Gå til innhold

Barnekor og læring

Anbefalte innlegg

Gjest vurderer kor
Skrevet

Vil mye synging kunne lette barns læring?

Ser at mange skoleflinke synger i kor eller sang i kor når de var mindre. Noen som vet om mye synging kan gjøre det lettere for barn å lære teoretiske fag på skolen?

Skrevet

Det sies jo at dersom man utvikler den musikalske delen av hjernen, så kan dette være med på å forebygge f.eks. lese- og skriveproblemer, samt matematikkproblemer (tror jeg?).

Nå tror jeg ikke vi døve har lavere IQ enn gjennomsnittet, så jeg antar vi fyller opp andre saker i den musikalske delen av hjernen? ;-)

Skrevet

Det har i hvert fall haugevis av andre positive effekter (forutsatt at barnet har glede av det): Mestringsfølelse, sosialt fellesskap, stimulering av musikalske evner (alle har noen), notekunnskap (varierer fra kor til kor, men de fleste får nok _litt_) osv.

Så hvorfor trenger det egentlig å være bevist at det også styrker evnen til å lære teori?

Det er vel påvist en viss sammenheng mellom musikk og "logiske" fag som matte, hvis jeg ikke husker feil. Men jeg tror smitteeffekten fra å drive med / trene på noe man får til (enten det er idrett, kor eller korps) over til skolefag, er viktigere, f.eks. at man opplever at øvelse gjør mester.

Mulig dette ble bare rot, jeg anbefaler i hvert fall korsang på det varmeste. Men ikke send ungen motvillig på koret fordi h*n skal bli bedre i skolefagene...

Skrevet

Synes man burde fokusere mer på barna som synger falskt jeg. Enkelte foreldre skyrter jo hemningsløst av barna sine, enda så dårlig de synger. De ødelegger for de andre barna som faktisk synger pent.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...