Gå til innhold

Lærere har masse ferie!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, men jeg nekter å tro du er i første pulje hvert eneste år. Det pleier gå på omgang.

Sist vi hadde det slik, ble vi tre som skulle dele på hele ferieperioden enige og delte den opp litt som det passet oss selv. :-)

Og jeg er ikke den som har klaget i denne tråden.

Det er ulemper med å jobbe turnus, jeg ser hennes frustrasjon, men selv har jeg tatt mine valg, da det er mange fordeler som jeg setter veldig pris på.

Samtidig husker jeg mitt første år i jobben. Da hadde jeg to hele helger fri i løpet av det året... foruten to helger i ferien. men som sagt, det er ting som veier opp. :-)

• Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

18

• bustebeisa

13

• morsan

10

• Bookworm

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg vil si det er ganske ille å ikke få ferie samtidig med barna sine, selv om det ikke er mer enn hvert 3. år det er sånn. Det er VIRKELIG en grunn til å syte og klage, synes jeg!

Jeg er veldig glad jeg er i et yrke hvor jeg kan velge ferie sammen med barna mine hvert år. Vi ser hverandre lite nok som det er!

Men det er forskjell på å syte over at man ikke får ferie sammen med ungene og det å "henge" ut en annen yrkesgruppe.

Og når det er slik, at man kanskje ikke får ferie sammen med ungene sine hvert tredje år, og det er så forferdelig at man må syte høyt og tydelig. I tillegg klager over at man har problemer med søvn og andre ting etter at ungene kom, så bør man kanskje gjøre noe med situasjonen.

Gjest beundringsverdig
Skrevet

Jeg er ikke lærer men jeg er lei av å høre klagingen over at lærere har det så jævlig bra. Hvorfor velger du ikke å bli lærer, det er aldri for sent? Kanskje fordi du innerst inne vet at det jamen ikke er noen dans på roser det heller. Nå har vi alle 5 uker ferie, det er jamen ikke så stor forskjell på lærere og andre lenger.

Vi skal være glad for den lille forskjellen, uten den hadde vel ingen giddet å være lærer.

Jeg stemmer for høyere lønn og bedre betingelser for lærerne som gjør en av de viktigste jobbene i samfunnet vårt!!!

Skrevet

Det var da voldsomt da! Kanskje det heller er du som er sur?

Det er nok en del ting jeg ikke er fornøyd med, det skal jeg love deg, men jeg forbanner ikke lærerne av den grunn!

Skrevet

Det var da voldsomt da! Kanskje det heller er du som er sur?

Og forresten...JEG er sur?? Som ser muligheter hvis man ikke er fornøyd med tingenes tilstand?? Njai, ikke helt den definisjonen jeg ville ha brukt....

Skrevet

Jeg tviler ikke på at de har mye å gjøre men jeg tror ikke de har noe mere enn hva som er i andres yrkesgrupper. Dessuten vet jeg om lærere som ikke jobber mere enn akkuratt arbeidstida si pluss foreldremøtene. Barna har gjort mye skolearbeid som ikke en gang har blitt rettet her. Jeg synes det er for dårlig og jeg mener at om en lærer ikke rekker rettingen i arbeidstiden så må de kunne gjøre det på fritiden.

Du beviser jo bare gang på gang at du ikke har peiling på hva lærernes jobb egentlig går ut på...

Skrevet

Jeg vil si det er ganske ille å ikke få ferie samtidig med barna sine, selv om det ikke er mer enn hvert 3. år det er sånn. Det er VIRKELIG en grunn til å syte og klage, synes jeg!

Jeg er veldig glad jeg er i et yrke hvor jeg kan velge ferie sammen med barna mine hvert år. Vi ser hverandre lite nok som det er!

Jeg er også enig i at det er lov å syte og klage når man for tredje året på rad ikke får ferie sammen med barna sine - MEN å går såpass hard ut mot en annen yrkesgruppe pga dette, synes jeg blir helt feil vinkling.

Lag en styretråd om dårlig ferieorganisering fra sjefen sin side i stedet da...

Skrevet

Slik jeg leste det, tror jeg kanskje hun mente at om hun bruker to uker av sin ferie i november, så har hun færre uker igjen på sommeren, og har da et problem i forhold til hvem som skal passe ungene da... :-)

Akkurat! :-)

Skrevet

Det er fordeler og ulemper ved de aller fleste jobber.

Jeg tror man fort kan bli lei dersom man velger yrke etter hvilke spesielle fordeler man får. Det er så mange vanlige dager man skal motivere seg for å gjøre en innsats på jobben, ikke bare den dagen man henter ut frynsegodene. Derfor er det ideelle å jobbe innenfor noe man brenner for - i hvert fall nok til å mobilisere en viss glød selv på en dårlig dag.

Eks.: En lærer som står overfor en gjeng slappe, uinteresserte åttendeklassinger en mandag formiddag i januar, har begrenset glede av å tenke på den lange friperioden om sommeren. H*n må like å undervise for å komme velberget gjennom den dagen. Tilsvarende nytter det sikkert lite for en som skal på nattevakt på sykehus, å tenke på at h*n har fri hele neste fredag på dagtid, hvis h*n ikke får noe som helst motivasjon av kontakten med pasientene.

På min barndoms hytte sto det en nynorsk ordliste i hylla. Det ville vært krise for min far norsklæreren om vi reiste dit en helg eller ferie uten den, han hadde alltid stilbunker i sekken. Men jo, det ble kalt ferie...

Vel talt!

Skrevet

Jeg er også enig i at det er lov å syte og klage når man for tredje året på rad ikke får ferie sammen med barna sine - MEN å går såpass hard ut mot en annen yrkesgruppe pga dette, synes jeg blir helt feil vinkling.

Ja, man trenger ikke rette baker for smed! ;-)

Skrevet

Jeg tviler ikke på at de har mye å gjøre men jeg tror ikke de har noe mere enn hva som er i andres yrkesgrupper. Dessuten vet jeg om lærere som ikke jobber mere enn akkuratt arbeidstida si pluss foreldremøtene. Barna har gjort mye skolearbeid som ikke en gang har blitt rettet her. Jeg synes det er for dårlig og jeg mener at om en lærer ikke rekker rettingen i arbeidstiden så må de kunne gjøre det på fritiden.

Jeg vet om pasienter på sykehjem (her i byen, faktisk) som ble stelt og lagt for kvelden kl. 16-17. Ved samme sykehjemmet måtte pasientene en periode finne seg i å sitte på bekken mens de spiste, slik at personalet kunne ordne med begge deler samtidig.

Må si at jeg tviler på at årsaken var at personalet var late og ville ha ting unna, faktisk heller jeg til forklaringen at de kanskje hadde for mye å gjøre og ikke rakk å gjøre ting slik de burde og ønsket.

Skrevet

Ugh, det er vel bortimot det mest slitsomme yrket jeg kan tenke meg. Å lære andres bortskjemte, egenrådige unger noe er nå én ting, men å i tillegg skulle takle stadig mer krevende foreldregenerasjoner som ringer døgnet rundt, ikke godtar dårlige karakterer og legger all skyld på læreren _alltid_ når det er noe...Foreldremøter, retting av prøver, nye læreplaner stup i ett. Jeg hadde ikke orket en slik jobb. Aldri i livet! Jeg forstår nesten ikke at noen gjør det, og for så lav lønn dessuten.

Gjest Spekepølse
Skrevet

Og du tror at lærere ikke jobber etter 4 du da?

Og de har heller ikke ferie like lenge som ungene. Så bare slapp av du:)

Gjest jobber i spl-tjenesten
Skrevet

Vet ikke om det er riktig å fokusere på hva lærerne gjør, og hvilken ferie de har. De har et stort ansvar, og kan ikke sette meg inn i hvor krevende jobb de har. Kan bare snakke for meg selv som i likhet med deg jobber turnus i helsevesenet. Jeg er helt enig med deg. Turnusarbeid med familie i tillegg er svært slitsomt. Det har iallefall gitt meg mye stress, fortvilelse og søvnproblemer. Ikke er det rom for ønsketurnus heller. Dårlig lønn også. Skulle valgt ett annet yrke.

Skrevet

Ikke enig! Lærerne jobber mye og har lange dager med retting og planlegging, samt foreldrekontakt. Planleggingsdager ofte da ungene har fri og skoleåret begynner lenge før elevene. I kommunen her har en 1. klasselærer 28 elever, det er 6 åringer som trenger hjelp til mye så friminutt er det sjelden for lærerne. Jobbet flere år i skolen så har erfaring.

tzatziki1365380058
Skrevet

Neida, enig i at misnøye med egen situasjon ikke bør tas ut med misunnelse overfor en annen gruppe. Mitt poeng var bare at ChiengMai tilsynelatende syntes det var uproblematisk om man ikke fikk ferie med ungene mer enn 2 av 3. år, og slik ser ikke jeg på det. Hadde jeg ikke kunnet ha ferie med ungene mine hvert år, hadde jeg funnet meg en annen jobb så fort som bare det.

Når det gjelder lærere, lønn og arbeidstid, så tror jeg at lærerne trenger den lange ferien pga en veldig krevende jobb, ikke pga veldig mye lengre arbeidsdager enn andre, og dessuten tjener de altfor dårlig i forhold til den jobben de gjør. Men jeg mener likevel at den lange ferien er et privilegium som de burde sette pris på - den avspaseringsordningen er virkelig unik.

tzatziki1365380058
Skrevet

Men det er forskjell på å syte over at man ikke får ferie sammen med ungene og det å "henge" ut en annen yrkesgruppe.

Og når det er slik, at man kanskje ikke får ferie sammen med ungene sine hvert tredje år, og det er så forferdelig at man må syte høyt og tydelig. I tillegg klager over at man har problemer med søvn og andre ting etter at ungene kom, så bør man kanskje gjøre noe med situasjonen.

Jeg svarte mest til ChiengMai, da, siden det virket som om hun mente det burde være OK så lenge man fikk ferie med ungene 2 av 3 år. Jeg ville absolutt ikke syntes det var ok.

Se forøvirg svar til Bookworm.

tzatziki1365380058
Skrevet

Det er ikke mulig å få tid til retting i arbeidstiden, så det må uansett gjøres på "fritiden" (dvs. i den ubundne arbeidstiden). Problemet er at endel lærere kan ha flere klasser i ulike fag og har da kanskje f.eks. 100 norskstiler å rette. Det er ikke bare-bare å få tid til dette i løpet av en uke eller to - midt oppi alt annet som også må gjøres. Pedagogiske rapporter, fagrapporter, halvårsplaner, spesialundervisningsplaner etc.etc...

Den ubundne arbeidstiden kan da virkelig ikke bli ansett som "fritid", vel???

tzatziki1365380058
Skrevet

Selvfølgelig gjør de det.

Du har møtt noen dårlige lærere. Det er ingen jeg kjenner i læreryrket som kun jobber normal arbeidstid + foreldremøter...

Jeg kjenner mange! På Senjahopen skole, Berg Kommune innførte de frivillig arbeidstidsordning fra 0745 - 1600 allerede for mange år siden.

Den enstemmige konklusjonen fra lærerkollegiet var at de ALDRI ville gå tilbake til ubundet arbeidstid igjen, for nå fikk de unna alt det måtte ha unna i arbeidstida. Slutt på ekstrajobbing kvelder og helger. De FIKK faktisk gjort det de skulle innenfor en normal arbeidsdag. De hadde vel i snitt 2-3 timer hver dag til foreberedelse, og det klarte de seg med.

tzatziki1365380058
Skrevet

Oj, oj, oj, her er det mye uvitenhet å spore ;-)

Denne uka her jobber jeg hver eneste kveld unntatt fredag kveld.

Mandag var jeg hjemme klokka 16.00 og jobba igjen (hjemmefra) fra 18-22.

Igår var jeg hjemme klokka 16.00 og var på jobb igjen fra klokka 18-21.

Idag har jeg hatt fri pga redusert stilling, men jobber vanligvis ute fra klokka 16-20 onsdagene.

Imorgen må jeg prøve å få jobba fra klokka 19-21.

I helga håper jeg å kunne ta fri :)

Det er ikke alle uker som er like travle som dette, men langt unna er det ikke....

Hvor mye jobber du på dagen, da?

Og hvordan hadde det sett ut dersom du konsekvent hadde jobbet fulle uker, i stedet for en uke sånn, og neste sånn? Ikke si at det ikke er mulig, for jeg kjenner lærere som har klart det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...