Gjest esty Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Min sønn sliter med konsentrasjonsproblemer på skolen. Han henger også en del etter i flere av fagene. Læreren klager også på at han er en del urolig i timene. Men de vil ikke henvise ham til ppt. De mener ikke at problemene er så store. Jeg har påpekt det jeg mener ikke er bra i undervisningen men det vil de ikke høre på. De gjør som de mener er best. Læreren har jobbet som lærer i to år. Rektor er enig med læreren. Jeg vil at de skal henvise til ppt men skolen vil altså ikke. Jeg er lei av at det går så sent i læringen også. Kan jeg henvise ham til ppt? Hvilke rettigheter har vi? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Har ikke så mange råd, men jeg vet at du også kan henvise til ppt. Trenger ikke være lærer som gjør det. Kanskje lærer er redd for at hennes undervisningsmetoder blir satt under lupen....? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D*lilith Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Du kan jo ringe til ppt og snakke med noen der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Vi opplever det samme. Ringte til PPT og de sa foreldre kan henvise. Etter litt mer samtaler med skole og PPT har jeg skjønt at PPT og lærerne + skolens miljøarbeider og diverse har møte angående henvisningen - dersom denne gruppen finner ut at grunnlaget ikke er tilstede blir det ikke engang utredning. Ikke rart så mange går gjennom skolesystemet med uoppdagede problemer.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest esty Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Vi opplever det samme. Ringte til PPT og de sa foreldre kan henvise. Etter litt mer samtaler med skole og PPT har jeg skjønt at PPT og lærerne + skolens miljøarbeider og diverse har møte angående henvisningen - dersom denne gruppen finner ut at grunnlaget ikke er tilstede blir det ikke engang utredning. Ikke rart så mange går gjennom skolesystemet med uoppdagede problemer.. Vil ppt være forpliktet til å ta en utredning om foreldrene henviser? Hvis de ikke kommer på tross av henvisning kan en da stille skolen for erstatning senere hvis det da har gått skikkelig ille? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest esty Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Har ikke så mange råd, men jeg vet at du også kan henvise til ppt. Trenger ikke være lærer som gjør det. Kanskje lærer er redd for at hennes undervisningsmetoder blir satt under lupen....? Tanken har slått meg også. Vi må da vel ha noen rettigheter. Skolen står da ansvarlig for barns læring har jeg hørt. Ergo kan vi vel kreve erstatnig senere om barnet ikke har fått den hjelpen det trengte.? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Det er ikke alltid like enkelt å overbevise lærere / skole om at det de har bestemt seg for fungerer, likevel ikke gjør det. Du kan selv gjøre en hendvendelse til PPT. Kriteriene for å ta barnet inn i systemet eller la det være er jeg ikke helt sikker på. Gjør gjerne uformelle muntlige henvendelser. Men når det er noe du virkelig vil ha gjort, er det best å skrive formelle brev, enten det gjelder skolen eller PPT. Vær så saklig og velformulert du bare klarer. Dette tvinger dem til å tenke mer gjennom dine argumenter og gi deg et begrunnet skriftlig svar. Avviser de deg usaklig, har de dokumentert sin egen inkompetanse. Det blir også lettere for deg å imøtegå deres påstander Det er de foreldrene som står på kravene og skriver anke til høyeste hold om nødvendig (fylkeskommunen), som får vei i vellinga for sine barn. Vær oppmerksom på at noen PPT-kontor er mer interesserte i å utrede enn å komme med matnyttig veiledning. Satt på spissen, kan du ende opp med en rapport som sier akkurat det du allerede vet, bare med mange flere femmedord... Det finnes også private som kan gjøre slike utredninger mot egenbetaling. Hvor mye slike private utredninger veklegges i skolesystemet vet jeg ikke. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Foreldre har selv rett til å henvise sitt barn til ppt. Bare ta kontakt med ppt og forklar situasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirB Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 ''Kan jeg henvise ham til ppt? Hvilke rettigheter har vi?'' Ja dere kan sjøl henvise h*n til PPT, du kan ta kontakt med ditt PPT kontor der får du skjema for dette (husker ikkje ka disse skjemaene heter). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Vil ppt være forpliktet til å ta en utredning om foreldrene henviser? Hvis de ikke kommer på tross av henvisning kan en da stille skolen for erstatning senere hvis det da har gått skikkelig ille? Det vet jeg ikke. Jeg fikk forståelsen av at behandingen av søknaden var prikk lik uansett hvem som henviste, men at en henvisning fra foreldrene ville ta lengre tid da PPT måtte tilbake til skolen for å innhente informasjonen den ellers ville fått i den første søknaden fra skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PPT Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Tanken har slått meg også. Vi må da vel ha noen rettigheter. Skolen står da ansvarlig for barns læring har jeg hørt. Ergo kan vi vel kreve erstatnig senere om barnet ikke har fått den hjelpen det trengte.? Som foreldre har du din fulle rett dette. Selv gikk vi gjennom helsestasjonen. Der fikk vi hjelp av helsesøster til utforming av søknad og fikk skrevet på resultater av tidligere tester,o.l. fra helsestasjonen. I vårt tilfelle ble vi innkalt på et møte der vi la fram problemene. Deretter var PPT på besøk i skolen for å treffe og observere barnet vårt. Vet ikke om du kan søke om erstatning men dette vet de helt sikkert på PPT. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.