ambiente Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Kjøper dere f.eks lettvarianten av prim, philadelfia-ost, kakao, margarin, ost osv? Samboeren handlet inn pålegg i går og det var bare vanlige varianter, mens jeg alltid kjøper de magreste, Mannfolk! 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Jeg gjør som din mann. Jeg synes stort sett de fetere variantene smaker så mye bedre, og jeg tar mye heller et tynt lag med fet ost enn et tykt lag med en mager. 0 Siter
ambiente Skrevet 25. april 2008 Forfatter Skrevet 25. april 2008 Jeg gjør som din mann. Jeg synes stort sett de fetere variantene smaker så mye bedre, og jeg tar mye heller et tynt lag med fet ost enn et tykt lag med en mager. Ok. Er vel egentlig enig. De smaker bedre. Men jeg er oppvokst på light og lett sammen med en slankegal mor på klippekort hos grete roede. Derfor føler jeg fanden i hælene og hjerte og karsykdommer hver gang jeg ser noe som ikke er "lett" 0 Siter
morsan Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Det er litt både - og hva jeg kjøper lette varianter av. Jge synes f eks at det er helt OK med lette varianter av rømme, kesam, prim (selv om det max spises én gang i tiåret*S*), smøreoster (primula, tubeost, Philadelphia etc). Men jeg kjøper IKKE lettvarianter av vanlig ost som skal skjæres i skiver, rett og slett fordi de lette variantene ikke er gode. Og jeg kjøper heller ikke lettmargarin, av den enkle grunn at vi nesten aldri bruker slikt på brødskiva, og da blir lettmargarinen gammel lenge før vi får brukt den opp. Kjøper vanlig margarin til matlaging, og hvis jeg en sjelden gang skal ha f eks toast med "smør" på, så bruker jeg av den vanlige margarinen. Det utgjør likevel ikke så mye i det lange løp. Lettvariant av kakao har jeg ikke vurdert en gang. Jeg er generelt litt skeptisk til kunstig sukker, og synes det er bedre å ha et lavt forbruk av slik med ekte sukker og helst unngå for mye kunstig sukker. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Omtrent ingenting. Lettrømme er vel det eneste. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Det er litt både - og hva jeg kjøper lette varianter av. Jge synes f eks at det er helt OK med lette varianter av rømme, kesam, prim (selv om det max spises én gang i tiåret*S*), smøreoster (primula, tubeost, Philadelphia etc). Men jeg kjøper IKKE lettvarianter av vanlig ost som skal skjæres i skiver, rett og slett fordi de lette variantene ikke er gode. Og jeg kjøper heller ikke lettmargarin, av den enkle grunn at vi nesten aldri bruker slikt på brødskiva, og da blir lettmargarinen gammel lenge før vi får brukt den opp. Kjøper vanlig margarin til matlaging, og hvis jeg en sjelden gang skal ha f eks toast med "smør" på, så bruker jeg av den vanlige margarinen. Det utgjør likevel ikke så mye i det lange løp. Lettvariant av kakao har jeg ikke vurdert en gang. Jeg er generelt litt skeptisk til kunstig sukker, og synes det er bedre å ha et lavt forbruk av slik med ekte sukker og helst unngå for mye kunstig sukker. ''Jeg er generelt litt skeptisk til kunstig sukker, og synes det er bedre å ha et lavt forbruk av slik med ekte sukker og helst unngå for mye kunstig sukker.'' Samme her. 0 Siter
Speak Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Jeg velger lettvarianter av meieriprodukter og dressinger. Vil unngå mye fett. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Vi kjøper rømme, påleggsmør og melk i lettvarianten. 0 Siter
birdie Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 De som er magrere (rent kjøttpålegg heller enn rull, lettrømme og lettmelk heller enn seterrømme og h-melk), og de som har mindre sukker enn andre, lignende produkter (f.eks. syltetøy). I svært liten grad de som har sukkeret erstattet med kunstig søtningsstoff (FUN Light er vel det eneste, tror jeg). Kunne nok vært flinkere mtp magre produkter, som å erstatte stekemargarin med olje, bruke lettmargarin i stedet for vanlig (bruker ikke smør på brød selv, men ungene gjør), bruke karbonadedeig i stedet for kjøttdeig, og velge lettvariantene av leverpostei og servelat (ungene igjen). 0 Siter
Mirabell Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Vi bruker Ekstra lett melk og lettrømme, ellers går det lite av lettprodukter hos oss, ja. Å lage pizza eller ostesmørbrød av lett-ost blir rett og slett ikke bra. Jeg er også skeptisk til både kunstig søtstoff og det de gjør med produktene i tillegg til å fjerne fettet. 0 Siter
Lillemus Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Jeg bruker så lite lettprodukter som mulig. Lett-sukker-produkter bruker jeg ikke da jeg får vondt i magen av en del kunstige søtningsstoffer og har liten tro på at de er sunne for kroppen. Når det gjelder lett-fett-produkter hender det jeg kjøper lett leverpostei til meg selv, ungene synes den blir for sterk, når de tar bort fettet blir jo smaken skarpere. Bruker lett-prim og vanlig prim om hverandre, bruker gjerne Litagoprimen også ettersom den inneholder jern. Bruker lite smør på skiva og sånt så det går egentlig ikke så mye i fete produkter. 0 Siter
Gjest evigslanker Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Lettprodukter har ofte høyere karbohydratinnhold og lavere proteininnhold enn vanlige produkter. Det er alle lettproduktene som har gjort oss fete. Unntak er disse Sans-greiene fra Tine meierier, der er det mer proteiner og mindre karbohydrater. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Svært få, i grunnen. Hvis jeg skal drikke brus, så kjøper jeg lettbrus til meg selv, det skjer kanskje 1 gang ca hver 2. måned. Vi bruker ekstra lett melk, lettrømme (i den grad vi bruker rømme i det heletatt) og lettmargarin. Av pålegg kjøper vi aldri lett-produkter, men heller magre påleggstyper av kjøtt. Og vi bruker karbonadedeig. Syltetøy lager vi også selv. Jeg er generelt litt skeptisk til alle mulige lettvarianter, særlig de som er søtet med kunstige søtningsmidler. Da velger vi heller "ordinære" ting, men i mindre mengde. 0 Siter
fresja Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Lettprimen til Tine har mer kalorier og fett enn karamellprimen til Synnøve, som også smaker bedre! Jeg bruker en god del lettprodukter, mest sånne som ikke er tilsatt sukker, f.eks syltesøy med kun fruktsukker. Men jeg velger også som regel pølser og kjøttprodukter med lite fett. Drikker sukkerfri brus, også fordi jeg synes den smaker best (har drukket sånn brus i over 40 år, så jeg tror jeg må tåle diverste søtstoffer som har vært benyttet). 0 Siter
Gjest D*lilith Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Det eneste jeg kjøper i lett er pepsi max. 0 Siter
tiliti Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Mager skinke, kyllingwienere, lettmelk, lettrømme og ellers lettprodukter som er sukker-reduserte men ikke tilsatt kunstige søtningsmidler (liker ikke smaken - den er rett og slett for søt(!) ) 0 Siter
tonie Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Jeg kjøper aldri lettvariantene, og det er mest fordi jeg ikke har tid til å sjekke hva for slags tvilsomme greier de putter i for å kompensere for den gode smaken i de ekte varen. Kjøper kylligkjøttdeig av og til, da. Regnes det? 0 Siter
Aggathe Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Kjøper Lett-Rømme, om jeg ikke skal bruke det til baking eller mat da, da blir det ekte vare! Kjøper mager Prim av en eller annen finurlig grunn, og lett melk, ellers kjøper jeg ikke noe lettvarer, er skeptisk til kunstige søtningsmidler, så unngår det så fremt jeg kan! 0 Siter
Lillemus Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Kjøper Lett-Rømme, om jeg ikke skal bruke det til baking eller mat da, da blir det ekte vare! Kjøper mager Prim av en eller annen finurlig grunn, og lett melk, ellers kjøper jeg ikke noe lettvarer, er skeptisk til kunstige søtningsmidler, så unngår det så fremt jeg kan! ''Kjøper Lett-Rømme, om jeg ikke skal bruke det til baking eller mat da, da blir det ekte vare!'' Nå er jeg veldig spent på hva du bruker lett-rømme til når du ikke bruker det til mat! *Tar frem popcorn og venter spent* ;o) 0 Siter
Aggathe Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 ''Kjøper Lett-Rømme, om jeg ikke skal bruke det til baking eller mat da, da blir det ekte vare!'' Nå er jeg veldig spent på hva du bruker lett-rømme til når du ikke bruker det til mat! *Tar frem popcorn og venter spent* ;o) He-he, skjønner den, jeg spiser den fortsatt da, la det ikke være noen tvil om det, men når jeg spiser rømme, som i ren rømme, på bakels, muffeluffer, lapper, til laks o.l velger jeg lettrømme, og også når jeg blander det i dip og dressinger. Men når jeg har det i f.eks sjokosladekake, og annen bakst må det være seterrømme, også i finnbiff og andre typer gryter der rømme er en naturlig ting å ha. Skjønner? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.