Gjest sliten turnusarbeider Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Men det er da for f**** med ikke lærernes skyld at du ikke har fri sammen med ungene dine!!! Ta å omskoler deg i stedet for å syte over det yrkesvalget du har tatt! Jeg har ikke sagt det er deres skyld. Vil bare de skal skjønne hvor heldige de er også tross alt. Jeg blir av og til en smule irrtert over å høre på all sytingen de kommer med. 0 Siter
bustebeisa Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Ja akuuratt nå vil jeg syte. Er sur for at jeg ikke får ferie sammen med barna mine i år. Sur for at jeg ikke fikk julekvelden sammen med de.Skjønner allikevel at det må bli sånn i et slikt yrke. Akkuratt nå er jeg missunnelig på lærerne. Ja, ja... deg om det. :-) 0 Siter
bustebeisa Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Jeg har ikke sagt det er deres skyld. Vil bare de skal skjønne hvor heldige de er også tross alt. Jeg blir av og til en smule irrtert over å høre på all sytingen de kommer med. Du ser altså ikke alt det andre de faktisk gjør, foruten feriene... 0 Siter
Bookworm Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Jeg har ikke sagt det er deres skyld. Vil bare de skal skjønne hvor heldige de er også tross alt. Jeg blir av og til en smule irrtert over å høre på all sytingen de kommer med. Ja for du syter ikke liksom!! Slik du legger fram problemstillingen din så setter du lærere og helsearbeidere opp mot hverandre, hvor den ene er heldigere enn den andre - derfor inntrykket av at du er sur på lærerne. Ungene har ferie til jul, påske, sommer, høst og vinter... Helseinstitusjon er steder folk _bor_på og da er det en selvfølge at det må være bemanning der også... Dette kommer sjelden som noe sjokk etter at man har utdannet seg. Turnus er noe drit, jeg orket det ikke, tok konsekvensen av det, og valgte en helt annen yrkesretning, og hvis det er så ille for deg så kan du faktisk gjøre det du også! Man er sin egen lykkes smed, og trives man ikke slik man har det per nå, så må man selv gjøre noe med det. 0 Siter
bustebeisa Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Har vært inne på tanken men det lar seg ikke så lett gjøre når man har barn . Må reise langt for å ta en slik utdannelse. Kan gjøre det via nettstudier... Har ei venninne som faktisk holder på med akkurat det nå. 0 Siter
Gjest sliten turnusarbeider Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Du ser altså ikke alt det andre de faktisk gjør, foruten feriene... Jeg tviler ikke på at de har mye å gjøre men jeg tror ikke de har noe mere enn hva som er i andres yrkesgrupper. Dessuten vet jeg om lærere som ikke jobber mere enn akkuratt arbeidstida si pluss foreldremøtene. Barna har gjort mye skolearbeid som ikke en gang har blitt rettet her. Jeg synes det er for dårlig og jeg mener at om en lærer ikke rekker rettingen i arbeidstiden så må de kunne gjøre det på fritiden. 0 Siter
Gjest sliten turnusarbeider Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Ja for du syter ikke liksom!! Slik du legger fram problemstillingen din så setter du lærere og helsearbeidere opp mot hverandre, hvor den ene er heldigere enn den andre - derfor inntrykket av at du er sur på lærerne. Ungene har ferie til jul, påske, sommer, høst og vinter... Helseinstitusjon er steder folk _bor_på og da er det en selvfølge at det må være bemanning der også... Dette kommer sjelden som noe sjokk etter at man har utdannet seg. Turnus er noe drit, jeg orket det ikke, tok konsekvensen av det, og valgte en helt annen yrkesretning, og hvis det er så ille for deg så kan du faktisk gjøre det du også! Man er sin egen lykkes smed, og trives man ikke slik man har det per nå, så må man selv gjøre noe med det. Det var da voldsomt da! Kanskje det heller er du som er sur? 0 Siter
Gjest GA Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 -og jeg må ta _all_ min ferie og avspasering i skolebarnas ferie. Akkurat da er selvfølgelig alle sydenferier etc kjempedyre. Jeg er misunnelig på dem som kan ta ut ferie i november! 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Kan du ikke bare etterutdanne deg til helsesøster da? De jobber jo også i skolen. Etterutdanne seg til helsesøster? Selvfølgelig mulig, men er du klar over at det innebærer først fire år på sykepleierhøyskole og så ett år videreutdanning? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Kan du ikke bare etterutdanne deg til helsesøster da? De jobber jo også i skolen. Hm, det kan jo tenkes at trådstarter allerede er sykepleier, men jeg så for meg at hun ikke hadde særlig utdannelse, uten at jeg har lest hele tråden. 0 Siter
morsan Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 -og jeg må ta _all_ min ferie og avspasering i skolebarnas ferie. Akkurat da er selvfølgelig alle sydenferier etc kjempedyre. Jeg er misunnelig på dem som kan ta ut ferie i november! ''Jeg er misunnelig på dem som kan ta ut ferie i november!'' Det kan neppe de fleste som har skolebarn. Jeg skulle gjerne tatt ferie andre tider på året enn i skolens ferier, men hvem skal da passe barnet mitt i skoleferien? 0 Siter
Glimtipper Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Nei, det tror jeg ikke. Selvsagt må de ha 7-8 timers dag som andre. Jeg mener allikevel de godt innimellom må kunne jobbe litt mere enn dette også uten at de bør klage. De har ikke syv-åtte timers dager. Både moren og broren min er lærere og de jobber begge minst 50-timers uker. I perioder er de knapt hjemme/tilgjengelig før leggetid, om de har elever som krever ekstra møter. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Da har du ikke vært på lærerrommet den siste måneden før sommeren. Lærerne er slitne! Og de har ikke 8 ukers ferie. 4 av dem er avspasering. mvh Her jeg jobber har vi maks. seks dager avspasering i året. Mange av oss har nok tjent opp, og kunne tenkt oss, en del flere fridager, ja, og gjerne fler enn de tre ukene ferie vi får i strekk på sommeren. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Jeg tviler ikke på at de har mye å gjøre men jeg tror ikke de har noe mere enn hva som er i andres yrkesgrupper. Dessuten vet jeg om lærere som ikke jobber mere enn akkuratt arbeidstida si pluss foreldremøtene. Barna har gjort mye skolearbeid som ikke en gang har blitt rettet her. Jeg synes det er for dårlig og jeg mener at om en lærer ikke rekker rettingen i arbeidstiden så må de kunne gjøre det på fritiden. Selvfølgelig gjør de det. Du har møtt noen dårlige lærere. Det er ingen jeg kjenner i læreryrket som kun jobber normal arbeidstid + foreldremøter... 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Jeg kan nok også misunne lærerne de lange feriene, kanskje mer enn noen gang nå som jeg selv har skolebarn. Imidlertid er jeg i tvil om det slitsomme og til dels utakknemlige arbeidet og den ganske dårlige lønna veier opp. 0 Siter
bustebeisa Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Jeg tviler ikke på at de har mye å gjøre men jeg tror ikke de har noe mere enn hva som er i andres yrkesgrupper. Dessuten vet jeg om lærere som ikke jobber mere enn akkuratt arbeidstida si pluss foreldremøtene. Barna har gjort mye skolearbeid som ikke en gang har blitt rettet her. Jeg synes det er for dårlig og jeg mener at om en lærer ikke rekker rettingen i arbeidstiden så må de kunne gjøre det på fritiden. Alle lærerene jeg kjenner personlig, gjør nettopp slike ting hjemme. Gjerne i helger. Jeg har også hatt lærere som har kommet med samme prøve som de gav året før, og året før der og året før der... Men det er mindretallet. På samme måte som jeg har møtt sykepleiere som vet å vise omtanke for sine pasienter. Vise empati. Som setter seg inn i situasjonen og prøver å forstå. Men jeg har også sett dem som ikke kan behandle sine pasienter i det hele tatt. Ei venninne av meg strøk da hun skulle videreutdanne seg til å bli jordmor. Hovedgunnen var at hun ikke lyttet til den fødende og visste best. Slik som du fremstår i disse innleggene, håper jeg at du ikke er en innen helsevesenet her i nærheten. Jeg har også en formening om at i alle stadier man befinner seg i livet, så kan man selv velge hvordan man vil takle det. Man kan se positivt på situasjonen, eller man kan se negativt på den. Selv i de mørkeste perioder, finnes der alltid noe positivt. Men velger man bare se negativt på alt, blir man bare mer og mer bitter og det skal mer og mer til for å få frem smilet. Du kan ikke legge skylden på andre for situasjonen du er i. Og trives du ikke, kan du faktisk gjøre noe med det. Det finnes alltid en utvei. 0 Siter
Gjest sliten turnusarbeider Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Alle lærerene jeg kjenner personlig, gjør nettopp slike ting hjemme. Gjerne i helger. Jeg har også hatt lærere som har kommet med samme prøve som de gav året før, og året før der og året før der... Men det er mindretallet. På samme måte som jeg har møtt sykepleiere som vet å vise omtanke for sine pasienter. Vise empati. Som setter seg inn i situasjonen og prøver å forstå. Men jeg har også sett dem som ikke kan behandle sine pasienter i det hele tatt. Ei venninne av meg strøk da hun skulle videreutdanne seg til å bli jordmor. Hovedgunnen var at hun ikke lyttet til den fødende og visste best. Slik som du fremstår i disse innleggene, håper jeg at du ikke er en innen helsevesenet her i nærheten. Jeg har også en formening om at i alle stadier man befinner seg i livet, så kan man selv velge hvordan man vil takle det. Man kan se positivt på situasjonen, eller man kan se negativt på den. Selv i de mørkeste perioder, finnes der alltid noe positivt. Men velger man bare se negativt på alt, blir man bare mer og mer bitter og det skal mer og mer til for å få frem smilet. Du kan ikke legge skylden på andre for situasjonen du er i. Og trives du ikke, kan du faktisk gjøre noe med det. Det finnes alltid en utvei. Så er det så fantastisk med innlegg fra deg som kommer med slike personlige angrep. Ja for du vet vel alt om meg nå ut fra mitt lille sukk. Fikk vite denne uka at jeg ikke kunne få ferie sammen med barna. Den som da ikke ville missunt en lærer skjønner ikke jeg. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Lønn betyr da vel ikke alt? Jeg synes dere heller burde lagt vekt på alt det positive med å være lærer. Da tenker jeg flere hadde søkt desse skolene også. Dere skremmer de jo heller vekk fra yrket. Jeg har heller ikke sagt at lønn betyr alt. Da hadde jeg neppe valgt å bli lærer ;-) Nå er det jo slik at absolutt alle mennesker har et forhold til yrkesgruppen lærere, så det er klart denne gruppen lett trekkes fram i media. Heldigvis er det mange nå som har skjønt at om ikke noe skjer med lærerlønningene, så blir det krise i skolen om noen år. Jeg tror det er for få unge idag som er så idealistiske at de velger læreryrket når de vet at lønna ikke står til mengden utdanning. Forresten høres det ut som du er drittlei jobben din, så hvorfor ikke omskolere deg til lærer? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 ''Jeg er misunnelig på dem som kan ta ut ferie i november!'' Det kan neppe de fleste som har skolebarn. Jeg skulle gjerne tatt ferie andre tider på året enn i skolens ferier, men hvem skal da passe barnet mitt i skoleferien? Flere av mine barns klassekamerater reiser til syden i skoletida, så på skolen vår er det tilsynelatende ikke noe problem å få en-to uker fri pga ferietur. Tror det er ulik praksis på forskjellige skoler.. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Jeg tviler ikke på at de har mye å gjøre men jeg tror ikke de har noe mere enn hva som er i andres yrkesgrupper. Dessuten vet jeg om lærere som ikke jobber mere enn akkuratt arbeidstida si pluss foreldremøtene. Barna har gjort mye skolearbeid som ikke en gang har blitt rettet her. Jeg synes det er for dårlig og jeg mener at om en lærer ikke rekker rettingen i arbeidstiden så må de kunne gjøre det på fritiden. Det er ikke mulig å få tid til retting i arbeidstiden, så det må uansett gjøres på "fritiden" (dvs. i den ubundne arbeidstiden). Problemet er at endel lærere kan ha flere klasser i ulike fag og har da kanskje f.eks. 100 norskstiler å rette. Det er ikke bare-bare å få tid til dette i løpet av en uke eller to - midt oppi alt annet som også må gjøres. Pedagogiske rapporter, fagrapporter, halvårsplaner, spesialundervisningsplaner etc.etc... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.