Gå til innhold

Lærere har masse ferie!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har møtt lærere som tar det så til de grader som en selvfølge at de ikke skjønner hvor heldige de er, ja.

Jeg jobbet som lærer selv en periode, og har lærere på alle kanter i familien min ellers.

Jeg tror de fleste lærere kommer i forsvar når de gjentatte ganger får høre hvor heldige de er som har så lang sommerferie. Da blir det lett slik at man ønsker å forsvare seg og fortelle at man ikke har mer fri enn andre, man tar bare ut lovpålagt avspasering. Noen tolker det da sikkert som at lærene ikke er fornøyde med feriene sine.

• Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

18

• bustebeisa

13

• morsan

10

• Bookworm

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Hadde jeg ikke kunnet ha ferie med ungene mine hvert år, hadde jeg funnet meg en annen jobb så fort som bare det.''

Samma her.

''Når det gjelder lærere, lønn og arbeidstid, så tror jeg at lærerne trenger den lange ferien pga en veldig krevende jobb, ikke pga veldig mye lengre arbeidsdager enn andre, og dessuten tjener de altfor dårlig i forhold til den jobben de gjør. Men jeg mener likevel at den lange ferien er et privilegium som de burde sette pris på - den avspaseringsordningen er virkelig unik.''

Enig. det går an å ha to tanker i hodet på én gang; at jobben kan være slitsom resten av året men at den lange ferien uansett er et gode.

Eller som en bekjent sa: En skulle vært bjørn om vinteren og lærer om sommeren! ;-)

Lærerfetteren min sier at det beste med å være lærer, er juni, juli og august ;-)

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg skal love deg at alle lærerne setter stor pris på feriene sine:)

For mange er det nok nesten slik at det er feriene som gjør at de holder ut i jobben ;)

Ja, men når jeg sier "sette pris på", så inngår det feks at man ikke kan forvente BÅDE skyhøye lønnsoppgjør OG den ekstreme fleksibiliteten i form av ubundet arbeidstid OG lange ferier/avspaseringer.

Det er noe med at man faktisk ikke kan få både i pose og sekk, og det mener lærerne tilsynelatende at de bør få. At avspaseringsordninger og ferier bare er et udiskutabelt privilegium som ikke skal sees på som en del av læreres totalpakke, og som bare ikke skal røres, liksom. DET er det mange lærere som synes.

Nå mener jeg fremdeles at lærere burde hatt mer penger OG beholdt ferieordningen, men det går en eller annen grense et eller annet sted.

Gjest snart ferdig
Skrevet

Jeg har møtt lærere som tar det så til de grader som en selvfølge at de ikke skjønner hvor heldige de er, ja.

Jeg jobbet som lærer selv en periode, og har lærere på alle kanter i familien min ellers.

Jeg har møtt folk i mange forskjellige yrker (f.eks. lærere, sosionomer, prester, sykepleiere og jordmødre), som aldri burde hatt den jobben de har.

Det betyr ikke at jeg går ut fra at dette er standard i den aktuelle yrkesgruppa.

tzatziki1365380058
Skrevet

Men klager lærerne over at de jobber mer enn det de får avspasert for? Det lærerne klager over er at så mye av planleggigstida blir oppspist av møter, arbeid med planer osv osv. Det betyr igjen at man rett og slett ikke får tid til å planlegge undervisningen _så_ godt som man hadde tenkt.

Drømmen min hadde vært å ha masse tid til å planlegge undervisningen, samt nok tid til å lære elevene det de burde lære!

Nei, men de krever å få avspasert time for time, uten å ville innse at det er en særordning.Eller kanskje det rett og slett er forskjell på privat/offentlig arbeidsvirkelighet, og jeg har til nå stort sett holdt meg i den private delen, med få unntak.

Dette har vi diskutert tidligere, vi to;)

Det med planarbeid osv er jo en annen diskusjon, jeg skjønner at det er frustrerende å oppleve at arbeidsdagen blir spist opp av tidstyver i stedet for at man får gjort det man virkelig synes man burde.

Skrevet

Ja, men når jeg sier "sette pris på", så inngår det feks at man ikke kan forvente BÅDE skyhøye lønnsoppgjør OG den ekstreme fleksibiliteten i form av ubundet arbeidstid OG lange ferier/avspaseringer.

Det er noe med at man faktisk ikke kan få både i pose og sekk, og det mener lærerne tilsynelatende at de bør få. At avspaseringsordninger og ferier bare er et udiskutabelt privilegium som ikke skal sees på som en del av læreres totalpakke, og som bare ikke skal røres, liksom. DET er det mange lærere som synes.

Nå mener jeg fremdeles at lærere burde hatt mer penger OG beholdt ferieordningen, men det går en eller annen grense et eller annet sted.

Jeg klager ikke på lønna mi. Klarer meg fint, jeg :)

Allikevel bekymrer jeg meg over lærerflukten og lurer på hva man kan gjøre for å få flere _dyktige_ lærere, samt få de til å bli i skolen. Her tror jeg lønna er avgjørende.

En faglig dyktig person med meget gode karakterer fra videregående velger neppe læreryrket når h*n istedet kan velge f.eks. å bli lege (lengden på utdanningen er omtrent den samme, men lønna kan bli mange ganger høyere).

Hva mener du man kan gjøre for å sikre kvalitet i skolen i framtiden?

Skrevet

Nei, men de krever å få avspasert time for time, uten å ville innse at det er en særordning.Eller kanskje det rett og slett er forskjell på privat/offentlig arbeidsvirkelighet, og jeg har til nå stort sett holdt meg i den private delen, med få unntak.

Dette har vi diskutert tidligere, vi to;)

Det med planarbeid osv er jo en annen diskusjon, jeg skjønner at det er frustrerende å oppleve at arbeidsdagen blir spist opp av tidstyver i stedet for at man får gjort det man virkelig synes man burde.

Det første du sier der er helt ukjent for meg. På min arbeidsplass er det ingen som krever noe slikt. Vi jobber så mye som vi må jobbe for å holde oss a'jour...

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg har møtt folk i mange forskjellige yrker (f.eks. lærere, sosionomer, prester, sykepleiere og jordmødre), som aldri burde hatt den jobben de har.

Det betyr ikke at jeg går ut fra at dette er standard i den aktuelle yrkesgruppa.

Du spurte om jeg hadde hørt om NOEN, og det har jeg altså. Jeg sier ikke at det gjelder ALLE.

Og at lærere er late slabbedasker har jeg aldri verken ment eller sagt, snarere tvert i mot.

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg klager ikke på lønna mi. Klarer meg fint, jeg :)

Allikevel bekymrer jeg meg over lærerflukten og lurer på hva man kan gjøre for å få flere _dyktige_ lærere, samt få de til å bli i skolen. Her tror jeg lønna er avgjørende.

En faglig dyktig person med meget gode karakterer fra videregående velger neppe læreryrket når h*n istedet kan velge f.eks. å bli lege (lengden på utdanningen er omtrent den samme, men lønna kan bli mange ganger høyere).

Hva mener du man kan gjøre for å sikre kvalitet i skolen i framtiden?

Dette er jeg helt enig med deg i. Jeg synes lærerflukten er et kjempeproblem, og er enig i at lønn helt sikkert har en betydning. I tillegg til at det er en kjempekrevende og utakknemlig jobb, på mange vis.

Derfor sier jeg altså at jeg synes at lærere både bør ha høyere lønn enn de har i dag OG beholde ferieordningen. Men det må begrunnes i noe annet enn arbeidstiden, for den tror jeg ikke er særlig spesiell for lærere i forhold til en del andre grupper. Man må se på totalpakken av lønn, ferie, fleksibilitet osv. På samme måte som for andre arbeidstakere.

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg tror de fleste lærere kommer i forsvar når de gjentatte ganger får høre hvor heldige de er som har så lang sommerferie. Da blir det lett slik at man ønsker å forsvare seg og fortelle at man ikke har mer fri enn andre, man tar bare ut lovpålagt avspasering. Noen tolker det da sikkert som at lærene ikke er fornøyde med feriene sine.

Det kan nok stemme.

Skrevet

Lærerfetteren min sier at det beste med å være lærer, er juni, juli og august ;-)

;-)

Skjønner jeg godt!

tzatziki1365380058
Skrevet

Alle vil vel gjerne være mest mulig sammen med ungene sine, ikke minst i høytider og ferier? Og de fleste setter seg vel inn i et yrke før de velger det?

Som lærer har man fri i ferier og helger. Det vet man før man kommer ut i arbeidslivet. Til gjengjeld har man en rimelig presset hverdag når man først er på jobb, der kvelds- og helgearbeid også inngår innimellom.

Som sykepleier har man fri mange formiddager, men må jobbe ettermiddager og kanskje natt i tillegg. Det er vel ingen overraskelse når man kommer ut i jobb?

I en del yrker må man jobbe turnus. Det innebærer deriblant jobbing i høytider. Skal man ha krav på særbehandling fordi man har barn? Altså - å kunne ta ut ferie disse dagene? Hvem skal da gjøre jobben?

Søsteren min jobber i helsesektoren. Det har hendt at hun har måttet være på jobb på julaften eller 17.mai. Hennes holdning har vært at det er en del av yrket, selv om det ikke er hyggelig i det hele tatt å måtte være borte fra barna slike dager.

Hun har vært like klar på at dette faktisk hører med, og at kolleger som er barnløse eller har voksne barn, ikke skal belastes med "hennes" vakter. Yrket er som det er, enten man har barn eller ikke, og det vet man når man går inn i det. Og de som ikke har barn, har sannsynligvis akkurat like lyst på fri disse dagene som hun selv.

Skjønner ikke helt hvor du vil med denne epistelen. JA, jeg skjønner at det er veldig ille å ikke få ha ferie samtidig med barna sine, og jeg ville byttet jobb på flekken om jeg hadde vært i den situasjonen.

Og nei, jeg tror ikke alle skjønner hvordan det blir å ikke kunne ha ferie sammen med barna sine på det tidspunktet når man velger yrke, siden de færreste har barn på det tidspunkt. Jeg tenkte ikke en gang på hvor sårt det ville føles, i alle fall, da jeg valgte utdanning. Nå ble jeg ikke helsearbeider, og slapp heldigvis det dilemmaet.

Og ja, jeg mener at småbarnsforeldre bør prioriteres så langt det overhodet er mulig, slik at de får sommerferie sammen med ungene sine. Det er snakk om å unngå flukt fra disse yrkene også, og da er slike ting viktige. De fleste uten barn vil kunne leve veldig greit med å ikke har hele ferien sin akkurat i skoleferien. Jeg jobbet gladelig hele juli i alle år før jeg fikk barn, og de fleste jeg kjente uten barn, gjorde det samme. Mye billigere å ta ferie på andre tidspunkt, blant annet.

Skrevet

Dette er jeg helt enig med deg i. Jeg synes lærerflukten er et kjempeproblem, og er enig i at lønn helt sikkert har en betydning. I tillegg til at det er en kjempekrevende og utakknemlig jobb, på mange vis.

Derfor sier jeg altså at jeg synes at lærere både bør ha høyere lønn enn de har i dag OG beholde ferieordningen. Men det må begrunnes i noe annet enn arbeidstiden, for den tror jeg ikke er særlig spesiell for lærere i forhold til en del andre grupper. Man må se på totalpakken av lønn, ferie, fleksibilitet osv. På samme måte som for andre arbeidstakere.

Da tror jeg ikke vi er så veldig uenige allikevel ;-)

tzatziki1365380058
Skrevet

Da tror jeg ikke vi er så veldig uenige allikevel ;-)

*krøss i take*

Skrevet

Nå går jeg og legger meg, har nettopp forberedt morgendagen. Akkurat ferdig nå... :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Neida, enig i at misnøye med egen situasjon ikke bør tas ut med misunnelse overfor en annen gruppe. Mitt poeng var bare at ChiengMai tilsynelatende syntes det var uproblematisk om man ikke fikk ferie med ungene mer enn 2 av 3. år, og slik ser ikke jeg på det. Hadde jeg ikke kunnet ha ferie med ungene mine hvert år, hadde jeg funnet meg en annen jobb så fort som bare det.

Når det gjelder lærere, lønn og arbeidstid, så tror jeg at lærerne trenger den lange ferien pga en veldig krevende jobb, ikke pga veldig mye lengre arbeidsdager enn andre, og dessuten tjener de altfor dårlig i forhold til den jobben de gjør. Men jeg mener likevel at den lange ferien er et privilegium som de burde sette pris på - den avspaseringsordningen er virkelig unik.

''Mitt poeng var bare at ChiengMai tilsynelatende syntes det var uproblematisk om man ikke fikk ferie med ungene mer enn 2 av 3. år, og slik ser ikke jeg på det.''

Vel, det har jeg da ikke sagt, men det gjelder i så fall mange yrkesgrupper. Det er fritt frem for de som vil å tenke på sånne ting når de velger yrke eller arbeidsplass hvis man mener dette er av stor betydning for en selv. Og man må legge opp livet sitt sånn som det passer en selv best og stå for de valgene man gjør.

Etter 16 år som lærer i grunnskolen kan jeg i alle fall si såpass at de kan misunne lærerne de som måtte ønske det, men lærerne har neimen ikke noen misunnelsesverdig jobb.

Skrevet

Men det er da for f**** med ikke lærernes skyld at du ikke har fri sammen med ungene dine!!! Ta å omskoler deg i stedet for å syte over det yrkesvalget du har tatt!

Det samme kan man da forvente av lærerne, ikke sant? I stedet for å syte kan de omskolere seg til noe annet. For er det noe lærere virkelig kan, så er det å syte...

Skrevet

Det var da voldsomt da! Kanskje det heller er du som er sur?

Sikkert en lærer....

Gjest pluss,pluss,pluss
Skrevet

pluss en uke på høsten, juleferie, vinterferie, og påskeferie. Lærerne har mye mere ferie enn andre. Vi andre har 21 dager pr år i ferie. Så det er ikke bare den lange sommerferien læreren har.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...