Gå til innhold

Valg av bryst ved amming

Sofline

Anbefalte innlegg

Jeg ble mor for første gang for en uke siden og er så smått ved å få ordentlig styr på ammingen.

Nå lurer jeg på om veslegutt får i seg noe av den fete melka som kommer til sist. Jeg synes det er litt forskjell på den melka han får i seg til forskjellige tider i måltidet, men jeg er ikke helt sikker. Han spiser med alt fra to til fem timers mellomrom og i alt fra et kvarter til over en time av gangen.

Er det riktig å bytte bryst fra måltid til måltid, eller bør jeg sørge for at han tømmer det ene brystet først? Han har aldri spist så mye av gangen at brystet har blitt helt tomt, og til neste gang han skal spise har det jo kommet mer melk i brystet igjen. Får han da i seg noe av den fete melka tro?

Helsesøsterne mv. her i Danmark streiker, så jeg aner ikke når jeg får mulighet til å spørre der (vi skulle egentlig ellers hatt henne på hjemmebesøk denne uka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal bytte på, ikke minst for din egen del, spesielt hvis han bare har spist av ett bryst ved forrige mating. Du kan få ubehagelig spreng hvis han blir for "ensidig".

Jeg ville ikke tenkt så mye på "hvilken melk" han får i seg, så lenge han vokser og trives. Det er ikke skummetmelk i noen av puppene, for å si det sånn.

Gratulerer med babyen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal bytte på, ikke minst for din egen del, spesielt hvis han bare har spist av ett bryst ved forrige mating. Du kan få ubehagelig spreng hvis han blir for "ensidig".

Jeg ville ikke tenkt så mye på "hvilken melk" han får i seg, så lenge han vokser og trives. Det er ikke skummetmelk i noen av puppene, for å si det sånn.

Gratulerer med babyen!

Takk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brystet blir sjelden helt tomt for melk, uansett hvor lenge han drikker. Jeg tror jeg gav på en side først, ganske lenge (sånn at barnet trolig med litt feit melk, og så la til på den andre siden på slutten, Dermed fikk ejg bort litt av sprengen på side 2 også.

Så neste gang, begynte jeg på side 2, og så litt på side 1 på slutten.

Når barnet blir flinkere og mer effektiv til å suge, kan du jo prøve med å bare gi en side - evt gi på begge sider like lenge.

Prøv deg frem - og spør oss "ammeguruer" her på DOL du :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brystet blir sjelden helt tomt for melk, uansett hvor lenge han drikker. Jeg tror jeg gav på en side først, ganske lenge (sånn at barnet trolig med litt feit melk, og så la til på den andre siden på slutten, Dermed fikk ejg bort litt av sprengen på side 2 også.

Så neste gang, begynte jeg på side 2, og så litt på side 1 på slutten.

Når barnet blir flinkere og mer effektiv til å suge, kan du jo prøve med å bare gi en side - evt gi på begge sider like lenge.

Prøv deg frem - og spør oss "ammeguruer" her på DOL du :-)

Takk for svar! Det er også sånn jeg foreløpig har gjort det, og han virker fornøyd så det er vel bra nok. Men jeg er litt bekymret på grunn av problematisk start på ammingen og jeg får ikke veid ham foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det er også sånn jeg foreløpig har gjort det, og han virker fornøyd så det er vel bra nok. Men jeg er litt bekymret på grunn av problematisk start på ammingen og jeg får ikke veid ham foreløpig.

Hvis han spiser godt, og ser ut til å trives, er det ikke noe poeng i å veie ham til stadighet, synes jeg. Jeg veide aldri ungene utenom helsestasjonskontrollene, fungerte fint det.

Hvis han derimot spiser lite, eller er mye urolig og har vondt i magen, kan du jo evt gå et sted og veie ham - streiken vil vel ikke vare så lenge vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter en tid vil han ikke være fornøyd med den ene puppen lenger, og selv om du kan klemme ut dråper så vil det kvalifisere til "tom pupp". Da er det bare å bytte. Det kan hende han klarer seg med en pupp til hvert måltid en god stund, men det kan godt hende han må ha to pupper (eller en og en halv) snart. Da er det greit å bytte på puppen man begynner med. Blir du skakkmjølka så kan du begynne med den ene et par ganger på rad.

Du vil også ha kvelder der det kjennes ut som begge puppene er tomme konstant, og han vil ligge og suge og suge og ikke gjøre stort annet. Det er ikke et tegn på at du bør dra og kjøpe MME, for etter en kveld eller tre med intens pupping skjønner kroppen at den må produsere mer, og vips er alt i sin skjønneste orden igjen. Økedøgn, kalles det.

Gratulerer så mye med baby!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kar en god badevekt kan du jo bruke den.

Det blir selvfølgelig ikke helt på grammet, men du ser da om han har lagt på seg.

Gå på vekta selv først, så tar du babyen med neste gang. Differansen er babyen sin vekt :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med den lille!

Jeg syns ikke du skal bekymre deg så mye om den fete melken til slutt. Hvis han bare er en uke gammel, er det nok ennå noen uker til ammingen er helt veletablert. Det viktigste er at han få nok og at du ikke får brystbetennelse.

Jeg tror rådet om å la babyen få den fete melken til slutt først og fremst er ment for at man ikke bare skal la babyen få en kjapp 5-minutters sup på hver pupp. Særlig de aller minste må få litt god tid ved brystet.

La ham begynne på høyre og venstre side annehver gang. La ham tømme det første (ca. 20 minutter nå i starten), og så spise så mye han orker av nr. 2. På den måten får du nokså lik melkeproduksjon på begge sider, og begge brystene blir tømt godt annenhver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammamiaaa

Hvis du kar en god badevekt kan du jo bruke den.

Det blir selvfølgelig ikke helt på grammet, men du ser da om han har lagt på seg.

Gå på vekta selv først, så tar du babyen med neste gang. Differansen er babyen sin vekt :-))

Den var smart!

Jeg mener babyen min har lagt på seg i alle fall, hun er god og rund i kinna og ellers, og har daglige avføringer. At det kommer avføring er et godt tegn har jeg hørt. Jeg har blitt tilbudt å veie på helsestasjon, men har det litt travelt for tia pga jeg er midt i flytting, men det er bare et par uker til kontroll her, så da får jeg målt da.

Babyen min spiser i alle fall godt, sover godt og har daglig tiss og avføring, så jeg har ikke sett noen grunn til bekymring ennå. Selv om det har vært noen få dager med skriking og hoiing der hun ikke ville ha mat, men det var kun et par perioder på dagen, så var vel litt luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammamiaaa

Etter en tid vil han ikke være fornøyd med den ene puppen lenger, og selv om du kan klemme ut dråper så vil det kvalifisere til "tom pupp". Da er det bare å bytte. Det kan hende han klarer seg med en pupp til hvert måltid en god stund, men det kan godt hende han må ha to pupper (eller en og en halv) snart. Da er det greit å bytte på puppen man begynner med. Blir du skakkmjølka så kan du begynne med den ene et par ganger på rad.

Du vil også ha kvelder der det kjennes ut som begge puppene er tomme konstant, og han vil ligge og suge og suge og ikke gjøre stort annet. Det er ikke et tegn på at du bør dra og kjøpe MME, for etter en kveld eller tre med intens pupping skjønner kroppen at den må produsere mer, og vips er alt i sin skjønneste orden igjen. Økedøgn, kalles det.

Jeg har hatt et par kvelder der babyen er skikkelig vrang, pga det ikke har vært nok melk i puppene, da suger og suger hun, men det kommer tydeligvis ikke nok, og da blir hun illsint. Men så har det vært andre kvelder der jeg har hatt masse, for masse, og da har det vært gale og hun har skreket hissig og nektet å ta mer pupp, slik at jeg måtte trøste henne med smokk...

storforlangne babyer hehe :D

Jeg pleier å la henne få en pupp av gangen og drikke til hun er mett, da pleier hun å legge kinnet sitt på puppen som om hun vil sove, da syns jeg det er litt synd å ta henne opp for å rape... men jeg prøver nå, men vanskelig å få henne til å rape, så av og til våkner hun av luftsmerter.

Av og til drikker hun masse av ene puppen, så vil hun hvile eller rape, så jeg har henne oppe litt og prøver å få henne til å rape, så skifter jeg bleie og duller litt, før hun får drikke av andre puppen til hun blir mett og lei.

Det finnes vel ingen fasit på dette egentlig, alle babyer - og mødre er individuelle, en må bare finne ut hva som fungerer best for seg og sin baby. Så lenge vekta til babyen går opp gjør man i alle fall noe riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et par kvelder der babyen er skikkelig vrang, pga det ikke har vært nok melk i puppene, da suger og suger hun, men det kommer tydeligvis ikke nok, og da blir hun illsint. Men så har det vært andre kvelder der jeg har hatt masse, for masse, og da har det vært gale og hun har skreket hissig og nektet å ta mer pupp, slik at jeg måtte trøste henne med smokk...

storforlangne babyer hehe :D

Jeg pleier å la henne få en pupp av gangen og drikke til hun er mett, da pleier hun å legge kinnet sitt på puppen som om hun vil sove, da syns jeg det er litt synd å ta henne opp for å rape... men jeg prøver nå, men vanskelig å få henne til å rape, så av og til våkner hun av luftsmerter.

Av og til drikker hun masse av ene puppen, så vil hun hvile eller rape, så jeg har henne oppe litt og prøver å få henne til å rape, så skifter jeg bleie og duller litt, før hun får drikke av andre puppen til hun blir mett og lei.

Det finnes vel ingen fasit på dette egentlig, alle babyer - og mødre er individuelle, en må bare finne ut hva som fungerer best for seg og sin baby. Så lenge vekta til babyen går opp gjør man i alle fall noe riktig.

Hvis hun sliter med magen er det viktig at du raper henne selv om hun ser ut som om hun vil sove.

Er hun trøtt sover hun etter rapingen også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest minnah

Fornøyd baby pluss produksjon i bleia betyr som regel at alt er i sin skjønneste orden.

Gratulerer så mye med baby!! :o)

Hilsen tidligere mij

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skakkmjølka", hihi :o)

*dårlig humor*

Jeg er forøvrig skikkelig "skakkmjølka" selv, har mye mer i høyre bryst enn i venstre. Har helt gitt opp å gjøre noe med det, håper bare ikke jeg ser helt skjeiv ut når jeg er ferdig med ammeperioden ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...