Gå til innhold

Lærere har masse ferie!

Anbefalte innlegg

Gjest sliten turnusarbeider
Skrevet

Hadde jeg vært ung i dag så skulle jeg valgt å bli lærer. Ikke det at jeg tror det er noen enkel jobb men de er jo bare så heldige når det gjelder ferie. I flere andre yrker (f.eks i helsevesenet) kan vi ikke en gang regne med å få ferie samtidig med barna våre en gang som går på skolen. Vi må jobbe i høytider og må ha turnus som ofte gir søvnproblemer.Dessuten er det jammen travelt og slitsomt i desse yrkene også.

Jeg er litt lei av å stadig høre sytingen til lærerene. Vet de egentlig hvor heldige de er? Bør vi ikke kunne forvente at de jobber litt mere enn vanlig arbeidstid på hverdagene når man vet hvor mye ferie de har?

• Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

18

• bustebeisa

13

• morsan

10

• Bookworm

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg skjønner at turnusarbeid er slitsomt, har jobbet turnus selv og vet hvor ille det kan være.

Men jeg tror du skal sette deg litt mer inn i lærernes daglige situasjon før du kritiserer arbeidstiden ders gitt. Du tror vel ikke at lærerne er ferdige for dagen når ungene går hjem??

Skrevet

De har flere timer i uka enn det vi andre har. Så en del av feriene er faktisk avspassering.

Men jeg må innrømme at jeg er glad for at jeg har valgt å ikke jobbe turnus. 8-16 jobb er mye bedre:-)

Skrevet

Hmm...

Jeg er også turnusarbeider, og jeg ville ikke byttet en plass med dem.

Det å være lærer krever mye mer enn tiden de tilbringer på skolen.

I tillegg vet jeg med meg selv, at jeg hadde gåttså inn i ungene på skolen, slik at jeg tviler på at jeg ville hatt noe å gi hjemme etterpå.

Når det gjelder ferier, er de heldige ja, men det er mange yrker hvor det ikke er mulig å ha fri sammen med barna.

Det er ikke bra for kroppen å jobbe trunus. Men det hjelper heller ikke noe med negative tanker.

Se fordelene dine i jobben du har, fremfor å fokusere på det negative hos deg og det positive andre steder...

Skrevet

Jeg skjønner at turnusarbeid er slitsomt, har jobbet turnus selv og vet hvor ille det kan være.

Men jeg tror du skal sette deg litt mer inn i lærernes daglige situasjon før du kritiserer arbeidstiden ders gitt. Du tror vel ikke at lærerne er ferdige for dagen når ungene går hjem??

Nei, det tror jeg ikke. Selvsagt må de ha 7-8 timers dag som andre. Jeg mener allikevel de godt innimellom må kunne jobbe litt mere enn dette også uten at de bør klage.

Gjest Sliten turnusarbeider
Skrevet

Hmm...

Jeg er også turnusarbeider, og jeg ville ikke byttet en plass med dem.

Det å være lærer krever mye mer enn tiden de tilbringer på skolen.

I tillegg vet jeg med meg selv, at jeg hadde gåttså inn i ungene på skolen, slik at jeg tviler på at jeg ville hatt noe å gi hjemme etterpå.

Når det gjelder ferier, er de heldige ja, men det er mange yrker hvor det ikke er mulig å ha fri sammen med barna.

Det er ikke bra for kroppen å jobbe trunus. Men det hjelper heller ikke noe med negative tanker.

Se fordelene dine i jobben du har, fremfor å fokusere på det negative hos deg og det positive andre steder...

Det er da ikke enkelt og ikke tenke på pasientene heller. Det skal jeg love deg. Jeg tar ofte jobben med meg hjem.

Da jeg var 20 år og skulle velge utdanning tenkte jeg ikke på det med ferier i det hele tatt. Nå som jeg har fått barn ser jeg hvor leit det er og ikke en gang kunne få ferie samtidig med dem.

Jeg vil i såfall oppfordre unge til å tenke over dette når de velger utdaninng.

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke. Selvsagt må de ha 7-8 timers dag som andre. Jeg mener allikevel de godt innimellom må kunne jobbe litt mere enn dette også uten at de bør klage.

Uvitenheten lenge leve, sier jeg bare.

Håper det er en lærer her inne som kan fortelle deg hvordan et skoleår fortoner seg...

Skrevet

Jeg er lærer og synes det er en stor fordel å ha ferie samtidig med ungene mine. Da overlever jeg å måtte jobbe hjemmefra på ettermiddags- og kveldstid. Prøver å unngå jobbing i helgene, men det er ikke alltid like lett å få unnagjort alt i uka..

Nå er det jo også slik at når jeg har lovpålagt ferie, så må jeg jobbe en del hjemmefra for å holde "hodet over vannet". I år har jeg jobba masse "overtid" som jeg ikke får avspasere _i tillegg til_ den avspaseringen jeg må ta ut i skoleferiene. Jeg krever da heller ikke mer lønn for dette.

Det som skremmer meg er at så mange ikke vil jobbe som lærer etter endt utdanning. Det er også altfor lett å komme inn på lærerutdanningen fordi lærerlønna ikke lokker så mange med høye karakterer. Dette lover selvsagt ikke spesielt godt for kommende generasjoner skolebarn.

Jeg tror det er viktig å ha et litt videre fokus enn å tro at lærerne hele tiden klager på egen lønn. Lærere klager nok mest fordi de ser hvor dette kan bære.... Fem-seks års høyskoleutdanning gir høye studielån og ikke særlig høyere lønn enn en ufaglært yrkesarbeider kan få mange steder. Da er det ikke rart vi vil slite med mangel på gode lærere om noen år...

Skrevet

Det er da ikke enkelt og ikke tenke på pasientene heller. Det skal jeg love deg. Jeg tar ofte jobben med meg hjem.

Da jeg var 20 år og skulle velge utdanning tenkte jeg ikke på det med ferier i det hele tatt. Nå som jeg har fått barn ser jeg hvor leit det er og ikke en gang kunne få ferie samtidig med dem.

Jeg vil i såfall oppfordre unge til å tenke over dette når de velger utdaninng.

Er det så fryktelig ille, så får du omskolere deg. Eller søke bare dagvakter. vet det er få av dem, men det går an.

Jobber som sagt turnus selv, har venninner som er sykepleiere, hjelpepleiere, lærere og andre som har vanlige dagjobber.

Alle har de fordeler og ulemper.

Personlig synes jeg tidvis det er fryktelig slitsomt å jobbe turnus. Spesielt kjedelig i helgene og feriene. Og enda mer spesielt nå som jentene mine har blitt tenåringer og jeg aller helst skulle vært hjemme å fulgt med, fremfor å måtte gå på natta. Er alenemor.

Men du verden hvor kort helga er om man bare jobber dag. Fredagen klargjør man hjerne for helga, stikker man ut på noe enten fredagen eller lørdagen, så går helga enda fortere og vips, så er det jobb igjen.

Og jeg vet ikke hvor mange kvelder eller helger mine lærer venninner snakker om prøvene som skal rettes, timer som skal forberedes.

Og ellers, det er svært få som kan velge å ta ut ferie hele tiden mens ungene har ferie.

Se positivt på dine fordeler. for du har dem du og...

Skrevet

Oj, oj, oj, her er det mye uvitenhet å spore ;-)

Denne uka her jobber jeg hver eneste kveld unntatt fredag kveld.

Mandag var jeg hjemme klokka 16.00 og jobba igjen (hjemmefra) fra 18-22.

Igår var jeg hjemme klokka 16.00 og var på jobb igjen fra klokka 18-21.

Idag har jeg hatt fri pga redusert stilling, men jobber vanligvis ute fra klokka 16-20 onsdagene.

Imorgen må jeg prøve å få jobba fra klokka 19-21.

I helga håper jeg å kunne ta fri :)

Det er ikke alle uker som er like travle som dette, men langt unna er det ikke....

Skrevet

Oj, oj, oj, her er det mye uvitenhet å spore ;-)

Denne uka her jobber jeg hver eneste kveld unntatt fredag kveld.

Mandag var jeg hjemme klokka 16.00 og jobba igjen (hjemmefra) fra 18-22.

Igår var jeg hjemme klokka 16.00 og var på jobb igjen fra klokka 18-21.

Idag har jeg hatt fri pga redusert stilling, men jobber vanligvis ute fra klokka 16-20 onsdagene.

Imorgen må jeg prøve å få jobba fra klokka 19-21.

I helga håper jeg å kunne ta fri :)

Det er ikke alle uker som er like travle som dette, men langt unna er det ikke....

Takk, nettopp en slik beskrivelse jeg var ute etter at noen kunne gi. Jeg er ikke selv lærer, og hadde liksom ikke noe "å slå i bordet med", men jeg vet da såpass at lærerne ikke har en enkel jobbhverdag selv om de _tilsynelatende_ har masse ferie...

Skrevet

Da har du ikke vært på lærerrommet den siste måneden før sommeren. Lærerne er slitne!

Og de har ikke 8 ukers ferie. 4 av dem er avspasering.

mvh

Skrevet

De fleste lærere har _mer_ enn 7-8 timersdag.

Skrevet

Jeg er lærer og synes det er en stor fordel å ha ferie samtidig med ungene mine. Da overlever jeg å måtte jobbe hjemmefra på ettermiddags- og kveldstid. Prøver å unngå jobbing i helgene, men det er ikke alltid like lett å få unnagjort alt i uka..

Nå er det jo også slik at når jeg har lovpålagt ferie, så må jeg jobbe en del hjemmefra for å holde "hodet over vannet". I år har jeg jobba masse "overtid" som jeg ikke får avspasere _i tillegg til_ den avspaseringen jeg må ta ut i skoleferiene. Jeg krever da heller ikke mer lønn for dette.

Det som skremmer meg er at så mange ikke vil jobbe som lærer etter endt utdanning. Det er også altfor lett å komme inn på lærerutdanningen fordi lærerlønna ikke lokker så mange med høye karakterer. Dette lover selvsagt ikke spesielt godt for kommende generasjoner skolebarn.

Jeg tror det er viktig å ha et litt videre fokus enn å tro at lærerne hele tiden klager på egen lønn. Lærere klager nok mest fordi de ser hvor dette kan bære.... Fem-seks års høyskoleutdanning gir høye studielån og ikke særlig høyere lønn enn en ufaglært yrkesarbeider kan få mange steder. Da er det ikke rart vi vil slite med mangel på gode lærere om noen år...

Lønn betyr da vel ikke alt?

Jeg synes dere heller burde lagt vekt på alt det positive med å være lærer. Da tenker jeg flere hadde søkt desse skolene også. Dere skremmer de jo heller vekk fra yrket.

Skrevet

Lønn betyr da vel ikke alt?

Jeg synes dere heller burde lagt vekt på alt det positive med å være lærer. Da tenker jeg flere hadde søkt desse skolene også. Dere skremmer de jo heller vekk fra yrket.

Synes i denne tråden at det er du som syter....

Skrevet

Synes i denne tråden at det er du som syter....

Ja akuuratt nå vil jeg syte. Er sur for at jeg ikke får ferie sammen med barna mine i år. Sur for at jeg ikke fikk julekvelden sammen med de.Skjønner allikevel at det må bli sånn i et slikt yrke. Akkuratt nå er jeg missunnelig på lærerne.

Skrevet

Ja akuuratt nå vil jeg syte. Er sur for at jeg ikke får ferie sammen med barna mine i år. Sur for at jeg ikke fikk julekvelden sammen med de.Skjønner allikevel at det må bli sånn i et slikt yrke. Akkuratt nå er jeg missunnelig på lærerne.

Kan du ikke bare etterutdanne deg til helsesøster da? De jobber jo også i skolen.

Skrevet

Får du ikke ferien din i ungenes sommerferie i det hele tatt?

Det hørtes jo litt sært ut..

Skrevet

Kan du ikke bare etterutdanne deg til helsesøster da? De jobber jo også i skolen.

Har vært inne på tanken men det lar seg ikke så lett gjøre når man har barn . Må reise langt for å ta en slik utdannelse.

Skrevet

Men det er da for f**** med ikke lærernes skyld at du ikke har fri sammen med ungene dine!!! Ta å omskoler deg i stedet for å syte over det yrkesvalget du har tatt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...