Gå til innhold

Når barn ikke hører

Gjest Hilsen forvirret mamma

Anbefalte innlegg

Gjest Hilsen forvirret mamma

Jeg har i dag blitt kritisert fordi barna møter reaksjoner fra meg når de ikke hører etter. Når det er snakk om f.eks å ta antibiotika så er jo dette nødvendig for at barnet skal bli friskt av en sykdom. Når barnet i en time sitter på kjøkkenstolen å nekter å ta tabletten får h*n beskjed om å legge seg og bli liggende til A: Tabletten er tatt B: H*n er frisk igjen.

Selvfølgelig ville jeg ikke latt barnet ligge i sengen i to uker, men det kan jeg jo ikke si.

Når barna erter hverandre sendes den som ikke klarer å oppføre seg på rommet.

Jeg har i dag fått høre at jeg straffer barna og at dette ikke er heldig.

Hva i alle dager skal jeg gjøre når prat ikke er nok?

Klarer dere alltid prate barna dere stil fornuft eller "straffer" dere barna også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får du i barnet mikstur istedetfor tabletter? Mine har aldri klart å svelge tabletter så vi bruker mikstur. Da de var små brukte vi engangssprøyter og ga dem i munnen, holdt ungene fast med en arm, presset ryggen deres mot vår brystkasse og ga dem sprøyta i munnen, helt uproblematisk. Noen ting er det faktisk mor og/eller far som bestemmer.

Å sende ut den ungen som ikke klarer å oppføre seg er helt greit synes jeg. Barn som aldri får noen reaksjon på negativ oppførsel blir nok etterhvert temmelig uspiselige. Det er vår plikt som foreldre å lære avkommende våre folkeskikk. På den annen side kan man kanskje si at det er en søskenplikt å terge hverandre så mye man kan... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jamvold

Når det gjelder medisin så får vi alltid flytende typer som vi kan gi barna. For tabletter er forferdelig for mange barn å svelge. Så lenge det finnes alternativer så er vi veldig nøye på å prøve ut disse først for det syke barnet.

Ellers så er det da ikke noe voldsomt å sende et ulydig barn på rommet for å roe seg ned.

Hos oss så har vi praktisert time out med godt resultat.

For mange barn så hjelper ikke godsnakking, belønningsmetoden e.l. Da må vi som foreldre være så modige at vi tør å bli strenge.

Det som ikke aksepteres er ris, eller noe annet voldelig mot barnet. Men det antar jeg jo at du aldri praktiserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Hvilken "klok sjel" har fortalt deg det?

Men jeg er for straff, som kan bli overholdt, har ingen tro på fake straff, dessverre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En forvirret mamma

Får du i barnet mikstur istedetfor tabletter? Mine har aldri klart å svelge tabletter så vi bruker mikstur. Da de var små brukte vi engangssprøyter og ga dem i munnen, holdt ungene fast med en arm, presset ryggen deres mot vår brystkasse og ga dem sprøyta i munnen, helt uproblematisk. Noen ting er det faktisk mor og/eller far som bestemmer.

Å sende ut den ungen som ikke klarer å oppføre seg er helt greit synes jeg. Barn som aldri får noen reaksjon på negativ oppførsel blir nok etterhvert temmelig uspiselige. Det er vår plikt som foreldre å lære avkommende våre folkeskikk. På den annen side kan man kanskje si at det er en søskenplikt å terge hverandre så mye man kan... ;o)

Jeg har prøvd mikstur blandet i alt man kan tenke seg. Jeg har prøvd knuste tabletter i syltetøy. Vi endte opp med tabletter siden de var så små. Jeg måtta bare ta et valg på hva jeg trodde ble lettest. Dette barnet klarer å kaste opp på trass. Så hvis h*n mistenkte at jeg hadde blandet mixtur i juicen så spyr h*n det opp igjen. Så jeg måtte velge.

Jeg slår selvfølgelig ikke barna. Det har jeg aldri gjort. Det er straff som jeg ikke kan akseptere. Men å bare ignorere dårlig atferd kan jeg heller ikke gjøre. Jeg mener barn trenger reaksjoner når de strekker strikken alt for langt.

Jeg har også fått kritikk for at jeg er for ettergivende med barna. Dette også i dag.

Så jeg er ettergivende og straffer dem. Jeg liker bare ikke ordet straff. Og ja. Jeg vet de kan tøye meg langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du høres ut som meg :)

Jeg har stor tro på å la barna få konsekvenser når de ikke hører etter. De bør få noen sjanser til å gjøre det vi ber dem om, og de må få vite i forveien hva konsekvensen blir hvis de ikke gjør det. Og så _må_ vi gjøre det vi har sagt!

Det handler ikke om å straffe, men om å la barna lære seg at det blir konsekvenser hvis man ikke oppfører seg skikkelig.

Slik er det jo for oss voksne også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd mikstur blandet i alt man kan tenke seg. Jeg har prøvd knuste tabletter i syltetøy. Vi endte opp med tabletter siden de var så små. Jeg måtta bare ta et valg på hva jeg trodde ble lettest. Dette barnet klarer å kaste opp på trass. Så hvis h*n mistenkte at jeg hadde blandet mixtur i juicen så spyr h*n det opp igjen. Så jeg måtte velge.

Jeg slår selvfølgelig ikke barna. Det har jeg aldri gjort. Det er straff som jeg ikke kan akseptere. Men å bare ignorere dårlig atferd kan jeg heller ikke gjøre. Jeg mener barn trenger reaksjoner når de strekker strikken alt for langt.

Jeg har også fått kritikk for at jeg er for ettergivende med barna. Dette også i dag.

Så jeg er ettergivende og straffer dem. Jeg liker bare ikke ordet straff. Og ja. Jeg vet de kan tøye meg langt.

Jeg husker fremdeles utmerket godt at min mormor knuste penicillin-tabletter og moste i en skje med bringebærsyltetøy. Jeg spydde etterpå og det var ikke med vilje! Det smakte gruuuusomt! Jeg kunne vel ikke vært mer enn 4-5 år.

Piller bør svelges hele ellers smaker de stort sett aldeles forjævlig. Om du blander ut miksturen i saft eller juice fører det bare til at det blir enda mer grusom guffe å få i seg, da er det tross alt bedre med 5 ml guffe på oral sprøyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som at det du gjør er riktig. De må jo lære hva som skjer om eks medisinen ikke blir tatt. Vi har vært ganske bestemte når det gjelder ting de ikke kommer bort fra. Vi har også hentet frem fornuften i dem.Det er jo mye greiere å bli ferdig med tingene på no time enn å trekke ut tiden å ikke få tid til noe annet. Men det skal være sagt, mixtur er pyton vondt for dem, og en type mixtur tålte ikke mine barn, de spøy.

Ved terging så er de blitt splittet en stund, jeg snakker med begge parter og når tingene er rolige igjen, så må de be om unnskylding. Jeg har nok vært vanvittig heldig, for jeg merker (har merket) lite terging opp igjennom. (eller så skjer det når jeg er borte)

De to minste har kranglet om tv kontrollen (hvem se). Da ber jeg dem bli enige uten krangel, ellers slår jeg av tv. Jeg slo av tv noen ganger, og da ble det slutt på tergingen.

En annen greie vi har ang tv er at om de mister tv-kontrollen i gulvet, så må de gjøre noe for meg. Hjelpes meg for et sirkus i starten, men det hjalp. Nå er de flinke til å ikke miste den, og de ler godt av hverandre når det skjer. (på en god måte) Kanskje den løsningen kan være noe hos deg i noen av tilfellene? Altså, arbeidsoppgaver fremfor å gå på rommet? Men nå aner ikke jeg hvor gamle barna dine er så det kan kanskje bli feil for dine. Arbeid hjemme skal jo ikke være negativt preget.

Jeg synes du gjør rett, vi må da kunne snakke til barna våre og sette oss i respekt. Det finnes nok av dem som ikke eier respekt for foreldrene sine.

*huff, skal si jeg fikk skrivekløe ;)*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kloke personen som har sagt dette til deg vil nok om et par år angre på at h*n ikke har vært mer konekvent selv.

Jeg er absolutt for at barn skal merke at de gjør noe galt, det nytter ikke å si noe for derrette å ikke gjenomføre det. Prøver aldri å true med ting jeg ikke kan gjenomføre.

Det eneste er at jeg ikke er så for den gå på rommet straffen, fordi det er et sted jeg syns skal forbindes med noe hyggelig. Før når Jeg hadde behov for den type "straff" måtte sønnen min sitte i en stol i gangen til han hadde roet seg ned.

Bare forsett det gode arbeidet du... lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En forvirret mamma

Det var psykologene på BUP som kom fram til dette. De vil nå at jeg skal lære et klistremerke-belønningssytem for hver gang barna gjør noe bra (og det er mye) og sette klistrmerker for hver gang de klarer å ... ett eller annet. Jeg har ikke helt forstått det. De vil sende to psykologer på hjembeøk regelmessig for å hjelpe meg til dette.

Men skal barn alltid belønnes med noen år de gjør noe riktig? Det er da bar alminnelig folkeskikk å ikke stå på stolen når vi spiser middag f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var psykologene på BUP som kom fram til dette. De vil nå at jeg skal lære et klistremerke-belønningssytem for hver gang barna gjør noe bra (og det er mye) og sette klistrmerker for hver gang de klarer å ... ett eller annet. Jeg har ikke helt forstått det. De vil sende to psykologer på hjembeøk regelmessig for å hjelpe meg til dette.

Men skal barn alltid belønnes med noen år de gjør noe riktig? Det er da bar alminnelig folkeskikk å ikke stå på stolen når vi spiser middag f.eks.

Hvis Bup er inne i bildet, så betyr vel det at barna har mer vanskelig atferd enn vanlig? Da kan det også være viktig å tenke på nytt, og bruk av positiv forsterkning er en anerkjent metode for å snu problematferd.

Det at de skal komme hjem til dere for å observere og veilede, vil sannsynligvis medføre at de kommer med andre forslag til tiltak ved siden av belønningssystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at barn ikke skal belønnes når de gjør noe som en bør forvente at barnet gjør i forhold til alderen sin... Det skal selvfølgelig kommenteres iblant at barnet er flink osv, men dette klistremerkesystemet skjønner jeg bare ikke. Jeg synes at barn skal oppdras til normal folkeskikk uten å forvente å få noe igjen for det (annet en positive tilbakemeldinger da, selvfølelig)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En forvirret mamma

Hvis Bup er inne i bildet, så betyr vel det at barna har mer vanskelig atferd enn vanlig? Da kan det også være viktig å tenke på nytt, og bruk av positiv forsterkning er en anerkjent metode for å snu problematferd.

Det at de skal komme hjem til dere for å observere og veilede, vil sannsynligvis medføre at de kommer med andre forslag til tiltak ved siden av belønningssystem.

BUP er inne i bildet pga mistanke om seksuelle overgrep mot barna. Ikke jeg som er mistenkt overgriper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem er det som kommer med kritikken da? Altså, du trenger ikke å fortelle meg det, men det må jo tas med i vurderingen om det er fagpersoner eller bare "normale bedrevitere"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Får du i barnet mikstur istedetfor tabletter? Mine har aldri klart å svelge tabletter så vi bruker mikstur. Da de var små brukte vi engangssprøyter og ga dem i munnen, holdt ungene fast med en arm, presset ryggen deres mot vår brystkasse og ga dem sprøyta i munnen, helt uproblematisk. Noen ting er det faktisk mor og/eller far som bestemmer.''

Slik har vi alltid gjort det her hjemme også, og uten problemer - helt til minstemor kom ;) Hun spyr når hun får slik mikstur i munnen. Er egentlig ikke kresen på mat, men veldig kresen på f.eks. vitamintabletter, smertestillende tabletter med banansmak eller diverse miksturer. Ungen spyr alt ut igjen med det samme :-(

Nå bare ber jeg til høyere makter om at hun slipper å måtte gjennomføre en antibiotikakur med det første... Hun har fått det en gang og da var legen usikker på om det var nødvendig. I to dager prøvde vi, men til ingen nytte.. Heldigvis gikk sykdommen over av seg selv!

Jeg aner rett og slett ikke hva vi skal gjøre om hun må ha medisin igjen en gang :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Får du i barnet mikstur istedetfor tabletter? Mine har aldri klart å svelge tabletter så vi bruker mikstur. Da de var små brukte vi engangssprøyter og ga dem i munnen, holdt ungene fast med en arm, presset ryggen deres mot vår brystkasse og ga dem sprøyta i munnen, helt uproblematisk. Noen ting er det faktisk mor og/eller far som bestemmer.''

Slik har vi alltid gjort det her hjemme også, og uten problemer - helt til minstemor kom ;) Hun spyr når hun får slik mikstur i munnen. Er egentlig ikke kresen på mat, men veldig kresen på f.eks. vitamintabletter, smertestillende tabletter med banansmak eller diverse miksturer. Ungen spyr alt ut igjen med det samme :-(

Nå bare ber jeg til høyere makter om at hun slipper å måtte gjennomføre en antibiotikakur med det første... Hun har fått det en gang og da var legen usikker på om det var nødvendig. I to dager prøvde vi, men til ingen nytte.. Heldigvis gikk sykdommen over av seg selv!

Jeg aner rett og slett ikke hva vi skal gjøre om hun må ha medisin igjen en gang :-/

Heldigvis har ikke Snuppa hatt bruk for antibiotika etter at hun tok mandlene for 5,5 år siden! For jeg hadde neppe fått i henne det nå for å si det sånn... :o|

Fatter ikke hvorfor de ikke kan komme med antibiotika i stikkpilleform?! De vanlige pillene er jo også delt inn i vektklasser så den unnskyldningen kjøper jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har ikke Snuppa hatt bruk for antibiotika etter at hun tok mandlene for 5,5 år siden! For jeg hadde neppe fått i henne det nå for å si det sånn... :o|

Fatter ikke hvorfor de ikke kan komme med antibiotika i stikkpilleform?! De vanlige pillene er jo også delt inn i vektklasser så den unnskyldningen kjøper jeg ikke.

Enig med deg!

Nå er det også slik at stikkpiller er helt pyton for frøkna her i huset, men stikkpiller går det an å få i dem uansett (bare man er to..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg!

Nå er det også slik at stikkpiller er helt pyton for frøkna her i huset, men stikkpiller går det an å få i dem uansett (bare man er to..).

Snuppa her godtar faktisk stikkpiller, merkelig nok. Men de må smøres godt med vaselin først så det kjennes så lite som mulig. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET vet jeg:-) Antibiotika kan ikke gis i stikkpilleform, da de ikke vil ha samme virkning når virkestoffene blir tatt opp i tarmen. De må tas opp i tidligere i systemet... Enkelte medisiner kan ikke gis som stikkpiller, nettopp av denne årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa her godtar faktisk stikkpiller, merkelig nok. Men de må smøres godt med vaselin først så det kjennes så lite som mulig. :o)

Minsten her tror at alt er vondt, så hun er håpløs mht alt som er litt ukjent :-/ Problemet er kanskje at hun ikke er syk ofte nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...