Gå til innhold

sliten 5-åring

caspar1365380909

Anbefalte innlegg

caspar1365380909

Hei! Vi har en gutt på 5 år og 9 mnd som har vært påfallende sliten og lei det siste året. Han sier han er sliten inni kroppen sin, og vil helst ikke gjøre annet enn å se på tv når han kommer hjem fra barnehagen. De merker også der at han ikke har like god utholdenhet som før. Han har et normalt sunt og variert kosthold, men har likevel gått ned to percentiler både i høyde og vekt, dette er ikke plutselige fall, men har gått over flere år. Han er veldig tynn og blek, og har store mørke ringer under øynene. Høyde/vekt nå er 120cm/20,5 kg. Har stort sett normal avføring. (kan være noe løs til tider) Fastlegen har tatt endel blodprøver av han i januar, der det viste seg at ferritin var lav ( 22 ) og s-jern 3. Han har derfor fått neo-fer to ganger daglig fram til midten av april. Da ble det tatt nye blodprøver etter ønske fra oss, og ferritin var nå 18, mens s-jern var steget til 6. Legen ville da at han skulle få neo-fer i to mnd til før han ev. undersøkte han nærmere. På helsestasjonen er de ikke enige i at han skal vente enda to mnd før han blir videre utredet. Men da vi forsøkte å bestille ny time hos fastlegen vår, ble vi avvist. Så, hva gjør vi nå? Tar det normal så lang tid å bygge opp jernlagrene? Ferritin-nivået går jo feil vei, enda han får tilskudd. Vi som foreldre syns dette er vanskelig, vi ser jo at gutten er unormalt trøtt og sliten, men vil jo også tro på det legen sier. Hva synes du? Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mens du venter på svar fra legen, ville jeg bare si at jeg fikk beskjed om å ta jerntabletter i minst 6 mnd da jeg hadde lavt jernlager. Det kan ta lang tid å bygge opp jernlageret igjen. Han har vel bare tatt tablettene i 3 mnd, så jeg syns det høres logisk ut å se det an i et par mnd til. Ellers skal det vel også hjelpe å drikke sur drikke, f.eks. appelsinjuice, for bedre jernopptak. Melk kan hindre jernopptaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fristet til å svar "bytt fastlege". Å! Der gjorde jeg det visst!

Det er mulig at legen har rett, men å bli avvist uten å få lov å komme til time, ville jeg ikke ha funnet meg i. Haun kunne iallfall tatt seg tid til å begrunne/berolige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Av tallene du angir er lengden 120 cm mellom 50 og 75 procentilen, mens vekten i forhhold til lengden ligger lavere, ca. 10 procentilen. Jeg tror ikke jernverdien som du angir er årsak til at han er " sliten", men det er påfallende at han er så " sliten". Siden vekten må ha gått ned siste året, synes jeg han skal undersøkes med tanke på cøliaki, evt også med flere blodprøver enn bare de du har beskrevet. Det er litt påfallende at lengden ikke har gått ned, den pleier det når vekten synker. Ta med deg vektkurvene fra helsestasjonen

Jeg synes du skal be om at barnet ditt blir undersøkt ved poliklinikken på barneavdelingen der du bor.

Også psykiske forhold kan medvirke til at han føler seg sliten. Barneavd. vil også kunne vurdere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ogsååa en mamma

Hei,

Kjenner meg igjen i historien din. Vi gikk maaange runder med fastlegen før han tok nødvendige prøver og vi fikk adekvat hjelp til vårt barn. Det er ikke annet å si enn at dere må stå på. Som legen sier kan det være Cøliaki, det sees best ved mangel på B12. Be om en slik blodprøve. Ellers må du ta med deg avføringen hans og be om en Fecal-test. Den vil gi svar på om det er betennelsestilstander i tarmene. Ønsker deg alt godt og lykke til! Vet akkurat hvordan det er å se barnet sitt slappt og slitent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...