Gå til innhold

Ved en oppsigelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når en ansatt sier opp sin stilling, har han/hun moralsk eller juridisk ansvar for å oppgi årsak til oppsigelsen?

Trolig ikke juridisk - men moralsk kanskje?

Hvis det er ting ved arbeidsplassen som burde vært annerledes, bør vel en ansatt si i fra, slik at dette eventuelt kan endres?

Og - hvis en går i tanker om å søke ny jobb, er det vanlig å lufte dette for nåværende arbeidsgiver, eller er det vanlig å vente med å si noe til en eventuelt har fått ny jobb?

Skrevet

Er enig i tanken din om at det kanskje er moralsk riktig å oppgi en grunn for at man slutter. Jeg har selv nettopp sagt opp et langt arbeidsforhold, og ville funnet det merkelig om jeg ikke skulle begrunne oppsigelsen...

Men juridisk - nei, det kan jeg aldri tenke meg at det er:-)

tzatziki1365380058
Skrevet

Juridisk ansvar har man i alle fall ikke.

Moralsk ansvar synes jeg heller ikke man har, men det er jo ikke uvanlig å bli innkalt til sluttsamtale. Man er nok ikke forpliktet til å møte, men jeg ville møtt dersom jeg hadde et ok forhold til arbeidsgiver - da ville jeg også fortalt grunnen til at jeg slutter.

Hadde jeg hatt et problematisk forhold til arbeidsgiver, hadde jeg ikke sagt noenting, tror jeg.

Skrevet

Nei, du må ikke oppgi grunnen. "Jeg sier herved opp min stilling som.." holder i massevis, det er ingen som har krav på å vite hvorfor, dersom du ikke vil fortelle om det.

Skrevet

''Når en ansatt sier opp sin stilling, har han/hun moralsk eller juridisk ansvar for å oppgi årsak til oppsigelsen?''

Ikke juridisk i hvertfall. Jeg synes nok ikke man har et moralsk ansvar for det heller. Jeg synes ikke det skal være nødvendig å forsvare at man ønsker en ny jobb.

''Hvis det er ting ved arbeidsplassen som burde vært annerledes, bør vel en ansatt si i fra, slik at dette eventuelt kan endres?''

Ja, det bør man. Men hvis det f.eks. er dårlig personkjemi med sjefen el., og man jobber på en liten arbeidsplass, kan det vel være vanskelig. Hvis det er ting som kan endres, bør man absolutt si fra så tidlig som mulig.

''Og - hvis en går i tanker om å søke ny jobb, er det vanlig å lufte dette for nåværende arbeidsgiver, eller er det vanlig å vente med å si noe til en eventuelt har fått ny jobb?''

Jeg har vel inntrykk av at det er vanlig å si noe bare i de tilfellene hvor man er ute etter mer lønn eller bedre betingelser. Ofte ber man jo om at jobbsøknaden holdes hemmelig for nåværende arbeidsgiver.

Skrevet

''Når en ansatt sier opp sin stilling, har han/hun moralsk eller juridisk ansvar for å oppgi årsak til oppsigelsen?''

Ikke juridisk i hvertfall. Jeg synes nok ikke man har et moralsk ansvar for det heller. Jeg synes ikke det skal være nødvendig å forsvare at man ønsker en ny jobb.

''Hvis det er ting ved arbeidsplassen som burde vært annerledes, bør vel en ansatt si i fra, slik at dette eventuelt kan endres?''

Ja, det bør man. Men hvis det f.eks. er dårlig personkjemi med sjefen el., og man jobber på en liten arbeidsplass, kan det vel være vanskelig. Hvis det er ting som kan endres, bør man absolutt si fra så tidlig som mulig.

''Og - hvis en går i tanker om å søke ny jobb, er det vanlig å lufte dette for nåværende arbeidsgiver, eller er det vanlig å vente med å si noe til en eventuelt har fått ny jobb?''

Jeg har vel inntrykk av at det er vanlig å si noe bare i de tilfellene hvor man er ute etter mer lønn eller bedre betingelser. Ofte ber man jo om at jobbsøknaden holdes hemmelig for nåværende arbeidsgiver.

Du har nok rett i det du skriver....

Det skaper bare så utrolig frustrasjon og stress i en liten bedrift når en oppsigelse kommer uten forvarsel... Da vil det gå omtrent et halvt år med kaos og ekstra-arbeid på oss andre før vi får ny person på plass :-(

Hadde vært mye lettere dersom en person som tenker tanken på å bytte jobb, lufter dette for ledelsen, slik at en kanskje kan vinne et par måneder på i alle fall å forberede utlysning av ny stilling...

Men det ordner seg vel....!

Gjest mallet
Skrevet

Det skaper bare så utrolig frustrasjon og stress i en liten bedrift når en oppsigelse kommer uten forvarsel... Da vil det gå omtrent et halvt år med kaos og ekstra-arbeid på oss andre før vi får ny person på plass :-(

Hadde vært mye lettere dersom en person som tenker tanken på å bytte jobb, lufter dette for ledelsen, slik at en kanskje kan vinne et par måneder på i alle fall å forberede utlysning av ny stilling...

Det er ikke så lett for arbeidstakeren. Hvis arbeidstakeren søker en ny stilling, men ikke får den, og har sagt fra til ledelsen at hun søker etter noe nytt, så blir hun lett sett på som "ustabil arbeidskraft" i ettertid selv om hun fortsetter i den gamle jobben, og blir gjerne utelukket fra ansvarsfulle/spennende posisjoner i nye prosjekter osv. Det er jo en situasjon de færreste ønsker å sette seg selv i.

tzatziki1365380058
Skrevet

Det er i alle fall det siste jeg ville gjort - luftet for arbeidsgiver at jeg vurderte å skifte jobb. Da er man stort sett garantert mindre spennende oppgaver, å bli avskåret fra informasjon osv. Jeg kjenner ikke til en eneste arbeidsplass hvor det er smart å gi en slik beskjed. Mulig i slike yrker hvor det er veldig lett å få jobb når man først har bestemt seg, men ikke i mer standard næringslivsjobber, i alle flall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...