Lillemus Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Tror ikke jeg heller. :-) Jeg har allerede et par ganger gjort varianter av leksene, og bare forklart kort til læreren etterpå i meldebok eller på selve leksearket. "Vi gjorde sånn fordi..." Men jeg spør ikke på forhånd. Noen ganger bare blir det sånn. Vi har også skiftet ut leseleksa noen ganger, byttet bok eller lest noe annet. Har da skrevet melding til læreren om hva vi har gjort og hvorfor og det har vært helt greit. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest be de roe seg ned! Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Er det for mye å be en syvåring skrive f.eks. "Vi var på tur. Jeg spiste pølser." og så tegne en tegning?! De forventer vel ikke akkurat flere sider med utlegninger om hva man gjorde på turen! Ja det kan bli for mye. Som jeg skrev bør de går frem steg for steg. Her kan man gi tilpasset opplæring. Når barnet kan skrive bokstavene riktig, kan de gå over til slike korte fortellinger. Ellers vil det bare bli rot og feil nesten alt sammen og barnet vil ikke føle noe mestring. Det blir bare feil, feil og feil.Sier vi ikke i fra når de gjør feil så vil de jo tro at de har gjort det riktig og fortsette slik. Får de først lære seg og skrive bokstavene riktig så vil de også fortere lære seg å skrive. Det er nå min mening om den saken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Ja det kan bli for mye. Som jeg skrev bør de går frem steg for steg. Her kan man gi tilpasset opplæring. Når barnet kan skrive bokstavene riktig, kan de gå over til slike korte fortellinger. Ellers vil det bare bli rot og feil nesten alt sammen og barnet vil ikke føle noe mestring. Det blir bare feil, feil og feil.Sier vi ikke i fra når de gjør feil så vil de jo tro at de har gjort det riktig og fortsette slik. Får de først lære seg og skrive bokstavene riktig så vil de også fortere lære seg å skrive. Det er nå min mening om den saken. Tja... Jeg tror heller det vil kvele lærelysten for mange om de må terpe og terpe og terpe på at A'en og R'en skal skrives riktig før de får skrive noe som kan gi litt mening. Man kan jo godt øve på skjønnskrift parallelt med at man skriver små setninger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skolelei i første klasse... Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Takk for mange fine svar :-)) Han klarte nå etter litt lirking å tegne en hvitveis og skrive "hvitveis" under i morges, så leksen er gjort, om enn kanskje ikke _helt_ helhjertet ;-) Jeg får snakke med læreren igjen, hun er veldig grei og har sagt i fra om at vi må gi beskjed hvis han kjeder seg eller det er noe. Jeg er helt enig i at han må lære seg å gjøre kjedelige ting også, jeg er bare redd for at han skal få helt avsmak slik at hele skolegangen blir en kamp... Jeg tror at et problem er at han er flink til å lese, det blir litt kjedelig, han "lærer ikke noe nytt", og så blir han forutinntatt og mener selv at han kjeder seg, og så blir det en ond sirkel. Og samtidig er han en liten perfeksjonist, som ikke tør/vil skrive en historie eller tegne en tegning hvis han tror at det ikke blir perfekt. Som i dag måtte han øve seg på H-en først, for han syns ikke han skriver den pent nok. Der har jeg nok en jobb å gjøre med å senke lista litt, så han tør å kaste seg utpå uten å mestre alt helt. takk for svar :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Om jeg hadde blitt bedt om å tegne hva jeg hadde gjort i dag, hadde vel jeg også gått i vranglås.... ;-) Skolen er full av tegneoppgaver som ser ut til å være gitt i den tro at _alle_ barn uttrykker sine dypeste tanker og følelser på den måten og bare elsker å tegne. - Og at alle barn får en idé inne i hodet samme hva du ber dem tegne. Hva med å ta en prat med skolen/læreren for å få leksene litt mer menigsfulle og utfordrende. Jeg hadde glatt tegnet for ungen eller gjort tegningen til et samarbeidsprosjekt mellom oss, om det var der det låste seg. - Og jeg hadde fortalt læreren at vi valgte å gjøre det slik. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest be de roe seg ned Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Tja... Jeg tror heller det vil kvele lærelysten for mange om de må terpe og terpe og terpe på at A'en og R'en skal skrives riktig før de får skrive noe som kan gi litt mening. Man kan jo godt øve på skjønnskrift parallelt med at man skriver små setninger. Mener ikke at de skal skrive den helt perfekt men den bør være noelunde riktig. Når en syvåring skal skrive noe slikt skal han tenke på mye fordi det er så mye som ikke er automatisert enda. Det blir derfor mye å tenke på for ham som vi kanskje glemmer.Han skal tenke på å skrive bokstavene riktig, at den ikke skal komme under linja, at ordene skal skrives riktig, mellomrom mellom ordene og på toppen av alt må han tenke ut selv hva han skal skrive. Det har vsit seg at gutter/menns hjerner er annerledes enn kvinners. Menn kan ofte ikke tenke på mere enn en ting om gangen derfor er det ikke rart om en syvåring blir frustrert og sint over å få en slik oppgave. Norsk skole er desverre blitt en jenteskole derfor blir mange gutter skoletapere i dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.