UlrikkeE Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Snuppa mi er født i november 05. Hun går på småbarnsavdeling nå, bytter til "stor" avdeling til høsten. Det var ihvertfall planen. Nå skal barnehagen omorganiseres. Fra å være en liten og to store avdelinger skal det være en liten med færre barn, en stor og en 0-6 års avdeling. Snuppa skal begynne på den sistnevnte fikk jeg vite i dag, da jeg spurte om noe var bestemt... Det er nå en ting. Jeg er ped.leder selv, og jeg personlig liker ikke 0-6 års avdelinger så veldig bra... Men det kunne jeg nå levd med, på en måte. Det jeg reagerer på er at hun er den eneste av barna som er født i 05 som flyttes dit. De fire andre flyttes til den som er ren storbarnsavdeling. Jeg synes dette er litt dårlig gjort... Hun får med seg noen få fra småbarnsavdelingen hun går på nå, men disse er alle året yngre enn henne. Er det "greit" å stille spørsmålstegn ved dette og si at jeg ikke ønsker meg det på den måten? Hun begynte i barnehagen da hun var 9 mnd, og jeg har ikke klaget på noe som helst tidligere... Men akkurat dette kjenner jeg at stikker litt i mammahjertet... Ok å reagere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
edderCop Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Selvfølgelig OK å ta opp temaet med ledelsen i bh. Kanskje har de begrunnelser som du vil finne rimelige, eller kanskje vil de mene at dine betenkeligheter bør tillegges såpass mye vekt at de foreslår en annen løsning. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Ja dette ville jeg snakket med dem om, det er jo greiest at hun er med jevngamle. De forstår sikkert ønsket ditt, og kanskje har det skjedd en glipp? Ikke vær redd for å "mase", det er jo ditt barns beste det handler om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest moren til jente på snart seks Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Du kan iallfall trygt spørre om hvordan de har tenkt når de har fordelt barna uten å bli opplevd som kverulerende. Har de fordelt barna slik at alle kommer sammen med noen de trives godt sammen med og fungerer fint sammen med så er det kanskje ikke så ille.Hvis de har fordelt barna ut fra slike tanker så har de jo faktisk prøvd å gjøre det bra for barna og da kunne det være greit å gi det nye opplegget en sjanse. Siden ho skal inn på en 0-6årsavdeling regner jeg med at ho får jevnaldringer og eldre barn å strekke seg etter på den nye avdelinga også. riktignok ukjente tiil å begynne med men barn pleier jo å bli kjent nokså raskt. De ho ikke kjenner vil ho fort bli kjent med regner jeg med. Så hvis de har plassert barna etter hvem som leker bra med hverandre så synes jeg det kan være greit. Men om de ikke har tenkt i de baner i det hele tatt så kan du godt stille spørsmål ved hvorfor din datter er den eneste jenta fra samme kull som ender på akkurat den avdelinga.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sassyd Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Selfølgelig må du kunne da si i fra om dette. Jeg hadde i hvertfall gjort det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Jepp, her synes jeg du har grunn til å reagere. Man setter ikke 4 jevnaldrende på en gruppe og en alene på en annen. Punktum. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Klart du må si fra om dette! I vår barnehage er det kun en avdeling, men barna er delt i to grupper deler av dagen. I fjor var det mange større barn der og jenta mi var en av fire to-treåringer. Disse var altså blant de minste i barnehagen og de hang sammen som erteris:) Dette året kom det plutselig veldig mange barn på samme alder som datteren min. Veldig koselig, men også nesten litt for mye "nytt" for henne. De delte den store gruppa treåringer i to. Datteren min kom på gruppe kun med nye treåringer og de tre hun var masse sammen med ifjor kom på den andre gruppa. Siden datteren min er ei åpen og glad jente som lett kommer i kontakt med andre barn, regna jeg med det skulle gå bra! Etterhvert som tiden gikk, merka jeg at ikke alt var som det skulle... Hun gikk fra å stortrives i barnehagen til plutselig å ikke ville være der mer... Det tok litt tid før jeg skjønte at mye av problemet lå i det med valg av gruppe. Jeg tror egentlig ikke hun skjønte selv at det var der problemet lå heller. Jeg fikk iallefall snakka med ped.leder om dette og de bestemte seg med det samme for å la henne bytte gruppe! Sakte men sikkert begynte trivselen å vende tilbake og nå ser det ut som alt er trygt, godt og kjent igjen:) Det var absolutt ikke noe problem for de ansatte at jeg tok dette opp! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Dette har ingenting med det du lurer på å gjøre, men hvor kommer uttrykket "myrsnipe" fra? Jeg skjønner liksom betydningen, men ser ikke helt sammenhengen:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Dette har ingenting med det du lurer på å gjøre, men hvor kommer uttrykket "myrsnipe" fra? Jeg skjønner liksom betydningen, men ser ikke helt sammenhengen:-) ''Eventyret ”Hver synes best om sine barn”: Det var en gang en jeger som var ute i skogen, og så møtte han myrsnipa. ”Kjære vene, skyt ikke mine barn!”, sa myrsnipa. ”Hva er det som er dine barn da?” spurte jegeren. ”De vakreste barna som i skogen går, det er mine” svarte snipa. ”Jeg får vel ikke skyte dem da”, sa jegeren. Men da han kom tilbake, hadde han et helt knippe myrsnipeunger i hånden, som han hadde skutt. ”Au, au! Hvorfor skjøt du barna mine likevel da?”, sa snipa. ”Var disse dine?”, spurte jegeren, ”jeg skjøt de styggeste jeg fant, jeg”. ”Å ja, å ja” svarte snipa, ”men vet du ikke at hver synes best om sine barn?” (Asbjørnsen og Moe 1905).'' 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 ''Eventyret ”Hver synes best om sine barn”: Det var en gang en jeger som var ute i skogen, og så møtte han myrsnipa. ”Kjære vene, skyt ikke mine barn!”, sa myrsnipa. ”Hva er det som er dine barn da?” spurte jegeren. ”De vakreste barna som i skogen går, det er mine” svarte snipa. ”Jeg får vel ikke skyte dem da”, sa jegeren. Men da han kom tilbake, hadde han et helt knippe myrsnipeunger i hånden, som han hadde skutt. ”Au, au! Hvorfor skjøt du barna mine likevel da?”, sa snipa. ”Var disse dine?”, spurte jegeren, ”jeg skjøt de styggeste jeg fant, jeg”. ”Å ja, å ja” svarte snipa, ”men vet du ikke at hver synes best om sine barn?” (Asbjørnsen og Moe 1905).'' Aha:-) Skjønner, skjønner! Hadde aldri hørt verken eventyret eller uttrykket før jeg... Takk for at du tok deg tid til å svare på dette:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nikkot Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Jeg hadde garantert også reagert på dette, jeg hadde krevd at barnet mitt skulle "blitt med" de andre jevngamle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Jeg er enig med edderCop nederst i tråden - spør hvordan de har tenkt. Jeg synes de skal ha en ganske god begrunnelse for å dele fem 2005-barn i 4 + 1, altså at datteren din skal flyttes "alene". (Derimot kan jeg tenke meg flere gode grunner til å dele dem 2 + 3.) Jeg har forøvrig hatt begge ungene i en barnehage med 0 - 6 -avdelinger, og har positive erfaringer (men ingenting å sammenlikne med). Men jeg skjønte at det ikke det var hovedpoenget ditt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Jeg ville tatt opp dette med bakgrunn i at hun er det eneste barnet fra 2005-kullet i den avdelingen. Min erfaring er at det er fint for barn å ha jevnaldrende i samme avdeling, helst et av samme kjønn, også med tanke på skolestart. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Lillemor har vært den eneste "storjenta" på sin avdeling dette året, og jeg merker godt at hun savner jevnaldrende jenter. Hun har jo mange jevnaldrende gutter på sin avdeling, og to jenter som er et år yngre, så det går jo bra. Hun trives i barnehagen, og de er veldig oppmerksomme på henne, men likevel mangler det noe. Hadde jeg ant hva dette kom til å bety for henne, hadde jeg helt klart varslet. Heldigvis er det bare noen måneder igjen til skolestart :-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Jepp, her synes jeg du har grunn til å reagere. Man setter ikke 4 jevnaldrende på en gruppe og en alene på en annen. Punktum. Jo, om de fire andre er født i første kvartal - og den femte i siste, så er det faktisk en avgjørende forskjell. Desember 05 og januar 06 er nærmere hverandre i alder enn januar 05 og desember 05. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Jo, om de fire andre er født i første kvartal - og den femte i siste, så er det faktisk en avgjørende forskjell. Desember 05 og januar 06 er nærmere hverandre i alder enn januar 05 og desember 05. Jo, men om vi tenker oss at disse fire skal gå sammen hele veien og begynne på skolen sammen så vil de komme i samme klasse og ikke klasse med de barna som er født 2 mnd etter det barnet det her er snakk om selv om de er nærmere i alder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Jo, men om vi tenker oss at disse fire skal gå sammen hele veien og begynne på skolen sammen så vil de komme i samme klasse og ikke klasse med de barna som er født 2 mnd etter det barnet det her er snakk om selv om de er nærmere i alder. Jeg sier ikke at jeg er uenig, jeg sier bare at det kan være grunner for å splitte dem. Og det kan hende det er andre 2005-barn på den avdelingen. Etter at det kom fleksibel skolestart, så er det ikke selvsagt at barna begynner samtidig lenger heller - så det er mange ting som skal hensyntas 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Jeg hadde reagert på at hun var den eneste fra 05 som ikke ble flyttet dit ja. Da jeg gikk i barnehagen hadde jeg gledet meg lenge til å begynne i "stor"-gruppe. Det ble bestemt i barnehagen at jeg ikke skulle gå over da jeg ble gammel nok på grunn av diverse venninneforhold med yngre barn. En ting var at jeg ble så knust at jeg rett og slett spurte om jeg kunne få slutte (mamma var hjemmeværende), men jeg er fremdeles sur. I en alder av 28 :-) Det var grusomt, rett og slett. Og ja, jeg sluttet i barnehagen etter dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Ja, det er ok å reagere. Hun bør få med seg minst 1 barn av samme årskull, eller følge de andre til storavdelingen - synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 Jo, om de fire andre er født i første kvartal - og den femte i siste, så er det faktisk en avgjørende forskjell. Desember 05 og januar 06 er nærmere hverandre i alder enn januar 05 og desember 05. Selvfølgelig er det forskjell i alder. Jeg tenker mer "kull" her jeg... Er jo ped.leder i barnehage selv, og har vært med på en drøss av samme type overflyttinger. Aldri har vi flyttet en alene til en avdeling i noen av barnehagene jeg har jobbet. Hun er født i november. Bestekompisen som har flyttet allerede er født i juli. Venninna som skal bytte barnehage (men som opprinnelig også skulle på avdelingen hvor alle de andre skal) er født i august. De to andre som flyttes er født i juli og oktober... Alle det er snakk om bor i samme boligfelt (altså et vanlig "villastrøk" og sogner til samme skole. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.