Gå til innhold

7 år, kastet stein og knuste bilrute

Gjest KathrineS

Anbefalte innlegg

Gjest KathrineS

Jeg er forelder til gjerningsbarnet.

Vi kontaktet bileier, og bilen er nå til reparasjon/glasskift. Går glasskade på bileiers forsikring? Det mener bileier, dog med en egenandel på 2000 (!) kr.

Vi som foreldre er forpliktet til å betale inntil 1500 kr for skade, ifm en lokal paragrafgrytter.

Går en slik skade på innboforsikring, vi har LO Favør? Det gjorde det for noen år siden, hevder en annen nabo.

Vi har Barneforsikring i Storebrand, men den dekker vel ikke noe slikt?

Gjerningsbarnet er forøvrig like knust som bilruta (pulverisering), og har definitivt fått sitt hittil største sjokk. Han er sååå lei seg, og gråter bare han tenker på hva som skjedde. :-(((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min bilforsikring har en egen glassforsikringsdel, egenandel kr 2000,- og uten konsekvenser for bonus.

Noen hjemforsikringer har ansvarsdel som dekker dette, men det er vel en egenandel der også?

Foreldre har øknomisk ansvar for skade uaktsomt forvoldt av barn med inntil kr 5000,- .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glasskade går på bileiers forsikring og det er en egenandel på kr. 2.000,- hvis han ikke har egen glassruteforsikring, da er egenandelen kr. 0,-

Det er ikke bonustap.

Hadde det vært min sønn hadde jeg betalt hele egenandelen, selv om det skulle være slik at dere er pliktig til å betale 1.500,- Det er et moralsk ansvar også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Du har et større erstatningsansvar enn 1500, vet ikke beløpet i dag, men det er langt høyere.

Uansett - det gjelder å lære barnet at man tar ansvar. Dermed bør du ut fra all moral dekke hele egenandelen, det hadde jeg gjort uten å blunke. Det er greit at det kanskje er et minimumsbeløp, men det betyr ikke at det ikke er lov å gjøre det bedre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov om skadeserstatning:

§ 1-2. (foreldres ansvar m.v.)

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nikkot

Sjekk hva forsikringene dine "sier", vet at noen har en slags tabbeforsikring når sånt skjer.

Flott at dere følger opp iallefall :) ikke lenge siden det var en tråd her der to barn hadde ripa opp en forholdsvis ny bil, den ene forelderen stilte opp, den andre brydde seg ikke .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bittelille sunshine

Ble så glad da jeg leste mellom linjene at dere ikke lager noe voldsomt oppstyr mht deres sønn. Som du sier, var nok sjokket stor nok straff.

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du får så stor egenandel i lo favør at det ikke lønner seg.

Hvis dere ikke er 2 som har forsikring der, da faller egenandelen bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar man det som steinsprang, er det vanlig med en egenandel på 2000,-. Skifting av en frontrute kan fort beløpe seg på 5-7000 kroner.

Jeg ville nok blitt litt snurt om det var min bilrute som ble knust av steinkasting og foreldrene til gjerningsbarnet ikke dekke alle utgiftene mine, men avspiste meg med 1500,-.

Om du skal ta det på hjem eller barneforsikring, bør du lese vilkårene grundig før du skriver skademeldingen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...