Gå til innhold

Lærere har masse ferie!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Neida, enig i at misnøye med egen situasjon ikke bør tas ut med misunnelse overfor en annen gruppe. Mitt poeng var bare at ChiengMai tilsynelatende syntes det var uproblematisk om man ikke fikk ferie med ungene mer enn 2 av 3. år, og slik ser ikke jeg på det. Hadde jeg ikke kunnet ha ferie med ungene mine hvert år, hadde jeg funnet meg en annen jobb så fort som bare det.

Når det gjelder lærere, lønn og arbeidstid, så tror jeg at lærerne trenger den lange ferien pga en veldig krevende jobb, ikke pga veldig mye lengre arbeidsdager enn andre, og dessuten tjener de altfor dårlig i forhold til den jobben de gjør. Men jeg mener likevel at den lange ferien er et privilegium som de burde sette pris på - den avspaseringsordningen er virkelig unik.

''Hadde jeg ikke kunnet ha ferie med ungene mine hvert år, hadde jeg funnet meg en annen jobb så fort som bare det.''

Samma her.

''Når det gjelder lærere, lønn og arbeidstid, så tror jeg at lærerne trenger den lange ferien pga en veldig krevende jobb, ikke pga veldig mye lengre arbeidsdager enn andre, og dessuten tjener de altfor dårlig i forhold til den jobben de gjør. Men jeg mener likevel at den lange ferien er et privilegium som de burde sette pris på - den avspaseringsordningen er virkelig unik.''

Enig. det går an å ha to tanker i hodet på én gang; at jobben kan være slitsom resten av året men at den lange ferien uansett er et gode.

Eller som en bekjent sa: En skulle vært bjørn om vinteren og lærer om sommeren! ;-)

• Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

18

• bustebeisa

13

• morsan

10

• Bookworm

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Slik jeg leste det, tror jeg kanskje hun mente at om hun bruker to uker av sin ferie i november, så har hun færre uker igjen på sommeren, og har da et problem i forhold til hvem som skal passe ungene da... :-)

Aha, sånn å forstå ;)

Skrevet

Men om man bruker opp to ferieuker i november av totalt fem, hva skal man gjøre med barna deler av sommerferien om man også ønsker litt fri til jul, påske og høstferie?

Ja, det er helt klart et problem!

Skrevet

Men om man bruker opp to ferieuker i november av totalt fem, hva skal man gjøre med barna deler av sommerferien om man også ønsker litt fri til jul, påske og høstferie?

at de jeg kjenner som har gjort dette, har tatt ut avspasering, ikke ferie, når de har reist til syden utenom skoleferien.

Skrevet

Høres ut som en ganske normal arbeidsuke for en lærer det der, ja! Det er sånne påminnelser jeg trenger når jeg savner læreryrket som jeg måtte gi opp på grunn av helsa. Så tusen takk, togli! :-)

;-)

Skrevet

Den ubundne arbeidstiden kan da virkelig ikke bli ansett som "fritid", vel???

Nei, absolutt ikke, men folk flest anser det visst som "fritid" ;-)

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg kjenner mange! På Senjahopen skole, Berg Kommune innførte de frivillig arbeidstidsordning fra 0745 - 1600 allerede for mange år siden.

Den enstemmige konklusjonen fra lærerkollegiet var at de ALDRI ville gå tilbake til ubundet arbeidstid igjen, for nå fikk de unna alt det måtte ha unna i arbeidstida. Slutt på ekstrajobbing kvelder og helger. De FIKK faktisk gjort det de skulle innenfor en normal arbeidsdag. De hadde vel i snitt 2-3 timer hver dag til foreberedelse, og det klarte de seg med.

0745 - 1545 var det, når jeg tenker meg om. Også sluttet de tidligere på fredager.

Mrs. Wallace
Skrevet

Flere av mine barns klassekamerater reiser til syden i skoletida, så på skolen vår er det tilsynelatende ikke noe problem å få en-to uker fri pga ferietur. Tror det er ulik praksis på forskjellige skoler..

Her står det uttrykkelig på skoleruta at det ikke innvilges fri til lange ferieturer utenom skoleferiene. Men det handler nok litt om hvor man bor, for i enkelte områder er det et stort problem at foreldre tar ut ungene fra skolene i lange perioder.

Jeg vet om folk som har søkt om fri og fått nei, men som drar allikevel, da. Skolen har jo ikke all verdens sanksjonsmuligheter, bortsett fra at barnet anses som skrevet ut av skolen etter to ukers fravær. I praksis betyr det ikke annet enn at det ikke er garantert å komme i samme klasse eller på samme skole når det kommer tilbake, men jeg vet ikke om noen tilfeller hvor akkurat det har skjedd.

Gjest snart ferdig
Skrevet

Den ubundne arbeidstiden kan da virkelig ikke bli ansett som "fritid", vel???

Nei, og det er vel muligens derfor det ble skrevet med hermetegn.

Det er vel heller sånn at de som kun kjenner skolesystemet fra "andre siden", dvs. som elev eller forelder, ser på undervisningstid som lærerens arbeidstid, og da vil tiden fra skolen slutter rundt to og til arbeidsdagen er slutt se ut som fritid.

Skrevet

Hvor mye jobber du på dagen, da?

Og hvordan hadde det sett ut dersom du konsekvent hadde jobbet fulle uker, i stedet for en uke sånn, og neste sånn? Ikke si at det ikke er mulig, for jeg kjenner lærere som har klart det.

Jeg jobber stort sett fra 08.15 til 15.00 (bunden arbeidstid).

Jeg jobber nok i snitt 8-9 timer pr dag og da har jeg ikke klassekontaktansvar og jeg har heller ikke mange prøver å rette siden jeg underviser små grupper. Sånn sett er nok jeg ekstra heldig:)

Gjest snart ferdig
Skrevet

Neida, enig i at misnøye med egen situasjon ikke bør tas ut med misunnelse overfor en annen gruppe. Mitt poeng var bare at ChiengMai tilsynelatende syntes det var uproblematisk om man ikke fikk ferie med ungene mer enn 2 av 3. år, og slik ser ikke jeg på det. Hadde jeg ikke kunnet ha ferie med ungene mine hvert år, hadde jeg funnet meg en annen jobb så fort som bare det.

Når det gjelder lærere, lønn og arbeidstid, så tror jeg at lærerne trenger den lange ferien pga en veldig krevende jobb, ikke pga veldig mye lengre arbeidsdager enn andre, og dessuten tjener de altfor dårlig i forhold til den jobben de gjør. Men jeg mener likevel at den lange ferien er et privilegium som de burde sette pris på - den avspaseringsordningen er virkelig unik.

Har du hørt om noen lærere som IKKE setter pris på sommerferien?

Enkelte av dere får det til å høres ut som om lærerne er en gjeng late slabbedasker som gjør minst mulig når de kan, og i tillegg er utakknemlige.

Skrevet

Japp, vi er kjempeheldige! :o)

Ikke nok med at den daglige undervisningstida er knapt seks timer, i tillegg har vi fri jul, påske, sommerferie, vinterferie og høstferie. Herlig!!

Tenk om vi dessuten slapp å forberede oss, rette prøver, innleveringer og tentamener, sette karakterer høst og vår (jeg er faglærer i 14 klasser, ca. 360 elever, det blir 720 karakterer som skal settes på grunnlag av grundig vurdering), forholde oss til elever og foreldre som mener at karakterene som blir satt er urettferdige, forberede og holde konferansetimer 2 ganger årlig, sørge for at elevene ikke bare har et godt læringsmiljø, men at de også utvikler sosial kompetanse og empati, passe på at alle har det bra - og vurdere tiltak dersom en elev ser ut til å ha det vanskelig, ha tid til å snakke med foreldre som ringer ettermiddag, kveld og helg (for merkelig nok er det vanskelig å få tak i meg på dagtid), kartlegge lærevansker og vurdere tiltak, skrive individuelle opplæringsplaner, delta i alskens møtevirksomhet...

Mulig jeg har glemt noe her, men uansett: Jeg syns jeg gjør mer enn godt nok opp for både lønna og ferien min. Uten at jeg klager, i tilfelle du skulle mene det.

Jeg syns faktisk ikke at lærerne klager så mye som du vil ha det til. Derimot ser jeg ofte at lærere prøver å forklare hva jobben består av og hvor mye jobb det EGENTLIG er - som er forsøk på å forsvare seg når folk mener de er late, utakknemlige, underytere eller har urettferdig lang ferie.

Et meget godt innlegg :)

Skrevet

Her står det uttrykkelig på skoleruta at det ikke innvilges fri til lange ferieturer utenom skoleferiene. Men det handler nok litt om hvor man bor, for i enkelte områder er det et stort problem at foreldre tar ut ungene fra skolene i lange perioder.

Jeg vet om folk som har søkt om fri og fått nei, men som drar allikevel, da. Skolen har jo ikke all verdens sanksjonsmuligheter, bortsett fra at barnet anses som skrevet ut av skolen etter to ukers fravær. I praksis betyr det ikke annet enn at det ikke er garantert å komme i samme klasse eller på samme skole når det kommer tilbake, men jeg vet ikke om noen tilfeller hvor akkurat det har skjedd.

På vår skole er det ikke en eneste elev med innvandrerbakgrunn,.. Kan godt tenkes det er derfor man ikke er så strenge på slike ting ;)

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg tror det å være lærer er et ekstremt krevende yrke, og at de trenger den ferien de har rett og slett for å klare å "holde ut". Jeg tror likevel ikke at lærere jobber mange flere timer enn alle andre yrkesgrupper i løpet av skoleåret, i motsetning til hva de selv tilsynelatende mener at de gjør. Det er MANGE som jobber MYE, uten overtidbetaling, og uten mulighet til avspasering i stor grad.

Jeg synes at ferie/avspaseringsordningen til lærerene er veldig generøs, men som sagt, at den er nødvendig.

På samme måte tror jeg at en del av de som jobber innenfor helsesektoren også kunne hatt behov for kortere arbeidstid eller lengre ferier. Det å forholde seg til mennesker og skulle ha en omsorgsrolle tror jeg er ekstremt krevende og "uttømmende", og når tungt fysisk arbeid også inngår, så er det ikke rart at sykemeldingene hoper seg opp. Jeg tror man med fordel kunne brukt noe mer penger på arbeidstidsordningen i denne sektoren, og fått det igjen på den andre siden, med mer fornøyde, mindre slitne ansatte, og lavere sykefravær.

Jeg skjønner at du er sliten, men det er jo ikke lærerenes skyld, da. Men du får min sympati, og jeg mener som sagt at mennesker som jobber innenfor helsesektoren, som jeg tolker at du gjør, kunne trengt kortere arbeidstid.

Mrs. Wallace
Skrevet

På vår skole er det ikke en eneste elev med innvandrerbakgrunn,.. Kan godt tenkes det er derfor man ikke er så strenge på slike ting ;)

Ja, det er en av hovedårsakene. I tillegg kommer det faktum at flere foreldre tar ut tildels lange feriereiser (som feks pappaperm med småsøsken osv) og reiser langt av sted utenfor vanlig ferietid.

Skrevet

Jeg skal love deg at alle lærerne setter stor pris på feriene sine:)

For mange er det nok nesten slik at det er feriene som gjør at de holder ut i jobben ;)

tzatziki1365380058
Skrevet

Har du hørt om noen lærere som IKKE setter pris på sommerferien?

Enkelte av dere får det til å høres ut som om lærerne er en gjeng late slabbedasker som gjør minst mulig når de kan, og i tillegg er utakknemlige.

Jeg har møtt lærere som tar det så til de grader som en selvfølge at de ikke skjønner hvor heldige de er, ja.

Jeg jobbet som lærer selv en periode, og har lærere på alle kanter i familien min ellers.

Mrs. Wallace
Skrevet

Japp, vi er kjempeheldige! :o)

Ikke nok med at den daglige undervisningstida er knapt seks timer, i tillegg har vi fri jul, påske, sommerferie, vinterferie og høstferie. Herlig!!

Tenk om vi dessuten slapp å forberede oss, rette prøver, innleveringer og tentamener, sette karakterer høst og vår (jeg er faglærer i 14 klasser, ca. 360 elever, det blir 720 karakterer som skal settes på grunnlag av grundig vurdering), forholde oss til elever og foreldre som mener at karakterene som blir satt er urettferdige, forberede og holde konferansetimer 2 ganger årlig, sørge for at elevene ikke bare har et godt læringsmiljø, men at de også utvikler sosial kompetanse og empati, passe på at alle har det bra - og vurdere tiltak dersom en elev ser ut til å ha det vanskelig, ha tid til å snakke med foreldre som ringer ettermiddag, kveld og helg (for merkelig nok er det vanskelig å få tak i meg på dagtid), kartlegge lærevansker og vurdere tiltak, skrive individuelle opplæringsplaner, delta i alskens møtevirksomhet...

Mulig jeg har glemt noe her, men uansett: Jeg syns jeg gjør mer enn godt nok opp for både lønna og ferien min. Uten at jeg klager, i tilfelle du skulle mene det.

Jeg syns faktisk ikke at lærerne klager så mye som du vil ha det til. Derimot ser jeg ofte at lærere prøver å forklare hva jobben består av og hvor mye jobb det EGENTLIG er - som er forsøk på å forsvare seg når folk mener de er late, utakknemlige, underytere eller har urettferdig lang ferie.

''Jeg syns faktisk ikke at lærerne klager så mye som du vil ha det til. Derimot ser jeg ofte at lærere prøver å forklare hva jobben består av og hvor mye jobb det EGENTLIG er - som er forsøk på å forsvare seg når folk mener de er late, utakknemlige, underytere eller har urettferdig lang ferie.''

Det er mitt inntrykk, også. Hører langt oftere at folk syter over lærere, enn at lærere syter over jobben sin.

Skrevet

Jeg tror det å være lærer er et ekstremt krevende yrke, og at de trenger den ferien de har rett og slett for å klare å "holde ut". Jeg tror likevel ikke at lærere jobber mange flere timer enn alle andre yrkesgrupper i løpet av skoleåret, i motsetning til hva de selv tilsynelatende mener at de gjør. Det er MANGE som jobber MYE, uten overtidbetaling, og uten mulighet til avspasering i stor grad.

Jeg synes at ferie/avspaseringsordningen til lærerene er veldig generøs, men som sagt, at den er nødvendig.

På samme måte tror jeg at en del av de som jobber innenfor helsesektoren også kunne hatt behov for kortere arbeidstid eller lengre ferier. Det å forholde seg til mennesker og skulle ha en omsorgsrolle tror jeg er ekstremt krevende og "uttømmende", og når tungt fysisk arbeid også inngår, så er det ikke rart at sykemeldingene hoper seg opp. Jeg tror man med fordel kunne brukt noe mer penger på arbeidstidsordningen i denne sektoren, og fått det igjen på den andre siden, med mer fornøyde, mindre slitne ansatte, og lavere sykefravær.

Jeg skjønner at du er sliten, men det er jo ikke lærerenes skyld, da. Men du får min sympati, og jeg mener som sagt at mennesker som jobber innenfor helsesektoren, som jeg tolker at du gjør, kunne trengt kortere arbeidstid.

Men klager lærerne over at de jobber mer enn det de får avspasert for? Det lærerne klager over er at så mye av planleggigstida blir oppspist av møter, arbeid med planer osv osv. Det betyr igjen at man rett og slett ikke får tid til å planlegge undervisningen _så_ godt som man hadde tenkt.

Drømmen min hadde vært å ha masse tid til å planlegge undervisningen, samt nok tid til å lære elevene det de burde lære!

Gjest snart ferdig
Skrevet

Jeg svarte mest til ChiengMai, da, siden det virket som om hun mente det burde være OK så lenge man fikk ferie med ungene 2 av 3 år. Jeg ville absolutt ikke syntes det var ok.

Se forøvirg svar til Bookworm.

Alle vil vel gjerne være mest mulig sammen med ungene sine, ikke minst i høytider og ferier? Og de fleste setter seg vel inn i et yrke før de velger det?

Som lærer har man fri i ferier og helger. Det vet man før man kommer ut i arbeidslivet. Til gjengjeld har man en rimelig presset hverdag når man først er på jobb, der kvelds- og helgearbeid også inngår innimellom.

Som sykepleier har man fri mange formiddager, men må jobbe ettermiddager og kanskje natt i tillegg. Det er vel ingen overraskelse når man kommer ut i jobb?

I en del yrker må man jobbe turnus. Det innebærer deriblant jobbing i høytider. Skal man ha krav på særbehandling fordi man har barn? Altså - å kunne ta ut ferie disse dagene? Hvem skal da gjøre jobben?

Søsteren min jobber i helsesektoren. Det har hendt at hun har måttet være på jobb på julaften eller 17.mai. Hennes holdning har vært at det er en del av yrket, selv om det ikke er hyggelig i det hele tatt å måtte være borte fra barna slike dager.

Hun har vært like klar på at dette faktisk hører med, og at kolleger som er barnløse eller har voksne barn, ikke skal belastes med "hennes" vakter. Yrket er som det er, enten man har barn eller ikke, og det vet man når man går inn i det. Og de som ikke har barn, har sannsynligvis akkurat like lyst på fri disse dagene som hun selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...