Gjest nei det er vel ikke det Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 Merking av dyr har en godkjent årsak, men ørepynt på hund, er jo bare særinteresser fra dyreeiers side.....! Godt du ikke liker det Ser ingen forskjell på grunnene for å stikke hull i øra på dyra, samme om det er for å merke det til "husdyrsbruk" eller for å pynte dyra. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 24. april 2008 Forfatter Skrevet 24. april 2008 Ser ingen forskjell på grunnene for å stikke hull i øra på dyra, samme om det er for å merke det til "husdyrsbruk" eller for å pynte dyra. Da er vi litt uenige om den saken 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 Mennesker gjør dette frivillig. Dyr er overlatt til eierenes lyster... Synes det er tragisk;( Helt enig! 0 Siter
Lillemus Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 Da er vi litt uenige om den saken Enig. Jeg ser stor forskjell på å merke et lam i øret før man slipper et på beite og det å ta blingbling-hull i ørene på en hund! 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 24. april 2008 Forfatter Skrevet 24. april 2008 Enig. Jeg ser stor forskjell på å merke et lam i øret før man slipper et på beite og det å ta blingbling-hull i ørene på en hund! Takk! Jeg synes også det, ellers ville vel disse dyra også blitt sperret inne på trange fjøs! 0 Siter
edderCop Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 Jeg synes ikke deter ok med hull i ørene på hunder, men jeg synes forsåvidt heller ikke det er ok på små barn. Samme motivene ligger vel bak. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 24. april 2008 Forfatter Skrevet 24. april 2008 Jeg synes ikke deter ok med hull i ørene på hunder, men jeg synes forsåvidt heller ikke det er ok på små barn. Samme motivene ligger vel bak. Enig med deg i begge deler 0 Siter
mirami Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 Det er vel ikke verre enn merking av sauer, kyr eller andre husdyr?? Vil faktisk tro det nesten er bedre siden den øredobben på bildet var ganske liten i forhold til vanlige merker på dyr.. Men om det er så nødvendig er en annen sak.. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 24. april 2008 Forfatter Skrevet 24. april 2008 Det er vel ikke verre enn merking av sauer, kyr eller andre husdyr?? Vil faktisk tro det nesten er bedre siden den øredobben på bildet var ganske liten i forhold til vanlige merker på dyr.. Men om det er så nødvendig er en annen sak.. ''Men om det er så nødvendig er en annen sak.. '' Merking på husdyr er nødvendig. Pynting av kjæledyr er totalt unødvendig, og tjener ikke til noe, bortsett fra å tilfredsstille perverse dyreeiere....;( 0 Siter
Gjest mener jeg Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 ''Men om det er så nødvendig er en annen sak.. '' Merking på husdyr er nødvendig. Pynting av kjæledyr er totalt unødvendig, og tjener ikke til noe, bortsett fra å tilfredsstille perverse dyreeiere....;( Så lenge vi godtar at små babyer og barn får hull i ørene så... hvorfor skal dyr ha større vern mot uforstand enn menneskebarn? 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 24. april 2008 Forfatter Skrevet 24. april 2008 Så lenge vi godtar at små babyer og barn får hull i ørene så... hvorfor skal dyr ha større vern mot uforstand enn menneskebarn? Synes også det er uetisk på barn, bare så det er sagt 0 Siter
morsan Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 Det er vel ikke verre enn merking av sauer, kyr eller andre husdyr?? Vil faktisk tro det nesten er bedre siden den øredobben på bildet var ganske liten i forhold til vanlige merker på dyr.. Men om det er så nødvendig er en annen sak.. Omtrent som jeg skulle si det selv: Neppe noe verre for dyrene enn merking av kyr etc, men det er jo ikke nødvendig i det hele tatt. 0 Siter
morsan Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 ''Men om det er så nødvendig er en annen sak.. '' Merking på husdyr er nødvendig. Pynting av kjæledyr er totalt unødvendig, og tjener ikke til noe, bortsett fra å tilfredsstille perverse dyreeiere....;( ''Merking på husdyr er nødvendig'' Men dersom slik merking hadde vært en plage for kua, hjelper det fint lite at det er nødvendig/praktisk. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 24. april 2008 Forfatter Skrevet 24. april 2008 ''Merking på husdyr er nødvendig'' Men dersom slik merking hadde vært en plage for kua, hjelper det fint lite at det er nødvendig/praktisk. Uenig.... Jeg vil heller ha merkede husdyr ute i det fri, fremfor at de for hele livet må stå i en bås 0 Siter
morsan Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 Uenig.... Jeg vil heller ha merkede husdyr ute i det fri, fremfor at de for hele livet må stå i en bås Det vil jeg også, men jeg tror at "plagingen" kun beløper seg til den korte tida det tar å lage hull i øret - ikke hele tiden de går rundt med plastdingser i øret. Hadde de hatt plager hele tida, burde man funnet andre metoder å merke dem på. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 24. april 2008 Forfatter Skrevet 24. april 2008 Det vil jeg også, men jeg tror at "plagingen" kun beløper seg til den korte tida det tar å lage hull i øret - ikke hele tiden de går rundt med plastdingser i øret. Hadde de hatt plager hele tida, burde man funnet andre metoder å merke dem på. Selvfølgelig Men kun for å jåle hunder, da blir jeg kvalm, det neste blir tatovering...! 0 Siter
morsan Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 Selvfølgelig Men kun for å jåle hunder, da blir jeg kvalm, det neste blir tatovering...! Ja, jeg er enig i at øredobber på hunder er fullstendig fjollete og totalt unødvendig, og at det derfor ikke rettferdiggjør selv den forholdsvis lille smerten/ubehaget ved å lage hullet. Men samtidig er det ikke _dyreplageriaspektet_ ved dette som jeg synes er mest iøyenfallende. Jeg har sett såpass mye på Animal Planets programmer om dyrepoliti etc til å se at øredobber på hund ligger temmelig lavt på dyreplageriskalaen. 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 Direkte dyreplageri vil jeg ikke si det er, men misforstått dyrehold og idioti, vil jeg nok strekke det til. Slike "inngrep" i dyret for at det skal se fint ut i menneskers øyne, kan jeg ikke forstå meningen med. Hva er poenget med dyreholdet. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 24. april 2008 Forfatter Skrevet 24. april 2008 Ja, jeg er enig i at øredobber på hunder er fullstendig fjollete og totalt unødvendig, og at det derfor ikke rettferdiggjør selv den forholdsvis lille smerten/ubehaget ved å lage hullet. Men samtidig er det ikke _dyreplageriaspektet_ ved dette som jeg synes er mest iøyenfallende. Jeg har sett såpass mye på Animal Planets programmer om dyrepoliti etc til å se at øredobber på hund ligger temmelig lavt på dyreplageriskalaen. Ligger veldig lavt hos meg òg, men at noen får seg til å gjøre det, er over min forstand.... 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 Så lenge vi godtar at små babyer og barn får hull i ørene så... hvorfor skal dyr ha større vern mot uforstand enn menneskebarn? Det ene utelukker vel ikke det andre, og hull i ørene på små babyer er ikke ok i mine øyne heller. Det gjør vondt å skyte hull, dobben kan henge seg fast i ting og lage rift i øreflippen, allergi kan oppstå, det kreves en viss hygiene av hullet.. osv. Helt uakseptabelt på babyer mener jeg, idiotisk på dyr. Men så lenge det er eier/foreldre som tar avgjørelsen, så... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.