Gå til innhold

Lærere har masse ferie!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Entusiasme og overskudd er sentralt for lærere, terapeuter, trenere, dirigenter, ledere osv

Jeg ønsker at mine barns lærere skal ha kompetanse (kunnskaper, ferdigheter og holdninger) innen faget, at de skal ha store pedagogiske evner, at de skal være trivelige mennesker og at de skal ha overskudd og entusiasme til å formidle kunnskapen på en slik måte at elevene får lyst til å lære.

Derfor håper jeg at lærerne kan fortsette å ha såpass lange ferier at de kan møte elevene blide, opplagte og entusiastiske. Evnen til å motivere er helt sentral.

Selv er jeg i helsevesenet og er avhengig av at lærerne leverer kunnskapsrike elever som kan bli mine gode kolleger i fremtiden.

Til lærerne: Nyt hver feriedag med god samvittighet :-)

• Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

18

• bustebeisa

13

• morsan

10

• Bookworm

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Slik jeg leste det, tror jeg kanskje hun mente at om hun bruker to uker av sin ferie i november, så har hun færre uker igjen på sommeren, og har da et problem i forhold til hvem som skal passe ungene da... :-)

Neida, jeg er nødt til å følge skoleruta i min jobb, og har ikke kunnet ta ut ferie i november noen gang.

-når man har barnehagebarn er jo det vanligvis ok å ta seg en sydenferie i november (selvom det ikke er aktuellt lenger nå som jeg har skolebarn)

Skrevet

pluss en uke på høsten, juleferie, vinterferie, og påskeferie. Lærerne har mye mere ferie enn andre. Vi andre har 21 dager pr år i ferie. Så det er ikke bare den lange sommerferien læreren har.

Både høst- jule- og vinterferien brukes ofte til å få unna arbeid - hjemmekontor (eller ubunden arbeidstid som lærerne kaller det)

De fleste lærere i min familie er på jobb flere timer i disse ukene, de har som regel bunker som skal leveres tilbake rett etter "ferien".

Skrevet

Alle vil vel gjerne være mest mulig sammen med ungene sine, ikke minst i høytider og ferier? Og de fleste setter seg vel inn i et yrke før de velger det?

Som lærer har man fri i ferier og helger. Det vet man før man kommer ut i arbeidslivet. Til gjengjeld har man en rimelig presset hverdag når man først er på jobb, der kvelds- og helgearbeid også inngår innimellom.

Som sykepleier har man fri mange formiddager, men må jobbe ettermiddager og kanskje natt i tillegg. Det er vel ingen overraskelse når man kommer ut i jobb?

I en del yrker må man jobbe turnus. Det innebærer deriblant jobbing i høytider. Skal man ha krav på særbehandling fordi man har barn? Altså - å kunne ta ut ferie disse dagene? Hvem skal da gjøre jobben?

Søsteren min jobber i helsesektoren. Det har hendt at hun har måttet være på jobb på julaften eller 17.mai. Hennes holdning har vært at det er en del av yrket, selv om det ikke er hyggelig i det hele tatt å måtte være borte fra barna slike dager.

Hun har vært like klar på at dette faktisk hører med, og at kolleger som er barnløse eller har voksne barn, ikke skal belastes med "hennes" vakter. Yrket er som det er, enten man har barn eller ikke, og det vet man når man går inn i det. Og de som ikke har barn, har sannsynligvis akkurat like lyst på fri disse dagene som hun selv.

OI! Måtte hun jobbe 17. mai?!

--det har jeg gjort hver 17. mai siden jeg var 8 år....

(korpsmusikkant, senere musiker og dirigent...)

-ungene og pappa'n klarer seg fint allikevel!

Skrevet

De har lang ferie ja, men den er jo avspasering for alle de ekstratimene de jobber hver uke. Mannen min jobber minst 45-50 timer i uka, og han har ikke klassekontaktansvar engang.

Skrevet

pluss en uke på høsten, juleferie, vinterferie, og påskeferie. Lærerne har mye mere ferie enn andre. Vi andre har 21 dager pr år i ferie. Så det er ikke bare den lange sommerferien læreren har.

Ja, selvsagt - og fordi lærere flest har så mye ubunden tid de må jobbe på, så må de ha all denne ferien for å kunne avspasere den tida de faktisk jobber.

Gjest Elextra
Skrevet

De har lang ferie ja, men den er jo avspasering for alle de ekstratimene de jobber hver uke. Mannen min jobber minst 45-50 timer i uka, og han har ikke klassekontaktansvar engang.

Mannen min jobber også 45-50 timer i uken, har ikke overtidsbetalt, ikke mulighet for avspasering og kun "vanlig" ferie. Jeg jobber også mer enn 40 timer i uken, dog med noe mulighet for avspasering (inntil 6 dager i året).

Vi tjener nok en del bedre enn lærere, men uansett slitsom arbeidsdag og vanskelige arbeidsforhold kan det ikke stikkes under en stol at lærerne _har_ mye ferie. Heldigvis, kanskje, ellers ville vel rekrutteringen vært enda vanskeligere.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg er ikke lærer men jeg er lei av å høre klagingen over at lærere har det så jævlig bra. Hvorfor velger du ikke å bli lærer, det er aldri for sent? Kanskje fordi du innerst inne vet at det jamen ikke er noen dans på roser det heller. Nå har vi alle 5 uker ferie, det er jamen ikke så stor forskjell på lærere og andre lenger.

Vi skal være glad for den lille forskjellen, uten den hadde vel ingen giddet å være lærer.

Jeg stemmer for høyere lønn og bedre betingelser for lærerne som gjør en av de viktigste jobbene i samfunnet vårt!!!

''Nå har vi alle 5 uker ferie, det er jamen ikke så stor forskjell på lærere og andre lenger. ''

Ikke? De fem ukene skal jo fordeles på sommerferie, høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie. Så vidt jeg vet har lærere i tillegg til de åtte ukene sommerferie i hovedsak også fri i de øvrige skoleferiene.

Jeg misunner absolutt ikke lærerne deres generelle arbeissituasjon og vilkår, jeg synes bare uansett de er heldige som har så mye ferie, særlig når de har skolebarn.

Skrevet

Mannen min jobber også 45-50 timer i uken, har ikke overtidsbetalt, ikke mulighet for avspasering og kun "vanlig" ferie. Jeg jobber også mer enn 40 timer i uken, dog med noe mulighet for avspasering (inntil 6 dager i året).

Vi tjener nok en del bedre enn lærere, men uansett slitsom arbeidsdag og vanskelige arbeidsforhold kan det ikke stikkes under en stol at lærerne _har_ mye ferie. Heldigvis, kanskje, ellers ville vel rekrutteringen vært enda vanskeligere.

Ja, det er jo ikke slik at "alle andre" har bare 8-16-jobb, alltid overtidsbetaling og aldri sitter hjemme om kvelden med arbeid! :-)

Skrevet

''Nå har vi alle 5 uker ferie, det er jamen ikke så stor forskjell på lærere og andre lenger. ''

Ikke? De fem ukene skal jo fordeles på sommerferie, høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie. Så vidt jeg vet har lærere i tillegg til de åtte ukene sommerferie i hovedsak også fri i de øvrige skoleferiene.

Jeg misunner absolutt ikke lærerne deres generelle arbeissituasjon og vilkår, jeg synes bare uansett de er heldige som har så mye ferie, særlig når de har skolebarn.

''Jeg misunner absolutt ikke lærerne deres generelle arbeissituasjon og vilkår, jeg synes bare uansett de er heldige som har så mye ferie, særlig når de har skolebarn.''

Helt enig!

Men nå skal ikke jeg klage _i år_ ihvertfall, for hvis alt går som jeg planlegger, skal jeg avspasere _masse_ overtid (har vært litt for slitsomt år dette her...) og ta:

* fri hele påsken (allerede gjennomført)

* 5 uker sommerferie (OK, ikke helt på lærernivå, men ganske bra)

* 1 uke høstferie (Jippi!! Har aldri hatt mer enn max én dag i skolens høstferie før)

Etter alt dette er jeg faktisk usikker på om det blir noe mer fridager igjen til jula, men da tar jeg fri okkesom, om jeg så må ha trekk i lønn! ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

''Jeg misunner absolutt ikke lærerne deres generelle arbeissituasjon og vilkår, jeg synes bare uansett de er heldige som har så mye ferie, særlig når de har skolebarn.''

Helt enig!

Men nå skal ikke jeg klage _i år_ ihvertfall, for hvis alt går som jeg planlegger, skal jeg avspasere _masse_ overtid (har vært litt for slitsomt år dette her...) og ta:

* fri hele påsken (allerede gjennomført)

* 5 uker sommerferie (OK, ikke helt på lærernivå, men ganske bra)

* 1 uke høstferie (Jippi!! Har aldri hatt mer enn max én dag i skolens høstferie før)

Etter alt dette er jeg faktisk usikker på om det blir noe mer fridager igjen til jula, men da tar jeg fri okkesom, om jeg så må ha trekk i lønn! ;-)

Herlig! :D

Selv skal jeg ha fire uker sommerferie, det har jeg ikke hatt på _mange_ år, jeg har vanligvis bare mulighet for tre uker i strekk.

Da blir det jo noe mindre til de øvrige feriene, men det skal vel alltids bli en råd.

*S*

Gjest syns jeg
Skrevet

Veldig enig med deg både her, og mht avspasering/ overtid for andre yrkesgrupper. Vi er veldig mange etterhvert som ikke kan avspasere selv om vi jobber overtid, men som ikke snakker like høyt om dette som eksempelvis lærerne. Selv jobber jeg i universitetssektoren, og både forsker og underviser. Selv om også jeg er sliten etter semesterslutt, er det likevel da jeg har tid og mulighet til å bedrive aktiviteter som videreutvikler meg faglig, og går selvfølgelig ikke ut i ferie selv om studentene er borte.

Jeg tror at rekruteringen til læreryrket lider under denne offentlige sytingen fra forbundets side.

Skrevet

Herlig! :D

Selv skal jeg ha fire uker sommerferie, det har jeg ikke hatt på _mange_ år, jeg har vanligvis bare mulighet for tre uker i strekk.

Da blir det jo noe mindre til de øvrige feriene, men det skal vel alltids bli en råd.

*S*

Jeg hadde 5 uker sommerferie sommeren før sønnen min begynte på skolen, rett og slett for å få det til å gå ihop fra han sluttet i bhg til skolen begynte, og det var utrolig deilig! :-)

Skrevet

Veldig enig med deg både her, og mht avspasering/ overtid for andre yrkesgrupper. Vi er veldig mange etterhvert som ikke kan avspasere selv om vi jobber overtid, men som ikke snakker like høyt om dette som eksempelvis lærerne. Selv jobber jeg i universitetssektoren, og både forsker og underviser. Selv om også jeg er sliten etter semesterslutt, er det likevel da jeg har tid og mulighet til å bedrive aktiviteter som videreutvikler meg faglig, og går selvfølgelig ikke ut i ferie selv om studentene er borte.

Jeg tror at rekruteringen til læreryrket lider under denne offentlige sytingen fra forbundets side.

Hmmmm det siste du sier er et tankekors.

Jeg aner ikke hva som er riktig her, men det hevdes jo fra noen at lærerne er så opptatt av å "nedvurdere" den lange ferien fordi dette ikke skal bli brukt mot dem i lønnskampen og at dårlige lønnsforhold på sikt får negativ innvirkning på rekrutteringen.

Men kanskje burde man heller fremheve de positive sidene for å lokke til seg flere kvalifiserte folk? Interessant tanke.

Gjest beundringsverdig
Skrevet

Klart vi kan misunne lærerne som har fri når barna har skolefri. (Dog ikke alltid - de har jo planlegging også)

Synes likevel ikke jobben for øvrig er noe å misunne dem for.

Og - vi har jo alle et valg - vi kan bli lærere for det er stadig behov for nye krefter.

Vi kan alle forsøke å forhandle oss fram til andre ordninger enn 7,5 - 8 timers dag for å kunne avspasere når barna har skolefri.

For eksempel har jeg som alenemor fått lov til å jobbe i helger og lange dager de dagene barna er hos sin far, for å kunne gå hjem tidligere og ta fri noen av barnas fridager. Arbeidsmiljøloven stiller stadig større krav til fleksibilitet fra arbeidsgivers side.

Men selvsagt - alle yrker kan ikke være fleksible. Men jeg synes dog at i stedet for å syte over lærernes ordninger bør vi forsøke å jobbe med vår egen arbeissituasjon og/eller barnas skoledag, og ikke bare godta alt fordi -"det alltid har vært sånn".

Gjest beundringsverdig
Skrevet

Ugh, det er vel bortimot det mest slitsomme yrket jeg kan tenke meg. Å lære andres bortskjemte, egenrådige unger noe er nå én ting, men å i tillegg skulle takle stadig mer krevende foreldregenerasjoner som ringer døgnet rundt, ikke godtar dårlige karakterer og legger all skyld på læreren _alltid_ når det er noe...Foreldremøter, retting av prøver, nye læreplaner stup i ett. Jeg hadde ikke orket en slik jobb. Aldri i livet! Jeg forstår nesten ikke at noen gjør det, og for så lav lønn dessuten.

Enig med deg, jeg fattter ikke at noen gidder.

Det er slutt på spesialskoler for elever med adferdsvansker samtidig som det kuttes og kuttes på ressursene i skolen.

I de verste tilfeller går til og med foreldre til lokalavisa for å tale sin sak om de vanskelige lærerne som er så slem med englebarna deres.

Gjest kjent doler
Skrevet

Uten å ha lest alle svarene her så vil jeg bare si at sånn tenkte jeg også før jeg selv begynte å jobbe på skole.

Nå har det seg sånn at vi personale på skolen må jobbe flere timer i uka for så å avspasere dem når skoleungene har ferie/fri.

for meg som egentlig i "vanlig jobb" skal jobbe 37,5 timers uke i 100% stilling må jobbe 44 timer pr uke samtidig må jeg ha 44 timer i planleggingstid i året.

Det er ganske hardt å måtte jobbe så lange dager så når det endelig kommer litt fri så er jeg kjempeglad for at jeg jobber inn fritid.

Snakk med din arbeidsgiver om du kan få lengre arbeidsdager og gjerne ta med deg jobben hjem som lærere gjør så kanskje du også kan få fri når ungene har skolefri;)

Gjest kjenner lærere
Skrevet

Jeg har blant annet en lærer i familien, og h*n sitter oppe sene kvelder med arbeid og når jeg ser hvor mye av dagene som går med til rettinger osv så unner jeg lærerene feriene!

Gjest syns jeg
Skrevet

Hmmmm det siste du sier er et tankekors.

Jeg aner ikke hva som er riktig her, men det hevdes jo fra noen at lærerne er så opptatt av å "nedvurdere" den lange ferien fordi dette ikke skal bli brukt mot dem i lønnskampen og at dårlige lønnsforhold på sikt får negativ innvirkning på rekrutteringen.

Men kanskje burde man heller fremheve de positive sidene for å lokke til seg flere kvalifiserte folk? Interessant tanke.

Dette med fast arbeidssted i rammetiden har jo en histore. Det skriver seg noen år tilbake, da forbundet framforhandlet en avtale om kraftig lønnshopp mot fast arbeidstid på skolen. Året etter var dette 'glemt', og siden har dette med arbeidstid vært en gjenganger - sammen med avspasering og selvfølgelig lønn - hver eneste vår.

Jeg kan jo på sett og vis skjønne dilemmaet, for det at lærerne har fast arbeidsted 8-16 har jo medført at den faste staben i langt større grad blir bedt om å steppe inn og vikariere ved behov, framfor at skolene engasjerer eksterne vikarer som var vanligere før. Det gir jo et økt arbeidspress selvfølgelig. Likevel var dette et valg man gjorde - i bytte mot lønn.

Jeg er enig med deg - lærerstanden, skolene og elevene - hadde vært bedre tjent med å fokusere - og kommunisere - positivt.

tzatziki1365380058
Skrevet

''Mitt poeng var bare at ChiengMai tilsynelatende syntes det var uproblematisk om man ikke fikk ferie med ungene mer enn 2 av 3. år, og slik ser ikke jeg på det.''

Vel, det har jeg da ikke sagt, men det gjelder i så fall mange yrkesgrupper. Det er fritt frem for de som vil å tenke på sånne ting når de velger yrke eller arbeidsplass hvis man mener dette er av stor betydning for en selv. Og man må legge opp livet sitt sånn som det passer en selv best og stå for de valgene man gjør.

Etter 16 år som lærer i grunnskolen kan jeg i alle fall si såpass at de kan misunne lærerne de som måtte ønske det, men lærerne har neimen ikke noen misunnelsesverdig jobb.

Jeg vet ikke helt hvor mye man tenker på ferie med unger når man velger utdanning som 20-åring. Akkurat DET tenkte i alle fall ikke jeg på.

Jeg tror ikke det er så veldig mange som har misunnelsesverdige jobber, akkurat. Det må være de som har hobby som jobb, eller noe sånt. De fleste jobber er opp og ned.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...