Gå til innhold

Flørtete adferd...

Anbefalte innlegg

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jente ni år blir beskrevet av inspektør og kontaktlærer som over gjennomsnittet flørtete. Dette er hennes mest framtredende egenskap sosialt sett. Godt likt av andre i klassen. En mønsterelev. Gjør aldri feil. Alt er nøye gjennomtenkt. Alikevel oppleves hun hjemme som meget engstelig og har mange "vondter".

50/50 ordning mor/far. Mor har ny samboer.

Noe spesielt du ville reagert på her?

Skrevet

Du skriver ingen ting om hjemmesituasjonen. Hvorfor er hun engstelig hjemme? Hva slags forhold har du til din datter? Hva med samboeren?

Du må skrive litt mer om det skal være mulig å svare på dette.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Du skriver ingen ting om hjemmesituasjonen. Hvorfor er hun engstelig hjemme? Hva slags forhold har du til din datter? Hva med samboeren?

Du må skrive litt mer om det skal være mulig å svare på dette.

Hun er ikke min datter, men min kjærestes.

Engsteligheten vises i alle situasjoner egentlig. F.eks. på stranden: er det trygt å gå her? Er det mye glasskår her? Kan det være skarpe skjell her? Er vannet skittent? Kan jeg få krampe i vannet? Jeg kan ikke bade, jeg har spist mat. Kan dere følge med og passe på når jeg vasser? Jeg må på do, men tør ikke låse døren, noen må bli med.

Med en gang badedrakten er blitt våt passer hun sporenstreks på å skifte til tørr bikini, et svare strev med tørre håndklær, våte håndklær, sand på håndklærne, hvør skal den våte badedrakten henges til tørk osv. Nytt problem, solkremen gikk vel av i vannet? Prøver å forklare at den er vannfast. Hvor lenge er den vannfast? Smører seg på nytt for sikkerhetsskyld.

Når vi skal hjem, nytt problem, sand mellom tærne. Voldsomt mas med å få det vekk, kan ikke få sand i skoene, selv om det er klikk-klakker til strandbruk. Kommer hjem. Regime på badet med full dusj og hårvask. Greit nok, kanskje, å ta se en dusj etter stranda, men det er så ekstremt alt.

Virker som om hun har ekstremt lav smerteterskel. Hun har veldig mye smerter overalt. Ekstremt redd for blod. En bitteliten flis vi ikke en gang klarer å se utløser hysteri og gråt.

Nok om dette. Det jeg håper noen kan komme med en tilbakemelding om er disse uttalelsene fra skolen om den flørtete adferden. Jeg er redd det kan være symptom på noe jeg helst ikke tør tenke på. Men dette er kun mine tanker! Har ikke luftet det med noen. Vil ikke virke overdramatisk :-)

Skrevet

Engsteligheten vises i alle situasjoner egentlig. F.eks. på stranden: er det trygt å gå her? Er det mye glasskår her? Kan det være skarpe skjell her? Er vannet skittent? Kan jeg få krampe i vannet? Jeg kan ikke bade, jeg har spist mat. Kan dere følge med og passe på når jeg vasser? Jeg må på do, men tør ikke låse døren, noen må bli med.

Med en gang badedrakten er blitt våt passer hun sporenstreks på å skifte til tørr bikini, et svare strev med tørre håndklær, våte håndklær, sand på håndklærne, hvør skal den våte badedrakten henges til tørk osv. Nytt problem, solkremen gikk vel av i vannet? Prøver å forklare at den er vannfast. Hvor lenge er den vannfast? Smører seg på nytt for sikkerhetsskyld.

Når vi skal hjem, nytt problem, sand mellom tærne. Voldsomt mas med å få det vekk, kan ikke få sand i skoene, selv om det er klikk-klakker til strandbruk. Kommer hjem. Regime på badet med full dusj og hårvask. Greit nok, kanskje, å ta se en dusj etter stranda, men det er så ekstremt alt.

Virker som om hun har ekstremt lav smerteterskel. Hun har veldig mye smerter overalt. Ekstremt redd for blod. En bitteliten flis vi ikke en gang klarer å se utløser hysteri og gråt.

Nok om dette. Det jeg håper noen kan komme med en tilbakemelding om er disse uttalelsene fra skolen om den flørtete adferden. Jeg er redd det kan være symptom på noe jeg helst ikke tør tenke på. Men dette er kun mine tanker! Har ikke luftet det med noen. Vil ikke virke overdramatisk :-)

Det høres ut som jenta plages med noe psykisk, enten gentisk (er mor eller far sånn?) eller at hun lærer av de rundt seg?

Jeg vet ikke hva det kan være. Jeg ville i utgangspunktet ikke reagert på at læreren brukte ordet flørtete, men har du mistanke om at det kan være noe der altså?

Skrevet

Hva mener du med flørtende atferd?

Gjest mine tanker i sene kveldstimer
Skrevet

Noe som faller meg inn er om hun får nok omsorg? Blir hun sett i stor nok grad etter hva hennes behov er? Prøver hun å føye de rundt seg ved å være "perfekt" (nøye på alt mulig) slik at de skal like henne? Er denne flørtingen en måte å få andre til å like henne på? Hvordan står det til med selvtilliten hennes?

Bare løse tanker fra meg, men det kan kanskje være noe å ha i bakhodet.

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg synes ikke det høres ut som om denne jenta har det noe godt, i alle fall. Mer enn det, kan jeg ikke si - og har ingen teorier om hva det kan komme av.

Jeg synes det er litt spesielt at hun oppfattes som så tydelig flørtete på skolen - jeg tenker at det må være relativ ekstrem flørte-atferd for at akkurat det ordet skal bli brukt.

Men som sagt - jeg aner ikke. Kanskje er verken flørting eller angsten hennes tegn på noe som helst, men jeg ville helt klart reagert om det var min datter.

Gjest Trøndertøusa
Skrevet

Ville ha spurt hva de la i ordet flørtete. Er kanskje kontaktsøkende en rettere betegnelse? Dialog mellom far/mor, fungerer den?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Ville ha spurt hva de la i ordet flørtete. Er kanskje kontaktsøkende en rettere betegnelse? Dialog mellom far/mor, fungerer den?

Det min kjæreste fikk beskjed om var som sagt at jenta var i overkant flørtete når det gjaldt gutta på skolen/i klassen.Han synes det er vanskelig å spørre mer konkret hva skolen mener, noe jeg synes han burde. Vi har snakket om akkurat denne biten, men jeg har ikke nevnt for ham at en slik"seksuell" adferd kan , og jeg presiserer KAN, være tegn på evt.overgrep av en eller annen sort.

Forholdet mellom mor og far er fryktelig dårlig.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg synes ikke det høres ut som om denne jenta har det noe godt, i alle fall. Mer enn det, kan jeg ikke si - og har ingen teorier om hva det kan komme av.

Jeg synes det er litt spesielt at hun oppfattes som så tydelig flørtete på skolen - jeg tenker at det må være relativ ekstrem flørte-atferd for at akkurat det ordet skal bli brukt.

Men som sagt - jeg aner ikke. Kanskje er verken flørting eller angsten hennes tegn på noe som helst, men jeg ville helt klart reagert om det var min datter.

Ja, det er nettopp det jeg også reagerer på. At to "uavhengige" lærere påpeker dette med den flørtete adferden. Tenker og at det derfor er relativt ekstremt.

Jeg er bekymret for jenta uansett. Hun er også blitt omtalt som overmoden.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Noe som faller meg inn er om hun får nok omsorg? Blir hun sett i stor nok grad etter hva hennes behov er? Prøver hun å føye de rundt seg ved å være "perfekt" (nøye på alt mulig) slik at de skal like henne? Er denne flørtingen en måte å få andre til å like henne på? Hvordan står det til med selvtilliten hennes?

Bare løse tanker fra meg, men det kan kanskje være noe å ha i bakhodet.

Hun virker selvsikker og trygg på seg selv. Bortsett fra denne kontrollgreia. Hun er meget flink til alt, gjør knapt noen feil. Om det er for å bli likt eller noe annet vet jeg ikke.

Når det gjelder vondtene hennes så tenker jeg at det er uttrykk for at hun trenger omsorg og vil bli tatt vare på, slik du sier.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det høres ut som jenta plages med noe psykisk, enten gentisk (er mor eller far sånn?) eller at hun lærer av de rundt seg?

Jeg vet ikke hva det kan være. Jeg ville i utgangspunktet ikke reagert på at læreren brukte ordet flørtete, men har du mistanke om at det kan være noe der altså?

Verken mor eller far er på denne måten.

Om jeg har misstanke om noe.....jeg har en ekkel følelse om hun kan være utsatt for noe. Vet at et av de tydeligste tegn på overgrep er forførende adferd. Men det er mulig jeg er helt på bærtur, håper jo inderlig det!

Men som nevnt, adferden må jo vøre relativt uttalt nå to av lærerene, den ene inspektør, påpeker dette.

Jeg håper jeg bekymrer meg uten grunn.

Skrevet

Jeg tenker at det _kan_ være en eller annen form for overgrep. Men det kan også være omsorgssvikt. Viktig å være veldig sikker på hvordan man går frem, dersom man har en slik mistanke, så man ikke tråkker i baret.

Gjest Spekepølse
Skrevet

Eneste jeg egentlig reagerer på er at disse to pedagogene gir tilbakemelding om noe som skal være problematisk på en så uprofesjonell måte. "I overkant flørtete" - en merkelig beskrivelse. Om de mener det er noe avvikende eller problematisk med det, bør de vel ta dette opp på en mer ordentlig måte?

Gjest Jente31
Skrevet

Det første som slår meg er omsorgsvikt. Lengsel etter å bli sett og hørt. Men jeg tør ikke påstå det.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det første som slår meg er omsorgsvikt. Lengsel etter å bli sett og hørt. Men jeg tør ikke påstå det.

Enig med deg. Omsorgssvikt er det stor mulighet for at det er.

Håper bare ikke det er noe mer. Grøss.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Eneste jeg egentlig reagerer på er at disse to pedagogene gir tilbakemelding om noe som skal være problematisk på en så uprofesjonell måte. "I overkant flørtete" - en merkelig beskrivelse. Om de mener det er noe avvikende eller problematisk med det, bør de vel ta dette opp på en mer ordentlig måte?

De mener kanskje ikke at det er et problem da?

Eller de mener at de har tatt det opp på en skikkelig måte ved å snakke med foreldrene om det?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg tenker at det _kan_ være en eller annen form for overgrep. Men det kan også være omsorgssvikt. Viktig å være veldig sikker på hvordan man går frem, dersom man har en slik mistanke, så man ikke tråkker i baret.

Ja, jeg er livredd for å hause opp noe som muligens ikke eksisterer i det hele tatt.

Skrevet

Det min kjæreste fikk beskjed om var som sagt at jenta var i overkant flørtete når det gjaldt gutta på skolen/i klassen.Han synes det er vanskelig å spørre mer konkret hva skolen mener, noe jeg synes han burde. Vi har snakket om akkurat denne biten, men jeg har ikke nevnt for ham at en slik"seksuell" adferd kan , og jeg presiserer KAN, være tegn på evt.overgrep av en eller annen sort.

Forholdet mellom mor og far er fryktelig dårlig.

"Det min kjæreste fikk beskjed om var som sagt at jenta var i overkant flørtete når det gjaldt gutta på skolen/i klassen"

Jeg synes ikke dette er noe å henge seg opp i i det hele tatt.

Jeg ser ingen sammenheng her mellom dette og det andre du beskriver.

Gjest Fiffi og Foffo
Skrevet

Uten at jeg er noen ekspert, vil jeg ikke umiddelbart tro dette dreier seg om omsorgssvikt eller overgrep! Etter beskrivelsen av en tur på stranda, skjønner vi at hun er en liten drama-queen og ønsker maks oppmerksomhet. "Flørtende atferd" gir også oppmerksomhet. I klassen til min sønn, er det den jenta som "besvimer " av en flis i fingeren, gråter og styrer for en flekk på klærne og som må gå hjem (med brask og bram) fordi hun er stygg på håret som også er den mest "flørtende" ovenfor de mildt sagt uforstående guttene. De er ti. Hun kom flyttende og kjente ingen, det var sikkert ikke lett, men hun er søt (og forfengelig) og skaper alltid masse bråk og styr rundt seg. Jeg har tenkt at det er hennes måte å takle flyttingen og bli populær på, ikke at hun er utsatt for omsorgssvikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...