Gå til innhold

Lønn - snart 8 år

Gjest vi ga oss vi da ...

Anbefalte innlegg

Vi har jobba ute i hagen om helgene, minstesnuppa har hjulpet oss som bare det, riktig flink har hun vært :)

Så kom vi i snakk om lønn, joda sa papsen, klart du skal få lønn :) Etter at hun hadde vært i dusjen fikk hun 100,- kroner av papsen, hun begynte å gråte, var riktig skuffet over oss.

"jeg har nok penger, jeg trenger ikke flere penger, dere vet at det eneste jeg ønsker meg er en mobiltelefon ... ", så la hun 100-lappen tilbake i lommeboken til papsen, og gikk å la seg.

Den store drømmen har vært en rosa klapp-telefon fra SE, som de fleste jentene i klassen hennes har ..... vi har holdt litt igjen når det gjelder telefon til henne ..... hadde litt planer om å kjøpe en til bursdagen hennes.

Jeg spurte henne om det var greit at hun overtok min SE telefon, hun er så flink til å ta bilder, og på denne er det et bra kamera ..... jenta blei storfornøyd og kjempeglad !!! Så nå har vi bestilt Kompis kontantkort til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj, jeg som trodde MINE barn kom lett til det...:-) Jeg synes nok at å gi henne en mobiltelefon for litt hagearbeid var i overkant, synes at 100 kroner var rikelig!

Mobiltelefon til en snart 8-åring... Hmm, har mine meninger om det og!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, jeg som trodde MINE barn kom lett til det...:-) Jeg synes nok at å gi henne en mobiltelefon for litt hagearbeid var i overkant, synes at 100 kroner var rikelig!

Mobiltelefon til en snart 8-åring... Hmm, har mine meninger om det og!

mvh

Jeg er helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mener nå jeg

Snakk om å komme lett til ting. Håper ikke det er gjengs i oppdragelsen, for da ender dere opp med en passelig ufordragelig unge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Hvis min sjuåring hadde begynt å gråte av skuffelse over å få hundre kroner, hadde jeg tatt det som et tegn på at det var på tide å snakke litt om verdier og stramme inn strikken i forhold til hva han får.

Litt på siden: Jeg er litt nysgjerrig på hva slags område dere bor i, dersom de fleste i klassen hennes har mobiltelefon allerede? I guttungens klasse er det en eller to som har mobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden er dette barnet lært opp da, hvis h*n blir lei seg av å få 100 kroner for litt hagearbeid?? Ojojoj, jeg trodde jeg hadde bortskjemte barn jeg:-)

Men 10-åring får 50 kroner i ukelønn på lørdag, og er fornøyd med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis min sjuåring hadde begynt å gråte av skuffelse over å få hundre kroner, hadde jeg tatt det som et tegn på at det var på tide å snakke litt om verdier og stramme inn strikken i forhold til hva han får.

Litt på siden: Jeg er litt nysgjerrig på hva slags område dere bor i, dersom de fleste i klassen hennes har mobiltelefon allerede? I guttungens klasse er det en eller to som har mobil.

Vi bor på et lite sted, de fleste i klassen hennes bruker ikke SFO, de drar hjem rett etter skolen, og da syns de fleste foreldrene at det er greit å kunne få tak i de.

Flere og flere har kuttet ut fasttelefonen i disse mobiltelefontider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vi ga oss vi da ....

Snakk om å komme lett til ting. Håper ikke det er gjengs i oppdragelsen, for da ender dere opp med en passelig ufordragelig unge....

Neida, de pleier ikke få ukelønn i det hele tatt hos oss, de får penger når de trenger det istedefor, når vi f.eks. en sjelden gang drar avgårde på en dagstur for å dra på et kjøpesenter.

Ufordragelig ..... jeg tror ikke det skjer. Hun er ei jente med en stor stor samvittighet, nesten så det bikker feil vei. Deler alltid med seg, hvis det bare er litt igjen av noe, at det blir lite å dele på søsknene, da kan hun fint stå over for at de andre skal få .... så vi er veldig obs på at dette ikke alltid skjer ..... at de andre må droppe ting slik at hun skal få ......

Barna tar sin del av husarbeid når vi ber om det, de surmuler nesten aldri over å måtte ta i et tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden er dette barnet lært opp da, hvis h*n blir lei seg av å få 100 kroner for litt hagearbeid?? Ojojoj, jeg trodde jeg hadde bortskjemte barn jeg:-)

Men 10-åring får 50 kroner i ukelønn på lørdag, og er fornøyd med det...

Hun vet rett og slett ikke den store betydningen av penger enda. Når de får penger til bursdager o.l., så ser de sjeldent noe av de, for de går rett på sparegrisen.

Hun vet jo at ting koster, lite kommer gratis, men den store betydningen av penger har hun nok ikke nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du får mye kjeft og i grunnen er jeg enig med de fleste, men av svarene du gir ser jeg også at jenta er ei go'jente. :o)

Mine får 15,- i ukelønn + litt ekstra om de hjelper til og jobber med noe (stabler ved f.eks.). Hadde de fått 100,- for å hjelpe til i hagen hadde de blitt overlykkelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, tror jeg hadde oppfordret jenta til å spare pengene og evt. kjøpe seg mobilen selv :)

Joda, det kunne hun gjort, men så fant jeg ut at siden hun arver min, så kan hun prøve seg fram litt å lære seg hvordan vi bruker den, det er fortsatt ikke forsent for henne å starte å spare til den R O S A som hun ønsker seg ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du får mye kjeft og i grunnen er jeg enig med de fleste, men av svarene du gir ser jeg også at jenta er ei go'jente. :o)

Mine får 15,- i ukelønn + litt ekstra om de hjelper til og jobber med noe (stabler ved f.eks.). Hadde de fått 100,- for å hjelpe til i hagen hadde de blitt overlykkelige!

Tåler litt kjeft jeg da :) så jeg bryr meg ikke.

Ja hun er ei kjempejente :) !!!!!! Som oftest blid og medgjørlig, at hun nå skal arve min gamle telefon (kjøper noen klistremerker el.l. for å "sprite" den opp litt) for å prøve seg fram, lære seg hvordan den brukes osv., det ser jeg ikke på som så forferdelig galt. Drømmen er en R O S A tlf, og den kan hun fortsatt ønske seg, evt. spare til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 8-åring ville nok blitt storfornøyd med den betalingen. En mobiltelefon som betaling for litt hagearbeid virker drøyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er noe galt i at hun overtar din gamle mobiltelefon - trenger verken å være bursdag eller jul eller nedbetaling som må til før man kan få det. Men jeg synes ikke det er riktig at dette knyttes til _arbeidsinnsatsen_ hun gjorde og at det skjedde fordi hun gråt seg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Vi bor på et lite sted, de fleste i klassen hennes bruker ikke SFO, de drar hjem rett etter skolen, og da syns de fleste foreldrene at det er greit å kunne få tak i de.

Flere og flere har kuttet ut fasttelefonen i disse mobiltelefontider.

Vi har heller ikke fasttelefon, men da guttungen ble stor nok til å gå hjem fra skolen selv, kjøpte vi en mobiltelefon til huset, som han kan bruke hjemme for å få tak i oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Jeg synes ikke det er noe galt i at hun overtar din gamle mobiltelefon - trenger verken å være bursdag eller jul eller nedbetaling som må til før man kan få det. Men jeg synes ikke det er riktig at dette knyttes til _arbeidsinnsatsen_ hun gjorde og at det skjedde fordi hun gråt seg til det.

Godt poeng, som merkelig nok er blitt fullstendig oversett så langt i tråden. Sløvt av oss, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heller ikke fasttelefon, men da guttungen ble stor nok til å gå hjem fra skolen selv, kjøpte vi en mobiltelefon til huset, som han kan bruke hjemme for å få tak i oss.

Denne telefonen blir også liggenes hjemme :), skal ikke ha den med på skolen, elevene får ha med telefonene på skolen, men de må være avslått og ikke "vises fram". Men er hun ute på ettermiddagene hos venninner så kan hun få ta den med seg :).

Og så får hun jo litt skrive- og lesetrening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Jeg er visst den eneste her som syns at hovedinnlegger gjorde noe riktig. :-)

For en 8-åring er det vanskelig å vite verdien av ting. Og hvis hun har gått og ønsket seg rosa mobiltelefon, og flere av vennene har, så skjønner jeg godt hun blir skuffet over å få penger når hun kanskje så for seg en skikkelig "premie".

At dere da inngikk et slags kompromiss og lot henne overta en annen telefon syns jeg var kjempesmart.

Forøvrig har begge mine unger mobiltelefon også. Yngste er 5 1/2 år og går i barnehagen ennå. Det er nå en teknologisk ting som finnes, hvorfor skulle ikke barna få bruke det? Jeg syns det er ypperlig trening i både lesing og skriving, og dessuten ønsker jeg at mine barn skal være i stand til å betjene en telefon. En vakker dag kan det være nødvendig. Forøvrig brukes telefonene mest til å ta bilder, høre på musikk og sende søte tekstmeldinger til bestemor og bestefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er visst den eneste her som syns at hovedinnlegger gjorde noe riktig. :-)

For en 8-åring er det vanskelig å vite verdien av ting. Og hvis hun har gått og ønsket seg rosa mobiltelefon, og flere av vennene har, så skjønner jeg godt hun blir skuffet over å få penger når hun kanskje så for seg en skikkelig "premie".

At dere da inngikk et slags kompromiss og lot henne overta en annen telefon syns jeg var kjempesmart.

Forøvrig har begge mine unger mobiltelefon også. Yngste er 5 1/2 år og går i barnehagen ennå. Det er nå en teknologisk ting som finnes, hvorfor skulle ikke barna få bruke det? Jeg syns det er ypperlig trening i både lesing og skriving, og dessuten ønsker jeg at mine barn skal være i stand til å betjene en telefon. En vakker dag kan det være nødvendig. Forøvrig brukes telefonene mest til å ta bilder, høre på musikk og sende søte tekstmeldinger til bestemor og bestefar.

Takk :)

Koselig at noen skjønte valget vårt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...