Gå til innhold

Fra 100 til 50

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 100% heltids jobb. Men fikk bedskjed i dag om at jeg bør jobbe kun 50% til å begynne med nå.

Det jeg lurer på er, hva med resten av de 50%`ene? Altså, hvordan vil dette komme ut økonomisk for meg?

Er helt grønn jeg, så trenger litt info før jeg går med på dette..Vil jeg få dekket resten på noen måte, eller får jeg lønn kun for 50% stilling?

Gjest Kirine
Skrevet

Hvem sier du bare bør jobbe 50%? Er jo stor forskjell på om det er legen eller sjefen som sier det.

Skrevet

Hvem sier du bare bør jobbe 50%? Er jo stor forskjell på om det er legen eller sjefen som sier det.

Det er fysioterapauten min som sier det. Hva har det med saken og gjøre? Har du svar på det jeg spør om?

Gjest Kirine
Skrevet

Det er fysioterapauten min som sier det. Hva har det med saken og gjøre? Har du svar på det jeg spør om?

Herregud, det er selvsagt stor forskjell HVEM som sier det til deg og jeg kunne jo ikke svare før jeg visste hvem som sa dette til deg. Og joda, svar har jeg, men når du skal være så grinete, får du bare ha det så godt. :-)

Gjest Bambusdelux
Skrevet

Selvsagt betyr det ALT for å kunne gi deg svar. Du må ikke ha særlig mye mellom ørene.

Skrevet

Det er klart det har betyding hvem som sier dette til deg :)

Hvis sjefen din mener du ikke bør jobbe mer enn 50 % og du sier "okei", så får du 50 % lønn. Sier fysioterapeuten din det (eller kanskje er det kun legen som kan skrive ut sykemelding?) og sykemelder deg 50 %, så får du fortsatt samme lønn som før.

Skrevet

Herregud, det er selvsagt stor forskjell HVEM som sier det til deg og jeg kunne jo ikke svare før jeg visste hvem som sa dette til deg. Og joda, svar har jeg, men når du skal være så grinete, får du bare ha det så godt. :-)

Trodde det var innlysende jeg. Hadde det vært sjefen,skjønner jo jeg også at jeg hadde blitt "degradert" og bare fått lønn for 50%, men alt må visst inn med teskje her...jaja. dol i et nøtteskall :-)

Mary Poppins
Skrevet

Hehe du spør jo selv hvilken rolle det spiller.. sier jo litt om hvor lur du er

Gjest surikatt
Skrevet

Bør jobbe 50 % holder ikke for NAV.

I alle fall må du ta kontakt med fastlegen din, han hjelper deg med dette og kan "alt" i NAV jungelen.

Gjest erremuli
Skrevet

Selvfølgelig har det noe med saken å gjøre. Hvis det er legen som sier det så blir du vel sykemeldt og får sykepenger for de resterende 50%. Hvis det er lege/nav/etc så får du kanskje rehab/attføring/etc for de resterende 50%. Er det bare du selv som sier det får du antegelig ingen ting. Er det sjefen som sier det (uten at noen andre er enig) får du vel også sannsynligvis ingen ting. Er det vennene dine som sier det gjelder det samme osv...

Når det er din fysioterapeut som har sagt det, er det godt mulig du vil få sykepenger eller en eller annen annen ytelse for de resterende 50%.

Skrevet

Trodde det var innlysende jeg. Hadde det vært sjefen,skjønner jo jeg også at jeg hadde blitt "degradert" og bare fått lønn for 50%, men alt må visst inn med teskje her...jaja. dol i et nøtteskall :-)

''Jeg har 100% heltids jobb. Men fikk bedskjed i dag om at jeg bør jobbe kun 50% til å begynne med nå. Det jeg lurer på er, hva med resten av de 50%`ene? Altså, hvordan vil dette komme ut økonomisk for meg?''

Det står ingenting om hvem som har gitt deg denne beskjeden, så det trenger ikke være helt innlysende. Klart man kan glemme å legge til info., men det folk reagerte på, var nok det sure svaret du ga "kirine" ;)

Skrevet

Du sa ikke noe om _hvorfor_ du burde jobbe 50%. Kunne kanskje være sjefen som hadde sagt det, for alt vi visste. Hvis det er helseproblemer som er årsaken til stillingsreduksjonen, så vil du nemlig får sykmelding for de resterende 50% (og sykepenger, full lønn).

Hvis det hadde vært arbeidsgiver som hadde sagt at du bare skulle jobbe 50% så ville du ikke ha fått lønn de resterende 50%'ene... Derfor er det ganske vesentlig "hvem som har sagt det":-)

Skrevet

Ikke sikkert at _vi_ hadde visst at du hadde skjønt dette, hvis det var sjefen som hadde sagt det. Det er masse dumme folk der ute... Hadde du lagt innlegget på allmennmedisin, så hadde det nok kanskje vært innlysende at det var legen som sa det, men siden det var på Åpent, så var det ikke så innlysende.

Er det ikke mulig å svare på en ok måte, og være takknemlig for de tilbakemeldingene man får da, i stedet for å være såpass grinete og klage på at det er alle andre som er "trege"?

Skrevet

Du sa ikke noe om _hvorfor_ du burde jobbe 50%. Kunne kanskje være sjefen som hadde sagt det, for alt vi visste. Hvis det er helseproblemer som er årsaken til stillingsreduksjonen, så vil du nemlig får sykmelding for de resterende 50% (og sykepenger, full lønn).

Hvis det hadde vært arbeidsgiver som hadde sagt at du bare skulle jobbe 50% så ville du ikke ha fått lønn de resterende 50%'ene... Derfor er det ganske vesentlig "hvem som har sagt det":-)

''Hvis det hadde vært arbeidsgiver som hadde sagt at du bare skulle jobbe 50% så ville du ikke ha fått lønn de resterende 50%'ene... Derfor er det ganske vesentlig "hvem som har sagt det":-)''

Er det ikke slik at hvis man mister minst halvparten av stillingsstørrelsen sin, så har man rett på dagpenger fra NAV for den halvparten man mister? Forutsatt at man melder seg som arbeidssøker, så klart. Dette er selvsagt kun dersom du ufrivillig mister 50 %, ikke hvis du sier opp selv.

Skrevet

''Hvis det hadde vært arbeidsgiver som hadde sagt at du bare skulle jobbe 50% så ville du ikke ha fått lønn de resterende 50%'ene... Derfor er det ganske vesentlig "hvem som har sagt det":-)''

Er det ikke slik at hvis man mister minst halvparten av stillingsstørrelsen sin, så har man rett på dagpenger fra NAV for den halvparten man mister? Forutsatt at man melder seg som arbeidssøker, så klart. Dette er selvsagt kun dersom du ufrivillig mister 50 %, ikke hvis du sier opp selv.

Joda, det er nok riktig det. Hvis man mister halvparten av stillingen sin har man rett på dagpenger. Men ut fra det innlegget startet med så var det snakk om "bør jobbe 50% i begynnelsen". Altså at det var opp til arbeidstaker å bestemme om h*n skulle jobbe 50 eller 100... Derfor mitt svar slik jeg skrev:-)

Skrevet

Joda, det er nok riktig det. Hvis man mister halvparten av stillingen sin har man rett på dagpenger. Men ut fra det innlegget startet med så var det snakk om "bør jobbe 50% i begynnelsen". Altså at det var opp til arbeidstaker å bestemme om h*n skulle jobbe 50 eller 100... Derfor mitt svar slik jeg skrev:-)

See :o)

Persille1365381127
Skrevet

Det hadde faktisk vært like naturlig at sjefen din sa det...

Og vi vet ikke om du er gravid, om du har en skade, om du har allergi, om du har psykiske problemer eller hva som er årsaken til dette, derfor er det avgjørende HVEM som sa det.

Og, det lønner seg å svare hyggelig når folk stiller legitime spørsmål, ellers gidder ingen å svare deg senere.

Skrevet

Det hadde faktisk vært like naturlig at sjefen din sa det...

Og vi vet ikke om du er gravid, om du har en skade, om du har allergi, om du har psykiske problemer eller hva som er årsaken til dette, derfor er det avgjørende HVEM som sa det.

Og, det lønner seg å svare hyggelig når folk stiller legitime spørsmål, ellers gidder ingen å svare deg senere.

Amen:-)

Skrevet

Jeg tror alle var rimelig overrasket over at du ikke visste man får sykepenger om man blir sykemeldt.

Persille1365381127
Skrevet

Amen:-)

Får jeg glorie nå? *håper det*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...