Gå til innhold

Påbygg..hvor mange meter fra veien?

Anbefalte innlegg

Gjest Byggmester Einar
Skrevet

Hvor mange meter må det være fra veien for at det skal være lov å bygge på huset? Det er en fylkesvei.

...den evige natteravn...
Skrevet

Da vi bygde mener jeg det var 20 m, men det er mange år siden så dette kan ha forandret seg.

Gjest Byggmester Einar
Skrevet

Da vi bygde mener jeg det var 20 m, men det er mange år siden så dette kan ha forandret seg.

20 meter??? Oj det var da voldsomt! Da sliter jeg, er bare 4 meter her.

Skrevet

20 meter?? Det var jammen mye.

Jeg kan ikke reglene og har aldri bygget selv, men hvor mange er det som har bolig/garasje så langt fra veien, da?

Gjest mandolina
Skrevet

Ring til teknisk etat i kommunen.

Her i området er grensen for bolighus 4 meter fra tomtegrensa og for garasje 1 meter fra tomtegrensa, men det gjelder nabotomta.

Da vi bygget garasje var grensen 5 meter fra privat vei, vihar utkjørsel direkte fra garasje til veien.

Hilsen

Gjest Elextra
Skrevet

Vegloven 29:

''Byggegrensene skal gå i ein avstand på 50 meter frå riksveg og 15 meter frå fylkesveg eller kommunal veg. For gang- og sykkelveg er avstanden 15 meter (anten vegen er riksveg, fylkesveg eller kommunal veg). Føresegnene i dette leddet gjeld dersom ikkje anna følgjer av føresegnene i tredje og fjerde ledd. Avstanden skal reknast frå midtlina i høvevis kjørebana, eller gang- og sykkelvegen. Har vegen åtskilde kjørebaner, eller er det tvil om kva som bør reknast for midtline, avgjer vegstyremakta kva line avstanden skal reknast frå.''

(kjenner ikke helt anvendelsesområdet for denne loven, men som du ser ser det ut til å skulle være 15 meter fra midt i veien)

Skrevet

Vegloven 29:

''Byggegrensene skal gå i ein avstand på 50 meter frå riksveg og 15 meter frå fylkesveg eller kommunal veg. For gang- og sykkelveg er avstanden 15 meter (anten vegen er riksveg, fylkesveg eller kommunal veg). Føresegnene i dette leddet gjeld dersom ikkje anna følgjer av føresegnene i tredje og fjerde ledd. Avstanden skal reknast frå midtlina i høvevis kjørebana, eller gang- og sykkelvegen. Har vegen åtskilde kjørebaner, eller er det tvil om kva som bør reknast for midtline, avgjer vegstyremakta kva line avstanden skal reknast frå.''

(kjenner ikke helt anvendelsesområdet for denne loven, men som du ser ser det ut til å skulle være 15 meter fra midt i veien)

"høvevis" - for et ord!! ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

"høvevis" - for et ord!! ;-)

Henholdsvis? Det var da ikke det verste :)

Skrevet

Henholdsvis? Det var da ikke det verste :)

Nei, men det føyer seg i rekka;-)

Skrevet

20 meter?? Det var jammen mye.

Jeg kan ikke reglene og har aldri bygget selv, men hvor mange er det som har bolig/garasje så langt fra veien, da?

Her er det snakk om fylkesvei. Reglene er forskjellig etter hvilken type vei det er. Kan også hende reglene er endret de siste årene...

Skrevet

20 meter??? Oj det var da voldsomt! Da sliter jeg, er bare 4 meter her.

Kan aldri renke meg at det er lov å bygge 4 m fra fylkesvei, men dette burde være kurrant å sjekke opp.

Skrevet

Her er det snakk om fylkesvei. Reglene er forskjellig etter hvilken type vei det er. Kan også hende reglene er endret de siste årene...

Ja, kan jo være noe med at det er fylkesvei, ja. Jeg kjenner vel knap noen som bor slik - tror alle bor inntil kommunale veier.

Gjest Byggmester Einar
Skrevet

Kan aldri renke meg at det er lov å bygge 4 m fra fylkesvei, men dette burde være kurrant å sjekke opp.

Huset står jo allerede her, men reglene er kanskje like strenge på påbygg.. Får sjekke med kommunen. Takk for svar :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...