Gjest blir masa på av mora mi.. Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 å lese uten solbriller i sola? 0 Siter
Lillemus Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Neppe. Da hadde det nok vært mange med skadet syn rundtomkring. Men sol mot nysnø kan være farlig for øynene da. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Aner ikke. Men det er fryktelig ubehagelig, da! 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Jeg leste i går i ett eller annet blad hos frisøren... Øh, tror det var Bedre Helse. Der stod en artikkel om at synet vårt ble skadet av strålingen fra sola. Inni øyet. Det ble beskyttet en viss grad pga at pupillene ble små, men noe stråling kom inn, og svekket synet over tid. Vi kunne få stær på lang sikt. Jeg søkte litt, og fant dette: ''7. Hvorfor bør man bruke solbriller? Øyet er det organet hvor UV-stråling (og synlig lys) trenger lengst inn. I sterk sol kan det oppstå akutte skader på hornhinnen som hornhinne- og bindehinnebetennelse, for eksempel snøblindhet. Ettersom hornhinnen er rikelig forsynt med nerver kan slike betennelser være svært smertefulle. I ukompliserte tilfeller går disse betennelsene over i løpet av noen få dager. UV-stråling absorberes også delvis i selve øye-linsen. Dette kan føre til at linsens struktur skades eller forandrer seg, med mulige langtidseffekter som fordunkling av linsen og utvikling av grå stær. Av de 30 000 tilfellene som årlig opereres for grå stær i Norge, kan opptil 20 prosent av disse i følge Verdens Helseorganisasjon (WHO) skyldes UV-stråling. Husk derfor solbriller når du er ute i sterk sol, eller på fjellet med snødekte flater.'' http://www.nrpa.no/index.asp?strurl=//applications/system/publish/view/showObject.asp?infoobjectid=1000791#Spørsmål%207 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 JA! Det er veldig skadelig for øynene, skal du være i sola uten solbriller, skal øynene være lukket hele tiden! 0 Siter
Jølsen Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Det er jo ikke så bra for øynene, men så er det mange folk i solrike land som ikke har tilgang på solbriller uten at det har fått fatale konsekvenser, 0 Siter
Gjest sologsnø Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 JA! Det er veldig skadelig for øynene, skal du være i sola uten solbriller, skal øynene være lukket hele tiden! He he he, denne var morsom:-D 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Det er jo ikke så bra for øynene, men så er det mange folk i solrike land som ikke har tilgang på solbriller uten at det har fått fatale konsekvenser, I solrike land foretrekker innbyggerne å sitte i skyggen. Hilsen 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Å være ute i solen uten å beskytte øynene, kan gi grå stær på langt sikt. Hilsen 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Det er jo ikke så bra for øynene, men så er det mange folk i solrike land som ikke har tilgang på solbriller uten at det har fått fatale konsekvenser, Folk i solrike land sitter seg i skyggen. Hilsen 0 Siter
Gjest gråstær Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Neppe. Da hadde det nok vært mange med skadet syn rundtomkring. Men sol mot nysnø kan være farlig for øynene da. Det ER mange med skadd syn rundt omkring! I fattige, solrike land er forkomsten av grå stær MANGEDOBLET i forhold til vesten... 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 He he he, denne var morsom:-D Jeg mener det dønn alvorlig! Sol er meget skadelig for oss, slik _vi_ bruker den! 0 Siter
Gjest Spekepølse Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 har sågodt som aldri brukt solbriller, og det har ikke skada synet mitt i hvert fall. Man blir gjerne fortere sliten om man leser uten solbriller, men det er jo ikke direkte skadelig. 0 Siter
Jølsen Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 I solrike land foretrekker innbyggerne å sitte i skyggen. Hilsen Mange foretrekker selvsagt å sitte i skyggen, men hva med de som driver med negerarbeid da? De må stå i sola hele dagen de, uten solbriller. Nå vet ikke jeg hvor mange av disse som har øyeskader, men har ikke hørt så mye om det? 0 Siter
Jølsen Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Det ER mange med skadd syn rundt omkring! I fattige, solrike land er forkomsten av grå stær MANGEDOBLET i forhold til vesten... Ok, det visste jeg faktisk ikke, men når du sier det så ringer det en liten bjelle. 0 Siter
GeirB Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Det er jo ikke så bra for øynene, men så er det mange folk i solrike land som ikke har tilgang på solbriller uten at det har fått fatale konsekvenser, Det har du helt rett i, men mange av de kan ikkje lese en gang så da vet vi jo ikkje om øynene tar skade eller ikkje, av å lese i sola! 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 har sågodt som aldri brukt solbriller, og det har ikke skada synet mitt i hvert fall. Man blir gjerne fortere sliten om man leser uten solbriller, men det er jo ikke direkte skadelig. Grå stær intreffer ofte i eldre år, så bare vent! Hilsen 0 Siter
Gjest blir masa på av mora mi Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 Visste ikke helt om jeg skulle innrømme dette, men skitt: Jeg er 41 år!! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.