Gå til innhold

Kan jeg koke kjøttdeigen?

Anbefalte innlegg

Gjest Farvell til fettet!
Skrevet

Jeg skal slanke meg. Vet jeg burde kjøpt karbonadedeig men siden den er så dyr har jeg heller kjøpt kjøttdeig.

Tenkte jeg skulle prøve å koke kjøttdeigen for å spare det fettet jeg ellers ville brukt i stekepanna. Vil ikke fettet i kjøttdeigen også da kunne legge seg øverst i kasserollen? Da kan jeg jo bare skylle fettet bort ikke sant? Kanskje det da blir like magert som karbonadedeig?

Skrevet

Du kan fint koke kjøttdeigen. Vi gjør alltid det, fordi mannen min ikke tåler stekt kjøttdeig.

Jeg tar 1-2 dl vann i gryta, koker opp, og har i kjøttdeigen, pass på å røre, slik at det ikke blir så store klumper. Lar den koke 5-6-7 minutter.

Har ikke tenkt tanken på å helle av fettet, men det kan du sikkert.

Gjest ja det kan du, men
Skrevet

Ja, kjøttdeig kan kokes.

Nei, det er ikke en stor mengde av fettet i kjøttdeigen du vil kunne helle av på denne måten, men litt er det sikkert.

Jeg bruker aldri ekstra fett når jeg steker karbonadedeig, så lenge man har en stekepanne med slip-belegg (teflon etc) så behøver man ikke stekefett til dette. Så lenge du er flink å ikke bruke harde redskaper i den, kan du komme langt med en billig teflonpanne også, det behøver ikke være dyrt.

Og jeg bruker heller litt mindre karbonadedeig, du får ikke så mye mindre kjøtt for pengene når du velger karbonadedeig fremfor kjøttdeig, du slipper bare å betale dyr kilopris for ekstra vann, fett og salt. Så bruk litt mindre av karbonadedeigen enn du pleier å gjøre med kjøttdeigen, og mer tomat / løk / andre grønnsaker som man gjerne blander kjøttet med, så får du mye mer velsmakende mat (som er sunnere og magrere samtidig).

Skrevet

Du kan fint koke kjøttdeigen. Vi gjør alltid det, fordi mannen min ikke tåler stekt kjøttdeig.

Jeg tar 1-2 dl vann i gryta, koker opp, og har i kjøttdeigen, pass på å røre, slik at det ikke blir så store klumper. Lar den koke 5-6-7 minutter.

Oj, dette var jo interessant..

Har også noen i familien som skal unngå stekt kjøtt,- da kan jeg altså koke den istedet? Blir det (nesten) like godt?

Skrevet

Oj, dette var jo interessant..

Har også noen i familien som skal unngå stekt kjøtt,- da kan jeg altså koke den istedet? Blir det (nesten) like godt?

Det blir nesten like godt, ja. Mangler den litt skarpe smaken fra stekeskorpen, men når vi krydrer maten, tenker vi ikke særlig på det.

Vi bruker kokt kjøttdeig til gryteretter, lasagne, kjøttkaker (steker dem bare litt på svak varme, koker dem i brun saus etterpå).

Det fungerer ikke på pizza - da blir liksom kjøttdeigen stekt i ovnen etterpå, og de tåler han ikke. Men pepperoni på pizza tåler han :-)

Skrevet

Det blir nesten like godt, ja. Mangler den litt skarpe smaken fra stekeskorpen, men når vi krydrer maten, tenker vi ikke særlig på det.

Vi bruker kokt kjøttdeig til gryteretter, lasagne, kjøttkaker (steker dem bare litt på svak varme, koker dem i brun saus etterpå).

Det fungerer ikke på pizza - da blir liksom kjøttdeigen stekt i ovnen etterpå, og de tåler han ikke. Men pepperoni på pizza tåler han :-)

''Det fungerer ikke på pizza - da blir liksom kjøttdeigen stekt i ovnen etterpå, og de tåler han ikke.''

Hva hvis du bare legger på klatter med kjøttdeig/karbonadedeig og lar den steike i ovnen uten å gjøre noe med den på forhånd? Det holder mer enn nok i forhold til at den gjennomsteikes, er min erfaring.

Skrevet

''Det fungerer ikke på pizza - da blir liksom kjøttdeigen stekt i ovnen etterpå, og de tåler han ikke.''

Hmm. Tenkte teorien var at det ble for høy varme når man stekte det i panne... men kanskje er det ille nok med 225 grader... Lasagne er jo også i ovnen etterpå?

Skrevet

Hmm. Tenkte teorien var at det ble for høy varme når man stekte det i panne... men kanskje er det ille nok med 225 grader... Lasagne er jo også i ovnen etterpå?

''Lasagne er jo også i ovnen etterpå?''

Ja, men da blir jo kjøttdeigen nærmest kokt sammen med pastaplatene i tomat- og bechamelsaus?

Skrevet

''Lasagne er jo også i ovnen etterpå?''

Ja, men da blir jo kjøttdeigen nærmest kokt sammen med pastaplatene i tomat- og bechamelsaus?

OK,- jeg tenker nok mer på tjukk-pizza,- den er nesten som lasagne med brød under,- det er nok den tynne varianten som blir mer stekt...

Persille1365381127
Skrevet

I tillegg til svaret under; du kan steke med litt vann i pannen i stedet for margarin/olje - fungerer helt fint :)

Gjest Elextra
Skrevet

Hva med å bruke teflonpanne? Da trengs jo ikke fett, særlig ikke til kjøttdeig, som er ganske fet fra før.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg pleier aldri tilsette fett når jeg "steker" kjøttdeig, har aldri opplevd at det setter seg fast heller. Pleier i tillegg å sike vekk vannet som oppstår under stekinga. Syns nå helst kjøttdeig blir mer kokt enn stekt uansett, jeg da.

Gjest lærenem
Skrevet

Hvordan reagerer man når man ikke tåler stekt mat?

Skrevet

Hvordan reagerer man når man ikke tåler stekt mat?

Han får veldige magesmerter, noen ganger kaster han opp. Smertene kan vare i flere dager, og han er ekstra ømfintlig i flere uker hvis han har vært uheldig å ha fått i seg noe han ikkke tåler.

Men i hverdagen går det fint - det er hvis vi skal på besøk eller spise ute, det kan være litt vanskelig.

Skrevet

Hva hvis du bare legger på klatter med kjøttdeig/karbonadedeig og lar den steike i ovnen uten å gjøre noe med den på forhånd? Det holder mer enn nok i forhold til at den gjennomsteikes, er min erfaring.

Du kan prøve å koke kjøttdeigen sammen med kål (som fårikål)

Det er kjempegodt! Legg kålbiter i vann, i en kasserolle. Ha i litt salt. Når dette begynner å koke, lager du små kuler av kjøttdeig med ei teskje, og legg dem nedi kasserollen. Så jevner du det med mel/vann, og har på salt/pepper etter smak. Nam!

Tips: lag en stor posjon, dette er best når det varmes opp dagen etter!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...