Gå til innhold

Kveldsnytt akkurat nå...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så dere innslaget med studenten som hadde kjøpt bolig for noen få år siden, hvor renta hadde økt 15 ganger siden kjøpet?

Jeg skjønner at dette er vanskelig, men innslaget handlet ikke bare om renteøkning og "gjeldsfella", men også spørsmålet om angrefrist ved kjøp av bolig!!

Trodde nesten ikke mine egne ører.

En fyr fra forbrukermyndigheter mente at det burde innføres en angrefrist på et par dager "etter at all informasjon har kommet frem". Og når er _det_ da? Veldig vanskelig å avgjøre når alt er lagt fram slik at angrefristen begynner å gjelde. dette kan jo teknisk sett kunne være ganske lenge etter bud og aksept, og det høres derfor ut som en slik ordning åpner for mange ekstremt useriøse og uforberedte kverulanter av noen boligkjøpere får fritt spillerom!

Tross alt er jo ikke boligselgere flest profesjonelle selgere, så hvorfor skal kjøperen ha særskilt behov for beskyttelse mot seg selv og sin egen budgivning?

Etter innslaget med denne forbrukerfyren var det tilbake til den uheldige kjøperen av leilighet. Hun mente at angrefrist kunne være noe ja, for megleren hadde ikke sagt et ord om mulighetene for renteøkning!!!

*sjokkert* Mener hun virkelig at hun nå, flere år etter, burde ha hatt lovregler som åpnet for angring av kjøpt fordi hun ikke hadde tatt med i regnestykket muligheten for renteøkning???

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg tror at en angrsfrist ville fått meglere og selgere til å være betraktelig mer nøye med å gi korrekt informasjon til kjøper enn de er i dag. Jeg kjenner mer enn en oppegående person som har kommet i trøbbel fordi sannheten om objektet de har kjøpt ikke har blitt lagt frem av megler/selger.

Bortsett fra det, er jeg enig med deg i at det hørtes problematisk ut med en slik angrefrist, spesielt i forhold til når angrefristen skal gjelde fra - til, og når man egentlig kan være sikker på at alle opplysninger foreligger.

Høres ut som et skrivebordsforslag som vil være helt umulig å gjennomføre i praksis.

Skrevet

Enkelte har åpenbart behov for å bli beskyttet mot seg selv. Jeg må innrømme at jeg har null sympati med idioter som ikke setter seg skikkelig inn i hva de kjøper.

Kan aldri forestille meg at et sånt forslag realiseres!

Skrevet

*Flirer* Det er lov å tenke litt før man lar seg rive med på huskjøp. Og tanken på renteøkning er noe ALLE faktisk klarer å tenke seg til.

Skrevet

Jeg ble like sjokkert.

Og så du nyheten om ham som hadde kjøpt 10 hybelleiligheter for å spekulere i utleie, uten å vite hva fellesgjeld var?

Skrevet

Første gangen jeg skulle selge en leilighet, ville kjøpers økonomikonsulent at det skulle stå i kontrakten at morarentene skulle løpe fra "etter lånet var utbetalt". Altså, jeg skulle ta belastningen i kjøpers ventetid på lånet, men hvis de ikke betalte da _heller_, skulle jeg få renter. Generøst.

Jeg visste godt hva morarenter var, etter selv å ha ventet i evigheter (fordi det var sommer, og da står Norge stille) på å få mitt eget lån ved kjøp i sin tid. Så det endte med en konkret dato på den kontrakten - og jeg fikk ganske mye renter.

Det er like teit å ha en frist som løper fra "når all informasjon er lagt fram". Tror det vil kunne misbrukes til å holde ting tilbake så lenge som mulig, altså at risikoen for å bli reelt lurt (ikke bare fordi man kjøper bolig uten å ane hva man driver med) vil kunne øke.

Vedr. han spekulanten med fellesgjelden, er det vel en god regel å undersøke nærmere hvis det står et stort tall i prospektet som man ikke vet hva er. Ordet "gjeld" bør generelt oppfattes som en varsellampe når man kjøper noe...

Gjest hos oss
Skrevet

Jeg tenkte det samme..

Men - jeg kan være enig i at det burde være angrefrist ved kjøp av helt nye boliger i nye prosjekter, hvor mye kan være veldig uklart ved inngåelse av kontrakt.

Når man kjøper brukte boliger, vil jo dette være umulig - den som har solgt har kjøpt en ny bolig, og denne selgeren har kjøpt ny bolig igjen osv .. Skal alle disse ha angrefrist også, da?

Har man holdt tilbake relevante opplysninger, har man jo allerede regelverk for det.

Skrevet

Jeg ble like sjokkert.

Og så du nyheten om ham som hadde kjøpt 10 hybelleiligheter for å spekulere i utleie, uten å vite hva fellesgjeld var?

Nei den fikk jeg ikke med meg. Utrolig at folk bare går hen og investerer uten å sette seg skikkelig inn i ting!

Skrevet

Jeg tenkte det samme..

Men - jeg kan være enig i at det burde være angrefrist ved kjøp av helt nye boliger i nye prosjekter, hvor mye kan være veldig uklart ved inngåelse av kontrakt.

Når man kjøper brukte boliger, vil jo dette være umulig - den som har solgt har kjøpt en ny bolig, og denne selgeren har kjøpt ny bolig igjen osv .. Skal alle disse ha angrefrist også, da?

Har man holdt tilbake relevante opplysninger, har man jo allerede regelverk for det.

Har du sett noen BBC-programmer (har også gått på TVN) om slike som hjelper folk med å selge "uselgeøige" boliger? Bl a hjelper dem med oppussing/styling, presentasjon etc.

Der skjer det ikke sjelden at noen får tilslaget, og selger er kjempeglad for at boligen omsider er solgt, men til slutt i programmet hører man programlederen si at dessverre trakk kjøperne seg 4 uker etterpå, så nå må de avertere på nytt.

Jeg skjønner ikke at slikt går an. Ved å få tilslaget har man jo dermed "skremt bort" andre interessenter. Man setter jo selger i en ekstremt vanskelig situasjon ved å ha slike regler.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ble like sjokkert.

Det fikk jeg ikke med meg, men det forundrer meg ikke, temmelig patetisk.

Skrevet

Første gangen jeg skulle selge en leilighet, ville kjøpers økonomikonsulent at det skulle stå i kontrakten at morarentene skulle løpe fra "etter lånet var utbetalt". Altså, jeg skulle ta belastningen i kjøpers ventetid på lånet, men hvis de ikke betalte da _heller_, skulle jeg få renter. Generøst.

Jeg visste godt hva morarenter var, etter selv å ha ventet i evigheter (fordi det var sommer, og da står Norge stille) på å få mitt eget lån ved kjøp i sin tid. Så det endte med en konkret dato på den kontrakten - og jeg fikk ganske mye renter.

Det er like teit å ha en frist som løper fra "når all informasjon er lagt fram". Tror det vil kunne misbrukes til å holde ting tilbake så lenge som mulig, altså at risikoen for å bli reelt lurt (ikke bare fordi man kjøper bolig uten å ane hva man driver med) vil kunne øke.

Vedr. han spekulanten med fellesgjelden, er det vel en god regel å undersøke nærmere hvis det står et stort tall i prospektet som man ikke vet hva er. Ordet "gjeld" bør generelt oppfattes som en varsellampe når man kjøper noe...

Ja, man må ha litt mer klare regler. Hva er "all" informasjon for eksempel? I følge denne dama på kveldsnytt var tydeligvis unnlatelse av å opplyse om muligheten for renteøkning med i dette.

Skrevet

Jeg ble like sjokkert.

Den så jeg! Han hadde kjøpt 10 leiligheter på 12 kvm (eller var det 18?) med 50.000 innskudd og 600.000 i fellesgjeld, og syntes at han hadde gjort et varp. Planen var å selge videre med gevinst, men siden han nå ikke fikk solgt dem ønsket han å heve kjøpet. Årsak: han hadde ikke reflektert over hva fellesgjeld var!... Nuvel tenkte jeg da...

Skrevet

Har du sett noen BBC-programmer (har også gått på TVN) om slike som hjelper folk med å selge "uselgeøige" boliger? Bl a hjelper dem med oppussing/styling, presentasjon etc.

Der skjer det ikke sjelden at noen får tilslaget, og selger er kjempeglad for at boligen omsider er solgt, men til slutt i programmet hører man programlederen si at dessverre trakk kjøperne seg 4 uker etterpå, så nå må de avertere på nytt.

Jeg skjønner ikke at slikt går an. Ved å få tilslaget har man jo dermed "skremt bort" andre interessenter. Man setter jo selger i en ekstremt vanskelig situasjon ved å ha slike regler.

Sånne regler har de i England.

Kusinen min slet i evigheter med å selge huset sitt. De fikk stadig kjøpere, som så trakk seg. Tror de holdt på i ett års tid, jeg, før de endelig fikk solgt. Under sånne forhold kan man jo heller ikke kjøpe før man selger, så da ble det ikke så lett å finne noe å flytte inn i raskt nok.

Skrevet

Sånne regler har de i England.

Kusinen min slet i evigheter med å selge huset sitt. De fikk stadig kjøpere, som så trakk seg. Tror de holdt på i ett års tid, jeg, før de endelig fikk solgt. Under sånne forhold kan man jo heller ikke kjøpe før man selger, så da ble det ikke så lett å finne noe å flytte inn i raskt nok.

Høres helt uholdbart ut!

Men disse britene har jo en tendens til å holde på gamle "skikker" i årevis, uansett hvor rare de er! ;-) Hva enten det gjelder å installere ny vask med separate varmt- og kaldtvannskraner, til kjøring på feil side av veien, til ikke-metrisk system.

Men de klarte da å kvitte seg med det merkelige pengesystemet der det var delt opp i 12-deler osv, så det kan jo være et visst håp!! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...