Gå til innhold

Erfaring med salg av bolig?

Anbefalte innlegg

Gjest selgebolig
Skrevet

Min mann har fått jobb i en annen by, og vi skal derfor selge leiligheten vår og forhåpentligvis kjøpe hus i den andre byen. Har ikke veldig god tid så vil sette i gang både salgsprosessen og kjøpsprosessen med det samme. Kan dermed trenge mellomfinansiering.

For å få lånebevis trenger vi vel en verdivurdering av boligen vår. Men dette er ikke det samme som takst? Når vi skal selge boligen trenger vi jo takst også, men denne kan ikke brukes i forbindelse med lånebevis? begynner vi med verdivurdering uansett? Kommer megler hjem til oss for å foreta verdivurdering? Er det viktig å "gjøre klar" leiligheten for dette, eller overser megleren overmøblering osv på dette tidspunktet?

Har hørt at det lønner seg å vurdere flere meglere ved salg. Men bør man da få verdivurdering fra flere? Eller holder det med takst.. Håper noen som har litt erfaring kan gi meg noen råd.

Skrevet

Jepp!

Ring to-tre meglerfirmaer du kunne tenke deg å bruke.

Be dem komme samme dag, men med god margin (så slipper du å bruke flere dager på dette..)

Rydd og vask litt, men ikke poler..

(noen mener det ikke er nødvendig, men min erfaring er at helhetsinntrykket er viktig og ubevisst tenker ihvertfall jeg"pent og rent"...)

Vær ærlig og hør på deres råd.

Så sender de deg verdivurdering (ikke det samme som takst.

Takst koster, men verdivurdering er gratis og veiledende)

Velg den som du liker best, eller den med høyes verdivurdering..

Det er mye lettere enn det virker som!

Lykke til!

Gjest Jente31
Skrevet

''For å få lånebevis trenger vi vel en verdivurdering av boligen vår. Men dette er ikke det samme som takst?''

Nei, det er ikke helt det samme. En takstmann går igjennom hele leiligheten, fra innerst til ytterst kan du si. Mens en megler ser mer overfladisk over leiiligheten og hvordan den ser ut. Bjeliggenhet har også endel å si, min erfaring er at den betyr mer.

''Når vi skal selge boligen trenger vi jo takst også, men denne kan ikke brukes i forbindelse med lånebevis?''

Jo, det kan den.

'' begynner vi med verdivurdering uansett?''

Ikke sikkert dere trenger det, min erfaring er at bankene har en viss peiling på prisantydning selv, men om dem etterspør det - da må dere få det først.

''Kommer megler hjem til oss for å foreta verdivurdering?''

Ja.

'' Er det viktig å "gjøre klar" leiligheten for dette, eller overser megleren overmøblering osv på dette tidspunktet?''

Jjeg hadde vasket og ryddet litt ekstra godt.

''Har hørt at det lønner seg å vurdere flere meglere ved salg. Men bør man da få verdivurdering fra flere?''

Jeg har ikke gjort det, men om du skal så betyr det at du må få en verdivurdering fra flere meglere ja.

'' Eller holder det med takst.. ''

Da vi solgte sist gang, hadde vi både megler og takstmann. Takstmannen gikk grundig til verrks, gikk over både tak, vegger gulv, vinduer dører, yttervegger, loft, kjeller, ja kort sagt fra innerst til ytterst, i tillegg til at han målte areal i alle rom osv. Megleren forholdt seg til takstmannens prisantydning. Jeg fikk igjen 100 tusen over takst. Jeg har hørt begge deler om det lønner seg å ha en takstmann eller ikke. En takstmann kan trekke prisen både opp og ned. Men det gir en ekstra trygghet å få en takstmann til å gå over leil. Jeg fikk store problemer med kjøper sist gang,og priser meg lykkelig over at jeg valgte takstmann i tillegg til megler. Det kostet meg 3000,- mens en takst fra megler var gratis. men det var det verdt. men det er mg :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...