Gå til innhold

Lønnstrekk

Anbefalte innlegg

Gjest Trøndertøusa
Skrevet

Når man jobber i kommune-norge, har da arbeidsgiver rett til å trekke hele lønninger, om de har gjort feil og tidligere utbetalt for mye? Har man ikke krav på å få utbetalt en viss prosent av lønnen, slik at man har noe å leve av? Noen som vet?

Skrevet

Hvem er det du skylder penger da? Uansett så skal du bli informert. Trekk i lønn kan ikke foretaes uten at er informert, det skal du skrive under på. Går kravet via SI (statens innkrevningssentral) vil du bli varslet om utleggsforretning.

Men etter det jeg vet, skal det taes hensyn til at du skal ha til livsopphold etter tvangstrekk.

Skrevet

Hvis du har fått for mye utbetalt en mnd er det hvertfall vanlig hos oss (privat) og få valget mellom å betale tilbake det som var for mye eller å blir trukket ved neste lønning. Er ikke vanlig med varsling utover dette.

Gjest htv-en
Skrevet

Det står vel på lønnslippen at du er pliktig til å melde ifra om feil lønnsutbetaling, og at feil vil bli trukker på neste lønn?

Det er dumt å tro at for mye penger utbetalt ikke blir oppdaget.

Skrevet

Du får bare se bort fra mitt forrige svar. Jeg bare skumleste, og da hoppet jeg over en setning .....

Gjest Trøndertøusa
Skrevet

Det står vel på lønnslippen at du er pliktig til å melde ifra om feil lønnsutbetaling, og at feil vil bli trukker på neste lønn?

Det er dumt å tro at for mye penger utbetalt ikke blir oppdaget.

Er et himla sammensurium dette. Får litt fra nav-arbeid og litt fra arbeidsgiver, men sykepengerettigheter har jeg visst ikke lengre. 50% jobb, 50% attføring, 50%sjukmelding, litt fra KLP.. Ikke rart at det går i surr for alt fra meg til nav og arbeidsgiver..

Men, selvfølgelig skal man stå til ansvar, men mitt spm var, om hele lønna kan trekkes på en gang? Etter lover og regler, mener jeg..

Det er jo noe som heter livsopphold.

Gjest mandolina
Skrevet

Er et himla sammensurium dette. Får litt fra nav-arbeid og litt fra arbeidsgiver, men sykepengerettigheter har jeg visst ikke lengre. 50% jobb, 50% attføring, 50%sjukmelding, litt fra KLP.. Ikke rart at det går i surr for alt fra meg til nav og arbeidsgiver..

Men, selvfølgelig skal man stå til ansvar, men mitt spm var, om hele lønna kan trekkes på en gang? Etter lover og regler, mener jeg..

Det er jo noe som heter livsopphold.

Iflg. arbeidsmiljøloven sies det:

§ 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger

(1) Hvis ikke annet er avtalt skal det foretas lønnsutbetaling minst to ganger i måneden. Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven.

(2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt:

a) når det er hjemlet i lov,

B) for reglementerte innskudd i pensjons- eller sykekasser,

c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale,

d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond,

e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling,

f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden.

(3) Trekk i lønn eller feriepenger etter andre ledd bokstavene e og f skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand.

(4) Før trekk etter andre ledd bokstav e foretas, skal arbeidsgiver drøfte grunnlaget for trekket og beløpets størrelse med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det.

(5) Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstaker ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt.

Se

http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#14-15

Hilsen

Skrevet

Du burde jo ha fått en oversikt fra kommunen over hvor mye du har fått for mye, og hvordan de ville trekke dette. Jeg regner med at min arbeidsgiver ville fordelt det over en del måneder, dersom jeg ikke skulle slutte og bare hadde en lønn igjen.

Har du fått så mye ekstra, burde du vel kanskje ha skjønt det, så du ikke brukte opp alt!

Har du fått en lønsslipp på 0,00 siden du vet at du ikke får noe utbetalt, eller kan det være at lønna er litt forsenket?

Gjest Trøndertøusa
Skrevet

Du burde jo ha fått en oversikt fra kommunen over hvor mye du har fått for mye, og hvordan de ville trekke dette. Jeg regner med at min arbeidsgiver ville fordelt det over en del måneder, dersom jeg ikke skulle slutte og bare hadde en lønn igjen.

Har du fått så mye ekstra, burde du vel kanskje ha skjønt det, så du ikke brukte opp alt!

Har du fått en lønsslipp på 0,00 siden du vet at du ikke får noe utbetalt, eller kan det være at lønna er litt forsenket?

Lønnslippen lød på 6400-.. Altså, ingen ting neste måned heller. Det er mindre beløp utbetalt over noen måneder det gjelder, og absolutt ikke noe bevisst svindelforsøk.

Gjest Trøndertøusa
Skrevet

Iflg. arbeidsmiljøloven sies det:

§ 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger

(1) Hvis ikke annet er avtalt skal det foretas lønnsutbetaling minst to ganger i måneden. Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven.

(2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt:

a) når det er hjemlet i lov,

B) for reglementerte innskudd i pensjons- eller sykekasser,

c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale,

d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond,

e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling,

f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden.

(3) Trekk i lønn eller feriepenger etter andre ledd bokstavene e og f skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand.

(4) Før trekk etter andre ledd bokstav e foretas, skal arbeidsgiver drøfte grunnlaget for trekket og beløpets størrelse med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det.

(5) Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstaker ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt.

Se

http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#14-15

Hilsen

Takk for svar:-) Jeg har satt tillitsvalgte på saken:-) Hadde gjort godt med en slankekur, men ikke akkurat på denne måten:-)

Skrevet

Før jeg hadde begynt å lete etter lover og regler så ville jeg prøvd å snakke med dem. Sett fram et forslag og spør om dette kan være OK for dem også. Utrolig hvor mye som kan ordne seg om man snakker sammen.

Skrevet

Lønnslippen lød på 6400-.. Altså, ingen ting neste måned heller. Det er mindre beløp utbetalt over noen måneder det gjelder, og absolutt ikke noe bevisst svindelforsøk.

Det skulle vist på lønsslippen at det ble 0,- utbetalt.

Du får be lønningskontoret fordele resten på flere måneder da.

Gjest Trøndertøusa
Skrevet

Før jeg hadde begynt å lete etter lover og regler så ville jeg prøvd å snakke med dem. Sett fram et forslag og spør om dette kan være OK for dem også. Utrolig hvor mye som kan ordne seg om man snakker sammen.

Har prøvd det. Hun hadde aldri hørt at det ikke kunne gjøres sånn, så hun trodde det var lov.

Håper jeg aldri blir kvalifisert til å jobbe på lønningskontor;-)

Skrevet

Har prøvd det. Hun hadde aldri hørt at det ikke kunne gjøres sånn, så hun trodde det var lov.

Håper jeg aldri blir kvalifisert til å jobbe på lønningskontor;-)

Det kan jo hende at det er lov, men det blir jo ganske umennskelig for den som mottar lønn.

Jeg jobber på et lønningskontor, og prøver jo alltid å sette meg inn i mottakers situasjon. Jeg vil gjøre mitt beste for at en ansatt her hos oss skal være fornøyd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...