådde....min mann hadde hørt at det måtte vi gjøre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sådde masse frø i fjor.Hadde de stående på spisestuebordet i stua, midt i sola. Men, de ble lange og tynne..

Så i år skal jeg bare kjøpe ferdige blomster..

Det er dyrt med frø!!

Ja det koster jo med jord, frø og så-former... jeg ser at vi nok må¨kjøpe endel ja.Må jo bare le også, ivrige som vi var :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det koster jo med jord, frø og så-former... jeg ser at vi nok må¨kjøpe endel ja.Må jo bare le også, ivrige som vi var :)

He, he, ikke sant!

Er moro å ha prøvd hvertfall! ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lys spiller ingen rolle så lenge det ikke er kommet noe opp av jorda. (naturlig nok ;o))

De første dagene kan du godt dekke med plast (pose eller lokk). Stikk noen hull slik at det ikke blir helt tett (da kan jorda mugne) Plasten gjør at jorda holder godt på fuktigheten.

Så lenge plantene ikke har kommet opp spiller det heller ingen rolle om det er varmt i rommet. Men når plantene er kommet opp, bør de stå litt kjøligere enn i stuetemperatur. Jeg setter dem oftest i fiskekasser (isoporkasser) på terrassen. Denne flyttes inn hvis det er fare for nattefrost, eller jeg legger over lokket om natta dersom det bare er litt kjølig. Utfordringen ligger i å huske å ta av lokket om dagen :-)

Noen småplanter kan med fordel knipes når de er kommet opp og vekst. Da får du tettere og finere planter, og det blir heller ikke strantete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lys spiller ingen rolle så lenge det ikke er kommet noe opp av jorda. (naturlig nok ;o))

De første dagene kan du godt dekke med plast (pose eller lokk). Stikk noen hull slik at det ikke blir helt tett (da kan jorda mugne) Plasten gjør at jorda holder godt på fuktigheten.

Så lenge plantene ikke har kommet opp spiller det heller ingen rolle om det er varmt i rommet. Men når plantene er kommet opp, bør de stå litt kjøligere enn i stuetemperatur. Jeg setter dem oftest i fiskekasser (isoporkasser) på terrassen. Denne flyttes inn hvis det er fare for nattefrost, eller jeg legger over lokket om natta dersom det bare er litt kjølig. Utfordringen ligger i å huske å ta av lokket om dagen :-)

Noen småplanter kan med fordel knipes når de er kommet opp og vekst. Da får du tettere og finere planter, og det blir heller ikke strantete.

Takk skal du ha, nå ler jeg mere av meg selv, har jo vært så nøye med lys haha :) Ok, men da setter jeg dem ute med lokk i morgen, det spirer såvidt litt her og der. Men det er vel viktig at det er godt og fuktig hele tiden da? Er redd jeg drukner dem....

De knollene da, ville du satt ut potta for godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, nå ler jeg mere av meg selv, har jo vært så nøye med lys haha :) Ok, men da setter jeg dem ute med lokk i morgen, det spirer såvidt litt her og der. Men det er vel viktig at det er godt og fuktig hele tiden da? Er redd jeg drukner dem....

De knollene da, ville du satt ut potta for godt?

Jeg tror det er for tidlig å sette planter ut for godt ennå. Men en tur ut på varme dager er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er for tidlig å sette planter ut for godt ennå. Men en tur ut på varme dager er bra.

Takk igjen :) De knollene skulle plantes rett i potter ser du, og da begynte jeg å lure. Skal passe godt på dem inne en stund til da. Du er en knupp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk igjen :) De knollene skulle plantes rett i potter ser du, og da begynte jeg å lure. Skal passe godt på dem inne en stund til da. Du er en knupp :)

Takk,det var da hyggelig å høre. En blomsterknupp da, formoder jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Flink, du!

Får kanskje komme meg på et hagesenter snart - men det blir vel med å kjøpe noen fiks ferdige små planter, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spire trenger de ikke lys, men mange planter vil ha godt m varme for å spire. jeg setter dem gjerne på badegulvet etc til de spirer - også setter jeg dem under vekstlys i kjelleren. Der er temperaturen på 15 grader og det er passe i forhold til vekstlyset. Da blir de ikke så lange.

Lobelia er ikke så lett - tror ikke de frøene skal dekkes over - evnt bare med et TYNNT lag sand. (tips: så både kant og hengelobelia i en potte - da får du en tett og fin ampel - kan jo også blande farenyanser.

Jeg er alt for sent ute med såing i år, men har endelig kommet i gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spire trenger de ikke lys, men mange planter vil ha godt m varme for å spire. jeg setter dem gjerne på badegulvet etc til de spirer - også setter jeg dem under vekstlys i kjelleren. Der er temperaturen på 15 grader og det er passe i forhold til vekstlyset. Da blir de ikke så lange.

Lobelia er ikke så lett - tror ikke de frøene skal dekkes over - evnt bare med et TYNNT lag sand. (tips: så både kant og hengelobelia i en potte - da får du en tett og fin ampel - kan jo også blande farenyanser.

Jeg er alt for sent ute med såing i år, men har endelig kommet i gang...

''Lobelia er ikke så lett - tror ikke de frøene skal dekkes over - evnt bare med et TYNNT lag sand. (tips: så både kant og hengelobelia i en potte - da får du en tett og fin ampel - kan jo også blande farenyanser.''

Ååå at jeg ikke tenkte på det...kan kanskje blande dem når jeg må flytte på dem da, om de i det hele tatt vokser til hehe Vi sådde dem bare rett oppå jorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink, du!

Får kanskje komme meg på et hagesenter snart - men det blir vel med å kjøpe noen fiks ferdige små planter, tenker jeg.

Flink? hehe ja det gjenstår å se ;) Hagesentere er greit å ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

*titter ut på plenen som fortsatt ligger under en meter snø*

Nei, jeg har ikke sådd noe som helst gitt. Ikke er det noe grønt å se noe sted heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...