Gå til innhold

Lærere har masse ferie!

Anbefalte innlegg

Gjest sliten turnusarbeid
Skrevet

Jeg har heller ikke sagt at lønn betyr alt. Da hadde jeg neppe valgt å bli lærer ;-)

Nå er det jo slik at absolutt alle mennesker har et forhold til yrkesgruppen lærere, så det er klart denne gruppen lett trekkes fram i media. Heldigvis er det mange nå som har skjønt at om ikke noe skjer med lærerlønningene, så blir det krise i skolen om noen år. Jeg tror det er for få unge idag som er så idealistiske at de velger læreryrket når de vet at lønna ikke står til mengden utdanning.

Forresten høres det ut som du er drittlei jobben din, så hvorfor ikke omskolere deg til lærer? :)

Jeg er ikke lei jobben men den er vanskelig å ha når man har barn. Etter jeg fikk barn har jeg også fått søvnproblemer. Turnus, ingen ferie å glede seg til (gjelder ikke hvert år da) og mange oppgaver hjemme er ikke alltid så lett å leve med.

Omskolering har jeg ikke mulighet til nå.

• Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

18

• bustebeisa

13

• morsan

10

• Bookworm

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Så er det så fantastisk med innlegg fra deg som kommer med slike personlige angrep. Ja for du vet vel alt om meg nå ut fra mitt lille sukk.

Fikk vite denne uka at jeg ikke kunne få ferie sammen med barna. Den som da ikke ville missunt en lærer skjønner ikke jeg.

Jeg skjønner at det er utrolig leit at du ikke får ferie sammen med barna dine i år, men det blir ikke riktig å klage på andre yrkesgrupper pga dette ;)

Skrevet

Så er det så fantastisk med innlegg fra deg som kommer med slike personlige angrep. Ja for du vet vel alt om meg nå ut fra mitt lille sukk.

Fikk vite denne uka at jeg ikke kunne få ferie sammen med barna. Den som da ikke ville missunt en lærer skjønner ikke jeg.

Du har helt rett. Jeg kjenner deg ikke og vet ikke alt om deg.

Jeg ser også at det er hardt å få vite at man ikke kan ha ferie sammen med barna sine.

Men jeg skrev også at jeg ogse er turnusarbeider. bor alene med jentene mine. og jeg har også vært der hvor jeg har bannet og svertet over at jeg ikke kan ha ferie sammen med dem, eller helger med dem. Har slitt med dårlig samvittighet og følt at jeg har sviktet dem. Jeg har jobbet , vært rundt dem, hjulpet dem med lekser laget middag. Jeg har gått 48 timer hvor jeg har jobbet 24 av dem og kanskje sovet 5 timer fordelt på to økter. Kroppen sa stopp og jeg ble liggende med lungebetennelse like før jul et år. Da feberen ikke ville gå ned og jeg etter ei uke med medisiner fremdeles hadde over 40 i feber, satt jeg og gråt på legekontoret fordi legen ikke ville legge meg inn på onsdagen, slik at jeg kunne komme hjem til julaften igjen...

Så jeg skjønner din fortvilelse, men jeg skjønner ikke at du kan gå ut mot en yrkesgruppe og si at de ikke skal klage.

Vi har alle valg vi kan ta. Du får sette opp ei liste med fordeler og ulemper med jobben du har nå, Er fordelene flest, får du fokusere på dem, er ulempene flest, får du gjøre noe med det og ikke sitte der å syte.

Skrevet

Tror ikke det er mange som ikke forstår at du er lei deg for at ferien blir som tenkt.

Det folk reagerer på, er at du lar det gå ut over en yrkesgruppe som (for det første) du helt tydelig ikke har satt deg inn i arbeidsvilkårene til, og (for det andre) ikke kan noe for at du jobber turnus og ikke får ferie når du ønsker det.

Skrevet

Jeg er ikke lei jobben men den er vanskelig å ha når man har barn. Etter jeg fikk barn har jeg også fått søvnproblemer. Turnus, ingen ferie å glede seg til (gjelder ikke hvert år da) og mange oppgaver hjemme er ikke alltid så lett å leve med.

Omskolering har jeg ikke mulighet til nå.

Det forstår jeg og jeg er egentlig innstilt på å jobbe som lærer til barna blir større. Etter det tror jeg kanskje jeg prøver meg på noe annet.

Skrevet

Flere av mine barns klassekamerater reiser til syden i skoletida, så på skolen vår er det tilsynelatende ikke noe problem å få en-to uker fri pga ferietur. Tror det er ulik praksis på forskjellige skoler..

Slik jeg leste det, tror jeg kanskje hun mente at om hun bruker to uker av sin ferie i november, så har hun færre uker igjen på sommeren, og har da et problem i forhold til hvem som skal passe ungene da... :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Flere av mine barns klassekamerater reiser til syden i skoletida, så på skolen vår er det tilsynelatende ikke noe problem å få en-to uker fri pga ferietur. Tror det er ulik praksis på forskjellige skoler..

Men om man bruker opp to ferieuker i november av totalt fem, hva skal man gjøre med barna deler av sommerferien om man også ønsker litt fri til jul, påske og høstferie?

Gjest ChiengMai
Skrevet

De har ikke syv-åtte timers dager. Både moren og broren min er lærere og de jobber begge minst 50-timers uker. I perioder er de knapt hjemme/tilgjengelig før leggetid, om de har elever som krever ekstra møter.

:-)

Ja, det er jo derfor lærerne har disse ukene med avspasering om sommeren, fordi arbeidsuka er lengre enn vanlig arbeidsuke.

Gjest sliten turnusarbeider
Skrevet

Jeg skjønner at det er utrolig leit at du ikke får ferie sammen med barna dine i år, men det blir ikke riktig å klage på andre yrkesgrupper pga dette ;)

Jeg tror bare at en del lærere glemmer hvor heldige de er når det gjelder ferie. Som sagt ville jeg valgt lærerstudiet om jeg var 20 år i dag. Når det er sagt tviler jeg ikke på at det også er et hardt yrke.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg tror bare at en del lærere glemmer hvor heldige de er når det gjelder ferie. Som sagt ville jeg valgt lærerstudiet om jeg var 20 år i dag. Når det er sagt tviler jeg ikke på at det også er et hardt yrke.

''Jeg tror bare at en del lærere glemmer hvor heldige de er når det gjelder ferie''

Det tror jeg faktisk du har rett i. Har truffet lærere som aldri har forholdt seg til de vanlige fem uker ferie totalt, og ikke helt skjønner problemstillingen i forhold til stengte barnehager og lange skoleferier.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Oj, oj, oj, her er det mye uvitenhet å spore ;-)

Denne uka her jobber jeg hver eneste kveld unntatt fredag kveld.

Mandag var jeg hjemme klokka 16.00 og jobba igjen (hjemmefra) fra 18-22.

Igår var jeg hjemme klokka 16.00 og var på jobb igjen fra klokka 18-21.

Idag har jeg hatt fri pga redusert stilling, men jobber vanligvis ute fra klokka 16-20 onsdagene.

Imorgen må jeg prøve å få jobba fra klokka 19-21.

I helga håper jeg å kunne ta fri :)

Det er ikke alle uker som er like travle som dette, men langt unna er det ikke....

Høres ut som en ganske normal arbeidsuke for en lærer det der, ja! Det er sånne påminnelser jeg trenger når jeg savner læreryrket som jeg måtte gi opp på grunn av helsa. Så tusen takk, togli! :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Får du ikke ferien din i ungenes sommerferie i det hele tatt?

Det hørtes jo litt sært ut..

Trodde man i følge arbeidsmiljøloven hadde rett på tre (?) uker ferie i kjernetiden for ferieavvikling, altså i juni-august. Da kan det neppe være sånn at man hvert år havner på ferie før eller etter ungene.

Skrevet

Trodde man i følge arbeidsmiljøloven hadde rett på tre (?) uker ferie i kjernetiden for ferieavvikling, altså i juni-august. Da kan det neppe være sånn at man hvert år havner på ferie før eller etter ungene.

Når vi ikke har hatt fellesferie her jeg jobber, har gjerne første pulje gått ut på ferie rundt 10. juni. For dem som har skolebarn, så er det ikke mange dager de har sammen, før de begynner å jobbe igjen.

Skrevet

Japp, vi er kjempeheldige! :o)

Ikke nok med at den daglige undervisningstida er knapt seks timer, i tillegg har vi fri jul, påske, sommerferie, vinterferie og høstferie. Herlig!!

Tenk om vi dessuten slapp å forberede oss, rette prøver, innleveringer og tentamener, sette karakterer høst og vår (jeg er faglærer i 14 klasser, ca. 360 elever, det blir 720 karakterer som skal settes på grunnlag av grundig vurdering), forholde oss til elever og foreldre som mener at karakterene som blir satt er urettferdige, forberede og holde konferansetimer 2 ganger årlig, sørge for at elevene ikke bare har et godt læringsmiljø, men at de også utvikler sosial kompetanse og empati, passe på at alle har det bra - og vurdere tiltak dersom en elev ser ut til å ha det vanskelig, ha tid til å snakke med foreldre som ringer ettermiddag, kveld og helg (for merkelig nok er det vanskelig å få tak i meg på dagtid), kartlegge lærevansker og vurdere tiltak, skrive individuelle opplæringsplaner, delta i alskens møtevirksomhet...

Mulig jeg har glemt noe her, men uansett: Jeg syns jeg gjør mer enn godt nok opp for både lønna og ferien min. Uten at jeg klager, i tilfelle du skulle mene det.

Jeg syns faktisk ikke at lærerne klager så mye som du vil ha det til. Derimot ser jeg ofte at lærere prøver å forklare hva jobben består av og hvor mye jobb det EGENTLIG er - som er forsøk på å forsvare seg når folk mener de er late, utakknemlige, underytere eller har urettferdig lang ferie.

Gjest snart ferdig
Skrevet

:-)

Ja, det er jo derfor lærerne har disse ukene med avspasering om sommeren, fordi arbeidsuka er lengre enn vanlig arbeidsuke.

Hva jobber du med nå, da?

Er snart ferdigutdannet lærer og har jo tenkt meg ut i skolen, men det kan jo ta litt tid før jeg får fast jobb...

Har jo hørt at man med lærerutdanning kan jobbe i andre yrker, men hvilke?

Skrevet

Det er fordeler og ulemper ved de aller fleste jobber.

Jeg tror man fort kan bli lei dersom man velger yrke etter hvilke spesielle fordeler man får. Det er så mange vanlige dager man skal motivere seg for å gjøre en innsats på jobben, ikke bare den dagen man henter ut frynsegodene. Derfor er det ideelle å jobbe innenfor noe man brenner for - i hvert fall nok til å mobilisere en viss glød selv på en dårlig dag.

Eks.: En lærer som står overfor en gjeng slappe, uinteresserte åttendeklassinger en mandag formiddag i januar, har begrenset glede av å tenke på den lange friperioden om sommeren. H*n må like å undervise for å komme velberget gjennom den dagen. Tilsvarende nytter det sikkert lite for en som skal på nattevakt på sykehus, å tenke på at h*n har fri hele neste fredag på dagtid, hvis h*n ikke får noe som helst motivasjon av kontakten med pasientene.

På min barndoms hytte sto det en nynorsk ordliste i hylla. Det ville vært krise for min far norsklæreren om vi reiste dit en helg eller ferie uten den, han hadde alltid stilbunker i sekken. Men jo, det ble kalt ferie...

Gjest ChiengMai
Skrevet

Når vi ikke har hatt fellesferie her jeg jobber, har gjerne første pulje gått ut på ferie rundt 10. juni. For dem som har skolebarn, så er det ikke mange dager de har sammen, før de begynner å jobbe igjen.

Ja, men jeg nekter å tro du er i første pulje hvert eneste år. Det pleier gå på omgang.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hva jobber du med nå, da?

Er snart ferdigutdannet lærer og har jo tenkt meg ut i skolen, men det kan jo ta litt tid før jeg får fast jobb...

Har jo hørt at man med lærerutdanning kan jobbe i andre yrker, men hvilke?

Jeg omskolerer meg. Datarelatert utdanning, blant annet innen webdesign.

Gjest slutt å syt!
Skrevet

Siden du har barn og er så fryktelig misunnelig på lærerene så tar jeg det som en selvfølge at du snakker varmt om lærern(e)deres når barna dine har utblåsninger ved middagsbordet der de forteller om hvor treig, streng, urettferdig...læreren er. Slik som du syter og klager så er jeg stygt redd for at det smitter over på barna slik at de blir sytete også.

Tenk på de deilige formiddagene du har der du kan nyte en kaffekopp og dagens avis i fred og ro.

tzatziki1365380058
Skrevet

Ja, men jeg nekter å tro du er i første pulje hvert eneste år. Det pleier gå på omgang.

Jeg vil si det er ganske ille å ikke få ferie samtidig med barna sine, selv om det ikke er mer enn hvert 3. år det er sånn. Det er VIRKELIG en grunn til å syte og klage, synes jeg!

Jeg er veldig glad jeg er i et yrke hvor jeg kan velge ferie sammen med barna mine hvert år. Vi ser hverandre lite nok som det er!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...