Gå til innhold

permisjon UTEN lønn - rettigheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 2 barn under 12 år, hvorav 1 er funksjonshemmet og kronisk syk. Jeg har søkt om 2 uker permisjon UTEN lønn for å ta han med til syden, da vi vet at dette er noe som gagner han veldig - slik at jeg kan bruke ferien min til andre ting enn å ta han med til syden (noe vi gjør hvert år 1-2 xx pr år - på hans premisser). Har ingen avspaseringsmuligheter på jobben og ingen mulighet for overtid.

Nå fikk jeg AVSLAG på permisjon UTEN lønn i 2 uker (har jobbet i kommunen i over 10 år og har nesten ingen fravær) - bl.a. det at jeg har lite fravær ble brukt mot meg (!) , og det at dersom jeg fikk så kunne jo også "alle andre" gjøre det.

Sønnen min er også funksjonshemmet og vi har kronisk barn syk dager, men kan ikke bruke barn-syk-dager på dette iflg NAV. Vi får reisen som avlastning - dvs. at vi får lønn til ledsagere som er med oss. Men jeg jobber altså selv i HELSE-sektoren i kommunen, og får ikke permisjon....(!)

Har jeg ingen rettigheter jeg kan vise til?? Eller har de rett i å gi meg avslag?

Skrevet

Dette vil alltid være en vurdering. Gitt de opplysningene du har presentert her ville jeg gitt deg permisjon. Kommer litt an på når du vil ha fri, vikartilgang osv. Erfaringsmessig har permisjon uten lønn liten smitteeffekt...

Dernest vil jeg bare nevne at en har jo rett til omsorgspermisjon uten lønn (i opptil to år) når barna er under tolv. Er det funksjonshemming inne i bildet er det mulig aldersgrensen er utvidet, det er jeg ikke sikker på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...