Gå til innhold

Er det veldig farlig for synet

Anbefalte innlegg

Gjest blir masa på av mora mi..
Skrevet

å lese uten solbriller i sola?

Skrevet

Neppe. Da hadde det nok vært mange med skadet syn rundtomkring. Men sol mot nysnø kan være farlig for øynene da.

Skrevet

Aner ikke. Men det er fryktelig ubehagelig, da!

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg leste i går i ett eller annet blad hos frisøren... Øh, tror det var Bedre Helse. Der stod en artikkel om at synet vårt ble skadet av strålingen fra sola. Inni øyet. Det ble beskyttet en viss grad pga at pupillene ble små, men noe stråling kom inn, og svekket synet over tid. Vi kunne få stær på lang sikt.

Jeg søkte litt, og fant dette:

''7. Hvorfor bør man bruke solbriller?

Øyet er det organet hvor UV-stråling (og synlig lys) trenger lengst inn. I sterk sol kan det oppstå akutte skader på hornhinnen som hornhinne- og bindehinnebetennelse, for eksempel snøblindhet. Ettersom hornhinnen er rikelig forsynt med nerver kan slike betennelser være svært smertefulle. I ukompliserte tilfeller går disse betennelsene over i løpet av noen få dager.

UV-stråling absorberes også delvis i selve øye-linsen. Dette kan føre til at linsens struktur skades eller forandrer seg, med mulige langtidseffekter som fordunkling av linsen og utvikling av grå stær. Av de 30 000 tilfellene som årlig opereres for grå stær i Norge, kan opptil 20 prosent av disse i følge Verdens Helseorganisasjon (WHO) skyldes UV-stråling. Husk derfor solbriller når du er ute i sterk sol, eller på fjellet med snødekte flater.''

http://www.nrpa.no/index.asp?strurl=//applications/system/publish/view/showObject.asp?infoobjectid=1000791#Spørsmål%207

hidi, the scorpion
Skrevet

JA! Det er veldig skadelig for øynene, skal du være i sola uten solbriller, skal øynene være lukket hele tiden!

Skrevet

Det er jo ikke så bra for øynene, men så er det mange folk i solrike land som ikke har tilgang på solbriller uten at det har fått fatale konsekvenser,

Gjest sologsnø
Skrevet

JA! Det er veldig skadelig for øynene, skal du være i sola uten solbriller, skal øynene være lukket hele tiden!

He he he, denne var morsom:-D

Gjest mandolina
Skrevet

Det er jo ikke så bra for øynene, men så er det mange folk i solrike land som ikke har tilgang på solbriller uten at det har fått fatale konsekvenser,

I solrike land foretrekker innbyggerne å sitte i skyggen.

Hilsen

Gjest mandolina
Skrevet

Å være ute i solen uten å beskytte øynene, kan gi grå stær på langt sikt.

Hilsen

Gjest mandolina
Skrevet

Folk i solrike land sitter seg i skyggen.

Hilsen

Gjest gråstær
Skrevet

Neppe. Da hadde det nok vært mange med skadet syn rundtomkring. Men sol mot nysnø kan være farlig for øynene da.

Det ER mange med skadd syn rundt omkring!

I fattige, solrike land er forkomsten av grå stær MANGEDOBLET i forhold til vesten...

hidi, the scorpion
Skrevet

He he he, denne var morsom:-D

Jeg mener det dønn alvorlig! Sol er meget skadelig for oss, slik _vi_ bruker den!

Gjest Spekepølse
Skrevet

har sågodt som aldri brukt solbriller, og det har ikke skada synet mitt i hvert fall.

Man blir gjerne fortere sliten om man leser uten solbriller, men det er jo ikke direkte skadelig.

Skrevet

I solrike land foretrekker innbyggerne å sitte i skyggen.

Hilsen

Mange foretrekker selvsagt å sitte i skyggen, men hva med de som driver med negerarbeid da? De må stå i sola hele dagen de, uten solbriller. Nå vet ikke jeg hvor mange av disse som har øyeskader, men har ikke hørt så mye om det?

Skrevet

Det ER mange med skadd syn rundt omkring!

I fattige, solrike land er forkomsten av grå stær MANGEDOBLET i forhold til vesten...

Ok, det visste jeg faktisk ikke, men når du sier det så ringer det en liten bjelle.

Skrevet

Det har du helt rett i, men mange av de kan ikkje lese en gang så da vet vi jo ikkje om øynene tar skade eller ikkje, av å lese i sola!

Gjest mandolina
Skrevet

har sågodt som aldri brukt solbriller, og det har ikke skada synet mitt i hvert fall.

Man blir gjerne fortere sliten om man leser uten solbriller, men det er jo ikke direkte skadelig.

Grå stær intreffer ofte i eldre år, så bare vent!

Hilsen

Gjest blir masa på av mora mi
Skrevet

Visste ikke helt om jeg skulle innrømme dette, men skitt: Jeg er 41 år!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...